• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    982
Heeeej! Varning för tråkigt inlägg. Men vilken av dessa rackare skulle ni valt om ni hade 3 barn i åldrarna 2-6? Den behöver vara så bred som möjligt pga barnstolar…

Volvo XC40 Recharge
Tesla Model 3 s
Tesla Model 3 long range
Tesla Model Y
Tesla Model Y long range
Polestar 2
Audi Q4 e-tron Quattro Proline Advanced
Volkswagen ID.4 GTX
BMW i4 eDrive 40
BMW i4 M50
Kia EV6 AWD
Skoda Enyaq iV80
Jag kör Enyaq och har tre barn. Men bara ett i bilbarnstol. Det blir lite trångt på bredden i baksätet men annars stor och bra. Jag bytte från en Passat och denna är större åt alla håll. Jag är såpass nöjd att jag funderar på att köpa loss den när leasingen går ut. Min syster har en ID4 GTX så jag har haft möjlighet att jämföra och på många sätt är de lika förstås men jag gillar Skodan bättre. Den är lite mera vanlig bil och lite mindre rymdskepp om du förstår vad jag menar. Riktiga knappar och lägre och längre
 
Heeeej! Varning för tråkigt inlägg. Men vilken av dessa rackare skulle ni valt om ni hade 3 barn i åldrarna 2-6? Den behöver vara så bred som möjligt pga barnstolar…

Volvo XC40 Recharge
Tesla Model 3 s
Tesla Model 3 long range
Tesla Model Y
Tesla Model Y long range
Polestar 2
Audi Q4 e-tron Quattro Proline Advanced
Volkswagen ID.4 GTX
BMW i4 eDrive 40
BMW i4 M50
Kia EV6 AWD
Skoda Enyaq iV80
Jag har inte provkört alla dessa, men delar ändå av mig av mina tankar.

Några bilar skulle jag ta bort från listan direkt:

BMW i4 är alldeles för trång i baksätet.
Tesla Y har fått mycket kritik för dålig komfort (men kanske har bäst utrymme?)
VW ID.4 har en inredning som får en Passat från 2001 att kännas lyxig (och ergonomisk).
Volvo XC40 är en liten bil.

Övriga bilar är värda en koll i verkligheten.

Lägg till Hyundai Ioniq 5 på listan.
 
Senast ändrad:
Heeeej! Varning för tråkigt inlägg. Men vilken av dessa rackare skulle ni valt om ni hade 3 barn i åldrarna 2-6? Den behöver vara så bred som möjligt pga barnstolar…

Volvo XC40 Recharge
Tesla Model 3 s
Tesla Model 3 long range
Tesla Model Y
Tesla Model Y long range
Polestar 2
Audi Q4 e-tron Quattro Proline Advanced
Volkswagen ID.4 GTX
BMW i4 eDrive 40
BMW i4 M50
Kia EV6 AWD
Skoda Enyaq iV80
ID4 eller Enyaq. Har tre barn (2,5,8). Sitter helt ok mitten bak med två framåtvända stolar på sidoplatserna. Enkelt att komma in i mitten också, rena drömmen jämfört med Passaten…

Jag är dock 1,78 och 75 kg. Frugan 1,55 och 50.

Vi valde bort Y på grund av komforten (stötig). Hade gärna tagit Enyaq men blev en ID4 pga leveranstid. Q4 för litet bagage. Buzz för törstig. Modem X, EQS utanför budget 😁
 
Heeeej! Varning för tråkigt inlägg. Men vilken av dessa rackare skulle ni valt om ni hade 3 barn i åldrarna 2-6? Den behöver vara så bred som möjligt pga barnstolar…

Volvo XC40 Recharge
Tesla Model 3 s
Tesla Model 3 long range
Tesla Model Y
Tesla Model Y long range
Polestar 2
Audi Q4 e-tron Quattro Proline Advanced
Volkswagen ID.4 GTX
BMW i4 eDrive 40
BMW i4 M50
Kia EV6 AWD
Skoda Enyaq iV80

Om du inte behöver dragkrok, varför inte kolla på Mercedes EQB? Med tre barn hade jag valt 7-sitsigt så de slipper sitta bredvid varandra. Vi har tre barn (lite äldre) men behövde drag så valde en Sorento PHEV tills vidare även om jag hade föredragit ren el.
 
Om du inte behöver dragkrok, varför inte kolla på Mercedes EQB? Med tre barn hade jag valt 7-sitsigt så de slipper sitta bredvid varandra. Vi har tre barn (lite äldre) men behövde drag så valde en Sorento PHEV tills vidare även om jag hade föredragit ren el.
Har Sorento idag - superbra. Men ny arbetsgivare och nytt val av bil. Inte populärt att sitta själv på 3:e raden heller…

De bilarna på listan är de som gäller.
 
ID4 eller Enyaq. Har tre barn (2,5,8). Sitter helt ok mitten bak med två framåtvända stolar på sidoplatserna. Enkelt att komma in i mitten också, rena drömmen jämfört med Passaten…

Jag är dock 1,78 och 75 kg. Frugan 1,55 och 50.

Vi valde bort Y på grund av komforten (stötig). Hade gärna tagit Enyaq men blev en ID4 pga leveranstid. Q4 för litet bagage. Buzz för törstig. Modem X, EQS utanför budget 😁
Tack för svar! Vilken av de två menar du eller menar du att du testat båda och de båda var bra?
 
Jag har inte provkört alla dessa, men delar ändå av mig av mina tankar.

Några bilar skulle jag ta bort från listan direkt:

BMW i4 är alldeles för trång i baksätet.
Tesla Y har fått mycket kritik för dålig komfort (men kanske har bäst utrymme?)
VW ID.4 har en inredning som får en Passat från 2001 att kännas lyxig (och ergonomisk).
Volvo XC40 är en liten bil.

Övriga bilar är värda en koll i verkligheten.

Lägg till Hyundai Ioniq 5 på listan.
Stort tack! Ska kolla in ett par av dem inkl Y. Vi åker mest korta sträckor (under 5 mil) och ett par 50-milare max. Så är den stötig etc är det inte hela världen.
 
Jag kör Enyaq och har tre barn. Men bara ett i bilbarnstol. Det blir lite trångt på bredden i baksätet men annars stor och bra. Jag bytte från en Passat och denna är större åt alla håll. Jag är såpass nöjd att jag funderar på att köpa loss den när leasingen går ut. Min syster har en ID4 GTX så jag har haft möjlighet att jämföra och på många sätt är de lika förstås men jag gillar Skodan bättre. Den är lite mera vanlig bil och lite mindre rymdskepp om du förstår vad jag menar. Riktiga knappar och lägre och längre
Tack! Får ta och testa Enyaq - verkar vara flera som gillar den.
 
Det brukar snarare vara att barnen slåss om vem som ska få sitta själv längst bak här.

Men om du måste hålla dig till listan så skulle jag säga Enyaq. Den är som en bättre och trevligare ID4.
Haha jaså? Får väl se hur de tycker om att sitta på rad bredvid varandra... Nu har vi en på varje rad + en vuxen i mitten om vi åker allihop.
 
Kör själv en model y 2023 års modell (kom uppdaterade stötdämpare i q4 2022 och upplever den inte alls stötig körde v90 innan och trivs kanon med Y stor praktiskt, drag ingår, supersmidigt med förvärmning av batteri och bra laddnätverk utan appar och kort. ser själv ingen annan bil i samma prisklass som vinner över Y i några tester.. dessutom räntekampanj och snabba leveranser.
 
Kör själv en model y 2023 års modell (kom uppdaterade stötdämpare i q4 2022 och upplever den inte alls stötig körde v90 innan och trivs kanon med Y stor praktiskt, drag ingår, supersmidigt med förvärmning av batteri och bra laddnätverk utan appar och kort. ser själv ingen annan bil i samma prisklass som vinner över Y i några tester.. dessutom räntekampanj och snabba leveranser.
Tack för svar! Ja, dina kommentarer gör mig inte mindre sugen... Måste ha dragkrok.
 
Heeeej! Varning för tråkigt inlägg. Men vilken av dessa rackare skulle ni valt om ni hade 3 barn i åldrarna 2-6? Den behöver vara så bred som möjligt pga barnstolar…

Volvo XC40 Recharge
Tesla Model 3 s
Tesla Model 3 long range
Tesla Model Y
Tesla Model Y long range
Polestar 2
Audi Q4 e-tron Quattro Proline Advanced
Volkswagen ID.4 GTX
BMW i4 eDrive 40
BMW i4 M50
Kia EV6 AWD
Skoda Enyaq iV80
Jag kör Q4 med tre barn. En har barnstol. Funkar fint. Stod mellan en sån och en ID4. Skoda Enyaq valde jag bort trots lite större bagageutrymme för det var ungefär samma förmånsvärde och då åker jag hellre Audin som kändes mer premium.

Liten roadtrip i somras med luftmadrass, resesäng, resväskor och en mindre vagn. Allt gick in under hatthyllan t.o.m. så jag tycker den är rymlig.

Hade dock valt en EQB om det var fritt val på jobbet i liknande prisklass.
 
Kör själv en model y 2023 års modell (kom uppdaterade stötdämpare i q4 2022 och upplever den inte alls stötig körde v90 innan och trivs kanon med Y stor praktiskt, drag ingår, supersmidigt med förvärmning av batteri och bra laddnätverk utan appar och kort. ser själv ingen annan bil i samma prisklass som vinner över Y i några tester.. dessutom räntekampanj och snabba leveranser.
Instämmer i vad Roddan säger, förstår inte kritiken mot komforten (tog ut min april 2023). Har åkt många längre tjänsteresor själv (50+ mil) samt flera motsvarande långa semesterturer med två barn i bilstolsåldern. Fungerar supersmidigt, sväljer sjukt mycket packning (mer än min fd. v60). Kanonbra familjebil på alla sätt skulle jag säga.
 
dragvikten på enyaq är 1200kg, id4 1000kg och model y 1600kg, dock har tesla en kass dragkrokslösning med en helt avtagbar manuell krok som inte är nice! nu drar jag släp 2 dagar i veckan så kroken sitter alltid på men antar att id4 och enyaq hsr elektriska..
Jag använder dragkrok 3 gånger per år. 2 ggr för båten och en gång för cykel… så den måste inte vara elektrisk (som jag betalade 20k extra för på min Sorento…)
 
Jag kör Q4 med tre barn. En har barnstol. Funkar fint. Stod mellan en sån och en ID4. Skoda Enyaq valde jag bort trots lite större bagageutrymme för det var ungefär samma förmånsvärde och då åker jag hellre Audin som kändes mer premium.

Liten roadtrip i somras med luftmadrass, resesäng, resväskor och en mindre vagn. Allt gick in under hatthyllan t.o.m. så jag tycker den är rymlig.

Hade dock valt en EQB om det var fritt val på jobbet i liknande prisklass.
Tack för svar ang erfarenhet med barn. Har också försökt med EQB men den är för mycket premium att få in i avtalet precis som en Model X.
 
Jag kör Enyaq och har tre barn. Men bara ett i bilbarnstol. Det blir lite trångt på bredden i baksätet men annars stor och bra. Jag bytte från en Passat och denna är större åt alla håll. Jag är såpass nöjd att jag funderar på att köpa loss den när leasingen går ut. Min syster har en ID4 GTX så jag har haft möjlighet att jämföra och på många sätt är de lika förstås men jag gillar Skodan bättre. Den är lite mera vanlig bil och lite mindre rymdskepp om du förstår vad jag menar. Riktiga knappar och lägre och längre
Passat har väl större bagage än enyaq? Tycker bagaget i enyaq känns som en storlek mellan golf kombi och passat
 
Heeeej! Varning för tråkigt inlägg. Men vilken av dessa rackare skulle ni valt om ni hade 3 barn i åldrarna 2-6? Den behöver vara så bred som möjligt pga barnstolar…

Volvo XC40 Recharge
Tesla Model 3 s
Tesla Model 3 long range
Tesla Model Y
Tesla Model Y long range
Polestar 2
Audi Q4 e-tron Quattro Proline Advanced
Volkswagen ID.4 GTX
BMW i4 eDrive 40
BMW i4 M50
Kia EV6 AWD
Skoda Enyaq iV80
Tre mindre barn = behövs stor bil med bredd (stolar) och höjd så du slipper krypa in med ihopvikt rygg till mittsätet. Har fyra själv...
Samt största batteriet så ni slipper tänka på laddning utöver hålla dessa barn lugna.
Tesla Y eller Enyaq som är bästa VAG-elbilen enl mig.
Av dessa hade jag valt Y tveklöst då alla andra märken ligger långt efter Tesla i kategorin "det bara funkar" som är prio 1 med småbarn. Strul med bil och laddning är en säker källa till irritation. Dåligt med småbarn och du har tre!
 
Om man kan tänka sig en demobil
En Kinabil med osäker framtid i sverige för 599 900 kronor, nej tack. En osäkerhet som visar sig i leasingpriset på 13 495 kronor i månaden.
BYD kommer bli en av de största bilföretagen i världen ihop med Tesla, men BYD har ännu mycket att bevisa innan det blir ett stabilt märke som ger stabila andrahandsvärden.
Vem vill vara först ut?
 
Har Sorento idag - superbra. Men ny arbetsgivare och nytt val av bil. Inte populärt att sitta själv på 3:e raden heller…

De bilarna på listan är de som gäller.
Om du hade fått välja helt fritt och utan budgetbegränsning, vilka bilar hade du valt mellan? (jag hade valt mellan EQS och Taycan då de är de enda elbilarna som ger mig habegär, fast på olika sätt)

Jag har testat alla elbilar på marknaden. Nästan, inte testat de jag inte tyckt intressanta som Cittra, Renault tex då jag har svårt för rörigheten och bristen på ergonomi i franska bilar. (dock kört alla Pugor dock då de brukar vara ok trevligt att ratta)
 
En Kinabil med osäker framtid i sverige för 599 900 kronor, nej tack. En osäkerhet som visar sig i leasingpriset på 13 495 kronor i månaden.
BYD kommer bli en av de största bilföretagen i världen ihop med Tesla, men BYD har ännu mycket att bevisa innan det blir ett stabilt märke som ger stabila andrahandsvärden.
Vem vill vara först ut?
Bilarna som sådant verkar bra och dem säljer redan mer än Tesla som jag förstått det totalt (ink hybrider).

Sen hur det går i Sverige och Europa får tiden utvisa
 
Senast ändrad:
Om du hade fått välja helt fritt och utan budgetbegränsning, vilka bilar hade du valt mellan? (jag hade valt mellan EQS och Taycan då de är de enda elbilarna som ger mig habegär, fast på olika sätt)

Jag har testat alla elbilar på marknaden. Nästan, inte testat de jag inte tyckt intressanta som Cittra, Renault tex då jag har svårt för rörigheten och bristen på ergonomi i franska bilar. (dock kört alla Pugor dock då de brukar vara ok trevligt att ratta)
Bra fråga. Lite har det ju med lev-tid att göra också. Kia EV9 hade varit ett alternativ även om den är ful. Model X. Taycan vet jag inte om den är så familjeanpassad 😂
 
Jag kör Model Y LR med två barn, båda med framåtvända stolar. Hade en Skoda Kodiaq tidigare som var ett lastmonster men har hittills bara imponerats positivt över hur mycket Y sväljer. Och framförallt hur otroligt enkelt allting funkar. Det enda som verkligen är kass är avsaknad av parkeringssensorer. Kamerasystemet funkar bra nog för min del för farthållare, men den har helt fel 9 av 10 gånger vid parkering.

Jag hade även en beställning på Enyaq tidigare men den blev såpass kraftigt försenad att jag valde att avboka. Detta var i samband med att Ryssland invaderade Ukraina och den specifika modellen (Enyaq 80X) hade underleverantörer i båda länder.
 
Jag kör Model Y LR med två barn, båda med framåtvända stolar. Hade en Skoda Kodiaq tidigare som var ett lastmonster men har hittills bara imponerats positivt över hur mycket Y sväljer. Och framförallt hur otroligt enkelt allting funkar. Det enda som verkligen är kass är avsaknad av parkeringssensorer. Kamerasystemet funkar bra nog för min del för farthållare, men den har helt fel 9 av 10 gånger vid parkering.

Jag hade även en beställning på Enyaq tidigare men den blev såpass kraftigt försenad att jag valde att avboka. Detta var i samband med att Ryssland invaderade Ukraina och den specifika modellen (Enyaq 80X) hade underleverantörer i båda länder.
Tack för input ang model Y med barn 🙌🏼
 
Tillbaka
Topp