• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    977
Någon som kör eller kört MG4? Jag har inte långt kvar på min leasing (ID.3) och undrar vad man ska ha härnäst?

Jag tycker att ID.3 är okej i storlek men är ute efter en mindre bil. MG4 är väl den som känns rimligast sett till storlek och till pris. Den nya EX30 verkar lovande, men känns lite för dyr för tillfället (+ att det är en suv, viket jag inte vill ha).

Krav:
Minst 300km
5 dörrar
Isofix
Jag har kört Hyundai Kona Electric i över 2 år och är supernöjd. Har över 50 mil på sommaren. Worst Case-scenario har jag 30 mil. Då är det vinter, motorväg 100-120km/h.
Måste vara den mest prisvärda elbilen som finns på marknaden. Hyundai visade nyligen upp 2023 års Kona och jag tycker att den bara blir snyggare och snyggare: https://www.hyundai.se/bilar/kona-2023

kona_2023_dwp_kona_design_slider_2.jpg
 
Någon som kör eller kört MG4? Jag har inte långt kvar på min leasing (ID.3) och undrar vad man ska ha härnäst?

Jag tycker att ID.3 är okej i storlek men är ute efter en mindre bil. MG4 är väl den som känns rimligast sett till storlek och till pris. Den nya EX30 verkar lovande, men känns lite för dyr för tillfället (+ att det är en suv, viket jag inte vill ha).

Krav:
Minst 300km
5 dörrar
Isofix

Hyundai Kona? Bra drivlina, effektiv. Nackdel är väl att det inte är en "ren elbilsdesign" om man bryr sig om det och att DC-laddningen inte är raketsnabb. Men de är sköna att köra och har bra garantier.
 
Jag har kört Hyundai Kona Electric i över 2 år och är supernöjd. Har över 50 mil på sommaren. Worst Case-scenario har jag 30 mil. Då är det vinter, motorväg 100-120km/h.
Måste vara den mest prisvärda elbilen som finns på marknaden. Hyundai visade nyligen upp 2023 års Kona och jag tycker att den bara blir snyggare och snyggare: https://www.hyundai.se/bilar/kona-2023

kona_2023_dwp_kona_design_slider_2.jpg
Ja fast den gamla Kona verkar ju kosta 100k mer dessutom med mindre batteri, MG4 standard 51kwh batteri 329k vs Kona 39kwh batteri 429k. Eller tittar jag knasigt?
 
Vill du verkligen ha en 100% kinesisk bil?
Nu var det ju inte riktig det som diskuterades utan @Slaskhögen frågade efter erfarenheter av MG4 eller andra tips på liknande alternativ.

Då är det väl relevant att ställa priset mot varandra när någon tipsar om Kona, att den är 100k dyrare med mindre batteri. Jag har dock ingen erfarenhet av någon av bilarna så gissar det kanske är annat som reflekterar prisskillnaden mer än att den ena är kinesisk?
 
Nu var det ju inte riktig det som diskuterades utan @Slaskhögen frågade efter erfarenheter av MG4 eller andra tips på liknande alternativ.

Då är det väl relevant att ställa priset mot varandra när någon tipsar om Kona, att den är 100k dyrare med mindre batteri. Jag har dock ingen erfarenhet av någon av bilarna så gissar det kanske är annat som reflekterar prisskillnaden mer än att den ena är kinesisk?
Få köper elbilar utan leasar så inköpspris har väldigt lite betydelse. Men Hedin är duktiga på att pressa ned månadskostnader också. Den riktiga kostnaden är dock att Kina blir allt mer aggressivt mot sin omgivning och exempelvis en ID3 är co2 neutral i hela sin produktion, det är verkligen inte en MG.
 
Få köper elbilar utan leasar så inköpspris har väldigt lite betydelse. Men Hedin är duktiga på att pressa ned månadskostnader också. Den riktiga kostnaden är dock att Kina blir allt mer aggressivt mot sin omgivning och exempelvis en ID3 är co2 neutral i hela sin produktion, det är verkligen inte en MG.
Så är det men även där skiljer priset väsentligt, MG4 kostar 2995kr att privatleasa vanliga Kona dvs benisn kostar 3650kr och hybrid 4100kr. Hittar inga priser för privatleasing på Kona EV men gissar den är dyrare än bensin och hybriden iaf.
 
Hur funkar det här i praktiken att leasa beg bilar, VWs nybils garanti går väl ut efter 3år tex står man där utan garanti om det skulle hända något?
Man brukar hyra ut 12 månader gamla bilar i 24 månader så att man tar höjd för det. Eller skicka med ett garantipaket. Jag vet inte exakt hur DinBil har gjort denna gång.
 
Hur funkar det här i praktiken att leasa beg bilar, VWs nybils garanti går väl ut efter 3år tex står man där utan garanti om det skulle hända något?
Jag har leasat flera bilar på förlängningsavtal efter att ursprungsavtalet gått ut, och nybilsgarantin slutat gälla. Jag ser leasing och garanti som två olika saker som inte har med varandra att göra. För min del har det dock enbart handlat om finansiell leasing. Hur det funkar med privatleasing och andra leasingformer vet jag inte.
 
Hur funkar det här i praktiken att leasa beg bilar, VWs nybils garanti går väl ut efter 3år tex står man där utan garanti om det skulle hända något?
Id 3 har 2 års garanti. Jag hade precis ett problem efter 2 år och två veckor med min id3. Fick ett fullständigt fnatt i telefonen så de löste det med good will. Jag trodde att privatleasing var ett problemfritt ägande.
 
Id 3 har 2 års garanti. Jag hade precis ett problem efter 2 år och två veckor med min id3. Fick ett fullständigt fnatt i telefonen så de löste det med good will. Jag trodde att privatleasing var ett problemfritt ägande.
Fan va ruttet, MG4 har 7års nybilsgaranti förstår jag det som.

Det blir tyvärr svårt att inte välja kinesiskt när de är så pass mycket billigare, lutar faktiskt själv åt en MG4 när min nuvarande privatleasing går ut i vinter. Ser inga andra vettiga alternativ för de pengarna om man vill köra el och problemfritt (eller iaf ha garantier och vara säker på att man inte står med ansvaret själv).
 
Id 3 har 2 års garanti. Jag hade precis ett problem efter 2 år och två veckor med min id3. Fick ett fullständigt fnatt i telefonen så de löste det med good will. Jag trodde att privatleasing var ett problemfritt ägande.
Det hade gått på maskinskadeförsäkringen antagligen men jag håller med om det lite märkliga i att privatleasing ofta marknadsförs som att hyra en bil helt utan ansvar när det egentligen inte är det.
 
Någon som kör eller kört MG4? Jag har inte långt kvar på min leasing (ID.3) och undrar vad man ska ha härnäst?

Jag tycker att ID.3 är okej i storlek men är ute efter en mindre bil. MG4 är väl den som känns rimligast sett till storlek och till pris. Den nya EX30 verkar lovande, men känns lite för dyr för tillfället (+ att det är en suv, viket jag inte vill ha).

Krav:
Minst 300km
5 dörrar
Isofix
Har du tittat på BYD Atto 3? Deras erbjudande för privatleasing 3000/mån känns ganska lockande, eller har jag missat något här?
 
Någon som kör eller kört MG4? Jag har inte långt kvar på min leasing (ID.3) och undrar vad man ska ha härnäst?

Jag tycker att ID.3 är okej i storlek men är ute efter en mindre bil. MG4 är väl den som känns rimligast sett till storlek och till pris. Den nya EX30 verkar lovande, men känns lite för dyr för tillfället (+ att det är en suv, viket jag inte vill ha).

Krav:
Minst 300km
5 dörrar
Isofix
Kört de flesta elbilar (söker ersättare till min hustrus bil) men det är bara Mercas bilar som skapar lite trivsel bakom ratten.
MG4 är överskatad, massa billig plast överallt och taffligt byggt. Enl mig.
Kinaföretag så undvik! Kör inte från en diktatur-stat.

Kolla på nya Mini elbil istället. Kommer en ny version nästa år om du kan vänta.
 
Kört de flesta elbilar (söker ersättare till min hustrus bil) men det är bara Mercas bilar som skapar lite trivsel bakom ratten.
MG4 är överskatad, massa billig plast överallt och taffligt byggt. Enl mig.
Kinaföretag så undvik! Kör inte från en diktatur-stat.

Kolla på nya Mini elbil istället. Kommer en ny version nästa år om du kan vänta.

Inte för att vara sån, men du vet att kineser är storägare i Mercedes va?
 
Såg också det erbjudandet, dock är det inte riktigt än vi ska byta. Får hoppas det hänger med ett tag till
Har varit väldigt många och stora prissänkningar och kampanjer senaste månaderna och gissningsvis lär inte nybilsförsäljningen av elbilar gå särskilt bra kommande halvåret heller så är rätt säker att märkena kommer slåss med varandra även på privatleasingsfronten.

Räntorna, elpriser, inflation och allmänt skakiga ekonomiska läget i världen och i synnerhet Teslas aggressiva prissänkningar gör att alla måste följa med och sänka priserna rejält om de ska hänga på.
 
Kört de flesta elbilar (söker ersättare till min hustrus bil) men det är bara Mercas bilar som skapar lite trivsel bakom ratten.
MG4 är överskatad, massa billig plast överallt och taffligt byggt. Enl mig.
Kinaföretag så undvik! Kör inte från en diktatur-stat.

Kolla på nya Mini elbil istället. Kommer en ny version nästa år om du kan vänta.
Om man ska undvika bilar från Kina pga att de är diktaturstat ska man också undvika allt annat därifrån och från alla andra diktaturstater också tycker jag men det är ju en helt annan diskussion.

Tillbaka till ämnet så blir det ju väldigt skevt att jämföra Mercedes med MG. Inte ens Mini ska jämföras med MG. Helt olika prisbild, målgrupp etc.
 
Har varit väldigt många och stora prissänkningar och kampanjer senaste månaderna och gissningsvis lär inte nybilsförsäljningen av elbilar gå särskilt bra kommande halvåret heller så är rätt säker att märkena kommer slåss med varandra även på privatleasingsfronten.

Räntorna, elpriser, inflation och allmänt skakiga ekonomiska läget i världen och i synnerhet Teslas aggressiva prissänkningar gör att alla måste följa med och sänka priserna rejält om de ska hänga på.
När det gäller försäljning av nya elbilar så har den marknaden dött ut helt för privatpersoner. De som köper nya elbilar idag är företagen och det beror till stor del på att man har interna miljömål som behöver uppfyllas.
Som du säger har vi redan sett att flera märken valt att sänka sina priser. Framför allt när klimatbonusen försvann. Blir intressant att se om regeringen väljer att införa någon annan typ av subvention för att få igång elbilsmarknaden för privatpersoner igen.
 
Om man ska undvika bilar från Kina pga att de är diktaturstat ska man också undvika allt annat därifrån och från alla andra diktaturstater också tycker jag men det är ju en helt annan diskussion.

Det är en helt annan diskussion, som sagt, men jag tror vi är ganska många som helst vill undvika produkter med innehåll från diktaturstater.

Jag väljer i möjligaste mån bort produkter som jag uppfattar som helt kinesiska (kinesiskt ägande kombinerat med tillverkning i Kina). Tyvärr innehåller ju även "helt europeiska" bilar massor av komponenter från Kina. För mindre elektronikprodukter finns ju de koreanska och taiwanesiska tillverkarna, men deras försörjningskedjor sträcker sig tyvärr djupt in i Kina.

Jag skulle gärna se en publik deklaration av graden kinesiskt innehåll, så att jag enklare kan välja rätt, och att tillverkare förhoppningsvis börjar uppfatta avsaknad av diktaturinnehåll som varumärkeshöjande.
 
Tillbaka
Topp