• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    977
Dribbla runt?
Kinesiska BAIC som du kallar storägare, äger 9.98%, men Daimler äger å andra sidan 12% av BAIC (Korsägande = påverkar varandra så BIAC ägarmakt på Daimler blir därför delvis neutraliserad)
Som jag skrev, är ju så man gör business i Kina.
Inget exceptionellt alltså.

Sluta nu.

Kina följt av Kuwait.
Andra största ägare är Volvo Cars ägare, lika med Polestar också. Men det är korsägande någonstans säkert.
1687381717089.png
 
Dribbla runt?
Kinesiska BAIC som du kallar storägare, äger 9.98%, men Daimler äger å andra sidan 12% av BAIC (Korsägande = påverkar varandra så BIAC ägarmakt på Daimler blir därför delvis neutraliserad)
Som jag skrev, är ju så man gör business i Kina.
Inget exceptionellt alltså.


Haha, du trollar va? Kontrollerar BAIC (dvs ett bolag kontrollerat av Kinesiska staten) dryga 10% av Mercedes eller inte?
 
Man blir lite förvånad att tyskarna så lättvindigt gör sig beroende av totalitära diktaturstater. Energi från Ryssland känner väl dom flesta till. Vad inte många känner till är att dom flesta tyska storbolagen har gjort gigantiska invetsteringar i kinesiska joint ventures och är helt beroende av kinesiska underleverantörer, tex BASF,Bosch, VW, BMW och MB.
 
Man blir lite förvånad att tyskarna så lättvindigt gör sig beroende av totalitära diktaturstater. Energi från Ryssland känner väl dom flesta till. Vad inte många känner till är att dom flesta tyska storbolagen har gjort gigantiska invetsteringar i kinesiska joint ventures och är helt beroende av kinesiska underleverantörer, tex BASF,Bosch, VW, BMW och MB.
Så är det kanske...

Men sen finns det inte en enda större biltillverkare eller underleverantör som inte är nära helt beroende av kinesiska komponent leverantörer. Nästan allt vad det gäller ytmonterade komponenter tillverkas ju i Kina.
 
Det här känns som ett ganska bra erbjudande va? ID4 för 4995 / månad
den avgiften kommer högst troligt öka när riks höjer räntan igen(vilket verkar vara fallet)
Vet inte hur det är med VW finans men i princip alla leasing-givare har ökat leasingavgifterna löpande under senaste 12 månaderna
 
den avgiften kommer högst troligt öka när riks höjer räntan igen(vilket verkar vara fallet)
Vet inte hur det är med VW finans men i princip alla leasing-givare har ökat leasingavgifterna löpande under senaste 12 månaderna
Men priset är beräknad utifrån nuvarande ränta? Så höjer riksbanken 0.25 kan det ju inte påverka priset framöver speciellt mycket.

För den stora höjningen från 0 till 3.5% räntan har ju redan slagit igenom?
 
Men priset är beräknad utifrån nuvarande ränta? Så höjer riksbanken 0.25 kan det ju inte påverka priset framöver speciellt mycket.

För den stora höjningen från 0 till 3.5% räntan har ju redan slagit igenom?
Yes så är det! Sen vet man ju inte hur kreditgivaren agerar.
Har pratats om dubbehöjning igen
 
Här kan ni följa VWFS basränta.


4995 bör inte öka nämnvärt då vi gissningsvis börjar närma oss toppen på räntekurvan. Men samtidigt baseras deras basränta inte direkt på STIBOR utan även på deras upplåningsränta. Får de lägre kreditvärdighet förs den kostnaden direkt över till kund (leasingtagare).
 
Leasingperioden för min nuvarande bil går ut i maj, så det börjar bli dags att fundera på vad man ska ha härnäst.
Gjorde en lista på bilar under 600 000 kr (utan några tillval) med riktig räckvidd på minst 400 km, DC-laddning på minst 130 kW, 0-100km/h på max 8 sekunder och bagageutrymme på minst 400 L. Blev inte så många bilar över, men tänker att kanske någon av er har nytta av listan också. Kom gärna med förslag på andra bilar som uppfyller mina kriterier.
Som det ser ut nu lutar det åt en Model 3 LR AWD då den har störst bagage, snabbast laddning, fyrhjulsdrift och är snabbast 0-100. Största nackdelen är att jag redan har haft en, och det skulle va kul att prova något nytt.

Vilka krav och kriterier har ni när ni väljer elbil?

Skärmavbild 2023-06-30 kl. 10.26.57.png
 
Leasingperioden för min nuvarande bil går ut i maj, så det börjar bli dags att fundera på vad man ska ha härnäst.
Gjorde en lista på bilar under 600 000 kr (utan några tillval) med riktig räckvidd på minst 400 km, DC-laddning på minst 130 kW, 0-100km/h på max 8 sekunder och bagageutrymme på minst 400 L. Blev inte så många bilar över, men tänker att kanske någon av er har nytta av listan också. Kom gärna med förslag på andra bilar som uppfyller mina kriterier.
Som det ser ut nu lutar det åt en Model 3 LR AWD då den har störst bagage, snabbast laddning, fyrhjulsdrift och är snabbast 0-100. Största nackdelen är att jag redan har haft en, och det skulle va kul att prova något nytt.

Vilka krav och kriterier har ni när ni väljer elbil?

Skärmavbild 2023-06-30 kl. 10.26.57.png
Skippa xpeng direkt om du tänkt använda dina egna pengar. Andrahandsvärdet kommer bli...sisådär ;) De övriga känns mkt tryggare. Ariya tycker jag är spännande, Polestar ganska trist men vettig framförllt om man har familj, behöver bagage och dragmöjlighet. Tesla, tja har du haft en är det inget kul byte för så stor har inte utvecklingen varit. Vet inte vilken årsmodell du hade iofs. Men bilen i sig är ju en vansinnigt kompetent elbil. Varför inte SR om du inte behöver 4wd? Prestandan räcker ändå så att säga ;)
 
Senast ändrad:
Skippa xpeng direkt om du tänkt använda dina egna pengar. Andrahandsvärdet kommer bli...sisådär ;) De övriga känns mkt tryggare. Ariya tycker jag är spännande, Polestar ganska trist men vettig framförllt om man har familj, behöver bagage och dragmöjlighet. Tesla, tja har du haft en är det inget kul byte för så stor har inte utvecklingen varit. Vet inte vilken årsmodell du hade iofs. Men bilen i sig är ju en vansinnigt kompetent elbil. Varför inte SR om du inte behöver 4wd? Prestandan räcker ändå så att säga ;)
Det blir personalbil via jobbet med leasing på 3 år. Så andrahandsvärdet är ointressant för min del.
Håller med om att Polestar är lite trist. För mycket Volvo över den.
Xpeng är lite av en chansning. Risken blir att man sitter med en flopp-bil i 3 år och bara stör sig på allt.
Teslan får väl bli nya med faceliften då. Lär ha släppts till maj i alla fall. Då kanske det blir en SR om priserna gått upp.
 
Det blir personalbil via jobbet med leasing på 3 år. Så andrahandsvärdet är ointressant för min del.
Men om det är bruttolöneavdrag för personalbil (brukar ju vara så) så kommer ju andrahandsvärdet definitivt påverka kalkylen i alla fall. Har du sett några siffror än? Jag som sitter på finansbolagssidan kan nästan garantera att den kommer bli typ dubbelt så dyr som de andra ;) Inköpspriset betyder nästan ingenting ensamt utan bara tillsammans med restvärdet. Idag är det inga finansbolag som vågar garantera särskilt höga restvärden på kinesbilarna så att säga. Av de du tittar på tror jag P2an kommer bli billigast för dig. Låt mig se om jag har rätt :)
 
Senast ändrad:
Men om det är bruttolöneavdrag för personalbil (brukar ju vara så) så kommer ju andrahandsvärdet definitivt påverka kalkylen i alla fall. Har du sett några siffror än? Jag som sitter på finansbolagssidan kan nästan garantera att den kommer bli typ dubbelt så dyr som de andra ;) Inköpspriset betyder nästan ingenting ensamt utan bara tillsammans med restvärdet. Idag är det inga finansbolag som vågar garantera särskilt höga restvärden på kinesbilarna så att säga. Av de du tittar på tror jag P2an kommer bli billigast för dig. Låt mig se om jag har rätt :)
Stämmer, det är bruttolöneavdrag. Tack för info. Jag är inte så duktig på den ekonomiska biten :) Tänkte att man typ alltid sätter 50% restvärde på alla bilar, men så är det givetvis inte...

Egentligen börjar jag i fel ände. Istället för att kolla på bilar så ska man ju titta på vilket behov man har och hur ens körmönster ser ut. Och sett till detta så har vi inte behov av bil speciellt många gånger i månaden.
Kanske ska man helt skippa egen bil och bara köra bildelningstjänster i kombination med kollektivtrafik och taxi? Jag har ju faktiskt flera inom radien av 1 km. Då kan man välja bil baserat på behov (liten bil, kombi, suv, skåpbil etc.) dessutom är det en stor fördel att man får prova olika bilmärken. Från 80 kr i timmen (då ingår 15 mil).
 
Kanske ska man helt skippa egen bil och bara köra bildelningstjänster i kombination med kollektivtrafik och taxi? Jag har ju faktiskt flera inom radien av 1 km. Då kan man välja bil baserat på behov (liten bil, kombi, suv, skåpbil etc.) dessutom är det en stor fördel att man får prova olika bilmärken. Från 80 kr i timmen (då ingår 15 mil).
Om du bara använder bilen för enstaka turer i månaden så är det ju egentligen inte vettigt med egen bil om man bor centralt. Men ack så bekvämt det är.

Jag tror du bör efterfråga lite kalkyler på bilarna från antingen er HR eller finansbolaget (vet inte era rutiner), sannolikt kommer vissa bilar falla helt bort då för de inte är prisvärda längre.
 
Är det någon som kör eller iaf provkört mg5? Känns svårslaget prismässigt för en kombi i vettig storlek, 3300kr privatleasing för long range och luxury versionen
 
Satsa på BYD ATTO 3 för samma peng i så fall en tänk på att det kommer bli höjningar framöver... Mitt 2990 är uppe i 3860 nu
Jag föredrar kombi framför Suv men är öppen för båda om BYD är en bättre bil, som jag skrivit tidigare borde inte upplåningsräntan för kreditbolagen höjas lika mycket framöver? Din avgift har höjts med 900kr medans styrräntan höjts från 0 till 3.75%, priset som anges nu är väl beräknad på nuvarande styrränta och det lär inte bli några 3-4% ökningar till på nästkommande 2års period.
 
Jag föredrar kombi framför Suv men är öppen för båda om BYD är en bättre bil, som jag skrivit tidigare borde inte upplåningsräntan för kreditbolagen höjas lika mycket framöver? Din avgift har höjts med 900kr medans styrräntan höjts från 0 till 3.75%, priset som anges nu är väl beräknad på nuvarande styrränta och det lär inte bli några 3-4% ökningar till på nästkommande 2års period.
Var inte så säker på det. Kreditbolagen har 2-3 års duration på sin skuld, så det tar 2-3 år innan räntehöjningarna får fullt genomslag på deras kostnader.
 
Tillbaka
Topp