• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    982
Om du inte förstår varför jag skriver som jag gör, fråga istället för att kalla mig troll, ok?
Diskussionen handlade om att undvika köpa bil från företag som var styrda från Kina.
10% ägande innebär makt ja, men då det är korsvis ägande har de inte lika mycket makt som de hade haft utan korsägande. Är du med?
Och 10% är ganska lite av makten totalt sett, oavsett korsägande eller ej, då de behöver majoritet för verkligt inflytande. Är du med?

Såklart hade jag föredragit HELT oberoende från Kina men nu handlar det om att se helhet.
Då finns det många Kinesiska bilföretag som har massor av makt. Då är tyska bilföretag (ännu) inte alltför påverkade av kinainflytande.
Volvo/Polestar är insyltade mer - tyvärr.

Du är för rolig. Kineserna äger 20% av Mercedes (varav BAIC 10%). De är största enskilda aktieägare = mkt att säga till om. Som största aktieägare behövs ej majoritet för att utöva makt. Rätt enkel bolagsstyrning.

Varför tror du att kineserna kräver korsägande för att motparten ska få göra affärer i Kina? Välgörenhet kanske?

Sanningen är således att Mercedes till stor del kan styras av Kina. Att du börjar babbla om BMW och Volkswagen är inte relevant (vilket du vet). Är väl bara att konstatera att du inte hade koll och att dina principer således blir lite ihåliga.
 
Ja tyvärr verkar det så, hade verkligen hoppats på en vettig elkombi. BYD ser ut att vara större på insidan så lutar mest åt den även fast jag inte riktigt gillar interiören, men ska försöka provköra båda :)

Testade MG5 idag med 3 barn + fru. Förvånad över utrymmet i baksätet som funkade bra för vår familj. Körupplevelsen är ju vad den är, men för priset är jag positivt överraskad.
 
Testade MG5 idag med 3 barn + fru. Förvånad över utrymmet i baksätet som funkade bra för vår familj. Körupplevelsen är ju vad den är, men för priset är jag positivt överraskad.
Kul, är ju såklart mest utrymmena och framförallt bagaget jag är intresserad av. Fattar ju att körupplevelsen och premiumkänslan är vad den är för det priset.

Har du testat MG4 eller Byd Atto också?
 
Kul, är ju såklart mest utrymmena och framförallt bagaget jag är intresserad av. Fattar ju att körupplevelsen och premiumkänslan är vad den är för det priset.

Har du testat MG4 eller Byd Atto också?

MG4 blir för liten för oss, tyvärr! De hade ingen BYD inne så får se om jag orkar prova den någon annanstans. Det som tilltalar med MG5 är att den går att få på 2 år.
 
Testade MG5 idag med 3 barn + fru. Förvånad över utrymmet i baksätet som funkade bra för vår familj. Körupplevelsen är ju vad den är, men för priset är jag positivt överraskad.
Vad fick du för pris? Köp eller leasing?
Vi klarade av två barnstolar i MG5 men mittersta sätet blir endast för barn, ej för vuxen isf...
 
28 mil är på gränsen vintertid. Men finns det verkligen inga laddare? Du behöver inte mer än 10 minuters laddning för att vara säker på att komma fram.
Det finns en halvvägs, är bara av bekvämlighet jag helst inte stannar då grabben brukar sova när bilen rullar. Ska provköra den igen idag så får vi se om det blir affär.
 
Körde en Tesla Y performance I dagarna. Otroligt obekväm fjädring och var nästan olidligt. Eftersom Performance satt den på 21 tum med ganska låg profil.

Är det någon som har en jämförelse med t.ex de andra fälgarna som kommer med RWD och long range, är komforten lika olidlig?

Edit.
Samt performance hårdare fjädring. Samma frågeställning för som ovan för fälgar och däck.
 
Senast ändrad:
Körde en Tesla Y performance I dagarna. Otroligt obekväm fjädring och var nästan olidligt. Eftersom Performance satt den på 21 tum med ganska låg profil.

Är det någon som har en jämförelse med t.ex de andra fälgarna som kommer med RWD och long range, är komforten lika olidlig?

Edit.
Samt performance hårdare fjädring. Samma frågeställning för som ovan för fälgar och däck.
Valde mellan Y och ID4 och valde bort Y av tre anledningar:

1. Priset (hösten 22, korrigerat nu)
2. Bredare baksäte i ID4 (vi är fem)
3. Fjädringen. Vi ville ha en familjebil och inte en stötig sportbil.

Då var det en Long Range vi provade. Kan tänka mig att det är än värre med Performance och 21”!
 
Fick en överraskning nu på semestern, min tjänstebil går ut i dec, trodde det var dec -24. Så har lite panik. Var mentalt inte redo för el men verkar vara omöjligt att välja något annat. Förmånsvärde av idag har ju blivit löjligt dyrt. Va fan hände, runt 7-8 för vilken random bil som helst. Så nu lutar det åt mb eqa eller BMW ix 1, med mb på plats 1(billigare). Någon som har någon input på den så tar det tacksamt emot.
 
Fick en överraskning nu på semestern, min tjänstebil går ut i dec, trodde det var dec -24. Så har lite panik. Var mentalt inte redo för el men verkar vara omöjligt att välja något annat. Förmånsvärde av idag har ju blivit löjligt dyrt. Va fan hände, runt 7-8 för vilken random bil som helst. Så nu lutar det åt mb eqa eller BMW ix 1, med mb på plats 1(billigare). Någon som har någon input på den så tar det tacksamt emot.
ID4, Enyaq 80 och EV6 är bra men relativt billiga bilar.
 
Fick en överraskning nu på semestern, min tjänstebil går ut i dec, trodde det var dec -24. Så har lite panik. Var mentalt inte redo för el men verkar vara omöjligt att välja något annat. Förmånsvärde av idag har ju blivit löjligt dyrt. Va fan hände, runt 7-8 för vilken random bil som helst. Så nu lutar det åt mb eqa eller BMW ix 1, med mb på plats 1(billigare). Någon som har någon input på den så tar det tacksamt emot.
Köp senaste Auto Motor Sport, exakt de testas. (de kommer 1 och 2)
 
Svänger fort, nu lutar det åt BMW ix3. Fått en bra deal och grymt skön att köra. Vi får se hur detta slutar.
Pröva många olika bilar, så du får referenser kring dagens bil-nivå. Utvecklingen går rasande fort.
Glöm inte att testa de funktioner du ofta använder. Min erfarenhet är att i teknikracet har de flesta totalt glömt vikten av ergonomi och funktionalitet. Dvs det kan vara nästan omöjligt att sätta på sätesvärmen, byta radiokanal mm.
Jag brukar gilla BMW och MB av skälet att deras funktionalitet är liknande som förr, ÄVEN i deras nya elbilar. Aseater och fransoser, där flyttas funktioner runt hur som helst mellan bilmodelleerna.

iX3 är skön tycker jag, trots att jag inte gillar SUV. Du har inte tittat på i5? Den är modernast. Snabb utveckling...
EQA är kanon, men mindre. Testa boksäte innan köp, knäna under hakan...
iX1 gillade jag inte, känns inte BMW om du fattar. Budget
De större elSUV från BMW upplevs stora och otympliga, men jag gillar ju sportbilar så jag är inte rätt referens.
iX3 är et bra val, tror jag
 
Pröva många olika bilar, så du får referenser kring dagens bil-nivå. Utvecklingen går rasande fort.
Glöm inte att testa de funktioner du ofta använder. Min erfarenhet är att i teknikracet har de flesta totalt glömt vikten av ergonomi och funktionalitet. Dvs det kan vara nästan omöjligt att sätta på sätesvärmen, byta radiokanal mm.
Jag brukar gilla BMW och MB av skälet att deras funktionalitet är liknande som förr, ÄVEN i deras nya elbilar. Aseater och fransoser, där flyttas funktioner runt hur som helst mellan bilmodelleerna.

iX3 är skön tycker jag, trots att jag inte gillar SUV. Du har inte tittat på i5? Den är modernast. Snabb utveckling...
EQA är kanon, men mindre. Testa boksäte innan köp, knäna under hakan...
iX1 gillade jag inte, känns inte BMW om du fattar. Budget
De större elSUV från BMW upplevs stora och otympliga, men jag gillar ju sportbilar så jag är inte rätt referens.
iX3 är et bra val, tror jag
Det står mellan ix3 och EQA, ang baksätet har du helt rätt, var värdelöst på MB, men då det är tjänstebil och kör 90% av tiden själv så funkar det. Det som talar för MB är att den är 1500:- billigare/mån. Och att det ingår ett tankkort laddat med 15000. + för båda att dom ser ut som en vanlig bil invändigt. Ska iväg på en längre testkörning av EQA strax.
 
Någon som vet exakt vad Polestar/Volvo gjort för att lyckas få faceliften av 2:an att nu vara klassledande i räckvidd och effektivitet? Norskt biltest visade att Polestar 2:an (MY24) har längst verklig räckvidd (av bilmodeller som säljs i Norge) efter den större Tesla Model S Long Range. 600km i verkligheten. De säger bara att de har mer effektiva motorer och bättre batteriteknik.

Bilarna är numera RWD och laddar på max 205kW istället för 150kW också. Plötsligt gick Polestar 2 från att vara ett helt okej erbjudande till ett klassledande. Och jag har ingen aning vad som skett rent tekniskt.
 
Zeekr 001 ser riktigt intressant ut.
Någon som mot förmodan testat eller åtminstone suttit i en ännu?
 
Zeekr 001 ser riktigt intressant ut.
Någon som mot förmodan testat eller åtminstone suttit i en ännu?
Såg en i gbg. Av det jag såg så såg den trevlig ut, rätt stor.
20230714_103701.jpg
20230714_103706.jpg
20230714_103710.jpg
20230714_103713.jpg

VideoCapture_20230806-101028.jpg
VideoCapture_20230806-101034.jpg
VideoCapture_20230806-101037.jpg
 
Någon som vet exakt vad Polestar/Volvo gjort för att lyckas få faceliften av 2:an att nu vara klassledande i räckvidd och effektivitet? Norskt biltest visade att Polestar 2:an (MY24) har längst verklig räckvidd (av bilmodeller som säljs i Norge) efter den större Tesla Model S Long Range. 600km i verkligheten. De säger bara att de har mer effektiva motorer och bättre batteriteknik.

Bilarna är numera RWD och laddar på max 205kW istället för 150kW också. Plötsligt gick Polestar 2 från att vara ett helt okej erbjudande till ett klassledande. Och jag har ingen aning vad som skett rent tekniskt.
Som du skriver andra motorer, bland annat plan front nu utan grill gör nog lite. Sen är det väl tweaks här och där.

"Next-generation electric motors and inverters are fitted to both Polestar 2 variants, offering increases in both efficiency and performance. The single-motor variant is now rear-wheel driven, powered by a newly developed permanent magnet motor and silicon carbide inverter. "

"The dual-motor version now has a rear-drive bias that increases driving pleasure and performance thanks to a completely re-balanced drivetrain setup and torque-ratio. The new rear motor is the primary drive source, supported on the front axle by a new asynchronous motor"

"Preliminary expected range improvements are in effect for both versions due to the optimization of power delivery from the more powerful motors. The front motor disconnect function on the Long range Dual motor variant is particularly effective at maximizing range, which is now up to 270 miles EPA[1].

The Long range Single motor version benefits from a new, larger battery of 82 kWh and is now capable of up to 300 miles[1]. Maximum charging speed for this version is now 205 kW DC."
 
Detta är lite intressant.
BYD Atto 3 var den elbil som hade flest registreringar i juli 2023.
Tittar man oberoende av drivlina så var det endast Volvo XC60 som hade fler registreringar.
Skärmavbild 2023-08-07 kl. 07.59.49.png
 
Detta är lite intressant.
BYD Atto 3 var den elbil som hade flest registreringar i juli 2023.
Tittar man oberoende av drivlina så var det endast Volvo XC60 som hade fler registreringar.
Skärmavbild 2023-08-07 kl. 07.59.49.png
Tja ingen annan får fram en normalvettig halvstor elbil till de pengarna (3295kr/mån) på privatleasing för tillfället. Då struntar folk vilket märke det är på huven.
 
Tillbaka
Topp