• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    977
Installera en separat jordfelsbrytare typ B löser ju vissa av anmärkningarna. Men inte problemen med överspänningsskyddet och immunitetsprovningen.

Alla fel är väl typ en på miljonen, men frågan är vad försäkringsbolagen säger om att använda produkter med kända fel som kan leda till både person- och materialskada.

Från ESVs beslut daterad 14/3.

Följande brister har identifierats:
• Utrustningen har inte en jordfelsbrytare typ A enligt EN 61008-1 och det finns ingen information i medföljande dokumentation om att en sådan ska föregå utrustningen vid installation.
• Utrustningen uppfyller inte kravet för DC-skydd för felströmmar över 6mA enligt IEC 62955.
• Utrustningen klarar inte överspänningsprovet upp till 7000V mot PELV (LLLN->CP).
• Utrustningen har märkningsbrister.
• Utrustningen klarar inte kraven för IP-klass IP5X.

Om jag redan haft en Eease installerad hade jag avvaktat och kört på som vanligt. Om jag skulle köpt laddbox idag hade det blivit en Zaptec Go.
Tack. Vad är den särskilt bra på?
 
Tack. Vad är den särskilt bra på?
Zaptec? Inget egentligen, alla dessa laddboxar är bara ett uttag med några mikrochip och tillhörande app. Rent praktiskt funkar det lika bra med ett trefasuttag så länge det har en jordfelsbrytare (helst typ B) och 2,5-kablage. Det man missar med trefasuttag är funktioner som lastbalansering, laddning vid lågt elpris osv osv.

Men Zaptec Go och Eease Home är de boxar många väljer mellan (prisvärda, bra appar, 4G). Men nu finns ju bara en av dem kvar. Så valet blir lätt ;)
 
Stort garage, finns inget internet framdraget. Med lite switchar och AP:S och kablage som är klassade för utomhusmiljö så de klarar fukt och damm och förproj och installation….så sticker det. Kollar Merakis plattform. Vi köper inget junk på ClasO…..
Om det en enda nätet behövs till är uppdatering inomhus för tre teslor så är det vansinnig overkill. Som sagt, viljan saknas. Nåväl, vi kan släppa det ni säljer ju åtminstone elen billigt ;)
 
Om det en enda nätet behövs till är uppdatering inomhus för tre teslor så är det vansinnig overkill. Som sagt, viljan saknas. Nåväl, vi kan släppa det ni säljer ju åtminstone elen billigt ;)
Bara det att när hemmapulare ska lösa det för 20 så måste det bemötas men emfas 😃….så här släpps inget…..icke!
 
Ni ska låta 3 teslor få internet i garaget. Inte bygga en månraket.

Det blir lätt så här i BRFer när det är andras pengar. I min brors hus skulle det bytas ut ett bastuaggregat. När styrelsen lekt färdigt slutade med en faktura på 1 miljon kronor. Fortfarande vet ingen varför och vad det var för fel på den gamla bastun.
 
Zaptec? Inget egentligen, alla dessa laddboxar är bara ett uttag med några mikrochip och tillhörande app. Rent praktiskt funkar det lika bra med ett trefasuttag så länge det har en jordfelsbrytare (helst typ B) och 2,5-kablage. Det man missar med trefasuttag är funktioner som lastbalansering, laddning vid lågt elpris osv osv.

Men Zaptec Go och Eease Home är de boxar många väljer mellan (prisvärda, bra appar, 4G). Men nu finns ju bara en av dem kvar. Så valet blir lätt ;)
Så rullar jag och är 100% nöjd. Laddar ändå billigaste tiden genom att boka laddtid i bilens app. Brukar även styra till billigare dagar eftersom jag inte laddar varje dag. Det går inte många minuter i veckan åt att ha den kontrollen själv.
Nu är jag hos föräldrarna i helgen och har laddsladden med mig och laddar i deras trefasuttag. Laddar 3x10A hos föräldrarna som har 16A huvudsäkring och 3x13A hemma på 20A huvudsäkring (16A i garaget). Laddning efter elpriset blir ju i regel inte i rusningstid så har inte saknat lastbalansering.
Installationen kostade inget men fick inte bidrag heller då ju. Laddsladden fick en granne granska det finstilta på, han jobbar med sånt på en av de stora entreprenadfirmorna.
Som sagt, nöjd :)
 
Ja vad ska man ha hemma om inte Ubiquity? Bästa ju! ;)


Säg inte det där till min fästmö. Kör Makita rakt igenom men skruvar i vart fall lite mer än billy bokhyllor. Laddstolpar tex. :D
Skillnad på mysig hemmamiljö och garage där temperaturen skiftar kraftigt, det är fuktigt efter snöiga bilar och väldigt dammigt! Badbyxor är nice också……men inte på en alptopp i januari. Man utrustar sig efter miljön och omständigheter…..nog pratat om detta nu……dags att ladda bilen!
 
Skillnad på mysig hemmamiljö och garage där temperaturen skiftar kraftigt, det är fuktigt efter snöiga bilar och väldigt dammigt! Badbyxor är nice också……men inte på en alptopp i januari. Man utrustar sig efter miljön och omständigheter…..nog pratat om detta nu……dags att ladda bilen!
Mina utomhus funkar fint.
 
Installera en separat jordfelsbrytare typ B löser ju vissa av anmärkningarna. Men inte problemen med överspänningsskyddet och immunitetsprovningen.

Alla fel är väl typ en på miljonen, men frågan är vad försäkringsbolagen säger om att använda produkter med kända fel som kan leda till både person- och materialskada.

Från ESVs beslut daterad 14/3.

Följande brister har identifierats:
• Utrustningen har inte en jordfelsbrytare typ A enligt EN 61008-1 och det finns ingen information i medföljande dokumentation om att en sådan ska föregå utrustningen vid installation.
• Utrustningen uppfyller inte kravet för DC-skydd för felströmmar över 6mA enligt IEC 62955.
• Utrustningen klarar inte överspänningsprovet upp till 7000V mot PELV (LLLN->CP).
• Utrustningen har märkningsbrister.
• Utrustningen klarar inte kraven för IP-klass IP5X.

Om jag redan haft en Eease installerad hade jag avvaktat och kört på som vanligt. Om jag skulle köpt laddbox idag hade det blivit en Zaptec Go.
Det kryper fram mer och mer information som antyder att det är en riktig praktskandal under upprinning nu. Det är liksom inte 1 grej som det har slirats med. Det finns inte en chans att Easee kommer kunna åtgärda alla brister. Om de inte vinner sitt överklagande så tror jag vi får se en konkurs omgående.

Innebär det att man ska slita ner den från väggen omgående? Nej, det har inte rapporterats några olyckor trots allt. Men man kanske ska ringa sitt försäkringsbolag och höra vad de tycker...
 
Det kryper fram mer och mer information som antyder att det är en riktig praktskandal under upprinning nu. Det är liksom inte 1 grej som det har slirats med. Det finns inte en chans att Easee kommer kunna åtgärda alla brister. Om de inte vinner sitt överklagande så tror jag vi får se en konkurs omgående.

Innebär det att man ska slita ner den från väggen omgående? Nej, det har inte rapporterats några olyckor trots allt. Men man kanske ska ringa sitt försäkringsbolag och höra vad de tycker...


Såg någon notis om att dom lagt varsel på personalen som "säkerhet" om dom får totalstopp.

Sen kan det ju inte vara lätt för någon form av domstol att sätta sig in i vad olika standarder ska klara av, blir att lita på den sida man tycker låter trovärdigast.

Misstänker att antingen blir det slakt, konkurs och massa strul, eller en långdragen (domstols)process som troligtvis gynnar kunderna bättre i slutändan.
 
Såg någon notis om att dom lagt varsel på personalen som "säkerhet" om dom får totalstopp.

Sen kan det ju inte vara lätt för någon form av domstol att sätta sig in i vad olika standarder ska klara av, blir att lita på den sida man tycker låter trovärdigast.

Misstänker att antingen blir det slakt, konkurs och massa strul, eller en långdragen (domstols)process som troligtvis gynnar kunderna bättre i slutändan.
Förtroendet i branschen är förbrukat. Finns absolut noll seriösa installatörer i Sverige eller Norge som installerar deras boxar längre. Oavsett om de har rätt i sak eller inte så är de rökta.

Jag gissar att det är Efuel (svensk dist) som får ta den största smällen i Sverige. Inte för att boxarna är osäkra, men för att molntjänsten går ner i och med konkursen. Om jag inte är felinformerad kommer i princip alla Easee-boxar i Sverige från Efuel, oavsett om de gått via grossist eller inte till installatören.

Konsument->installatör->grossist->Efuel->Eease. Om Eease försvinner ur ekvationen blir det Efuel som åker på kostnaden. De ägs av DistIT. Ni kan ju roa er med att kolla deras kurs på Avanza… Det kommer bli trångt i utgången.
 
Senast ändrad:
Det kryper fram mer och mer information som antyder att det är en riktig praktskandal under upprinning nu. Det är liksom inte 1 grej som det har slirats med. Det finns inte en chans att Easee kommer kunna åtgärda alla brister. Om de inte vinner sitt överklagande så tror jag vi får se en konkurs omgående.

Innebär det att man ska slita ner den från väggen omgående? Nej, det har inte rapporterats några olyckor trots allt. Men man kanske ska ringa sitt försäkringsbolag och höra vad de tycker...
Näfasen. Jag väntar på att Easee kommer och skruvar upp nått annat åt mig om de inte kan fixa den här.
 
Jag gissar att det är Efuel (svensk dist) som får ta den största smällen i Sverige. Inte för att boxarna är osäkra, men för att molntjänsten går ner i och med konkursen. Om jag inte är felinformerad kommer i princip alla Easee-boxar i Sverige från Efuel, oavsett om de gått via grossist eller inte till installatören.
Om avtalet är mellan kunden och Efuel så ligger de sistnämnda väldigt illa till också.
 
Om avtalet är mellan kunden och Efuel så ligger de sistnämnda väldigt illa till också.
Avtalet ligger väl mot installatö? Så det är elektrikern (eller Tibber, Laddboxkillarna etc) som man skall vända sig mot. De kommer ju dock rikta krav i sin tur vidare uppåt i flödet. Tills de når Efuel, som inte kan föra kostnaden vidare då Easee har konkat.
 

Enligt denna artikeln ska den finnas med 38kWh och 56kWh.
Bilen kommer 2025 som jag förstår det.
38 och 56 kWh år 2025 känns inte speciellt attraktivt. Men visst det passar säkert vissa personer.
Men jag tror att gemene man önskar kunna köra i alla fall 35mil på en laddning året runt i motorvägsfart på en bil som kostar max 350k. Det kan vi kalla folk-elbilen.
 
Läste att BMW kommer med ix2 och i5 till höstningen och även en kombi i5 kommer att komma, så det kommer nog en hel del bilar framöver.

Bilen kommer 2025 som jag förstår det.
38 och 56 kWh år 2025 känns inte speciellt attraktivt. Men visst det passar säkert vissa personer.
Men jag tror att gemene man önskar kunna köra i alla fall 35mil på en laddning året runt i motorvägsfart på en bil som kostar max 350k. Det kan vi kalla folk-elbilen.

35mil året runt är 45-50mil på pappret, fler och fler känns som dom börjar närma sig det men tyvärr verkar priset inte komma ner till verklighetspriser/folkpris verkar mer som att bensin/diesel bilarna blir dyrare istället för sjunkande elbilspriser.
Sen borde ju en del kinesiska bilar vara 100-150 tusen billigare om man jmf med priserna i Kina.
 
Tillbaka
Topp