• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    982
Har inte stenkoll på leasing (aldrig använt det) men jävlar vad dyrt det blivit. Är det en kombination av räntan och slopandet av bonusen som slår så hårt?
I mitt fall får santander inte 70k utan 50k i bonus iom bilen kommer att levereras under 23 istället för 2022 och sen höjde dem ju räntan 5ggr hittills. Inga garantier att det inte blir fler framöver.
 
Hur har det gått till? Är det utebliven bonus på 50k som lagts på + 500kr extra för räntan?

MG säger ju att de rabatterar med motsvarande bonusen på sina andra nya bilar så känns skevt om de inte gäller tidigare beställda bilar.
Judå, han räknade med 50k i bonus plus all ränta som har tillkommit.
Rattar idag en ATTO 3 som är typ 3600 kr/mån (från 2990 ifs) som är 926467 gånger bättre bil

Dem vill bli av med dessa beställda bilar eftersom få vill nog hämta ut iom avtalat gäller inte längre 🤣
 
Judå, han räknade med 50k i bonus plus all ränta som har tillkommit.
Rattar idag en ATTO 3 som är typ 3600 kr/mån (från 2990 ifs) som är 926467 gånger bättre bil

Dem vill bli av med dessa beställda bilar eftersom få vill nog hämta ut iom avtalat gäller inte längre 🤣
Kan jag tänka mig när man förväntat sig 2700kr och helt plötsligt ska betala 4700kr.
Hur ser villkoren ut för att dra sig ur avtalet?

Atto 3 kostar ju 2995kr att privatleasa nu..
 
Kan jag tänka mig när man förväntat sig 2700kr och helt plötsligt ska betala 4700kr.
Hur ser villkoren ut för att dra sig ur avtalet?

Atto 3 kostar ju 2995kr att privatleasa nu..
Jag kan hämta ut den eller ej, så enkelt är det..

Min är Design, 12 månaders leasing
Screenshot_20230615_223230_Samsung Internet.jpg
 
Privatleasing är ju i princip ett lån med rärlig ränta. Varje gång riksbanken höjer ökar månadskostnaden. Om ett halvår har den gått upp en tusenlapp till.
 
Privatleasing är ju i princip ett lån med rärlig ränta. Varje gång riksbanken höjer ökar månadskostnaden. Om ett halvår har den gått upp en tusenlapp till.
Har privatleasat 2.5år nu och ursprungligen kostade den 3250kr och nu 3600kr, räntan har på den tiden typ 4 dubblats? Så riktigt så farligt mycket har de inte höjts, värre är elbilsbonusen som blir väldigt dyr om man ska slå ut på 36mån på en ny bil dvs 1400kr extra i månaden.
 
Fick samtal från Hedin idag... Min MG5 har kommit och han ville boka leveransdatum. Skulle komma senast november/december 2022!
Ja men vad kostar den? (2690 var kontraktet)
Just nu 4719kr...
Ooook, jag återkommer! 🤣
Shit..

Jag är för dåligt insatt i privatleasing men kan du fortfarande välja att avstå så här sent i processen?
 
Har privatleasat 2.5år nu och ursprungligen kostade den 3250kr och nu 3600kr, räntan har på den tiden typ 4 dubblats? Så riktigt så farligt mycket har de inte höjts, värre är elbilsbonusen som blir väldigt dyr om man ska slå ut på 36mån på en ny bil dvs 1400kr extra i månaden.
Det är ju bara att gratulera. Leasingbolagen har ju i en del fall valt att absorbera den ökade finansieringskostnaden i sin marginal. Dom räknar med att det är en tillfällig uppgång och att räntorna skall falla tillbaka. Ett affärsmässigt beslut för att inte förlora kunden när det är dags att byta bil.
Men det är såklart en ohållbar strategi om inte räntorna faktiskt faller tillbaka snart. :)
 
Det är ju bara att gratulera. Leasingbolagen har ju i en del fall valt att absorbera den ökade finansieringskostnaden i sin marginal. Dom räknar med att det är en tillfällig uppgång och att räntorna skall falla tillbaka. Ett affärsmässigt beslut för att inte förlora kunden när det är dags att byta bil.
Men det är såklart en ohållbar strategi om inte räntorna faktiskt faller tillbaka snart. :)
Vet inte vad kreditgivarna har för marginaler men räntan är ju långt ifrån hela delen av de 3250kr också, har inte hört att någon åkt på några chockhöjningar trots 4 dubbling av räntan och tror inte det beror pga goodwill och för att trygga ett nytt leasingavtal när nuvarande löpt ut.
 
Du räknar inte rätt. Räntedelen av leasingkostnaden är inte i närheten av att vara så stor. Den största skillnaden är slopandet av miljöbonus, inte räntehöjningarna.
Självklart. Slopad bonus och värdeminskning är dom två största påsterna. Men leasinbolagets finansieringskostnad för 500000 ligger idag på drygt 2000 kr i månaden. För 1,5 år sen var det 500kr.
Men eftersom dom har sin finansiering utspridd på lite olika löptider tar det tid innan räntehöjningarna slår igenom. En sak är i alla fall säker, kostnaderna kommer att fortsätta stiga.
 
Senast ändrad:
Inte för att vara sån, men du vet att kineser är storägare i Mercedes va?
Storägare är att ta i.
Det är dessutom ett korsägande mellan två bolag. Du vet om att MB samarbetar som alla andra bilföretag som säljer bilar i Kina med ett lokalt Kina-bolag. (som korsvis är delägare i resp företag, en vanlig form för att skapa trygghet för båda parter)
Bara Tesla vad jag vet som har oberoende företag i Kina. De andra har som sagt delägande i Kina-bolaget.

När det gäller bolag, är ägandet viktigast (var finns kontrollen)...var R/D finns är viktigt och vart bilen tillverkas/monteras är minst viktigt.
Volvo/Polestar är ägt o styrt av Kina-företag, och mycket R/D finns där. Polestar tillverkas vad jag vet allt i Kina.
MB är ägt/styrs av Europeiska investerare, det mesta R/D görs i Tyskland och köper man rätt bil gör den i Tyskland (som min E-klass)
 
Om man ska undvika bilar från Kina pga att de är diktaturstat ska man också undvika allt annat därifrån och från alla andra diktaturstater också tycker jag men det är ju en helt annan diskussion.

Tillbaka till ämnet så blir det ju väldigt skevt att jämföra Mercedes med MG. Inte ens Mini ska jämföras med MG. Helt olika prisbild, målgrupp etc.
Ja, jag undviker om jag kan, Kinaägda bolags produkter.
Man kan jämföra begagnad MB med MG. Jag köper oftast 1år gamla bilar. Lägger de slantar jag spar på andra roligare saker. Ni kan säkert tänka er vad det skulle kunna vara :cool:
 
Storägare är att ta i.
Det är dessutom ett korsägande mellan två bolag. Du vet om att MB samarbetar som alla andra bilföretag som säljer bilar i Kina med ett lokalt Kina-bolag. (som korsvis är delägare i resp företag, en vanlig form för att skapa trygghet för båda parter)
Bara Tesla vad jag vet som har oberoende företag i Kina. De andra har som sagt delägande i Kina-bolaget.

När det gäller bolag, är ägandet viktigast (var finns kontrollen)...var R/D finns är viktigt och vart bilen tillverkas/monteras är minst viktigt.
Volvo/Polestar är ägt o styrt av Kina-företag, och mycket R/D finns där. Polestar tillverkas vad jag vet allt i Kina.
MB är ägt/styrs av Europeiska investerare, det mesta R/D görs i Tyskland och köper man rätt bil gör den i Tyskland (som min E-klass)

Ja, om det känns bättre att dribbla runt - så gör gärna det. Principer är skoj. BAIC är Mercedes enskilt största aktieägare…
 
Ja, om det känns bättre att dribbla runt - så gör gärna det. Principer är skoj. BAIC är Mercedes enskilt största aktieägare…
Dribbla runt?
Kinesiska BAIC som du kallar storägare, äger 9.98%, men Daimler äger å andra sidan 12% av BAIC (Korsägande = påverkar varandra så BIAC ägarmakt på Daimler blir därför delvis neutraliserad)
Som jag skrev, är ju så man gör business i Kina.
Inget exceptionellt alltså.

 
Tillbaka
Topp