• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    982
Var inte så säker på det. Kreditbolagen har 2-3 års duration på sin skuld, så det tar 2-3 år innan räntehöjningarna får fullt genomslag på deras kostnader.
Är det olika hos olika kreditbolag? Min nuvarande privatleasing blir uppdaterad varje månad med nytt pris, så gissar det då inte går 2-3år mellan upplåningsräntorna de har.
Min hos Santander har ökat med 400kr från 3250-3650kr från 2021.

Låter också väldigt godtyckligt om de kan sätta vilket pris som helst vid teckningen säg tex 2000kr och sen tokhöja med 1500kr 3 månader senare och hänvisa till 2-3års intervaller på sina räntehöjningar.
 
Enig. Ser riktigt cool ut imho 👌🏻 har du några fler bilder att ladda upp?
Klart jag har ;)

Vill få ut däcken lite mer, sedan ska så klart hjulmuttrar och centrumkåpa täckas.

Prövade även med ett par större däck. Ett par Mudd från BF G, men ska kunna köra bilen med så sitter BF G All terrain på. Bild längst ned på Mudd.
IMG_8190.jpeg
IMG_8111.jpeg
IMG_8110.jpeg
IMG_7764.jpeg
IMG_7736.jpeg
IMG_7701.jpeg
IMG_7693.jpeg


Här med BF G Mudd terrain.

IMG_7093.jpeg
IMG_7096.jpeg
 
Är det olika hos olika kreditbolag? Min nuvarande privatleasing blir uppdaterad varje månad med nytt pris, så gissar det då inte går 2-3år mellan upplåningsräntorna de har.
Min hos Santander har ökat med 400kr från 3250-3650kr från 2021.

Låter också väldigt godtyckligt om de kan sätta vilket pris som helst vid teckningen säg tex 2000kr och sen tokhöja med 1500kr 3 månader senare och hänvisa till 2-3års intervaller på sina räntehöjningar.
Hur snabbt dom måste höja din månadsavgift vid en allmän ränteuppgång beror på hur lång räntebindning dom har på sina lån, och det kan variera mellan bolagen. Men om dom tex har 3-åriga leasingavtal med sina kunder så har dom kanske 1,5 års genomsnittlig räntebindning på sin finansiering. Det innebär deras kostnadsökning fördröjs 1,5 år vid en allmän ränteuppgång.
Precis på samma sätt som om du har 1,5 års bunden ränta på ditt bolån. Det tar 18 månader innan det smäller till.
 
Hur snabbt dom måste höja din månadsavgift vid en allmän ränteuppgång beror på hur lång räntebindning dom har på sina lån, och det kan variera mellan bolagen. Men om dom tex har 3-åriga leasingavtal med sina kunder så har dom kanske 1,5 års genomsnittlig räntebindning på sin finansiering. Det innebär deras kostnadsökning fördröjs 1,5 år vid en allmän ränteuppgång.
Precis på samma sätt som om du har 1,5 års bunden ränta på ditt bolån. Det tar 18 månader innan det smäller till.
Jag fattar inte, min leasingavgift har höjts lite varje månad / legat samma några månader sedan styrräntan börjat höjas. Menar du att kreditbolaget själva har 1.5år mellan sina räntor men bara slår ut höjda avgifter lite i taget månadsvis på sina kunder?

Dvs min var ungefär samma från 2021 till sent 2022 för att sedan ha höjts ganska snabbt under 2023, alltså precis som styrräntan.
 
Hur snabbt dom måste höja din månadsavgift vid en allmän ränteuppgång beror på hur lång räntebindning dom har på sina lån, och det kan variera mellan bolagen. Men om dom tex har 3-åriga leasingavtal med sina kunder så har dom kanske 1,5 års genomsnittlig räntebindning på sin finansiering. Det innebär deras kostnadsökning fördröjs 1,5 år vid en allmän ränteuppgång.
Precis på samma sätt som om du har 1,5 års bunden ränta på ditt bolån. Det tar 18 månader innan det smäller till.
 
Klart jag har ;)

Vill få ut däcken lite mer, sedan ska så klart hjulmuttrar och centrumkåpa täckas.

Prövade även med ett par större däck. Ett par Mudd från BF G, men ska kunna köra bilen med så sitter BF G All terrain på. Bild längst ned på Mudd.
IMG_8190.jpeg
IMG_8111.jpeg
IMG_8110.jpeg
IMG_7764.jpeg
IMG_7736.jpeg
IMG_7701.jpeg
IMG_7693.jpeg


Här med BF G Mudd terrain.

IMG_7093.jpeg
IMG_7096.jpeg
Så jävla cool 👌🏻
Blir riktigt sugen själv på att uppgradera frugans 3:a nu. Snart dax för mig att plocka ut ny firmasläde också 😬
Men jag måste fråga, hur är väghållningen/spårningen med de där sulorna på? Känns som det blir lite avkall på komforten?
 
Hur snabbt dom måste höja din månadsavgift vid en allmän ränteuppgång beror på hur lång räntebindning dom har på sina lån, och det kan variera mellan bolagen. Men om dom tex har 3-åriga leasingavtal med sina kunder så har dom kanske 1,5 års genomsnittlig räntebindning på sin finansiering. Det innebär deras kostnadsökning fördröjs 1,5 år vid en allmän ränteuppgång.
Precis på samma sätt som om du har 1,5 års bunden ränta på ditt bolån. Det tar 18 månader innan det smäller till.
Det skiljer mellan bolag och avtal.
Man behöver detaljstudera innan man skriver på.
Vissa uppdaterar räntan månadsvis, andra i längre intervall och (bäst) lovar fast ränta under hela perioden
 
Haha, du trollar va? Kontrollerar BAIC (dvs ett bolag kontrollerat av Kinesiska staten) dryga 10% av Mercedes eller inte?
Svarar på detta gamla inlägg.
Varför denna tråkiga attityd?

Ja BAIC kontrollerar MB med 10%, men det skrev jag ju tydligt och alla fick länken av mig till MB's hemsida för att själva kunna bilda sig en uppfattning

Men som jag skrev, korsägande är så man gör business i Kina.
Inget exceptionellt alltså.
Alla utom Tesla, vad jag vet av bilföretagen som har lokala verksamheter i Kina, har korsägande. Vissa bara lokalt i Kina, vissa globalt som MB och BAIC.

Och det torde vara få bilföretag som inte har flera olika ägarna från olika länder.

BMW vet jag har två syskon som äger nästan 50% av bolaget.
Men nu är ägande och makt olika saker. Är var makten finns som är det intressanta.
Så mycket koll och insyn har jag inte.

fyi, Susanne Klatten är syster till Stefan Quandt.
https://www.marketscreener.com/quote/stock/BMW-AG-56358353/company/
Screenshot 2023-07-17 at 10.13.13 AM.png




Att ägande och och makt är olika saker, kan man se nedan!
Sådana uppgifter för gärna andra posta, jag vill bara köpa en bil från ett "icke Kina-styrt" bolag



https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group#Ownership
Screenshot 2023-07-17 at 10.38.45 AM copy.png
 
Senast ändrad:
Jag fattar inte, min leasingavgift har höjts lite varje månad / legat samma några månader sedan styrräntan börjat höjas. Menar du att kreditbolaget själva har 1.5år mellan sina räntor men bara slår ut höjda avgifter lite i taget månadsvis på sina kunder?

Dvs min var ungefär samma från 2021 till sent 2022 för att sedan ha höjts ganska snabbt under 2023, alltså precis som styrräntan.
Nej Spruff har inte koll är det enkla svaret. Kreditbolagen måste redovisa i detalj exakt hur deras upplåningskostnader har ändrats för att få höja räntorna. Det var det som DnB fick emot sig hos konsumentverket.
 
Nej Spruff har inte koll är det enkla svaret. Kreditbolagen måste redovisa i detalj exakt hur deras upplåningskostnader har ändrats för att få höja räntorna. Det var det som DnB fick emot sig hos konsumentverket.
Så med andra ord bör inte en ingående leasingavgift på 3000kr kunna höjas särskilt mycket så länge inte styrräntan skulle höjas 3-4% ytterligare?
 
Svarar på detta gamla inlägg.
Varför denna tråkiga attityd?

Ja BAIC kontrollerar MB med 10%, men det skrev jag ju tydligt och alla fick länken av mig till MB's hemsida för att själva kunna bilda sig en uppfattning

Men som jag skrev, korsägande är så man gör business i Kina.
Inget exceptionellt alltså.
Alla utom Tesla, vad jag vet av bilföretagen som har lokala verksamheter i Kina, har korsägande. Vissa bara lokalt i Kina, vissa globalt som MB och BAIC.

Och det torde vara få bilföretag som inte har flera olika ägarna från olika länder.

BMW vet jag har två syskon som äger nästan 50% av bolaget.
Men nu är ägande och makt olika saker. Är var makten finns som är det intressanta.
Så mycket koll och insyn har jag inte.

fyi, Susanne Klatten är syster till Stefan Quandt.
https://www.marketscreener.com/quote/stock/BMW-AG-56358353/company/
Screenshot 2023-07-17 at 10.13.13 AM.png




Att ägande och och makt är olika saker, kan man se nedan!
Sådana uppgifter för gärna andra posta, jag vill bara köpa en bil från ett "icke Kina-styrt" bolag



https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group#Ownership
Screenshot 2023-07-17 at 10.38.45 AM copy.png

Vad ska jag svara på? BAIC har drygt 10% av rösterna och är största individuella aktieägaren. De har således makt. Varför de har makten är väl rätt irrelevant?

Därav att jag frågar om du trollar. Principer är ju fint, dock väldigt lätt att läsa på och inse att Mercedes påverkas av kinesiskt ägande.

Och du skrev: ”jag kör inte bilar från en diktaturstat”… Varav många poängterade ovan. Somsagt, principer är skoj.
 
Senast ändrad:
Så jävla cool 👌🏻
Blir riktigt sugen själv på att uppgradera frugans 3:a nu. Snart dax för mig att plocka ut ny firmasläde också 😬
Men jag måste fråga, hur är väghållningen/spårningen med de där sulorna på? Känns som det blir lite avkall på komforten?
Har kört BF G All terrin på flertalet bilar. De går bra på vägen och spårar inte nämnvärt. De har rätt hårda sidor så de klarar av påfrestningar rätt bra så man kan köra fortare med dem.
Men så klart allt har ett pris. Upplevd försämrad acceleration, inte kontrollerat. Men större ofjädrad vikt är sällan bra. Men komforten är nästan bättre såhär. När bilen höjdes så blev den hårdare men med dessa däck med mera gummi så får man lite mjukare gång. Vid ca 60-70 så har man ett däcksljud som är i överkant. Men det minskar igen vid ca 90. Men trodde de skulle låta mera än det gör.
200 km/h är väl lite Max vad som man bör köra med denna set up. Man får vara med bör det svänger för bilen beter sig lite annorlunda. Tidigare så gick bilen tämligen odramatiskt över 200 km/h. Får lov att säga att det är en fantastisk väghållning i dessa bilar från fabrik. Nästan lite väl bra ;)
Sedan har vi en ökad förbrukning, svårt att säga men kanske 3-4 %.
Men lätt värt allt skulle jag säga!
Vill jag åka fort har jag annat ;)
 
Klart jag har ;)

Vill få ut däcken lite mer, sedan ska så klart hjulmuttrar och centrumkåpa täckas.

Prövade även med ett par större däck. Ett par Mudd från BF G, men ska kunna köra bilen med så sitter BF G All terrain på. Bild längst ned på Mudd.
IMG_8190.jpeg
IMG_8111.jpeg
IMG_8110.jpeg
IMG_7764.jpeg
IMG_7736.jpeg
IMG_7701.jpeg
IMG_7693.jpeg


Här med BF G Mudd terrain.

IMG_7093.jpeg
IMG_7096.jpeg

Riktigt häftig! Kul att någon vågar "ta ut svängarna" lite med en Tesla :D
 
Är det någon som kör eller iaf provkört mg5? Känns svårslaget prismässigt för en kombi i vettig storlek, 3300kr privatleasing för long range och luxury versionen

Tycker den här känns intressant också. Kör MG ZS EV från 2021 idag och är nöjd trots räckvidd på 20 mil och att priset höjts med runt 600kr sen jag började leasa.
 
Tycker den här känns intressant också. Kör MG ZS EV från 2021 idag och är nöjd trots räckvidd på 20 mil och att priset höjts med runt 600kr sen jag började leasa.
Just nu känns det som att det står mellan MG4, MG5 och byd atto, alla ungefär samma pris men föredrar kombi. Sneglat lite på e-c4 också men tror den har minst praktiskt bagage och kortast räckvidd. Har jag missat någon i den prisklassen?
 
Just nu känns det som att det står mellan MG4, MG5 och byd atto, alla ungefär samma pris men föredrar kombi. Sneglat lite på e-c4 också men tror den har minst praktiskt bagage och kortast räckvidd. Har jag missat någon i den prisklassen?
Byd Atto eller MG4 är det väl som gäller där. MG5 har fått dålig kritik i varenda test jag sett.

Så med andra ord bör inte en ingående leasingavgift på 3000kr kunna höjas särskilt mycket så länge inte styrräntan skulle höjas 3-4% ytterligare?
nej precis
 
Byd Atto eller MG4 är det väl som gäller där. MG5 har fått dålig kritik i varenda test jag sett.


nej precis
Ja tyvärr verkar det så, hade verkligen hoppats på en vettig elkombi. BYD ser ut att vara större på insidan så lutar mest åt den även fast jag inte riktigt gillar interiören, men ska försöka provköra båda :)
 
Nej Spruff har inte koll är det enkla svaret. Kreditbolagen måste redovisa i detalj exakt hur deras upplåningskostnader har ändrats för att få höja räntorna. Det var det som DnB fick emot sig hos konsumentverket.
Haha. Du har lika dålig koll på kreditmarknaden som jönsarna på konsumentverket. Fälldes DnB hos ARN?
Leasingbolagen kan finansiera sig allt från helt rörligt till fast. Ligger dom rörligt är styrräntan en viktig faktor, utlöver det betalar dom en kreditspread som kan stiga kraftigt när det börjar bli oroligt på marknaden. Har man avtal med en liten aktör med dålig kreditrating kan det sticka iväg ännu mer.

Vill man vara säker på kostnaden under avtalets längd väljer man ett leasingupplägg med fast ränta.
Och man måste såklart läsa avtalet. Inte lita på nasaren som försöker kränga på dig en bil. 😄
 

Provkörningsrapport, Hyundai Ioniq 6​

Jag provkörde Hyundai Ioniq 6 häromdagen, inte för att jag funderar på att köpa en sådan, utan enbart för att hålla mig uppdaterad på nya elbilar, främst normalbyggda (låga) sådana, då jag inte är en SUV-människa. Här är mitt omdöme om denna bil.

Drivlina​

Jag upplever drivlinan som mjuk, och det är enkelt att moderera gasen. Bilen var inställd på låg regenerering vid släpp av gaspedalen, vilket passar utmärkt för mig som är van att köra elbilar och hybrider snålt genom att regenerera manuellt med en lätt fot på bromspedalen och inte bromsa bort energi med skivbromsarna i onödan. Bilen är ingen dunderraket, men har bra acceleration från låg hastighet utan hjulspinn. Accelerationen från 100 km/h är OK, men inte fantastiskt. Sammantaget upplever jag den som man kan förvänta av en fyrhjulsdriven elbil på 2000 kg med 325 hk.

Chassi​

Något stötigt med 20-tumshjul. Den kanske funkar bättre med 18 tum.

Buller​

Helt OK.

Sittkomfort​

Acceptabel men inte jättebra. Jag sitter lite för högt, och även ratten är lite för högt upp för mig. Sätena är platta utan sidostöd och dynan är lite för kort. Jag tror att jag skulle klara långkörningar, men det är en bra bit från de konkurrenter som ger bäst stöd för långa ben.

Förarergonomi och infotainment​

Ganska bra skärm. Det är något kryptiskt hur man navigerar runt i menyerna. Jag lyckades dock sköta klimat, ljud, farthållare och styrassistans utan problem.
Ljudkvaliteten med Bose är OK.

Premiumkänsla​

Bilen är enligt min personliga måttstock väldigt funktionell och helt befriad från känsla av lyx och premium. Enligt online-broschyren ska det finnas tre olika interiörfärger att välja på, men i konfiguratorn går det inte att välja färg alls. Säljaren jag pratade med "trodde" att det gick att välja ljus inredning, men verkade inte ha ordentlig koll. Jag förmodar att nästan alla som köper Hyundai inte ägnar en tanke åt annat än svart…

Utrymmen​

Jag glömde tyvärr att provsitta baksätet.

Sammanfattning​

Den som söker en funktionell och trivsam eldriven sedan och inte bryr sig om premiumkänsla hittar en utmärkt bil i Hyundai Ioniq 6, med reservation för att jag inte alls utvärderat utrymmena bakom förarsätet.
 
Senast ändrad:
Haha. Du har lika dålig koll på kreditmarknaden som jönsarna på konsumentverket. Fälldes DnB hos ARN?
Leasingbolagen kan finansiera sig allt från helt rörligt till fast. Ligger dom rörligt är styrräntan en viktig faktor, utlöver det betalar dom en kreditspread som kan stiga kraftigt när det börjar bli oroligt på marknaden. Har man avtal med en liten aktör med dålig kreditrating kan det sticka iväg ännu mer.

Vill man vara säker på kostnaden under avtalets längd väljer man ett leasingupplägg med fast ränta.
Och man måste såklart läsa avtalet. Inte lita på nasaren som försöker kränga på dig en bil. 😄
vad pratar du ens om? Du kan ju läsa på om ABS-leasing vilket är vad som till stor del används i verkligheten för att finansiera leasing, inte dina spekulationer. https://thismatter.com/money/bonds/types/abs/auto-lease-abs.htm
 
Funderar på en E-Tron 55 2021 istället för min A6. Någon som kört en på vintern norr om Umeå och vill dela med sig av lite erfarenheter?
Längsta jag kör normalt utan att stanna är till stugan och det är 28mil enkel väg, vore skönt att klara det även vintertid.
 
Funderar på en E-Tron 55 2021 istället för min A6. Någon som kört en på vintern norr om Umeå och vill dela med sig av lite erfarenheter?
Längsta jag kör normalt utan att stanna är till stugan och det är 28mil enkel väg, vore skönt att klara det även vintertid.
De stora elSUV från Tyskland (BMW, MB o Audi) är skitsköna, med komfort och känsla).
Jag gillar dom, men i4, EQE/EQS är trevligare i min bok.
Gillar man SUV är stor-tyskarna det bästa just nu. Köp! Du är redan van vid Audi
(Personligen gillade jag MB EQC bäst. Obs. Ej kört EQE/S SUV)

De jag känner som har Audi Etron (2st) är skitnöjda över allt utom räckvidden.
De snålkör dock inte…
 
Senast ändrad:
Funderar på en E-Tron 55 2021 istället för min A6. Någon som kört en på vintern norr om Umeå och vill dela med sig av lite erfarenheter?
Längsta jag kör normalt utan att stanna är till stugan och det är 28mil enkel väg, vore skönt att klara det även vintertid.
28 mil är på gränsen vintertid. Men finns det verkligen inga laddare? Du behöver inte mer än 10 minuters laddning för att vara säker på att komma fram.
 
Vad ska jag svara på? BAIC har drygt 10% av rösterna och är största individuella aktieägaren. De har således makt. Varför de har makten är väl rätt irrelevant?

Därav att jag frågar om du trollar. Principer är ju fint, dock väldigt lätt att läsa på och inse att Mercedes påverkas av kinesiskt ägande.

Och du skrev: ”jag kör inte bilar från en diktaturstat”… Varav många poängterade ovan. Somsagt, principer är skoj.
Om du inte förstår varför jag skriver som jag gör, fråga istället för att kalla mig troll, ok?
Diskussionen handlade om att undvika köpa bil från företag som var styrda från Kina.
10% ägande innebär makt ja, men då det är korsvis ägande har de inte lika mycket makt som de hade haft utan korsägande. Är du med?
Och 10% är ganska lite av makten totalt sett, oavsett korsägande eller ej, då de behöver majoritet för verkligt inflytande. Är du med?

Såklart hade jag föredragit HELT oberoende från Kina men nu handlar det om att se helhet.
Då finns det många Kinesiska bilföretag som har massor av makt. Då är tyska bilföretag (ännu) inte alltför påverkade av kinainflytande.
Volvo/Polestar är insyltade mer - tyvärr.
 
Tillbaka
Topp