• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    982
Ja det är just det. Jag köper hellre en till sub än en dyrare bil ;)

Men jag vill inte spendera mer tid på verkstaden bara för det. Andrahandsvärdet är såklart bättre med premiumtyskar men jag har inställningen att vi inte har en aning om vilken teknik/drivmedel som vinner så det man köper nu kan mycket väl vara värdelöst om 7 år.

Så om jag tolkar dig rätt så rent funktionellt (transport från A till B) ser du ingen större skillnad på något av alternativen men vill man hellre ha Sub än certina så är mellanskillnaden värt det?
Just detta med drivmedel är också en fråga som är galet svår, jag själv kör elbil som tjänstebil men skulle aldrig köpa en elbil. Hybrid konceptet gillar jag starkt på dem modeller som klarar iaf 5 mil +, men nyss var diesel bäst, sen bensin och nu el. Ända man vet säkert är att biltillverkarna tvingas till eldrivet men hur det kommer funka i praktiken i framtiden är svårt att svara på.

Jag själv skulle aldrig tumma på bilköp i kvaliten men det är för jag tycker det är otroligt viktigt, men din summering i slutet är absolut vad jag försökte skriva i mitt inlägg. Många av dem billigare märkena har 5-8 års garanti så du behöver inte oroa dig för extra servicekostnader.
 
Ny(beg)bilsköp på G.

Större kombi hybrid passar oss bäst de kommande åren. Inget större bilintresse men gillar verkligen stolarna i vår gamla V70 R-design.
Behöver alltså inte lyx men sitter gärna skönt i skinnstolar. 1800 mil per år, abosluta majoriteten under 5 mil men några 50+ mil turer med småbarn som sover (så jag vill kunna streckköra minst 50mil). Tänkte köpa 2020 eller nyare med max 7k mil på mätaren. Kan ladda hemma.

Just nu försöker jag hitta något mer argument att betala 450k för E-klass/530E/V90 istället för 300K för Passat/Superb annat än att de billigare är betydligt fulare och tråkigare.

Puckeln i MB bryr jag mig inte om och någon extra liter bagage på pappret kvittar.

Någon som har input? Varningar? Kärleksförklaringar? Någon modell som går bort direkt eller som jag helt missat?

1694436257004.png

1694436188716.png

1694436104250.png



1694436071415.png

1694436001847.png
Jag kör elbil privat men åkt mycket Mercedes Hybrid som taxi och jag har svårt att bli imponerad av den. Tycker det vibrerar och bullrar nåt hemskt när dieselmotorn går och det verkar den göra alldeles för ofta. Inredningen i plastskinn imponerar inte heller. Visst, det finns säkert exemplar som har en massa tillval som känns lyxigare men i ärlighetens namn tror jag inte det är många eftersom utrustningen är så brutaldyr till Mercedes.

Nej en hybrid ska du ha med bensinmotor, det gör chocken när ICE-motorn går igång mycket mindre. Volvo har fördeles att de är AWD men eftersom du inte skriver något om det så är det gissningsvis inte så viktigt för dig. Generellt ger Passat GTE och Superb iV otroligt mycket för pengarna. Det är välarbetade bilar som är bra på allt men kanske inte bäst i varje delmoment. Superben har ett "onödigt" stort baksäte nästan. Jag tycker Passat GTE är något snyggare men det är ju verkligen en smaksak. Efter facelift har båda ett rejält batteri och detta utan puckeln i bagaget som på Mercan. Det kanske inte är nåt problem för dig men många har problem med det vilket kan vara dåligt för andrahandsvärdet på sikt...
 
Jag kör elbil privat men åkt mycket Mercedes Hybrid som taxi och jag har svårt att bli imponerad av den. Tycker det vibrerar och bullrar nåt hemskt när dieselmotorn går och det verkar den göra alldeles för ofta. Inredningen i plastskinn imponerar inte heller. Visst, det finns säkert exemplar som har en massa tillval som känns lyxigare men i ärlighetens namn tror jag inte det är många eftersom utrustningen är så brutaldyr till Mercedes.

Nej en hybrid ska du ha med bensinmotor, det gör chocken när ICE-motorn går igång mycket mindre. Volvo har fördeles att de är AWD men eftersom du inte skriver något om det så är det gissningsvis inte så viktigt för dig. Generellt ger Passat GTE och Superb iV otroligt mycket för pengarna. Det är välarbetade bilar som är bra på allt men kanske inte bäst i varje delmoment. Superben har ett "onödigt" stort baksäte nästan. Jag tycker Passat GTE är något snyggare men det är ju verkligen en smaksak. Efter facelift har båda ett rejält batteri och detta utan puckeln i bagaget som på Mercan. Det kanske inte är nåt problem för dig men många har problem med det vilket kan vara dåligt för andrahandsvärdet på sikt...
Bra poäng om puckelns inverkan på andrahandsvärdet. Jag har generellt varit väldigt förtjust i förarmiljön i mercan och i teorin är ju kombinationen diesel och el vettigt för mitt användade men nu har ju tom MB slutat med det så det kanske inte var så bra trots allt.

Trots att jag gillar den mest i bilhallen tror jag just nu den hamnar längst bak i prioritetsordningen.

En grej som var lite retsamt med VW var att jag testade arteon och den hade riktigt trevliga stolar och någon slags R paket. Men då visade det sig att det inte finns som alternativ på passat GTE :D

Rörigt. Kanske att MB är borta ur spelet men fortfarande långt ifrån beslut...

Edit: Arteon kanske inte är ett helt tokigt alternativ heller. Upplevde inte bagaget som så mycket mindre än passaten. Mer att det såg så ut på utsidan
 
Ny(beg)bilsköp på G.

Större kombi hybrid passar oss bäst de kommande åren. Inget större bilintresse men gillar verkligen stolarna i vår gamla V70 R-design.
Behöver alltså inte lyx men sitter gärna skönt i skinnstolar. 1800 mil per år, abosluta majoriteten under 5 mil men några 50+ mil turer med småbarn som sover (så jag vill kunna streckköra minst 50mil). Tänkte köpa 2020 eller nyare med max 7k mil på mätaren. Kan ladda hemma.

Just nu försöker jag hitta något mer argument att betala 450k för E-klass/530E/V90 istället för 300K för Passat/Superb annat än att de billigare är betydligt fulare och tråkigare.

Puckeln i MB bryr jag mig inte om och någon extra liter bagage på pappret kvittar.

Någon som har input? Varningar? Kärleksförklaringar? Någon modell som går bort direkt eller som jag helt missat?

1694436257004.png

1694436188716.png

1694436104250.png



1694436071415.png

1694436001847.png
Alltså huuur länge ska Volkswagen köra samma interiör? AudiQ5 som jag har lite koll på har kört samma upplägg i 10 år?
 
Edit: Arteon kanske inte är ett helt tokigt alternativ heller. Upplevde inte bagaget som så mycket mindre än passaten. Mer att det såg så ut på utsidan
Arteon finns ju som Hybrid nu, kanske en vinnare?
Alltså huuur länge ska Volkswagen köra samma interiör? AudiQ5 som jag har lite koll på har kört samma upplägg i 10 år?
Det stämmer liksom bara inte ;) Men förstås känns formspråket igen.

20220407_191944-798x466.jpg

cba332cbb9d87959db32ecc82834ce83x.jpg
 
@carlmartin provkör! Jag själv har haft (i följande ordning) Skoda superb, Volvo xc60, passat gte och i dagsläget v60 t6 laddhybrid. 8 dagar i veckan väljer jag Volvo av dessa bilar. Delvis känslan men primärt för komforten! Volvon är helt underbar att köra. Rekordsträckan var 110mil på en dag. Satt som en kung och var knappt påverkad. Relativt ofta klipper jag +50 mil i ett bräde och komforten är helt outstanding. Av bilarna ovan ger skodan tveklöst mest bil för pengarna. Men Volvon är i en klass för sig. Passar är imho rejält överskattad. Sen är ju smak och upplevelser subjektivt men det är min bestämda åsikt. Så några rejäla provkörningar bör du verkligen göra innan du bestämmer dig.
 
@carlmartin provkör! Jag själv har haft (i följande ordning) Skoda superb, Volvo xc60, passat gte och i dagsläget v60 t6 laddhybrid. 8 dagar i veckan väljer jag Volvo av dessa bilar. Delvis känslan men primärt för komforten! Volvon är helt underbar att köra. Rekordsträckan var 110mil på en dag. Satt som en kung och var knappt påverkad. Relativt ofta klipper jag +50 mil i ett bräde och komforten är helt outstanding. Av bilarna ovan ger skodan tveklöst mest bil för pengarna. Men Volvon är i en klass för sig. Passar är imho rejält överskattad. Sen är ju smak och upplevelser subjektivt men det är min bestämda åsikt. Så några rejäla provkörningar bör du verkligen göra innan du bestämmer dig.
Tack! Även bilhallstest skvallrar om att Volvon är något annat. Stolar och sittställning osv är klart bäst där. Iaf med R-design eller de flådigare inscription varianterna. Retar mig lite på att man med V90 valde att minska bagaget såpass mycket vs V70 men det var väl inte det kunderna efterfrågade.

Just nu är nog en R design V90 högst på listan. Stör mig oerhört på att allt ska skötas från touch skärmen men det kanske man får ta..

Edit: har testat några och kommer naturligtvis testa alla innan köp
 
Ny(beg)bilsköp på G.

Större kombi hybrid passar oss bäst de kommande åren. Inget större bilintresse men gillar verkligen stolarna i vår gamla V70 R-design.
Behöver alltså inte lyx men sitter gärna skönt i skinnstolar. 1800 mil per år, abosluta majoriteten under 5 mil men några 50+ mil turer med småbarn som sover (så jag vill kunna streckköra minst 50mil). Tänkte köpa 2020 eller nyare med max 7k mil på mätaren. Kan ladda hemma.

Just nu försöker jag hitta något mer argument att betala 450k för E-klass/530E/V90 istället för 300K för Passat/Superb annat än att de billigare är betydligt fulare och tråkigare.

Puckeln i MB bryr jag mig inte om och någon extra liter bagage på pappret kvittar.

Någon som har input? Varningar? Kärleksförklaringar? Någon modell som går bort direkt eller som jag helt missat?

1694436257004.png

1694436188716.png

1694436104250.png



1694436071415.png

1694436001847.png
Måste fråga, för jag är i typ samma situation, varför en hybridkombi för 450k istället för en ren elbil för nästan samma? Du får ju t.ex en ID4 för de pengarna? Är budgeten max 300k så köper jag dock resonemanget.

Jag kör en diesel SUV idag från 2014 och har nu förlikat mig på riktigt med tanken att byta bil. Men jag siktar på el. Kanske tänker jag fel.
 
Måste fråga, för jag är i typ samma situation, varför en hybridkombi för 450k istället för en ren elbil för nästan samma? Du får ju t.ex en ID4 för de pengarna? Är budgeten max 300k så köper jag dock resonemanget.

Jag kör en diesel SUV idag från 2014 och har nu förlikat mig på riktigt med tanken att byta bil. Men jag siktar på el. Kanske tänker jag fel.
För mig handlar hybridvalet i första hand om att jag gör en del längre turer varje år, 50+ mil, där jag vill kunna sträckköra. Hade det varit att laddningen tog 5min och det aldrig var kö så kanske men just nu funkar inte hel el för mig.

I tillägg är nästan all körning förutom nämnda turer korta, mindre än 5 mil och jag kan ladda hemma. Så gissningsvis kommer jag kunna köra 70% på el och resten långturer med hybrid.

Hade en elbil för 450k haft lika stort bagage som e klass och ledigt kunnat köra 70 mil på en laddning när det är kallt så hade jag tagit det istället.

Nästa byte, när barnen är lite större och bilarna går lite längre (eller laddning mer utbrett) så blir det el utan tvekan.
 
För mig handlar hybridvalet i första hand om att jag gör en del längre turer varje år, 50+ mil, där jag vill kunna sträckköra. Hade det varit att laddningen tog 5min och det aldrig var kö så kanske men just nu funkar inte hel el för mig.

I tillägg är nästan all körning förutom nämnda turer korta, mindre än 5 mil och jag kan ladda hemma. Så gissningsvis kommer jag kunna köra 70% på el och resten långturer med hybrid.

Hade en elbil för 450k haft lika stort bagage som e klass och ledigt kunnat köra 70 mil på en laddning när det är kallt så hade jag tagit det istället.

Nästa byte, när barnen är lite större och bilarna går lite längre (eller laddning mer utbrett) så blir det el utan tvekan.

Kört 10+ 50 mils turer i Sverige med sovande barn i vår model y (kör alltid natten när det är längre sträckor) det är alltid tomt på laddstationerna under natten. Laddar aldrig längre än 10 minuter på dessa sträckor ofta behöver man ändå pausa även ifall man kör natten. ända anledningen till att inte köpa elbil är ifall du inte kan ladda hemma.
göteborg stockholm 47 mil är 8 minuters laddning för en model y.
 
För mig handlar hybridvalet i första hand om att jag gör en del längre turer varje år, 50+ mil, där jag vill kunna sträckköra. Hade det varit att laddningen tog 5min och det aldrig var kö så kanske men just nu funkar inte hel el för mig.

I tillägg är nästan all körning förutom nämnda turer korta, mindre än 5 mil och jag kan ladda hemma. Så gissningsvis kommer jag kunna köra 70% på el och resten långturer med hybrid.

Hade en elbil för 450k haft lika stort bagage som e klass och ledigt kunnat köra 70 mil på en laddning när det är kallt så hade jag tagit det istället.

Nästa byte, när barnen är lite större och bilarna går lite längre (eller laddning mer utbrett) så blir det el utan tvekan.
Det där är bara ett mentalt kliv du måste ta. Det finns ingenting ”bättre” med att släpa runt på en extra drivlina som används några gånger om året. Vet ingen hybridåkare som vill något annat än att åka på mer el. Hybrider är törstigare, trängre, dyra att serva. Bagageutrymmet i en e klass hybrid är långt mindre än en Model Y, kupén också. Visst, den kostar inte 450k än (det gör dock en id4) men bara servicekostnaderna tar bort 30 tusen av den skillnaden och sen har du tillbaka en stor del när du säljer sen.
 
Vad sker med model y beg priser egentligen?
Standard range kostar 550k ny från Tesla med leverans i sep-okt men ändå kostar den billigaste begagnade på blocket 545k.

Inom en väldigt snar framtid lär dessa gå att köpa för en bra bit under 450k begagnade
 
Kört 10+ 50 mils turer i Sverige med sovande barn i vår model y (kör alltid natten när det är längre sträckor) det är alltid tomt på laddstationerna under natten. Laddar aldrig längre än 10 minuter på dessa sträckor ofta behöver man ändå pausa även ifall man kör natten. ända anledningen till att inte köpa elbil är ifall du inte kan ladda hemma.
göteborg stockholm 47 mil är 8 minuters laddning för en model y.
Det där är bara ett mentalt kliv du måste ta. Det finns ingenting ”bättre” med att släpa runt på en extra drivlina som används några gånger om året. Vet ingen hybridåkare som vill något annat än att åka på mer el. Hybrider är törstigare, trängre, dyra att serva. Bagageutrymmet i en e klass hybrid är långt mindre än en Model Y, kupén också. Visst, den kostar inte 450k än (det gör dock en id4) men bara servicekostnaderna tar bort 30 tusen av den skillnaden och sen har du tillbaka en stor del när du säljer sen.

Jag kanske var otydlig. Jag behöver åka utan stopp. Noll laddning, mer än 50 mil även när det är kallt. Har lite mer problem med barnsömn än gemene man så det är inget jag tummar på i nuläget.

Köper absolut att räckviddsångest i de flesta fall är en mental problematik mer än något annat men jag får inte ihop det i min kalkyl.

Men finns det en tillräckligt stor elbil som klarar det utan oro även på vintern och som kostar under 450k så tar jag gladeligen emot tips på det. Isåfall är det något jag missat.
 
Vad sker med model y beg priser egentligen?
Standard range kostar 550k ny från Tesla med leverans i sep-okt men ändå kostar den billigaste begagnade på blocket 545k.

Inom en väldigt snar framtid lär dessa gå att köpa för en bra bit under 450k begagnade
Jag kan se ett par förklaringar till det:

Eftersom alla Teslor får samma version av programvara (nästan, de äldsta S/X får inga uppgraderingar längre) så blir de inte blir ”begagnade” riktigt på samma sätt. Förr behövde man ju en viss årsmodell för att få en viss funktion, det behövs inte längre. Så vilken värdeminskning är egentligen realistisk för 6 månader och några stenskott? Jag vill inte dra till med någon siffra men lägre blir det nog än en ICE-bil.

Bensin och dieselbilar har alltid sålts med stora rabatter. Det gör att det ser ut som man får en stor rabatt på en begagnad bil om man jämför med listpris. I verkligheten är dock skillnaden mycket mindre, ibland ingen alls. Företagskunder förväntade sig 10-20% rabatt. Elbilar säljs generellt med mycket mindre rabatter, Tesla knappt alls (förutom på lagerbilar).

Leveranstiden. "Nu" är alltid bättre än "sen". Kanske är tålamodet kortare hos Teslaköpare? Det finns också en del tjänster som en beghandlare kan ge (hemleverans, inbyte) som inte Tesla erbjuder. Tesla är överlag hemska att ha och göra med så fort affären avviker lite från standard.
 
Jag kan se ett par förklaringar till det:

Eftersom alla Teslor får samma version av programvara (nästan, de äldsta S/X får inga uppgraderingar längre) så blir de inte blir ”begagnade” riktigt på samma sätt. Förr behövde man ju en viss årsmodell för att få en viss funktion, det behövs inte längre. Så vilken värdeminskning är egentligen realistisk för 6 månader och några stenskott? Jag vill inte dra till med någon siffra men lägre blir det nog än en ICE-bil.

Bensin och dieselbilar har alltid sålts med stora rabatter. Det gör att det ser ut som man får en stor rabatt på en begagnad bil om man jämför med listpris. I verkligheten är dock skillnaden mycket mindre, ibland ingen alls. Företagskunder förväntade sig 10-20% rabatt. Elbilar säljs generellt med mycket mindre rabatter, Tesla knappt alls (förutom på lagerbilar).

Leveranstiden. "Nu" är alltid bättre än "sen". Kanske är tålamodet kortare hos Teslaköpare? Det finns också en del tjänster som en beghandlare kan ge (hemleverans, inbyte) som inte Tesla erbjuder. Tesla är överlag hemska att ha och göra med så fort affären avviker lite från standard.
Det är ju egentligen bara bra parametrar för kunden då vi slipper pruta och slipper bilhandlaren som ska ta sin andel, men jag hade ändå förväntat mig att bilen är värd mindre så fort den inte längre är ny. Lite som att jag skulle köpa en ny klocka från butik (nej det är ingen kölista på model Y så ingen drar upp liknelsen med hypade klockor) så räknar jag med att den är värd mindre direkt när jag börjat använda den.

Tänker på model 3 också nu när den blivit uppdaterad med rätt mycket på hårdvaran vilket borde knuffa ner utgående modellen väsentligt i värde, gissar att något liknande kommer till y också.
 
Tänker på model 3 också nu när den blivit uppdaterad med rätt mycket på hårdvaran vilket borde knuffa ner utgående modellen väsentligt i värde, gissar att något liknande kommer till y också.
Den fick en rejäl smäll när nypriset sänktes så jag vet inte hur mycket själva Highland kommer påverka annat än "normal" värdeminskning. Dels blev den inte billigare (vilket spekulerades) utan fick samma nypris, dels har den en del försämringar som inte alla gillar, främst då att den inte har nån växelväljare eller rattspakar längre. Jag själv exempelvis är inte alls sugen på att uppgradera min -22a till en Highland. Den är säkert lite tystare men att behöva använda touchskärmen för att byta växel lockar inte alls, tänk dig bara en fickparkering :facepalm:

edit: Om det är den här du tänker på så kostar motsvarande 578 tusen kronor idag så viss värdeminskning har den fått. Glöm inte (den dyra) metalliclacken.
 
@carlmartin
Vi kör en V60cc privat med inscription stolar (iaf samma stol) och komforten är svårslagen! Vi provade även r-designstolarna i 100 mil u en v60 innan vi landade i vårt val men de är inte lika bekväma för mig. Är 197 lång väger 100 pannor och problemet jag hade med r design var att stolarna var för smala för stt
Vara bekväma.

Vi kikade egentligen på v90/v90cc, e-klass och 5 serie men landade i v60.
Mercedes föll totalt på ratten och att vissa tillval (adaptiv farthållare framförallt) som kändes som ett måste inte var vanligt förekommande då vi inte beställde ny bil.
5-serie föll på att jag hade m-sport som krav utöver adaptiv farthållare och då sprack budget. Sen ska vi inte sticka under stolen med att det mycket var för husfriden då det var sambons bil som fick lämna och bli ”familjebilen”.

BMW och MB har en hel del + men jag har säkert kört 400-500 mil i hyrbilar av de modeller vi kollade på de senaste åren och varit så jäkla irriterad på småsaker med BMW och mb för dess pris att det inte gick att motivera betala å mycket mer för vad vi kände vi fick med Volvo. Tråkigt då jag är en BMW fantast men där vann Volvo för oss..

Längsta i lägget på länge men kanske är till någon hjälp oavsett drivlina. 😉
 
@carlmartin
Vi kör en V60cc privat med inscription stolar (iaf samma stol) och komforten är svårslagen! Vi provade även r-designstolarna i 100 mil u en v60 innan vi landade i vårt val men de är inte lika bekväma för mig. Är 197 lång väger 100 pannor och problemet jag hade med r design var att stolarna var för smala för stt
Vara bekväma.

Vi kikade egentligen på v90/v90cc, e-klass och 5 serie men landade i v60.
Mercedes föll totalt på ratten och att vissa tillval (adaptiv farthållare framförallt) som kändes som ett måste inte var vanligt förekommande då vi inte beställde ny bil.
5-serie föll på att jag hade m-sport som krav utöver adaptiv farthållare och då sprack budget. Sen ska vi inte sticka under stolen med att det mycket var för husfriden då det var sambons bil som fick lämna och bli ”familjebilen”.

BMW och MB har en hel del + men jag har säkert kört 400-500 mil i hyrbilar av de modeller vi kollade på de senaste åren och varit så jäkla irriterad på småsaker med BMW och mb för dess pris att det inte gick att motivera betala å mycket mer för vad vi kände vi fick med Volvo. Tråkigt då jag är en BMW fantast men där vann Volvo för oss..

Längsta i lägget på länge men kanske är till någon hjälp oavsett drivlina. 😉
Tack. Jag har nog landat i att V90 är det bästa paketet för mig om jag väljer bekvämlighet men då tillkommer frågan om man ska gå på sämre utrustad T6 recharge eller något år äldre T8 med mer lull-lull

Alternativt får det bli det billigast möjliga för att köpa mig några år tills det dyker upp något som känns som ett mer klockrent val. Prisskillnaden på en Passat GTE och V90 med samma kriterier (>2020, <7k mil etc) är trots allt runt 150k. Det är ju också pengar.
 
Tack. Jag har nog landat i att V90 är det bästa paketet för mig om jag väljer bekvämlighet men då tillkommer frågan om man ska gå på sämre utrustad T6 recharge eller något år äldre T8 med mer lull-lull

Alternativt får det bli det billigast möjliga för att köpa mig några år tills det dyker upp något som känns som ett mer klockrent val. Prisskillnaden på en Passat GTE och V90 med samma kriterier (>2020, <7k mil etc) är trots allt runt 150k. Det är ju också pengar.
Så mycket jag någonsin skulle lägga på en bil totalt :D :D så jo det kan väl anses vara pengar är ju ändå 15k/mån i 10 månaders sparande.
 
haha ja det är ju så. Men jag (och antar en hel del andra) har liksom accepterat någon slags verkligehet där en (nyare) större bil kostar närmare en halv mil och uppåt. det har gått fort
Ja det är fan helt bisarrt vad dyrt det blivit. Såg nån recension i lokaltidningen där de kollade på SUVar och en MB GLC plug in låg på typ 750 papp. Provade att speca en Passat GTE med drag och kom upp i 600 direkt. En tvåhjulsdriven Duster ligga på 215', de var ju svinbilliga för inte så länge sedan.

Det är ju för fan flera årslöner för de flesta att ha en halvpremium bil idag.
 
Jo men de har ju ett restvärde också. Det kostar inte 150k extra att åka V90 under en 3-årsperiod. Det kostar kanske 50k extra. Jag är dock inte särskilt övertygad att det är värt det om man inte behöver AWD. Själva bilen är främst längre men inte mycket rymligare. Lite tystare kanske. I topputförande har den bättre stolar men inte originalstolarna. Passat är bra på det mesta och rymlig i förhållande till sina yttermått. Den är en av europas mest sålda bilar av en anledning, V90 har aldrig varit i närheten av det.

Angående nybilspriserna så har de ju dragit iväg så det är löjligt, inte bara el och hybrider. En färdigutrustad Tiguan kostade ungefär 330.000kr för 4-5 år sen, nu kostar de 509tkr om vi pratar 2.0tdi 4M. I grundutförande.
 
Jo men de har ju ett restvärde också. Det kostar inte 150k extra att åka V90 under en 3-årsperiod. Det kostar kanske 50k extra. Jag är dock inte särskilt övertygad att det är värt det om man inte behöver AWD. Själva bilen är främst längre men inte mycket rymligare. Lite tystare kanske. I topputförande har den bättre stolar men inte originalstolarna. Passat är bra på det mesta och rymlig i förhållande till sina yttermått. Den är en av europas mest sålda bilar av en anledning, V90 har aldrig varit i närheten av det.

Angående nybilspriserna så har de ju dragit iväg så det är löjligt, inte bara el och hybrider. En färdigutrustad Tiguan kostade ungefär 330.000kr för 4-5 år sen, nu kostar de 509tkr om vi pratar 2.0tdi 4M. I grundutförande.
haha ja det är ju så. Men jag (och antar en hel del andra) har liksom accepterat någon slags verkligehet där en (nyare) större bil kostar närmare en halv mil och uppåt. det har gått fort
Ja onekligen galet hur det har blivit. Funderar ju på vad det är som driver priserna, absolut blir de dyrare att tillverka då komponenter ökat i pris osv men samtidigt så verkar ju folk köpa. Är det så stor del som får förmånsbilar eller är det att många senaste åren har gjort bra bostadskarriärer tillsammans med relativt låga låneräntor som gjort det möjligt att köpa?

Ser det ju inte särskilt troligt att en stor andel människor sitter och kontantar 6-800 000k för sina bilar. För några år sedan var det ju görbart men som sagt inte nu. Om det är pga ovan så undrar man ju hur nybilsförsäljningen ska stå sig framöver när det blir dyrare att låna pengar och bostäder kanske inte är den guldgruva de tidigare varit.
 
Ja onekligen galet hur det har blivit. Funderar ju på vad det är som driver priserna, absolut blir de dyrare att tillverka då komponenter ökat i pris osv men samtidigt så verkar ju folk köpa. Är det så stor del som får förmånsbilar eller är det att många senaste åren har gjort bra bostadskarriärer tillsammans med relativt låga låneräntor som gjort det möjligt att köpa?

Ser det ju inte särskilt troligt att en stor andel människor sitter och kontantar 6-800 000k för sina bilar. För några år sedan var det ju görbart men som sagt inte nu. Om det är pga ovan så undrar man ju hur nybilsförsäljningen ska stå sig framöver när det blir dyrare att låna pengar och bostäder kanske inte är den guldgruva de tidigare varit.
Det är inte främst Sverige och våra förhållanden som styr. Tittar man på fabrikerna inom EU så hade de innan pandemin en överkapacitet. Eftersom det är svindyrt att köra en fabrik på halvfart så styr man istället med rabatter för att kunna köra fabriken full fart och ändå sälja iväg produktionen. Under pandemin så uppstod dels produktionsproblem pga den men det sammanföll också med den i princip tvingande övergången till elbilar. När pandemin släppte så gick man inte tillbaka till att tillverka ICE bilar med samma fart som tidigare. Med lägre produktionskapacitet kommer lägre rabatter och därmed högre nybilspriser. Det syns tydligast på hur en Passat TDI gått från 350k till 500k på bara några år. Det handlar också om valutakurs som sjunkit rejält senaste åren.

Försäljning av 600-800k bilar är nästan uteslutande en företagsaffär. Dessa tittar på TCO-kostnader och TCO för en elbil för 800k är knappt högre än en dieselbil för 450k. Så mycket gör förmånsvärdet och drivmedelskostnaden. Tänk på att man bara räknar första 36 mån så Malus har verkligen ändrat spelplanen där.

I princip är det en myt att man använt bostaden som bankomat för att köpa bilar. Det funkade innan amorteringskraven men sen dess är bankerna stenhårda och det är inte särskilt lönsamt längre när det ändå ska amorteras. Det var inte främst skillnaden i ränta som gjorde det lockande utan att man kunde låta bli att amortera och låta bolånet "äta upp" bilen. Det gjorde ju inget för huset ökade ju ändå i värde.
 
Hej!

Jag är lite sugen på att privatleasa en Kia Niro Ev. Är det någon som har några erfarenheter att dela med sig av?

Kör högst 1500 mil/år, mestadels kortare sträckor och ca 6-7 längre resor/år (+35 mil enkel väg). Kan ladda hemma. I huvudsak är vi två åkande.

Allt gott!
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp