Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Min känsla är att kineserna nu pressar priserna och kommer med väldigt aggressiva leasingerbjudanden för att slå sig in på den svenska marknaden. Inte omöjligt att vi kommer se fler väldigt attraktiva leasingerbjudanden i höst. Blir intressant att se hur europeiska tillverkar väljer att bemöta detta.Tja ingen annan får fram en normalvettig halvstor elbil till de pengarna (3295kr/mån) på privatleasing för tillfället. Då struntar folk vilket märke det är på huven.
Det är främst Hedin som lyckats förhandla fram stöd från märkena som ligger bakom prispressen så det är BYD och MG som säljer. Tittar man på xpeng och nio försöker de med helt andra metoder - att låtsas vara premium - med resultat att de inte säljer någonting alls. Det är just privatleasingkonceptet som gör att kunderna vågar testa okända märken och de andra har inte lyckats få någon bank att sätta garanterade restvärden.Min känsla är att kineserna nu pressar priserna och kommer med väldigt aggressiva leasingerbjudanden för att slå sig in på den svenska marknaden. Inte omöjligt att vi kommer se fler väldigt attraktiva leasingerbjudanden i höst. Blir intressant att se hur europeiska tillverkar väljer att bemöta detta.
Just vad gäller Xpeng så fick de väl ut sina första bilar till kunderna förra helgen. Antar att de dragits med leveransproblem också och inte bara ointresse från kunderna.Det är främst Hedin som lyckats förhandla fram stöd från märkena som ligger bakom prispressen så det är BYD och MG som säljer. Tittar man på xpeng och nio försöker de med helt andra metoder - att låtsas vara premium - med resultat att de inte säljer någonting alls. Det är just privatleasingkonceptet som gör att kunderna vågar testa okända märken och de andra har inte lyckats få någon bank att sätta garanterade restvärden.
Kämpa xpeng! (total försäljning 2023)
Jag pratade med dem på elbilsmässan. Hittils då hade de knappt sålt 20 kundbilar. Så det kommer inte rassla till särskilt mycket ändåJust vad gäller Xpeng så fick de väl ut sina första bilar till kunderna förra helgen. Antar att de dragits med leveransproblem också och inte bara ointresse från kunderna.
De flesta jag snackat med kommer runt 30 mil. Den snittar ju runt 250-300Wh/km. Fin är den iaf.Då har man släppt sargen och lämnat hybriden för att bli 100% elberoende, tror det blir bra trots att man lever i Norrlands inland ska enligt pappren ge runt 60 mil men klarar den 40-50 så är jag nöjd. Ngn med erfarenhet? Etron 55
Det är nog med tidiga etron, den här har nu klarat 45mil redan på första laddningen så 50 kommer med lätthet passeras så det känns lovande så här långt.Mig veterligen så är det ingen som kommit mer än 30 mil med eTron. Men du kanske lyckas. Fin är den iaf.
Du kommer 45 mil i motorvägsfart dvs. 110km/h? Eller pratar vi landsvägsfart nu?Det är nog med tidiga etron, den här har nu klarat 45mil redan på första laddningen så 50 kommer med lätthet passeras så det känns lovande så här långt.
Skulle säga att Fisker har väldigt mycket att bevisa. De skulle ju ta över världen förra gången också - det gick sisådär. Vad jag sett hittills från tester så är inte programvaran i bilen färdig (extremt buggigt och långsamt infotainment, adaptiv farthållare fungerar inte) så jag skulle personligen inte våga mig på bilen förrän 2-3 år in i livscykeln. Då vet man om de klarade konkursen ocksåJag har börjat snegla på Fisker Ocean. Basversionen som kallas Sport börjar på 450 000 kr. Det enda du egentligen måste ha i utrustningsväg är vinterpaketet som kostar 13 790 kr. För det får du:
- 75kWh batteri som ger dig 44 mils WLTP-räckvidd
- taco-trays (utfällbara bord)
- en 17 tums mittskärm som roterar 90 grader
- riktiga knappar för de viktigaste funktionerna
- V2L och bidirektionell laddning
- 20% mer hållbart producerad än en Polestar 2 och är därmed världens mest hållbara elbil med en hel del återvunnet material
- Tillverkad av Magna Steyr som har lång erfarenhet av att producera premiumbilar
- Designad av Henrik Fisker som har en gedigen bakgrund med bland annat Aston Martin DB9 och V8 Vantage i bagaget
- Motor på 205kW ger dig 0-100km/h på 7,4 sekunder vilket är helt okej med tanke på priset man betalar
- AC-laddning på 11 kW och DC-laddning på 200kW
- Rekordlåg förbrukning på 170Wh/km WLTP
- Panoramaglastak
- ständigt uppkopplad med OTA-uppdateringar
- inget behov av årlig service. Service efter behov
- gratis snabbladdning första året på Allegos laddstationer
- 10 års batterigaranti (75%)
(Solcellstaket tror jag inte finns på Sport-versionen utan då får man gå upp ett snäpp. Detsamma gäller California Mode som gör att du kan öppna alla fönster, utom vindrutan)
Det jag stör mig på är dock fejkgrillen längst ner i fronten samt att infotainment-systemet verkar rätt segt. Men överlag känns den här bilen överlägsen i sin prisklass. Vad tror ni?
Helt rätt. Det är rätt risky. Första Fiskern som kom (Karma) som sedermera konkade var ju alldeles för tidig. Den kom ju innan första Teslan.Skulle säga att Fisker har väldigt mycket att bevisa. De skulle ju ta över världen förra gången också - det gick sisådär. Vad jag sett hittills från tester så är inte programvaran i bilen färdig (extremt buggigt och långsamt infotainment, adaptiv farthållare fungerar inte) så jag skulle personligen inte våga mig på bilen förrän 2-3 år ini livscykeln. Då vet man om de klarade konkursen också
Huvuddelen landsväg, 90-110 kmhDu kommer 45 mil i motorvägsfart dvs. 110km/h? Eller pratar vi landsvägsfart nu?
Jag kanske lät lite väl negativ, det är jag egentligen inte. Tycker det är piggt och bra med nya alternativ som inte är Tesla eller ytterligare ett kinesiskt märke. Det kan bli bra på sikt. Duktiga konkurrenter är bra: Tyskarna behöver hjälp att tänka nytt, Tesla behöver komma ner på jorden och de kinesiska alternativen behövs inte alls här.Helt rätt. Det är rätt risky. Första Fiskern som kom (Karma) som sedermera konkade var ju alldeles för tidig. Den kom ju innan första Teslan.
Håller med dig om programvaran och att vissa funktioner saknas. Men det sägs att de arbetar på det och att det kommer bli bättre med en OTA-uppdatering. Nästan alla bilar har ju barnsjukdomar. Och speciellt om det är ett helt nytt märke.
Ser får man ju se hur det är med service. De har en deal med Mekonomen vilket jag är lite skeptisk till.
Låter otroligt. Faktiskt. Med tanke på hur eTron är byggd i jämförelse med många andra bilar.Huvuddelen landsväg, 90-110 kmh
Batteriet ligger väl på 106 kWh om jag minns rätt, dom äldre har väl 88kwhLåter otroligt. Faktiskt. Med tanke på hur eTron är byggd i jämförelse med många andra bilar.
Räknar man på snitt på 228Wh/km och 88kWh tillgänlig kapacitet i batteriet så bör du komma 385km eller 38,5 mil. Vilket i sig är smått otroligt då jag inte hört om någon som haft under 250Wh/km i en eTron. Jag snittade 220Wh/km i min Model X och har runt 190Wh/km i min Model Y Performance. Hade 169Wh/km i snitt på min Model Y Long Range och det är bland den snålaste bil jag någonsin ägt sett till storleken. Tror jag hade lägre i min Model 3 men definitivt inte i min Model S som också var väldigt snål med tanke på att det var en Performance-modell. Men det är ju kalas om du får ut så många mil ur din.
Aha det är Q8 eTron. Okej. Jaja då vet jag inget. Jag trodde vi pratade gamla eTron 55 det är bara den jag hört talas om.Batteriet ligger väl på 106 kWh om jag minns rätt, dom äldre har väl 88kwh
Jag gillar den. Men som @alfgren skriver så återstår det att se.Jag har börjat snegla på Fisker Ocean. Basversionen som kallas Sport börjar på 450 000 kr. Det enda du egentligen måste ha i utrustningsväg är vinterpaketet som kostar 13 790 kr. För det får du:
- 75kWh batteri som ger dig 44 mils WLTP-räckvidd
- taco-trays (utfällbara bord)
- en 17 tums mittskärm som roterar 90 grader
- riktiga knappar för de viktigaste funktionerna
- V2L och bidirektionell laddning
- 20% mer hållbart producerad än en Polestar 2 och är därmed världens mest hållbara elbil med en hel del återvunnet material
- Tillverkad av Magna Steyr som har lång erfarenhet av att producera premiumbilar
- Designad av Henrik Fisker som har en gedigen bakgrund med bland annat Aston Martin DB9 och V8 Vantage i bagaget
- Motor på 205kW ger dig 0-100km/h på 7,4 sekunder vilket är helt okej med tanke på priset man betalar
- AC-laddning på 11 kW och DC-laddning på 200kW
- Rekordlåg förbrukning på 170Wh/km WLTP
- Panoramaglastak
- ständigt uppkopplad med OTA-uppdateringar
- inget behov av årlig service. Service efter behov
- gratis snabbladdning första året på Allegos laddstationer
- 10 års batterigaranti (75%)
(Solcellstaket tror jag inte finns på Sport-versionen utan då får man gå upp ett snäpp. Detsamma gäller California Mode som gör att du kan öppna alla fönster, utom vindrutan)
Det jag stör mig på är dock fejkgrillen längst ner i fronten samt att infotainment-systemet verkar rätt segt. Men överlag känns den här bilen överlägsen i sin prisklass. Vad tror ni?
Världens längsta motorhuv på en elbilVad tror ni om detta?
Cadillac Escalade IQ. Går i produktion 2024. Dubbla elmotorer ger 559kW, fyrhjulsdrift. Batteriet på 200 kWh ska ge över 72 mils räckvidd. Och priset då? 130 000 USD.
Världens största frunk!Världens längsta motorhuv på en elbil
Den lär vara grym. Men prislappen ...Vad tror ni om detta?
Cadillac Escalade IQ. Går i produktion 2024. Dubbla elmotorer ger 559kW, fyrhjulsdrift. Batteriet på 200 kWh ska ge över 72 mils räckvidd. Och priset då? 130 000 USD.
2 miljoner+ sek.Den lär vara grym. Men prislappen ...
räckvidden är inte grejen2 miljoner+ sek.
Tre gånger så stort batteri som tex tesla my lr men bara 20% längre räckvidd…
Håller med dig. att prata räckvidd är som att prata om hur stor bensintank jag har. 40 eller 60 liter?räckvidden är inte grejen
Med det sagt så hade jag tagit en Plaid med track pack om jag fått välja
Har en känsla av att de flesta som kommer köpa en sådan kommer 90% av fallen köra i städer.Håller med dig. att prata räckvidd är som att prata om hur stor bensintank jag har. 40 eller 60 liter?
Det viktiga är hur låg förbrukning bilen har och hur snabbt den kan ladda skulle jag säga.
Kan inte avgöra om jag hatar eller älskar den. Men blir sugen på att glida fram i tv-fotöljVad tror ni om detta?
Cadillac Escalade IQ. Går i produktion 2024. Dubbla elmotorer ger 559kW, fyrhjulsdrift. Batteriet på 200 kWh ska ge över 72 mils räckvidd. Och priset då? 130 000 USD.
Kan inte avgöra om jag hatar eller älskar den. Men blir sugen på att glida fram i tv-fotölj
Jag är imponerad men samtidigt helt ointresserade för egen del. Inga SUV:ar tar sig in på min shortlist än så länge.Känns fel i magen att den går på el!