Förvisso är det så, men det ändrar inte det faktum att en 0-100 tid på tre sekunder resulterar i mindre miljövänlighet en en på tio.
Jag undrar hur stor faktor som snabb acceleration egentligen är i energiförbrukningen. Fysikens lagar säger ju att för att accelerera, säg, 2000 kg till 100 km/h så går det åt en viss
energi. Den energin kan vara i form av hög effekt under kort tid, eller lägre effekt under längre tid, men det är samma mängd
energi oavsett.
(Effekt är alltså energi per tidsenhet, för den som eventuellt har glömt bort det).
Denna energiförbrukning för att (från stillastående) accelerera upp själva massan är exakt lika stor som massans rörelseenergi vid sluthastigheten, alltså:
E = (m * v^2)/2
om m = 2000 kg och v = 100 km/h = 100/3,6 m/s får vi:
E = 771,6 kJ = 0,214 kWh
Till detta kommer mekaniska energiförluster i form av friktion i lagerytor och däck mot underlag och luftmotstånd, samt elektriska energiförluster i batteri, kraftelektronik och elmotor.
De mekaniska energiförlusterna borde (i stort sett) vara de samma, oavsett hur fort man accelererar. Troligtvis är de elektriska energiförlusterna något större vid högt effektuttag (när kopparlindningarna och allt annat som leder ström blir varmare ökar den inre resistansen och därmed förlusterna), men hos bilen i övrigt borde det inte kosta mer energi att accelerera snabbt. Och dessa extra elektriska energiförluster borde vara små, mycket mindre än motsvarande extra energiförluster hos en hårt accelererande förbränningsmotor (som vi vet är
stora).
På motsvarande sätt borde kraftig inbromsning inte kosta så mycket i form av energiförluster, så länge man inte bromsar så hårt att friktionsbromsarna läggs an, utan bara bromsar elektriskt.
Summa summarum: Jag tror inte att vi slösar så mycket med energi om vi
accelererar snabbt med våra elbilar, jämfört med att accelerera långsamt till samma sluthastighet.
Givetvis kostar det energi att köra i hög hastighet, då luftmotståndet ökar kvadratiskt med hastigheten. Och om vi bromsar så hårt att skivbromsarna används, så slösar vi bort energi som annars skulle ha gått tillbaka till batteriet.
Och självklart är det en miljöbelastning att slita ut däcken i förtid, samt att det faktiskt går åt
lite elektrisk energi för att avverka gummit från däcken (något jag inte tog med i resonemanget ovan).
Rätta mig gärna om jag resonererar fel.