• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    977
Nya el-släden levererad idag

Bilagor

• 4260356A-5A93-4043-8E45-8F27DBCBF004.jpeg
    4260356A-5A93-4043-8E45-8F27DBCBF004.jpeg
    488.7 KB · Visningar: 18
1681935919668.png

De vill verkligen sälja bilar nu.
ja det är mycket elbil för pengarna! Men riktigt synd att de inte har radar/sensorer

Jag undrar när SKV kommer uppdatera sina listor(maj/juni?)! Rätt stort delta nu på exv model 3 P som ligger inne för 740k kontra list idag som är på 622K. Är ändå runt 1000kr/månad i skillnad i förmånsvärde.

ja det är mycket elbil för pengarna! Men riktigt synd att de inte har radar/sensorer

Jag undrar när SKV kommer uppdatera sina listor(maj/juni?)! Rätt stort delta nu på exv model 3 P som ligger inne för 740k kontra list idag som är på 622K. Är ändå runt 1000kr/månad i skillnad i förmånsvärde.

För parkeringsensorer/funktionen så kom det en mjukvaruuppdatering häromveckan där de nyttjar kamerorna till just detta. Fungerar bra, även om den är något nervös för små snöhögar och sånt fortfarande. Lär trimmas in allt eftersom tänker jag. Men just för avståndsfunktion fungerar det väldigt bra.

För parkeringsensorer/funktionen så kom det en mjukvaruuppdatering häromveckan där de nyttjar kamerorna till just detta. Fungerar bra, även om den är något nervös för små snöhögar och sånt fortfarande. Lär trimmas in allt eftersom tänker jag. Men just för avståndsfunktion fungerar det väldigt bra.
Yes såg att det kommit.
Nu under sommarperioden så är det lugnt. Men tänker hur det ser ut på vintern med snö och slask samt även vid regn. Backkameror/360 kameror kleggar igen ganska snabbt

Yes såg att det kommit.
Nu under sommarperioden så är det lugnt. Men tänker hur det ser ut på vintern med snö och slask samt även vid regn. Backkameror/360 kameror kleggar igen ganska snabbt
En kollega som jobbade på Volvo tidigare med just active saftey är inte så impad av Teslas val att bara köra kameror.
Han tycker det finns många brister i lösningen.

Yes såg att det kommit.
Sannolikt, hade också gärna haft riktiga sensorer. Fick precis min Model Y och funktionen kom när vägarna var i princip snöfria där jag bor. Vid regn har jag dock inte märkt någon försämring.

De grejerna kan man dock leva med (när sänkte du ned bakfönstren sist?) men IDs infotainmentsystem är ju så dåligt att det diskvalificerar hela bilen.
Ja verkligen synd på en annars bra bil. Cupra Born är dessutom lite halvsnygg. Men körställningen diskvalificerer den. Gillar inte buss-stuk runt förarplatsen (SUV)
Vill sjunka ned och känna mig omsluten av instrumentbräda och mittkonsol. Mysigt.

Sänkta priser från Tesla

En model 3P för 632 är ju grymt jävla bra :) dem har bilar i lager med.

Men det ser ut som att en facelift är på ingång. Såg någon läckt bild med (om den är fake eller inte låter jag vara osagt). Verkar vara kluster framför ratten?

Ser bättre ut än nuvarande i min mening
FB_IMG_1681454929373.jpg
Jag skulle väntat på denna, men det kan ta tid. Vet någon om den kommer iår?

Köpte min första el-bil idag- en Atto3, ska bli spännande att se hur det går, laddnätverket är inte så utbyggt i Thailand så ska försöka förlita mig på att ladda hemma.

BYD känns som ett kommande märke i Asien.

IMG_4088.jpeg

IMG_4087.jpeg
BYD tror jag tillsammans Tesla ta ledningen och bli de två största bilföretagen. Sjukt duktiga och BYD är det bilbolag som ökar kraftigast.
Grattis, till bilen!

En helt annan fråga.
Nu är det fler och fler som förbjuder sina anställda att använda TikTok. Ska de också förbjuda sina anställda att köpa Kinabilar?
Det kommer ju fler och fler kinesiska bilmärken som är uppkopplade. I teorin innebär det att Kina skulle kunna kontrollera vissa funktioner i dessa bilar om de har lust med det.
Exempelvis skulle de kunna låsa alla bilarna så att vi inte kan få tillgång till våra bilar och de vill jävlas. Hur tänker ni i den frågan?
Har tidigare jobbat i Försvarsmakten ca 10år (20+ år sedan nu), och jag undviker Ryska och Kina-kontrollerade företags produkter sedan dess. Beroende till diktaturer är farligt. Det fick Tyskland/EU erfara...för sent tyvärr.
Numera jobbar jag i privat hightechbolag och våra kunder har STENHÅRDA krav avseende InfoSec/CyberSec.
Är först NU som mannen på gatan fått upp ögonen för detta.
Men få inser hur beroende vi är av Kina, det är farligt. Lära av Ryssland är inte aktuellt... :banghead:

Ja!

USA är en rättstat med fria medier som granskar makten. Den fria demokratiska världen gör inte allting rätt, men det skrivs spaltkilometer och görs massor av Hollowoodproduktioner om missgreppen.

I Kina finns ingenting sådant. Där är sanning och kritik förbjuden och straffas med förtryck, fängelse, tortyr och avrättning.

Jag undviker i största möjliga mån kinesiska produkter. Inte på grund av kvalitetsproblem, utan för att jag inte vill gynna förtryckarregimen ekonomiskt. Teknikprodukter som kan innebära cybersäkerhetsproblem går naturligtvis också bort.
Medhåll! Bra sammanfattning på demokratiska länder vs andra.
Fler borde läsa på som du uppenbarligen gjort.

Tror du blir nöjd, rätt stor (okej, allt är relativt) skillnad från mina föräldrars d4 till vår t5, t6 laddis har ännu mer krut
Jag lånade hem en för några månader sedan och gillade den verkligen! Jag har kört diesel i många år nu men nu är det dags gå vidare :).
Väldigt långa lev.tider så jag får vara glad att jag hann nypa en som de hade på väg hem redan.

Jag lånade hem en för några månader sedan och gillade den verkligen! Jag har kört diesel i många år nu men nu är det dags gå vidare :).
Väldigt långa lev.tider så jag får vara glad att jag hann nypa en som de hade på väg hem redan.
Kul! Ja, det är fortfarande drygt 14 månaders lev (v60 t6)om man specar en på hemsidan nu

Idag ska jag byta ut min D4:a och hämta ut en v60 T6 laddhybrid, hoppas man ska bli nöjde. 😀
Beroende på dina behov (vilket jag räknar med att du gått efter) tror jag absolut du blir nöjd. Jag kör V60 T6 laddis idag. R paket och lite annat lull-lull. Riktigt mysig bil och grym komfort. Frugan kör en tesla 3 som hon är väldigt nöjd med. Men även hon säger att komforten i Volvon är ljusår bättre.
Tror du blir nöjd, rätt stor (okej, allt är relativt) skillnad från mina föräldrars d4 till vår t5, t6 laddis har ännu mer krut

Min är ju snart 2 år så vet inte hur den nya är gentemot min. Men kör jag powermode (både el och bensin) skickar den ut närmre 360hk tror jag?! Det rör på sig helt ok 😬

Beroende på dina behov (vilket jag räknar med att du gått efter) tror jag absolut du blir nöjd. Jag kör V60 T6 laddis idag. R paket och lite annat lull-lull. Riktigt mysig bil och grym komfort. Frugan kör en tesla 3 som hon är väldigt nöjd med. Men även hon säger att komforten i Volvon är ljusår bättre.

Min är ju snart 2 år så vet inte hur den nya är gentemot min. Men kör jag powermode (både el och bensin) skickar den ut närmre 360hk tror jag?! Det rör på sig helt ok 😬
Ja, det är jag helt övertygad om att jag blir! Den jag fick håll i kallas "Core Edition", nav, tonat, krok m.m. Riktigt skönt att de numera kör Google maps.. Saknar skinnet då jag har småbarn annars är den perfekt! Såklart, R-design slår ju alltid högst 😁👍

Verkligen synd att Tesla är så bullriga och har så plastig inredning, gillar verkligen resten.
Fast de nyare Tesla 3 är mindre dåliga. Dock långt från en E-klass.

Tillbaka
Topp