• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    982
Är General Motors på väg att gå i konkurs? En snabb titt visar att de är vid hyfsad vigör.

1692821536227.png
Alla de stora biltillverkarna är skuldsatta och förlorar pengar på sina elbilar. Detta medan volymerna för deras ICE bilar sjunker och de måste investera stora belopp för att komma ikapp på EV marknaden. De flesta kommer inte klara det. Det var ju inte så länge sedan de gick i konkurs utan EV chocken btw. Står i bolagsöversikten.
 
Alla de stora biltillverkarna är skuldsatta och förlorar pengar på sina elbilar. Detta medan volymerna för deras ICE bilar sjunker och de måste investera stora belopp för att komma ikapp på EV marknaden. De flesta kommer inte klara det. Det var ju inte så länge sedan de gick i konkurs utan EV chocken btw. Står i bolagsöversikten.

GMs vd sa tidigare att de ska bli lönsamma i EV delen år 2025, nu har hon ändrat sig och säger att det blir i slutet av årtiondet…

Se detta klipp

 
Alla de stora biltillverkarna är skuldsatta och förlorar pengar på sina elbilar. Detta medan volymerna för deras ICE bilar sjunker och de måste investera stora belopp för att komma ikapp på EV marknaden. De flesta kommer inte klara det. Det var ju inte så länge sedan de gick i konkurs utan EV chocken btw. Står i bolagsöversikten.
Det är vanskligt att jämföra den omställning till eldrift som nu pågår, med den finanskris som 2009 ledde till att GM gick i konkurs.

Bob Lutz gör i sin bok Car guys vs. bean counters en analys som i korthet går ut på att konkursen orsakades av att USA saknar koldioxidskatt på fordonsbränsle, och att de tre stora amerikanska tillverkarna därför saknade de bränslesnåla produkter som marknaden mycket kraftigt skiftade över till i samband med finanskrisen.

Boken är klart läsvärd.


Givetvis är det tragiskt att de etablerade tillverkarna inte för länge sedan började satsa på elbilar i stor skala. Nu är det väldigt tydligt att de spelar på bortaplan mot Tesla och kineserna, som nu har stora volymer och ligger långt före i kostnadseffektiv produktion av elbilar. Jag tror inte att de för tio år sedan gav detta scenario höga sannolikhetsvärden i sina riskanalyser.

Jag är dock optimist och tror att några av de bästa kommer att överleva. Alla vill inte ha Tesla eller kinesiskt. De traditionella premiumtillverkarna har fortfarande sina USP. Jag väntar för övrigt på leverans av en BMW i4 M50 som ska komma om några veckor.
 
Senast ändrad:
Intressant!

 
Intressant!


2500 mil på dessa och ser ut att klara sig ett bra tag till. Men jag kör inte som en stolle heller. Köper man flådigaste el-SUVen och gasar som en idiot vid varje rödljus är det säkert värre.
 

Bilagor

  • 2BFE0F80-5895-4414-A078-4752F4EF98FE.jpeg
    2BFE0F80-5895-4414-A078-4752F4EF98FE.jpeg
    938.8 KB · Visningar: 11
Vet inte om du bara trollar eller drygar dig men det är flera millimeter till den. Här har du ett mynt som står på den.
Inget troll...så får bli drygning....men det var mest ett försök till att skoja.....blev ju platt fall.....

Hade faktiskt inte reflekterat så mkt över däckens beskaffenhet i kombo med elbil......kan ju bli en viktigare faktor. Enligt artikeln så skulle det spela mindra roll om man är lätt på gaspedalen då elbilar är så kraftfulla.......men i ditt fall så verkar det ju gå fint..
 
Intressant!

Det är inte främst ett elbilsproblem utan att tillverkarna beställer däck med så lågt rullmotstånd som möjligt och då har de mindre mönsterdjup. Har man vanliga däck så slipper man stora delar av problemet. Att tunga bilar sliter mer däck är också helt uppenbart, däckskostnaden på en Q7a är väsentligt högre än en A3a även med dieseldrift...
 
Det är inte främst ett elbilsproblem utan att tillverkarna beställer däck med så lågt rullmotstånd som möjligt och då har de mindre mönsterdjup. Har man vanliga däck så slipper man stora delar av problemet. Att tunga bilar sliter mer däck är också helt uppenbart, däckskostnaden på en Q7a är väsentligt högre än en A3a även med dieseldrift...
Självklarheter, men just kopplat till rena elbilar….var nytt för mig. Alla elbilar har ju rätt så stora däck…..kanske bra för räckvidden….men ser inte rätt osällan Kalle Anka ut….
 
Självklarheter, men just kopplat till rena elbilar….var nytt för mig. Alla elbilar har ju rätt så stora däck…..kanske bra för räckvidden….men ser inte rätt osällan Kalle Anka ut….
Rent spontant borde räckvidden bli bättre med mycket smalare och lättare hjul?
Räckvidden skulle såklart även bli bättre om det gick att modulera vridmomentet till en bråkdel......det handlar väl om miljön och inte prestanda?
Hur som, vridmomentet förvandlar däcken till suddgummin.
 
Det är inte främst ett elbilsproblem utan att tillverkarna beställer däck med så lågt rullmotstånd som möjligt och då har de mindre mönsterdjup. Har man vanliga däck så slipper man stora delar av problemet. Att tunga bilar sliter mer däck är också helt uppenbart, däckskostnaden på en Q7a är väsentligt högre än en A3a även med dieseldrift...
Sen är det väl även så att vridmomentet som blir lite mer ”direkt” på en elbil sliter mer om man har som vana att trampa hårt på gaspedalen. Många har en tendens att köra ganska ”ryckigt” med hård acceleration och sent bromsande och kraften från elmotorn kombinerat med den ofta högra vikten multiplicerar ju slitaget jämfört med en liknande fossilbil. Det sena bromsandet (ej isolerat till elbilar) är för övrigt irriterade som fan då man ofta undrar om en bil som har väjningsplikt faktiskt kommer att stanna…
 
Rent spontant borde räckvidden bli bättre med mycket smalare och lättare hjul?
Räckvidden skulle såklart även bli bättre om det gick att modulera vridmomentet till en bråkdel......det handlar väl om miljön och inte prestanda?
Hur som, vridmomentet förvandlar däcken till suddgummin.
BMW kör ju smala däck på i3 pga detta.

Men bortsett från den bilen så är det väl inte mycket miljötänk inblandat för i så fall hade vi inte haft elbilar med så mycket prestanda… visserligen finns undantag men de flesta har ju onödigt mycket hästkrafter.
 
Men bortsett från den bilen så är det väl inte mycket miljötänk inblandat för i så fall hade vi inte haft elbilar med så mycket prestanda… visserligen finns undantag men de flesta har ju onödigt mycket hästkrafter.
Det beror på att effekt är "gratis" på ett helt annat sätt än en bensinmotor. En stark bensinmotor som körs på låg effekt är mycket ineffektiv (googla "pumpförluster") men det problemet finns inte på elbilar. En stor elmotor som man tar ut låg effekt ur är fortfarande effektiv. Det som gör att det blir så mycket hästkrafter är detta kombinerat med att man vill ha lång räckvidd dvs stora batterier. Den större elmotorn är relativt sett "billig" i förhållande till batterierna men blir ett starkt köpargument.

Det är alltså inte så att effektiviteten skulle förbättras bara för att motorerna ger lägre effekt. Så funkar inte elmotorer till skillnad från bensinmotorer.
 
Det beror på att effekt är "gratis" på ett helt annat sätt än en bensinmotor. En stark bensinmotor som körs på låg effekt är mycket ineffektiv (googla "pumpförluster") men det problemet finns inte på elbilar. En stor elmotor som man tar ut låg effekt ur är fortfarande effektiv. Det som gör att det blir så mycket hästkrafter är detta kombinerat med att man vill ha lång räckvidd dvs stora batterier. Den större elmotorn är relativt sett "billig" i förhållande till batterierna men blir ett starkt köpargument.

Det är alltså inte så att effektiviteten skulle förbättras bara för att motorerna ger lägre effekt. Så funkar inte elmotorer till skillnad från bensinmotorer.
Förvisso är det så, men det ändrar inte det faktum att en 0-100 tid på tre sekunder resulterar i mindre miljövänlighet en en på tio. Om bilarna hade lägre effekt och accelerationen forcerades till att vara mjukare så minskar ju slitaget avsevärt. Volkswagen hade väl på ID3/ID4 en ganska ”försiktig” effektkurva när man trampade på gasen men fick skit för att de inte kändes lika snabba som andra elbilar. Kia och Hyundai verkar ha noll begränsing så det blir lätt att däcken spinner om man inte är lite försiktig.
 
Jag kör elbil; Polestar2 long range, dual motor. Jag har inte en tung högerfot men fick byta sommardäck efter två säsonger…
Allt annat med bilen är väldigt ekonomiskt dock.
 
Förvisso är det så, men det ändrar inte det faktum att en 0-100 tid på tre sekunder resulterar i mindre miljövänlighet en en på tio. Om bilarna hade lägre effekt och accelerationen forcerades till att vara mjukare så minskar ju slitaget avsevärt. Volkswagen hade väl på ID3/ID4 en ganska ”försiktig” effektkurva när man trampade på gasen men fick skit för att de inte kändes lika snabba som andra elbilar. Kia och Hyundai verkar ha noll begränsing så det blir lätt att däcken spinner om man inte är lite försiktig.
Det du söker kallas gaspedal och är standardutrustning på alla bilar ;) Det är inte så att maxeffekt används alla gånger bara för att drivmedlet är el.
 
Förvisso är det så, men det ändrar inte det faktum att en 0-100 tid på tre sekunder resulterar i mindre miljövänlighet en en på tio.
Jag undrar hur stor faktor som snabb acceleration egentligen är i energiförbrukningen. Fysikens lagar säger ju att för att accelerera, säg, 2000 kg till 100 km/h så går det åt en viss energi. Den energin kan vara i form av hög effekt under kort tid, eller lägre effekt under längre tid, men det är samma mängd energi oavsett.

(Effekt är alltså energi per tidsenhet, för den som eventuellt har glömt bort det).

Denna energiförbrukning för att (från stillastående) accelerera upp själva massan är exakt lika stor som massans rörelseenergi vid sluthastigheten, alltså:

E = (m * v^2)/2

om m = 2000 kg och v = 100 km/h = 100/3,6 m/s får vi:

E = 771,6 kJ = 0,214 kWh

Till detta kommer mekaniska energiförluster i form av friktion i lagerytor och däck mot underlag och luftmotstånd, samt elektriska energiförluster i batteri, kraftelektronik och elmotor.

De mekaniska energiförlusterna borde (i stort sett) vara de samma, oavsett hur fort man accelererar. Troligtvis är de elektriska energiförlusterna något större vid högt effektuttag (när kopparlindningarna och allt annat som leder ström blir varmare ökar den inre resistansen och därmed förlusterna), men hos bilen i övrigt borde det inte kosta mer energi att accelerera snabbt. Och dessa extra elektriska energiförluster borde vara små, mycket mindre än motsvarande extra energiförluster hos en hårt accelererande förbränningsmotor (som vi vet är stora).

På motsvarande sätt borde kraftig inbromsning inte kosta så mycket i form av energiförluster, så länge man inte bromsar så hårt att friktionsbromsarna läggs an, utan bara bromsar elektriskt.

Summa summarum: Jag tror inte att vi slösar så mycket med energi om vi accelererar snabbt med våra elbilar, jämfört med att accelerera långsamt till samma sluthastighet.

Givetvis kostar det energi att köra i hög hastighet, då luftmotståndet ökar kvadratiskt med hastigheten. Och om vi bromsar så hårt att skivbromsarna används, så slösar vi bort energi som annars skulle ha gått tillbaka till batteriet.

Och självklart är det en miljöbelastning att slita ut däcken i förtid, samt att det faktiskt går åt lite elektrisk energi för att avverka gummit från däcken (något jag inte tog med i resonemanget ovan).

Rätta mig gärna om jag resonererar fel.
 
Senast ändrad:
Till detta kommer mekaniska energiförluster i form av friktion i lagerytor och däck mot underlag och luftmotstånd, samt elektriska energiförluster i batteri, kraftelektronik och elmotor.

De mekaniska friktionsförlusterna borde vara de samma, oavsett hur fort man accelererar. Troligtvis är det så att de elektriska energiförlusterna är något större vid högt effektuttag (prylarna blir varmare), men hos bilen i övrigt borde det inte kosta mer energi att accelerera snabbt. Och dessa extra elektriska energiförluster borde vara små, mycket mindre än motsvarande extra energiförluster hos en hårt accelererande förbränningsmotor (som vi vet är stora).

Förlusterna pga resistans går väl upp med kvadraten av strömmen (I^2 * R) så man kan tycka att högre effekt/acceleration borde göra lite skillnad. Sen är frågan hur stora dessa förluster är till att börja med; även om man dubblerar strömmen så de blir 4x högre kanske det inte blir några påtagliga siffror. Fast det finns väl en anledning att 800V blir vanligare och en del av det måste väl vara att man vill minska förlusterna.
 
Senast ändrad:
Förlusterna pga resistans går väl upp med kvadraten av strömmen (I^2 * R) så man kan tycka att högre effekt/acceleration borde göra lite skillnad. Sen är frågan hur stora dessa förluster är till att börja med; även om man dubblerar strömmen så de blir 4x högre kanske det inte blir några påtagliga siffror.
Du har helt rätt. P = R * I^2

Verkningsgraden hos roterande elektriska maskiner ligger väl över 90 procent under någorlunda normala förhållanden, vilket även borde inkludera full belastning (någon som vet?). Och de långa ledningsbanorna ligger ju i lindningarna, så huvuddelen av de resistiva förlusterna borde inte bli så mycket högre vid högt effektuttag. Det skulle förvåna mig om kraftelektroniken har speciellt stora förluster (återigen, någon som vet?).

Återstår då batteriet. Hur mycket ökar förluster där vid högt effektuttag? Är det samma som vid snabbladdning kontra långsam laddning?
 
Förvånansvärt svårt att hitta vettiga siffror på dessa saker. Såg lite empirisk data från någon som provat att under liknande förhållanden köra med kraftig respektive långsam acceleration och kunde se en påtaglig skillnad. Men då blir ju nästa fråga om man istället ska titta på medelhastigheten över en sträcka (eftersom förlusterna ökar med hastigheten) för man får förmoda att den var lägre när man körde lite försiktigare. Så man behöver få bort den skillnaden för att få mer realistiska siffror, dvs under någorlunda kontrollerade förhållanden köra en sträcka på X kilometer med samma medelhastiget fast med olika typer av acceleration. För accelererar man olika snabbt till säg 100 km/h och sen håller den hastigheten har man ju minskat medelhastigheten på sträckan och då har man luftmotståndet som påverkande parameter med. Jag skulle gissa på att skillnaden om man mäter på detta vis blir kanske en 3-5%. Men i verkligheten kompenserar man förmodligen inte en lugnare acceleration med en högre hastighet så "kör man lugnare" blir effekten större.
 
Det är vanskligt att jämföra den omställning till eldrift som nu pågår, med den finanskris som 2009 ledde till att GM gick i konkurs.

Bob Lutz gör i sin bok Car guys vs. bean counters en analys som i korthet går ut på att konkursen orsakades av att USA saknar koldioxidskatt på fordonsbränsle, och att de tre stora amerikanska tillverkarna därför saknade de bränslesnåla produkter som marknaden mycket kraftigt skiftade över till i samband med finanskrisen.

Boken är klart läsvärd.


Givetvis är det tragiskt att de etablerade tillverkarna inte för länge sedan började satsa på elbilar i stor skala. Nu är det väldigt tydligt att de spelar på bortaplan mot Tesla och kineserna, som nu har stora volymer och ligger långt före i kostnadseffektiv produktion av elbilar. Jag tror inte att de för tio år sedan gav detta scenario höga sannolikhetsvärden i sina riskanalyser.

Jag är dock optimist och tror att några av de bästa kommer att överleva. Alla vill inte ha Tesla eller kinesiskt. De traditionella premiumtillverkarna har fortfarande sina USP. Jag väntar för övrigt på leverans av en BMW i4 M50 som ska komma om några veckor.
Håller med dig om den förra konkursen, går inte att jämföra. Sen är det väl inget som hindrat jättarna att själva ändra inriktningen på verksamheten.

Håller med dig att alla inte vill ha en Tesla eller kinesiskt. Men vad som kommer att hända väldigt snart är att en enkel Tesla kommer att kosta 2-300.000 kr och förbränningsalterntiven kommer att produceras i mindre serier med högre kostnader och priser och priset spelar en stor roll i val av bil. Dessutom kommer Tesla med fler över tid kunna täcka upp med fler modeller som tilltalar fler köpare. Model 3 är ju en Toyota Corolla som nu säljs mer än förebilden. Så dags för dem att ta nästa modell eller segment med sin överlägsna produktionsteknik. Det kommer alltid finnas alternativ, men jag tror inte det är de stora tillverkarna. Tiden får utvisa, spännande blir det!
 
Jag undrar hur stor faktor som snabb acceleration egentligen är i energiförbrukningen. Fysikens lagar säger ju att för att accelerera, säg, 2000 kg till 100 km/h så går det åt en viss energi. Den energin kan vara i form av hög effekt under kort tid, eller lägre effekt under längre tid, men det är samma mängd energi oavsett.

(Effekt är alltså energi per tidsenhet, för den som eventuellt har glömt bort det).

Denna energiförbrukning för att (från stillastående) accelerera upp själva massan är exakt lika stor som massans rörelseenergi vid sluthastigheten, alltså:

E = (m * v^2)/2

om m = 2000 kg och v = 100 km/h = 100/3,6 m/s får vi:

E = 771,6 kJ = 0,214 kWh

Till detta kommer mekaniska energiförluster i form av friktion i lagerytor och däck mot underlag och luftmotstånd, samt elektriska energiförluster i batteri, kraftelektronik och elmotor.

De mekaniska energiförlusterna borde (i stort sett) vara de samma, oavsett hur fort man accelererar. Troligtvis är de elektriska energiförlusterna något större vid högt effektuttag (när kopparlindningarna och allt annat som leder ström blir varmare ökar den inre resistansen och därmed förlusterna), men hos bilen i övrigt borde det inte kosta mer energi att accelerera snabbt. Och dessa extra elektriska energiförluster borde vara små, mycket mindre än motsvarande extra energiförluster hos en hårt accelererande förbränningsmotor (som vi vet är stora).

På motsvarande sätt borde kraftig inbromsning inte kosta så mycket i form av energiförluster, så länge man inte bromsar så hårt att friktionsbromsarna läggs an, utan bara bromsar elektriskt.

Summa summarum: Jag tror inte att vi slösar så mycket med energi om vi accelererar snabbt med våra elbilar, jämfört med att accelerera långsamt till samma sluthastighet.

Givetvis kostar det energi att köra i hög hastighet, då luftmotståndet ökar kvadratiskt med hastigheten. Och om vi bromsar så hårt att skivbromsarna används, så slösar vi bort energi som annars skulle ha gått tillbaka till batteriet.

Och självklart är det en miljöbelastning att slita ut däcken i förtid, samt att det faktiskt går åt lite elektrisk energi för att avverka gummit från däcken (något jag inte tog med i resonemanget ovan).

Rätta mig gärna om jag resonererar fel.
Jag kan inte så mycket om detta men har när det gäller båtel läst om Peukerts lag som väl säger att man inte får ut lika mycket Ah ur ett batteri om man tar ut fler A, jämfört med lägre A uttag?
 
Fast det rör väl temporära förluster där spänningen droppar under en viss nivå, inte faktiska energiförluster?
Jag är inte säker men det måste ju bli så om man får ut en mindre mängd Ah. Läser nu att Peukert-effekten är mindre på litiumbatterier.

Citerar Victron
Batteriets kapacitet beror på urladdningshastigheten. Ju snabbare urladdningshastighet desto mindre kapacitet finns tillgänglig. Relationen mellan en långsam eller snabb urladdning kan beräknas med Peukerts lag och uttrycks med Peukert-exponenten. Vissa batterisammansättningar lider mer av det här fenomenet än andra. Blybatterier påverkas mer av detta än litiumbatterier. Batteriövervakaren tar hänsyn till detta fenomen med hjälp av Peukerts exponent.
 
Stunden har kommit där vår samfällighet har installerat laddboxar.

Jag sitter på en fullt betald Toyota Corolla från 2021.

Jag har endast 7 km till jobbet enkel väg och har följdaktligen låga bränslenostnader. Jag räknar också med att en Corolla är en sådan bil som säker håller i 10 år till om jag fortsätter ta hand om den.

Finns det någon anledning att börja undersöka vad jag kan få för den (är ju bra begmarknad har jag hört)?

Sedan tänker kag spontant att en elbil kan jag aldrig räkna hem när jag kör så få mil i veckan(?) Samt den gamla devisen som jag inte längre vet om den är sann:

" kan du ladda finns det ingen anledning att köpa laddhybrid, det är det sämsta av två världar"...

Tankar?
 
Tillbaka
Topp