• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    977
Nu när denna tråd ändå va rätt högt kan jag som inte särskilt bilintresserad fråga er! Det är dags för ny bil i jobbet och jag kan välja mellan XC60 Recharge (Core) och BMW 330e touring xdrive.
Har haft V60 recharge och får väl erkänna att jag är lite mätt på den interiören, så i dagsläget lutar de åt BMW’n..

Kanske finns nån här som har erfarenhet av dessa eller kan rekommendera någon av dom?
 
seriöst detta måste vara feltryck, 569k för en P
Hade det inte varit för att det är en ny på gång så hade jag slagit till på en gång

Det är alltså nästan 200k billigare än den jag hade på beställning för inte ens 1 år sedan

1686221031242.png
 
seriöst detta måste vara feltryck, 569k för en P
Hade det inte varit för att det är en ny på gång så hade jag slagit till på en gång

Det är alltså nästan 200k billigare än den jag hade på beställning för inte ens 1 år sedan

1686221031242.png
Nej det är inte feltryck men det är inte heller så många exemplar det handlar om. Skitkul att ha köpt Model 3 under 2022...
 
Nu frågade du inte mig, men är i branschen.

Det är och har varit lite av en djungel, både hos tillverkare och installatörer. Vissa har tagit fram egna lösningar med fokus på fysisk storlek, produktionskostnad och flashiga appar (ex. Zaptec, Easee) andras lösningar bygger på standardkomponenter rakt ner i en plastlåda (ex Garo, Ztek). Vilken som är bäst är svårt att svara på, det är relativt enkla komponenter i en box. En deltar ju tagit för stora genvägar, ex Easee som nu är säljstoppad och Wallbox som överhettade och gick sönder i början.

Egentligen räcker det med ett trefasuttag draget med 2,5mm2-kabel och egen jordfelsbrytare om man klarar sig utan alla appar, lastbalanseringar och annat mumbo-jumbo. I många bilar kan man ställa ner laddhastogheten permanent, ex 8A. Det ger då 8*3*230/1000=5,5kWh i effekt. Parkerar man hemma med tomt batteri kl 18 och skall åka klockan 6 har man under den tiden fått i 66 kWh. Vilket borde räcka för i princip alla.

Med denna långa utläggning så kan jag summera att jag har en Zaptec hemma av den enkla anledningen att den var billigast och jag ville kunna styra laddningen till timmar med lågt elpris.
Tack!!
 
För er som funderar på att installera laddbox i hemmet så kan det vara en bra idé att slå till så snart som möjligt. Finns saker som pekar på att det stödet är på väg att försvinna. Nedan är utklippt från Energimyndighetens delrapport inom uppdraget om handlingsprogram för laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för vätgas:
Skärmavbild 2023-06-09 kl. 10.18.43.png

Hela rapporten här: https://www.energimyndigheten.se/re... och tankinfrastruktur för vätgas.pdf&id=1877
 
För er som funderar på att installera laddbox i hemmet så kan det vara en bra idé att slå till så snart som möjligt. Finns saker som pekar på att det stödet är på väg att försvinna. Nedan är utklippt från Energimyndighetens delrapport inom uppdraget om handlingsprogram för laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för vätgas:
Skärmavbild 2023-06-09 kl. 10.18.43.png

Hela rapporten här: https://www.energimyndigheten.se/remissvar-och-uppdrag/Download/?documentName=Delrapport inom uppdraget om handlingsprogram för laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för vätgas.pdf&id=1877
Och i samma sekund kommer elektrikernas debitering sjunka med 50%
 
2.99% på model 3 LR/P för de som beställer nu och får lev innan slutet av Juni. Den räntan hamnar väl säkert på 4.99 efter första fakturan antagligen... Men ändå
Jag måste hålla mig...
 
Nu när denna tråd ändå va rätt högt kan jag som inte särskilt bilintresserad fråga er! Det är dags för ny bil i jobbet och jag kan välja mellan XC60 Recharge (Core) och BMW 330e touring xdrive.
Har haft V60 recharge och får väl erkänna att jag är lite mätt på den interiören, så i dagsläget lutar de åt BMW’n..

Kanske finns nån här som har erfarenhet av dessa eller kan rekommendera någon av dom?
Jag har kört BMWn i drygt 2 år nu och är jättenöjd. Tror instrumenteringen är uppdaterad numera med en enda stor skärm. Oklart om man gjort ngt med räckvidd på el. Jag kommer väl 5-6 mil så här års och max 4 på vintern.
Känns som man tankar ofta men det är för att tankhelvetet är så liten mot den jag hade i diesel Audin innan :) Min BMW är betydligt snålare än kollegornas Volvo V60 hybrid respektive Merca SUV hybrid.
Skön att åka långt i. Har iofs sportstolarna vilket man nog måste ha om man är normallång. XtraBoost funktionen är ganska kul. Är förbjuden att trycka på den knappen när frugan är med…
Har ingen erfarenhet av Volvon du nämner så kan inte hjälpa dig där.
 
Jag har kört BMWn i drygt 2 år nu och är jättenöjd. Tror instrumenteringen är uppdaterad numera med en enda stor skärm. Oklart om man gjort ngt med räckvidd på el. Jag kommer väl 5-6 mil så här års och max 4 på vintern.
Känns som man tankar ofta men det är för att tankhelvetet är så liten mot den jag hade i diesel Audin innan :) Min BMW är betydligt snålare än kollegornas Volvo V60 hybrid respektive Merca SUV hybrid.
Skön att åka långt i. Har iofs sportstolarna vilket man nog måste ha om man är normallång. XtraBoost funktionen är ganska kul. Är förbjuden att trycka på den knappen när frugan är med…
Har ingen erfarenhet av Volvon du nämner så kan inte hjälpa dig där.
Sjysst! Jag har hört att den ska vara bekväm och den nya skärmen ser nice ut.
Räckvidden verkar vara typ 7-8 mil på el enligt specen på både men de får man väl ta med en nypa salt. Kör typ 10mil om dagen så det räcker, även om en elbil hade varit att föredra! Det fortsätter att luta mot BMWn :)
 
Gah.
Det här får jag huvudvärk av. Leasing på etron får ut i september. Vad i hela fridens namn ska jag ha i stället?!
Ränteläget verkar ju göra leasingarna lite dyra, så köp kanske är bäst. Och då blir det beg, såger plånkan.
Krav: 4wd, ingen småbil.
Såhär går tankarna:
Beg etron. Det står sviiinmånga my20 på handlarna golv efter de förmånliga erbjudandena vid lansering. Svintung elbil med trött räckvidd attraherar få. Men jag gillar verkligen bilen, och en 50 skulle fylla alla behov. Misstänker att man kan då ett bra pris.
Beg Tesla mS. Kul ju, men hur är det med kvalin då de rullat några mil?
Beg xc90-hybrid. Misär-förbrukning då elen är slut (tydligen), men jag åker fan 99 av milen ToR till jobbet, så laddar jag både hemma och där så blir det extremt få gånger det blir bensinkörning.

Alla ovanstående har såklart problemet ”beg premiumbil=risk för dyra fel.


Vad tänker panelen?

Och en grej. Model 3 går bort.
 
Gah.
Det här får jag huvudvärk av. Leasing på etron får ut i september. Vad i hela fridens namn ska jag ha i stället?!
Ränteläget verkar ju göra leasingarna lite dyra, så köp kanske är bäst. Och då blir det beg, såger plånkan.
Krav: 4wd, ingen småbil.
Såhär går tankarna:
Beg etron. Det står sviiinmånga my20 på handlarna golv efter de förmånliga erbjudandena vid lansering. Svintung elbil med trött räckvidd attraherar få. Men jag gillar verkligen bilen, och en 50 skulle fylla alla behov. Misstänker att man kan då ett bra pris.
Beg Tesla mS. Kul ju, men hur är det med kvalin då de rullat några mil?
Beg xc90-hybrid. Misär-förbrukning då elen är slut (tydligen), men jag åker fan 99 av milen ToR till jobbet, så laddar jag både hemma och där så blir det extremt få gånger det blir bensinkörning.

Alla ovanstående har såklart problemet ”beg premiumbil=risk för dyra fel.


Vad tänker panelen?

Och en grej. Model 3 går bort.
Y? "2.99" i ränta nu med. Long range verkar ryka med en gång
1686554620587.png

1686554953383.png


1686554895821.png
 
Senast ändrad:
Någon som kör eller kört MG4? Jag har inte långt kvar på min leasing (ID.3) och undrar vad man ska ha härnäst?

Jag tycker att ID.3 är okej i storlek men är ute efter en mindre bil. MG4 är väl den som känns rimligast sett till storlek och till pris. Den nya EX30 verkar lovande, men känns lite för dyr för tillfället (+ att det är en suv, viket jag inte vill ha).

Krav:
Minst 300km
5 dörrar
Isofix
 
Mmmmmmmmmmm…….
Lite samma problem som med m3.
model 3 LR finns dock, enda anledningen jag skulle välja en sådan över 3P (som är billigare just nu, var så i alla fall förra veckan) är dragkroken :)
Hade ändå bytt till lättare 18" på en 3P så räckvidden hade blivit den samma
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp