Riktigt bra, stora betteriet?Bra indikerad räckvidd nu när det blev lite varmare!
Nollställde förbrukningen för en månad sedan. Kört med vinterhjulen fram till förra veckan och 20" senaste veckan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Riktigt bra, stora betteriet?Bra indikerad räckvidd nu när det blev lite varmare!
Nollställde förbrukningen för en månad sedan. Kört med vinterhjulen fram till förra veckan och 20" senaste veckan.
Yes och RWDRiktigt bra, stora betteriet?
Tänkte det, synd de är så dyra...Yes och RWD
Ja tyvärr har dem gått upp väldigt mycket.Tänkte det, synd de är så dyra...
Vad ligger förbrukningen på?Bra indikerad räckvidd nu när det blev lite varmare!
Sen vi fick den(816 mil)(bara vinterkörning mer eller mindre) så ligger den på 23.Vad ligger förbrukningen på?
Till Teslas försvar så är det ju dock helt olika produkter, Mercedes är… tja, Mercedes och Tesla 3 en amerikansk lågprismodell, men man får världens bästa system för eldrift och ladd-infrastruktur till priset av en kina-bil.Verkligen synd att Tesla är så bullriga och har så plastig inredning, gillar verkligen resten.
Fast de nyare Tesla 3 är mindre dåliga. Dock långt från en E-klass.
Precis! Säpo och Must varnade för exempelvis Huawei för cirka 15 år sedan. Cybersäkerhetsproblemen är på riktigt. Vi ska inte använda produkter där leverantören inte är att lita på. De kan exempelvis stänga av nödvändig support och materialförsörjning, eller rent av störa funktionen på distans.Har tidigare jobbat i Försvarsmakten ca 10år (20+ år sedan nu), och jag undviker Ryska och Kina-kontrollerade företags produkter sedan dess. Beroende till diktaturer är farligt. Det fick Tyskland/EU erfara...för sent tyvärr.
Numera jobbar jag i privat hightechbolag och våra kunder har STENHÅRDA krav avseende InfoSec/CyberSec.
Är först NU som mannen på gatan fått upp ögonen för detta.
Men få inser hur beroende vi är av Kina, det är farligt. Lära av Ryssland är inte aktuellt...
Är det en Enyaq med kjolpaket? Skämt å sido men det går ju bevisligen att göra elbilar som inte ser ut som en något höjd minibuss. Trist att lotus inte kunde göra något roligare.Rätt grym
Haha. Kul
EDIT: Bra pris med kabel och lastbalanseringFått följande offert på laddare hemma,
"Wallbox pulsar max med lastballansering och fast kabel, ink arbete 10.995:- ink moms och skattereduktion."
Låter det vettigt?
Antar att den firma jag haft hemma inte använder det märket. Jag fick offert på Wallbox samt Garo, Garos var dyrare.Ligger inte zaptec på 6000 ink installation?(avdrag inräknat)
fast iofs du hade med laddkabel med, bara det är ju närmare 1500 kr.Antar att den firma jag haft hemma inte använder det märket. Jag fick offert på Wallbox samt Garo, Garos var dyrare.
5m var standard, gick att få 7m också. 5m lär räcka för min del ..fast iofs du hade med laddkabel med, bara det är ju närmare 1500 kr.
vilken längd på laddkabel var det?
körde på 7 då det ger lite med valmöjligheter. Vi har också fast kabel. Nu i efterhand så undrar jag om det var så smart om vi behöver byta kabel av någon anledning....5m var standard, gick att få 7m också. 5m lär räcka för min del ..
Sant, det har inte ens slagit mig.körde på 7 då det ger lite med valmöjligheter. Vi har också fast kabel. Nu i efterhand så undrar jag om det var så smart om vi behöver byta kabel av någon anledning....
Jag har Wallbox Pulsar Plus (utan lastbalansering) och den gör sitt jobb utan krångel. Ser åtminstone på beskrivningen ut att vara väldigt mycket samma. .Fått följande offert på laddare hemma,
"Wallbox pulsar max med lastballansering och fast kabel, ink arbete 10.995:- ink moms och skattereduktion."
Låter det vettigt?
Tack! Ja, det passas väl på att tas lite mer betalt iom stödet tänker jag..Jag har Wallbox Pulsar Plus (utan lastbalansering) och den gör sitt jobb utan krångel. Ser åtminstone på beskrivningen ut att vara väldigt mycket samma. .
Jag tycker för egen del laddboxinstallationer är brutalt överprissatta, det pris du fått motsvarar 22.000kr! Själva boxen kostar 8.495kr ink kabel.
En duktig elektriker installerar på max två timmar, plus material för 500 pix. Bra marginaler nu med Grönt Teknik-avdrag.Jag har Wallbox Pulsar Plus (utan lastbalansering) och den gör sitt jobb utan krångel. Ser åtminstone på beskrivningen ut att vara väldigt mycket samma. .
Jag tycker för egen del laddboxinstallationer är brutalt överprissatta, det pris du fått motsvarar 22.000kr! Själva boxen kostar 8.495kr ink kabel.
Beror på hur och vart den skall installeras. Många genomföringar? Långt till central/mätskåp? Behövs extra kapsling?Fått följande offert på laddare hemma,
Låter det vettigt?
Stäm bara av med installatören så det är ett fast/komplett pris. Jag prutade med en laddbox med installation från Riddermarks när vi köpte frugans tesla. De hade något avtal med nån elfirma som utförde deras installationer till ”fast pris” Jag var tvungen att fota vart boxen skulle installeras (placering yttervägg) samt längd på kabel till central osv med lite övrig info som jag mailade över. När elektrikern väl kom och skulle installera informerade han mig här på plats att det bara ingick t.ex en håltagning. Som i mitt fall inifrån källaren ut där boxen skulle sitta. Övriga väggar de skulle igenom kostade 500:- per hål! Ingenting någon sagt något om innan. Jag förklarade för elektrikern hur jävla oseriösa de framstod samt att de borde skämmas för att försöka ockra. Jag frågade vart hålen skulle vara och vilken dimension. 2min senare hade jag gjort hålen själv med min slagborr. Sa att det ändå var rimligt med en timlön på ca 45k. Hade jag däremot inte ägt någon slagborr hade jag blivit tvingad att betala 1500:- extra.Tack! Ja, det passas väl på att tas lite mer betalt iom stödet tänker jag..
Det var en del arbete just hemma hos mig så landar nog i för egen del att det blir rimliga pengar
…och varje extra meter kabel kostar 300 pix trots att inköpspriset är en tjuga. ”Men du får ju 50% skattereduktion”.Stäm bara av med installatören så det är ett fast/komplett pris. Jag prutade med en laddbox med installation från Riddermarks när vi köpte frugans tesla. De hade något avtal med nån elfirma som utförde deras installationer till ”fast pris” Jag var tvungen att fota vart boxen skulle installeras (placering yttervägg) samt längd på kabel till central osv med lite övrig info som jag mailade över. När elektrikern väl kom och skulle installera informerade han mig här på plats att det bara ingick t.ex en håltagning. Som i mitt fall inifrån källaren ut där boxen skulle sitta. Övriga väggar de skulle igenom kostade 500:- per hål! Ingenting någon sagt något om innan. Jag förklarade för elektrikern hur jävla oseriösa de framstod samt att de borde skämmas för att försöka ockra. Jag frågade vart hålen skulle vara och vilken dimension. 2min senare hade jag gjort hålen själv med min slagborr. Sa att det ändå var rimligt med en timlön på ca 45k. Hade jag däremot inte ägt någon slagborr hade jag blivit tvingad att betala 1500:- extra.
…och varje extra meter kabel kostar 300 pix trots att inköpspriset är en tjuga. ”Men du får ju 50% skattereduktion”.
Jag arbetade på ett bolag som sålde Wallbox laddboxar. Vi var först i Sverige med det men hade jättemycket strul med garantiärenden och reservdelar, så vi slutade sälja märket helt. Så jag har inte mycket positiv erfarenhet från Wallbox. Detta var 4-5 år sen så det kanske blivit bättre nu.Fått följande offert på laddare hemma,
Låter det vettigt?
Ja så är det ju.Till Teslas försvar så är det ju dock helt olika produkter, Mercedes är… tja, Mercedes och Tesla 3 en amerikansk lågprismodell, men man får världens bästa system för eldrift och ladd-infrastruktur till priset av en kina-bil.
Vilken laddbox ska man köpa enl dig?Jag arbetade på ett bolag som sålde Wallbox laddboxar. Vi var först i Sverige med det men hade jättemycket strul med garantiärenden och reservdelar, så vi slutade sälja märket helt. Så jag har inte mycket positiv erfarenhet från Wallbox. Detta var 4-5 år sen så det kanske blivit bättre nu.