• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    977
Vilken Tesla modell erbjuder mest ”riktig” bil känsla i inredning ? Tänk i4 som mer eller mindre upplevs som 4 serie/ G20 och inte så avskalad /bantad
 
Vilken laddbox ska man köpa enl dig?
En djungel med massa skräp är mitt intryck av återkoppling från olika forum jag följer. Många är missnöjda
Nu frågade du inte mig, men är i branschen.

Det är och har varit lite av en djungel, både hos tillverkare och installatörer. Vissa har tagit fram egna lösningar med fokus på fysisk storlek, produktionskostnad och flashiga appar (ex. Zaptec, Easee) andras lösningar bygger på standardkomponenter rakt ner i en plastlåda (ex Garo, Ztek). Vilken som är bäst är svårt att svara på, det är relativt enkla komponenter i en box. En deltar ju tagit för stora genvägar, ex Easee som nu är säljstoppad och Wallbox som överhettade och gick sönder i början.

Egentligen räcker det med ett trefasuttag draget med 2,5mm2-kabel och egen jordfelsbrytare om man klarar sig utan alla appar, lastbalanseringar och annat mumbo-jumbo. I många bilar kan man ställa ner laddhastogheten permanent, ex 8A. Det ger då 8*3*230/1000=5,5kWh i effekt. Parkerar man hemma med tomt batteri kl 18 och skall åka klockan 6 har man under den tiden fått i 66 kWh. Vilket borde räcka för i princip alla.

Med denna långa utläggning så kan jag summera att jag har en Zaptec hemma av den enkla anledningen att den var billigast och jag ville kunna styra laddningen till timmar med lågt elpris.
 
Även om det säkert kostar mer tycker jag det är en stor fördel att ha en appstyrd laddbox, kan bara ställa in så den laddar när elpriset är som lägst. Det går såklart också att ställa in schema i de flesta bilar men iaf för min del är det betydligt enklare att göra i appen.

Sen håller jag med om att de flesta laddboxarna och framförallt installationerna är rejält överprisade, just eftersom de kan ta bra betalt mycket pga gröna bidraget.
 
Har du trefas så är det roten ur 3 * spänning * A så blir runt 5,5kW som byggarebob123 skrev.
Jag har svårt att få ihop matten. Roten ur 3 är typ 1,73, så 1,73 x 230 x 8 = 3,2

Om jag istället kör 3x8x230 så får jag 5,5 vilket är exakt vad min Teslaapp säger att jag laddar med just nu.

Var räknar jag fel?
 
Precis. De tre faserna är förskjutna sinuskurvor som ger en huvudspänning på 400V. Multipliceras med roten ur 3 för att få totalen på alla tre faser tillsammans.

Men enklare är att räkna 3*230V direkt. Det är inte helt korrekt, men enklare att både förklara och räkna i huvudet :)
Förtydligande:

Fasspänning: spänning mellan en fasledare och nolledaren
Huvudspänning: spänning mellan två fasledare
 
Inne på mitt tredje år med etron men bara min första månad med Q8:an och är oerhört nöjd! Skönare att köra, bättre dämpning (föregående var sanslöst bra också), allt som allt väldigt nöjd!
 

Bilagor

  • IMG_5165.jpeg
    IMG_5165.jpeg
    493.9 KB · Visningar: 13
  • IMG_5164.jpeg
    IMG_5164.jpeg
    562.4 KB · Visningar: 12
Ska försöka styra ihop en bra modell för hur vi ska förmånsbeskatta drivmedel för den del av vår personal som har förmånsbilar. Vi står idag för samtliga drivmedel förutom den del som folk laddar hemma! Är det någon som vill bolla lite ideér och tips här eller i Pm så vore jag evigt tacksam!

Jag vill hitta en model där förarna behöver redovisa så lite som möjligt och vi/jag behöver administrera så lite som möjligt. Vi vill vara generösa samtidigt som senaste årets drivmedelspriser/el har tagit fart rätt så rejält, vi vill inte känna oss helt blåsta...

Vi har inga externa körjournaler idag, har testat Abax tidigare men tyckte det var en dyr produkt vid tillfället. Bilarna är från Volvo och VW. Volvo appen har ju en körjournal inbyggt som kan nyttjas. VW's vet jag inte hur den ser ut eller fungerar.

Förutsättningarna är följande:
6st Projektledare med förmånsbilar.
2st Diesel (Volvo)
2st Laddhybrider (Volvo)
2st Elbilar (VW ID)

Alla har drivmedels/utläggs kort och betalar samtliga tankningar/laddningar med detta. Vi erbjuder gratis laddning på arbetsplatsen för samtliga.
De som har elbil vet jag har egen laddbox hemma i villan, alla som kan ladda, laddar dagligen vid vårt kontor.

/Carl
 
Ska försöka styra ihop en bra modell för hur vi ska förmånsbeskatta drivmedel för den del av vår personal som har förmånsbilar. Vi står idag för samtliga drivmedel förutom den del som folk laddar hemma! Är det någon som vill bolla lite ideér och tips här eller i Pm så vore jag evigt tacksam!

Jag vill hitta en model där förarna behöver redovisa så lite som möjligt och vi/jag behöver administrera så lite som möjligt. Vi vill vara generösa samtidigt som senaste årets drivmedelspriser/el har tagit fart rätt så rejält, vi vill inte känna oss helt blåsta...

Vi har inga externa körjournaler idag, har testat Abax tidigare men tyckte det var en dyr produkt vid tillfället. Bilarna är från Volvo och VW. Volvo appen har ju en körjournal inbyggt som kan nyttjas. VW's vet jag inte hur den ser ut eller fungerar.

Förutsättningarna är följande:
6st Projektledare med förmånsbilar.
2st Diesel (Volvo)
2st Laddhybrider (Volvo)
2st Elbilar (VW ID)

Alla har drivmedels/utläggs kort och betalar samtliga tankningar/laddningar med detta. Vi erbjuder gratis laddning på arbetsplatsen för samtliga.
De som har elbil vet jag har egen laddbox hemma i villan, alla som kan ladda, laddar dagligen vid vårt kontor.

/Carl
Tror eventuellt Northe har en lösning för er: https://northecharge.com/
 
Ska försöka styra ihop en bra modell för hur vi ska förmånsbeskatta drivmedel för den del av vår personal som har förmånsbilar. Vi står idag för samtliga drivmedel förutom den del som folk laddar hemma! Är det någon som vill bolla lite ideér och tips här eller i Pm så vore jag evigt tacksam!

Jag vill hitta en model där förarna behöver redovisa så lite som möjligt och vi/jag behöver administrera så lite som möjligt. Vi vill vara generösa samtidigt som senaste årets drivmedelspriser/el har tagit fart rätt så rejält, vi vill inte känna oss helt blåsta...

Vi har inga externa körjournaler idag, har testat Abax tidigare men tyckte det var en dyr produkt vid tillfället. Bilarna är från Volvo och VW. Volvo appen har ju en körjournal inbyggt som kan nyttjas. VW's vet jag inte hur den ser ut eller fungerar.

Förutsättningarna är följande:
6st Projektledare med förmånsbilar.
2st Diesel (Volvo)
2st Laddhybrider (Volvo)
2st Elbilar (VW ID)

Alla har drivmedels/utläggs kort och betalar samtliga tankningar/laddningar med detta. Vi erbjuder gratis laddning på arbetsplatsen för samtliga.
De som har elbil vet jag har egen laddbox hemma i villan, alla som kan ladda, laddar dagligen vid vårt kontor.

/Carl
Vi gick i samband med övergången till elbilar helt enkelt över från bränsleförmån till drivmedelsersättning. Alla verkar nöjda. Det blir dock kanske krångligt för er med blandad vagnpark.
 
Fått upp den och åkt är olika för mig, längsta jag kört utan att ladda är cirka 40mil.
Laddat den till 485km (innan man kört med den) men ska se vad den går för i mitten av sommaren.
Jaha. Du menar vad giss-o-metern säger? Kör jag i stan kommer jag otroligt långt.
 
Tillbaka
Topp