Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nu frågade du inte mig, men är i branschen.Vilken laddbox ska man köpa enl dig?
En djungel med massa skräp är mitt intryck av återkoppling från olika forum jag följer. Många är missnöjda
S och X i så fall, ju nyare desto bättre. Sen vill jag påstå att det är överdrivet att det skulle vara så dålig känsla i Model 3 och Y men den är absolut superavskalad.Vilken Tesla modell erbjuder mest ”riktig” bil känsla i inredning ? Tänk i4 som mer eller mindre upplevs som 4 serie/ G20 och inte så avskalad /bantad
Det beror på vilka behov du har. Men i stort så håller jag med @byggarebob123Vilken laddbox ska man köpa enl dig?
En djungel med massa skräp är mitt intryck av återkoppling från olika forum jag följer. Många är missnöjda
I många bilar kan man ställa ner laddhastogheten permanent, ex 8A. Det ger då 8*3*230/1000=5,5kWh i effekt.
Trefasladdning använder väl huvudspänning (400 V), inte fasspänning (230 V)? Eller har jag fel?
Jag har svårt att få ihop matten. Roten ur 3 är typ 1,73, så 1,73 x 230 x 8 = 3,2Har du trefas så är det roten ur 3 * spänning * A så blir runt 5,5kW som byggarebob123 skrev.
Precis. De tre faserna är förskjutna sinuskurvor som ger en huvudspänning på 400V. Multipliceras med roten ur 3 för att få totalen på alla tre faser tillsammans.1,73 x 400 x 8 = 5,5
Förtydligande:Precis. De tre faserna är förskjutna sinuskurvor som ger en huvudspänning på 400V. Multipliceras med roten ur 3 för att få totalen på alla tre faser tillsammans.
Men enklare är att räkna 3*230V direkt. Det är inte helt korrekt, men enklare att både förklara och räkna i huvudet
Märkt någon förbättring i räckvidden?Inne på mitt tredje år med etron men bara min första månad med Q8:an och är oerhört nöjd! Skönare att köra, bättre dämpning (föregående var sanslöst bra också), allt som allt väldigt nöjd!
Tror eventuellt Northe har en lösning för er: https://northecharge.com/Ska försöka styra ihop en bra modell för hur vi ska förmånsbeskatta drivmedel för den del av vår personal som har förmånsbilar. Vi står idag för samtliga drivmedel förutom den del som folk laddar hemma! Är det någon som vill bolla lite ideér och tips här eller i Pm så vore jag evigt tacksam!
Jag vill hitta en model där förarna behöver redovisa så lite som möjligt och vi/jag behöver administrera så lite som möjligt. Vi vill vara generösa samtidigt som senaste årets drivmedelspriser/el har tagit fart rätt så rejält, vi vill inte känna oss helt blåsta...
Vi har inga externa körjournaler idag, har testat Abax tidigare men tyckte det var en dyr produkt vid tillfället. Bilarna är från Volvo och VW. Volvo appen har ju en körjournal inbyggt som kan nyttjas. VW's vet jag inte hur den ser ut eller fungerar.
Förutsättningarna är följande:
6st Projektledare med förmånsbilar.
2st Diesel (Volvo)
2st Laddhybrider (Volvo)
2st Elbilar (VW ID)
Alla har drivmedels/utläggs kort och betalar samtliga tankningar/laddningar med detta. Vi erbjuder gratis laddning på arbetsplatsen för samtliga.
De som har elbil vet jag har egen laddbox hemma i villan, alla som kan ladda, laddar dagligen vid vårt kontor.
/Carl
Även Assemblin Charge kan vara något.Tror eventuellt Northe har en lösning för er: https://northecharge.com/
Vi gick i samband med övergången till elbilar helt enkelt över från bränsleförmån till drivmedelsersättning. Alla verkar nöjda. Det blir dock kanske krångligt för er med blandad vagnpark.Ska försöka styra ihop en bra modell för hur vi ska förmånsbeskatta drivmedel för den del av vår personal som har förmånsbilar. Vi står idag för samtliga drivmedel förutom den del som folk laddar hemma! Är det någon som vill bolla lite ideér och tips här eller i Pm så vore jag evigt tacksam!
Jag vill hitta en model där förarna behöver redovisa så lite som möjligt och vi/jag behöver administrera så lite som möjligt. Vi vill vara generösa samtidigt som senaste årets drivmedelspriser/el har tagit fart rätt så rejält, vi vill inte känna oss helt blåsta...
Vi har inga externa körjournaler idag, har testat Abax tidigare men tyckte det var en dyr produkt vid tillfället. Bilarna är från Volvo och VW. Volvo appen har ju en körjournal inbyggt som kan nyttjas. VW's vet jag inte hur den ser ut eller fungerar.
Förutsättningarna är följande:
6st Projektledare med förmånsbilar.
2st Diesel (Volvo)
2st Laddhybrider (Volvo)
2st Elbilar (VW ID)
Alla har drivmedels/utläggs kort och betalar samtliga tankningar/laddningar med detta. Vi erbjuder gratis laddning på arbetsplatsen för samtliga.
De som har elbil vet jag har egen laddbox hemma i villan, alla som kan ladda, laddar dagligen vid vårt kontor.
/Carl
Tror bestämt att det är roten ur två, och inte roten ur tre...Har du trefas så är det roten ur 3 * spänning * A så blir runt 5,5kW som byggarebob123 skrev.
Det har åtminstone jag svårt att räkna ihop. Roten ur 3 x 400 x 8 blir ungefär 5500 vilket är vad bilen säger att den får när jag ställer laddboxen på 8A.Tror bestämt att det är roten ur två, och inte roten ur tre...
Ja, drar mindre. Lite kallt fortfarande men har fått upp den till 485km. Kör man efficiency och kör ”smart” så kan man köra på 22,8-24.5 kw per 100Märkt någon förbättring i räckvidden?
Kommer du 485km med en Q8? Det är nog ett rekord.Ja, drar mindre. Lite kallt fortfarande men har fått upp den till 485km. Kör man efficiency och kör ”smart” så kan man köra på 22,8-24.5 kw per 100
Fått upp den och åkt är olika för mig, längsta jag kört utan att ladda är cirka 40mil.Kommer du 485km med en Q8? Det är nog ett rekord.
Jaha. Du menar vad giss-o-metern säger? Kör jag i stan kommer jag otroligt långt.Fått upp den och åkt är olika för mig, längsta jag kört utan att ladda är cirka 40mil.
Laddat den till 485km (innan man kört med den) men ska se vad den går för i mitten av sommaren.
Finns två intressen för mig, 1. Se hur långt man kan få upp den när man laddar och 2. Se hur långt man faktiskt kan komma.Jaha. Du menar vad giss-o-metern säger? Kör jag i stan kommer jag otroligt långt.
Ska få min i Juni enl plan…Inne på mitt tredje år med etron men bara min första månad med Q8:an och är oerhört nöjd! Skönare att köra, bättre dämpning (föregående var sanslöst bra också), allt som allt väldigt nöjd!
Snyggt! Är en 55a, vad har du beställt? SB eller vanlig?Ska få min i Juni enl plan…
Är det en 50 el 55 du har?
Vad är SB?Snyggt! Är en 55a, vad har du beställt? SB eller vanlig?
Sportback gissar jagVad är SB?
Tror bestämt att det är roten ur två, och inte roten ur tre...