Spontant så kommer du ha svårt att "räkna hem" en elbil med de förutsättningarna. Iofs skriver du ingenting om hur du kör i övrigt men jag tolkar det som att din totala körsträcka per år är låg, kanske under 1500 mil?Stunden har kommit där vår samfällighet har installerat laddboxar.
Jag sitter på en fullt betald Toyota Corolla från 2021.
Jag har endast 7 km till jobbet enkel väg och har följdaktligen låga bränslenostnader. Jag räknar också med att en Corolla är en sådan bil som säker håller i 10 år till om jag fortsätter ta hand om den.
Finns det någon anledning att börja undersöka vad jag kan få för den (är ju bra begmarknad har jag hört)?
Sedan tänker kag spontant att en elbil kan jag aldrig räkna hem när jag kör så få mil i veckan(?) Samt den gamla devisen som jag inte längre vet om den är sann:
" kan du ladda finns det ingen anledning att köpa laddhybrid, det är det sämsta av två världar"...
Tankar?
Dock så är inte allt kronor och ören, en elbil är oerhört trevlig på många sätt. Bland annat kan du se till att den är iskall sommartid eller varm vintertid genom förklimatisering. Det är närmast beroendeframkallande. Jag har inte frusit eller svettats på 5 år i bil.
Du kommer få bra betalt för din corolla, hur bra beror på version. GR/Sportversionerna ger överlägset bäst betalt.
En elbil "behöver" inte vara dyr heller egentligen. En E-golf kostar runt 200k, den har förvisso bara nånstans 15-20 mils räckvidd men med 7km till jobbet så räcker det och blir över