Om du inte förstår varför jag skriver som jag gör, fråga istället för att kalla mig troll, ok?
Diskussionen handlade om att undvika köpa bil från företag som var styrda från Kina.
10% ägande innebär makt ja, men då det är korsvis ägande har de inte lika mycket makt som de hade haft utan korsägande. Är du med?
Och 10% är ganska lite av makten totalt sett, oavsett korsägande eller ej, då de behöver majoritet för verkligt inflytande. Är du med?
Såklart hade jag föredragit HELT oberoende från Kina men nu handlar det om att se helhet.
Då finns det många Kinesiska bilföretag som har massor av makt. Då är tyska bilföretag (ännu) inte alltför påverkade av kinainflytande.
Volvo/Polestar är insyltade mer - tyvärr.
Du är för rolig. Kineserna äger 20% av Mercedes (varav BAIC 10%). De är största enskilda aktieägare = mkt att säga till om. Som största aktieägare behövs ej majoritet för att utöva makt. Rätt enkel bolagsstyrning.
Varför tror du att kineserna kräver korsägande för att motparten ska få göra affärer i Kina? Välgörenhet kanske?
Sanningen är således att Mercedes till stor del kan styras av Kina. Att du börjar babbla om BMW och Volkswagen är inte relevant (vilket du vet). Är väl bara att konstatera att du inte hade koll och att dina principer således blir lite ihåliga.