leicaphile
Silver
Fy fan, kostade inte en MG ZS typ 1990 i leasing för ett par år sedan?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ju, när pengar var gratis att låna och de ville pusha ut många bilar.
Hur har det gått till? Är det utebliven bonus på 50k som lagts på + 500kr extra för räntan?Japp, 36 månader, 1000mil/år. Lux, lång range
I mitt fall får santander inte 70k utan 50k i bonus iom bilen kommer att levereras under 23 istället för 2022 och sen höjde dem ju räntan 5ggr hittills. Inga garantier att det inte blir fler framöver.Har inte stenkoll på leasing (aldrig använt det) men jävlar vad dyrt det blivit. Är det en kombination av räntan och slopandet av bonusen som slår så hårt?
Judå, han räknade med 50k i bonus plus all ränta som har tillkommit.Hur har det gått till? Är det utebliven bonus på 50k som lagts på + 500kr extra för räntan?
MG säger ju att de rabatterar med motsvarande bonusen på sina andra nya bilar så känns skevt om de inte gäller tidigare beställda bilar.
Kan jag tänka mig när man förväntat sig 2700kr och helt plötsligt ska betala 4700kr.Judå, han räknade med 50k i bonus plus all ränta som har tillkommit.
Rattar idag en ATTO 3 som är typ 3600 kr/mån (från 2990 ifs) som är 926467 gånger bättre bil
Dem vill bli av med dessa beställda bilar eftersom få vill nog hämta ut iom avtalat gäller inte längre
Jag kan hämta ut den eller ej, så enkelt är det..Kan jag tänka mig när man förväntat sig 2700kr och helt plötsligt ska betala 4700kr.
Hur ser villkoren ut för att dra sig ur avtalet?
Atto 3 kostar ju 2995kr att privatleasa nu..
Har privatleasat 2.5år nu och ursprungligen kostade den 3250kr och nu 3600kr, räntan har på den tiden typ 4 dubblats? Så riktigt så farligt mycket har de inte höjts, värre är elbilsbonusen som blir väldigt dyr om man ska slå ut på 36mån på en ny bil dvs 1400kr extra i månaden.Privatleasing är ju i princip ett lån med rärlig ränta. Varje gång riksbanken höjer ökar månadskostnaden. Om ett halvår har den gått upp en tusenlapp till.
Shit..Fick samtal från Hedin idag... Min MG5 har kommit och han ville boka leveransdatum. Skulle komma senast november/december 2022!
Ja men vad kostar den? (2690 var kontraktet)
Just nu 4719kr...
Ooook, jag återkommer!
Det är ju bara att gratulera. Leasingbolagen har ju i en del fall valt att absorbera den ökade finansieringskostnaden i sin marginal. Dom räknar med att det är en tillfällig uppgång och att räntorna skall falla tillbaka. Ett affärsmässigt beslut för att inte förlora kunden när det är dags att byta bil.Har privatleasat 2.5år nu och ursprungligen kostade den 3250kr och nu 3600kr, räntan har på den tiden typ 4 dubblats? Så riktigt så farligt mycket har de inte höjts, värre är elbilsbonusen som blir väldigt dyr om man ska slå ut på 36mån på en ny bil dvs 1400kr extra i månaden.
Du räknar inte rätt. Räntedelen av leasingkostnaden är inte i närheten av att vara så stor. Den största skillnaden är slopandet av miljöbonus, inte räntehöjningarna.Privatleasing är ju i princip ett lån med rärlig ränta. Varje gång riksbanken höjer ökar månadskostnaden. Om ett halvår har den gått upp en tusenlapp till.
Svarat!Är du elbilist får du gärna svara på några frågor i denna enkät: https://bit.ly/bilisten2023
Syftet är att förstå hur elbilar används, vilka hinder och utmaningar som elbilister upplever samt vilka önskemål man har om bilen och kring laddning.
Vet inte vad kreditgivarna har för marginaler men räntan är ju långt ifrån hela delen av de 3250kr också, har inte hört att någon åkt på några chockhöjningar trots 4 dubbling av räntan och tror inte det beror pga goodwill och för att trygga ett nytt leasingavtal när nuvarande löpt ut.Det är ju bara att gratulera. Leasingbolagen har ju i en del fall valt att absorbera den ökade finansieringskostnaden i sin marginal. Dom räknar med att det är en tillfällig uppgång och att räntorna skall falla tillbaka. Ett affärsmässigt beslut för att inte förlora kunden när det är dags att byta bil.
Men det är såklart en ohållbar strategi om inte räntorna faktiskt faller tillbaka snart.
Jag tror att det går...Shit..
Jag är för dåligt insatt i privatleasing men kan du fortfarande välja att avstå så här sent i processen?
Självklart. Slopad bonus och värdeminskning är dom två största påsterna. Men leasinbolagets finansieringskostnad för 500000 ligger idag på drygt 2000 kr i månaden. För 1,5 år sen var det 500kr.Du räknar inte rätt. Räntedelen av leasingkostnaden är inte i närheten av att vara så stor. Den största skillnaden är slopandet av miljöbonus, inte räntehöjningarna.
Vem samlar in informationen?Är du elbilist får du gärna svara på några frågor i denna enkät: https://bit.ly/bilisten2023
Syftet är att förstå hur elbilar används, vilka hinder och utmaningar som elbilister upplever samt vilka önskemål man har om bilen och kring laddning.
Vem samlar in informationen?
Mobility sweden som är branschorganisationen för fordonsbranschen, energiföretagen som är branschorganisationen för elnätsbolag och energibolag samt drivkraft Sverige som är branschorganisationen för drivmedelsbranschen.Vem samlar in informationen?
GuiltyHär hittar du nog en kändis
Tack! Mobility Sweden känner jag till väl. Tyvärr finns det ingen information om vem som ligger bakom enkäten när man klockar sig direkt dit via länken.Här hittar du nog en kändis
Det håller jag med om borde stå. Men det syntes i URLen.Tack! Mobility Sweden känner jag till väl. Tyvärr finns det ingen information om vem som ligger bakom enkäten när man klockar sig direkt dit via länken.
Storägare är att ta i.Inte för att vara sån, men du vet att kineser är storägare i Mercedes va?
Ja, jag undviker om jag kan, Kinaägda bolags produkter.Om man ska undvika bilar från Kina pga att de är diktaturstat ska man också undvika allt annat därifrån och från alla andra diktaturstater också tycker jag men det är ju en helt annan diskussion.
Tillbaka till ämnet så blir det ju väldigt skevt att jämföra Mercedes med MG. Inte ens Mini ska jämföras med MG. Helt olika prisbild, målgrupp etc.
wow, snacka om ökning.Fick samtal från Hedin idag... Min MG5 har kommit och han ville boka leveransdatum. Skulle komma senast november/december 2022!
Ja men vad kostar den? (2690 var kontraktet)
Just nu 4719kr...
Ooook, jag återkommer!
Storägare är att ta i.
Det är dessutom ett korsägande mellan två bolag. Du vet om att MB samarbetar som alla andra bilföretag som säljer bilar i Kina med ett lokalt Kina-bolag. (som korsvis är delägare i resp företag, en vanlig form för att skapa trygghet för båda parter)
Bara Tesla vad jag vet som har oberoende företag i Kina. De andra har som sagt delägande i Kina-bolaget.
När det gäller bolag, är ägandet viktigast (var finns kontrollen)...var R/D finns är viktigt och vart bilen tillverkas/monteras är minst viktigt.
Volvo/Polestar är ägt o styrt av Kina-företag, och mycket R/D finns där. Polestar tillverkas vad jag vet allt i Kina.
MB är ägt/styrs av Europeiska investerare, det mesta R/D görs i Tyskland och köper man rätt bil gör den i Tyskland (som min E-klass)
Dribbla runt?Ja, om det känns bättre att dribbla runt - så gör gärna det. Principer är skoj. BAIC är Mercedes enskilt största aktieägare…