• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    928

Quark

Cartier
2-Faktor
...prisraset på elbilar är enormt pga teknikutvecklingen.
Jag funderar på vad som egentligen orsakar låga andrahandsvärden hos elbilar.

Till viss är det säkert hög utvecklingstakt.

Men en stor faktor borde vara efterfrågan, närmare bestämt andrahandskundernas betalningsvilja. För några år sedan ville säkert privatkunderna som köpte tre år gamla förmånsbilar betala 60-70 procent av nypriset på 350 000 kr.

Men det är inte så många som slår till på 60-70 procent av nypriset för en tre år gammal elbil. Således hamnar priset på begagnade elbilar på lägre nivåer.

Vad tror ni andra?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag funderar på vad som egentligen orsakar låga andrahandsvärden hos elbilar.

Till viss är det säkert hög utvecklingstakt.

Men en stor faktor borde vara efterfrågan, närmare bestämt andrahandskundernas betalningsvilja. För några år sedan ville säkert privatkunderna som köpte tre år gamla förmånsbilar betala 60-70 procent av nypriset på 350 000 kr.

Men det är inte så många som slår till på 60-70 procent av nypriset för en tre år gammal elbil. Således hamnar priset på begagnade elbilar på lägre nivåer.

Vad tror ni andra?
Rädslan för att batteriet ska behöva bytas är nog en stor del.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag funderar på vad som egentligen orsakar låga andrahandsvärden hos elbilar.

Till viss är det säkert hög utvecklingstakt.

Men en stor faktor borde vara efterfrågan, närmare bestämt andrahandskundernas betalningsvilja. För några år sedan ville säkert privatkunderna som köpte tre år gamla förmånsbilar betala 60-70 procent av nypriset på 350 000 kr.

Men det är inte så många som slår till på 60-70 procent av nypriset för en tre år gammal elbil. Således hamnar priset på begagnade elbilar på lägre nivåer.

Vad tror ni andra?
Det finns ganska många saker att ta upp men en av de saker som stör mig allra mest är hur dumma en del artiklar varit i ämnet och hur folk bara svalt det. Både artiklar från Blocket och Wayke har inte tagit någon hänsyn till vilket utbud som finns på sajter utan bara tittat snittpriser. Så det man har jämfört är "vad var snittpriset på alla elbilar datum X" och sedan jämfört med "vad är snittpriset på elbilar på sajten idag" och sedan kollat diffen därimellan. Sedan har man gjort samma sak med dieselbilar och kommit fram till att de sjunkit säg 5% i värde medans elbilar sjunkit 20%. (påhittade siffror). KATASTROFALA ANDRAHANDSVÄRDEN blir rubriken och ingen tänker efter.

Men låt oss tänka lite här. Det har inte sålts några dieselbilar nya senaste 2-3 åren i stora antal. Så genomsnittsbilen som ligger på begagnatsajterna som är dieseldriven är mycket äldre än den genomsnittliga elbilen. Nya bilar har alltid sjunkit mycket mer än begagnade bilar. Dieselbilen har redan haft sin värdeminskning. År 3-6 är värdeminskningen alltid mycket mindre än år 1-3. INGEN tidning har justerat för utbudet i sina "analyser" och det driver mig till vansinne.

Sen är det givetvis så att värdeminskning med 65% restvärde blir mer kostsamt om bilen startade på 650.000kr istället för 350.000kr. Det driver mig till nästa sak jag blir tokig på. "Elbilar är så dyra nya!" NEJ det är de inte. Inte om du jämför med vad en dieselbil kostar idag. Den kostar inga 350.000kr ny längre! Den kostar 550.000kr nu. Så om du köper en dieselbil för 500k så kommer den definitivt bli rejält dyr i drift. Folk tittar på begagnade dieselbilar och ser att de kostar 250k efter 5 år och tänker "jamen då har de ju bara sjunkit 100k". Mmmm, men det kommer inte hända om du köper en ny bil idag.
 

spruff

Omega
Jag funderar på vad som egentligen orsakar låga andrahandsvärden hos elbilar.

Till viss är det säkert hög utvecklingstakt.

Men en stor faktor borde vara efterfrågan, närmare bestämt andrahandskundernas betalningsvilja. För några år sedan ville säkert privatkunderna som köpte tre år gamla förmånsbilar betala 60-70 procent av nypriset på 350 000 kr.

Men det är inte så många som slår till på 60-70 procent av nypriset för en tre år gammal elbil. Således hamnar priset på begagnade elbilar på lägre nivåer.

Vad tror ni andra?
Elbilar är skattesubventionerade som förmånsbilar. Föraren får 350000 i rabatt. När bilen sen skall säljas efter kontraktet gått ut finns ingen subvention längre och ingen vill såklart betala 60% av nypriset med egna pengar. :D
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Rädslan för att batteriet ska behöva bytas är nog en stor del.
Den rädslan känns för mig helt irrationell. Man jag är säkert färgad av att vår ena elbil (Lexus UX 300e) har garanti för batteriet på 100 000 mil. Så via någon psykologisk mekanism har jag fått för mig att det inte kommer att bli några problem med elbilsbatterier, oavsett märke.
 

spruff

Omega
Sen är det givetvis så att värdeminskning med 65% restvärde blir mer kostsamt om bilen startade på 650.000kr istället för 350.000kr. Det driver mig till nästa sak jag blir tokig på. "Elbilar är så dyra nya!" NEJ det är de inte. Inte om du jämför med vad en dieselbil kostar idag. Den kostar inga 350.000kr ny längre! Den kostar 550.000kr nu. Så om du köper en dieselbil för 500k så kommer den definitivt bli rejält dyr i drift. Folk tittar på begagnade dieselbilar och ser att de kostar 250k efter 5 år och tänker "jamen då har de ju bara sjunkit 100k". Mmmm, men det kommer inte hända om du köper en ny bil idag.
Meningen med rabatten på 350000 är ju att den skall motsvara skillnaden mot vad en motsvarande ice-bil kostar. Kanske dags att rabatten sänks nu när skillnaden inte är så stor längre, eller?
 

Quark

Cartier
2-Faktor
...det man har jämfört är "vad var snittpriset på alla elbilar datum X" och sedan jämfört med "vad är snittpriset på elbilar på sajten idag" och sedan kollat diffen därimellan. Sedan har man gjort samma sak med dieselbilar och kommit fram till att de sjunkit säg 5% i värde medans elbilar sjunkit 20%. (påhittade siffror). KATASTROFALA ANDRAHANDSVÄRDEN blir rubriken och ingen tänker efter.
Den där statistiken stör jag mig också på, då den överhuvud taget inte tar hänsyn till vilka bilar det är som säljs. Att statistiken beräknas på det sättet beror säkert på att Blocket enkelt kan ta fram den, medan en mer högvärdig analys som faktiskt tittar på vilka bilar som säljs kräver betydligt mer arbetsinsats och kunskap.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Den där statistiken stör jag mig också på, då den överhuvud taget inte tar hänsyn till vilka bilar det är som säljs. Att statistiken beräknas på det sättet beror säkert på att Blocket enkelt kan ta fram den, medan en mer högvärdig analys som faktiskt tittar på vilka bilar som säljs kräver betydligt mer arbetsinsats och kunskap.
100% så.
Meningen med rabatten på 350000 är ju att den skall motsvara skillnaden mot vad en motsvarande ice-bil kostar. Kanske dags att rabatten sänks nu när skillnaden inte är så stor längre, eller?
Det tror jag kommer hända nästa gång man ser över förmånsvärdena. Men det var faktiskt ett uttalat mål att det ska ut elbilar på företagsmarknaden för att det ska finnas begagnade till privatpersoner att köpa sen förra gången man ändrade beräkningsgrunderna.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Den rädslan känns för mig helt irrationell. Man jag är säkert färgad av att vår ena elbil (Lexus UX 300e) har garanti för batteriet på 100 000 mil. Så via någon psykologisk mekanism har jag fått för mig att det inte kommer att bli några problem med elbilsbatterier, oavsett märke.
Ingen gräns på 8 år som övriga märken?

Jag tror som @zippan
Folk är rädda för att köpa en tre år gammal bil för att när de ska sälja den om ytterligare tre år vill ingen ha den för att den kommer bli ruskigt svårsåld för dem när batterigarantin går ut.
Katten på råttan, råttan på repet.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ingen gräns på 8 år som övriga märken?
Det är extremt sällsynt att batterier går sönder. Det är mer eller mindre en myt* odlad av elbilsmotståndare. Risken är lägre än att din bensinmotor går sönder - inte åker du väl runt och oroar dig för det?

"Jag VET att det finns artiklar om det och det är synd om de personer som drabbats. Men det är sanslöst sällsynt i förhållande till hur många elbilar det finns numera.
 

Makkanxd

Rolex
Någon som har en v60 hybrid?
Är det verkligen sant att man inte kan få den att starta i ”Pure” på något sätt?
Känns ju sådär.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Det är extremt sällsynt att batterier går sönder. Det är mer eller mindre en myt* odlad av elbilsmotståndare. Risken är lägre än att din bensinmotor går sönder - inte åker du väl runt och oroar dig för det?

"Jag VET att det finns artiklar om det och det är synd om de personer som drabbats. Men det är sanslöst sällsynt i förhållande till hur många elbilar det finns numera.
Jag vet att det är extremt sällsynt, men folk är oroliga över det.
Sedan kan man ju fundera på varför inte tillverkarna vågar lova längre garantitid om risken är närmare obefintlig.
Hade ju varit ett rätt bra ekonomiskt beslut, men jag tror att de är precis lika oroliga som köparna.
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Det finns ganska många saker att ta upp men en av de saker som stör mig allra mest är hur dumma en del artiklar varit i ämnet och hur folk bara svalt det. Både artiklar från Blocket och Wayke har inte tagit någon hänsyn till vilket utbud som finns på sajter utan bara tittat snittpriser. Så det man har jämfört är "vad var snittpriset på alla elbilar datum X" och sedan jämfört med "vad är snittpriset på elbilar på sajten idag" och sedan kollat diffen därimellan. Sedan har man gjort samma sak med dieselbilar och kommit fram till att de sjunkit säg 5% i värde medans elbilar sjunkit 20%. (påhittade siffror). KATASTROFALA ANDRAHANDSVÄRDEN blir rubriken och ingen tänker efter.

Men låt oss tänka lite här. Det har inte sålts några dieselbilar nya senaste 2-3 åren i stora antal. Så genomsnittsbilen som ligger på begagnatsajterna som är dieseldriven är mycket äldre än den genomsnittliga elbilen. Nya bilar har alltid sjunkit mycket mer än begagnade bilar. Dieselbilen har redan haft sin värdeminskning. År 3-6 är värdeminskningen alltid mycket mindre än år 1-3. INGEN tidning har justerat för utbudet i sina "analyser" och det driver mig till vansinne.

Sen är det givetvis så att värdeminskning med 65% restvärde blir mer kostsamt om bilen startade på 650.000kr istället för 350.000kr. Det driver mig till nästa sak jag blir tokig på. "Elbilar är så dyra nya!" NEJ det är de inte. Inte om du jämför med vad en dieselbil kostar idag. Den kostar inga 350.000kr ny längre! Den kostar 550.000kr nu. Så om du köper en dieselbil för 500k så kommer den definitivt bli rejält dyr i drift. Folk tittar på begagnade dieselbilar och ser att de kostar 250k efter 5 år och tänker "jamen då har de ju bara sjunkit 100k". Mmmm, men det kommer inte hända om du köper en ny bil idag.
Håller med dig!
Otroligt jobbigt med dumhet och okunskap. Allt handlar om "clicks", inte fakta. De som skriver ser att alla sväljer skiten...och fortsätter därför skriva skit.

Man kan räkna med att nya bilar tappar 50% på 3år, oavsett drivlina. Sedan handlar det om politik och tur om det slår upp/ned en bit men det håller sig kring 50% oavsett.
Att dieselbilar har lägre värdeminskning NU beror på att de VAR billigare då de var nya, och 50% av värdet är behagligt lågt NU.
Handlar bara om ekonomi, få har 500k att lägga på en bil - ny eller beggad, elbil eller inte.
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Jag funderar på vad som egentligen orsakar låga andrahandsvärden hos elbilar.

Till viss är det säkert hög utvecklingstakt.

Men en stor faktor borde vara efterfrågan, närmare bestämt andrahandskundernas betalningsvilja. För några år sedan ville säkert privatkunderna som köpte tre år gamla förmånsbilar betala 60-70 procent av nypriset på 350 000 kr.

Men det är inte så många som slår till på 60-70 procent av nypriset för en tre år gammal elbil. Således hamnar priset på begagnade elbilar på lägre nivåer.

Vad tror ni andra?
Fast andrahandskundernas betalningsvilja beror på teknikutvecklingen.
Kan man köpa en BRA elbil för 300k (trenden är solklar, det kommer ske då nya elbilar kommer längre, är bättre och billigare), kommer FÅ köpa en beggad elbil för mer...
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Håller med dig!
Otroligt jobbigt med dumhet och okunskap. Allt handlar om "clicks", inte fakta. De som skriver ser att alla sväljer skiten...och fortsätter därför skriva skit.

Man kan räkna med att nya bilar tappar 50% på 3år, oavsett drivlina. Sedan handlar det om politik och tur om det slår upp/ned en bit men det håller sig kring 50% oavsett.
Att dieselbilar har lägre värdeminskning NU beror på att de VAR billigare då de var nya, och 50% av värdet är behagligt lågt NU.
Handlar bara om ekonomi, få har 500k att lägga på en bil - ny eller beggad, elbil eller inte.
Dieselbilspriserna är ju även politiskt dopade just nu när bränslet blivit 6kr billigare.
Finns ju absolut inte några garantier för att det kommer vara så om tre år till.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Skrev detta inlägg på LinkedIn angående batteriers livslängd. Delar här också för kunskapsspridning:

HUR OFTA BEHÖVER ELBILSBATTERIET BYTAS UT?
Det är inte ovanligt att höra argument från elbilsskeptiker om att batterierna i elbilar behöver bytas ut efter 2-3 år, med en prislapp på hundratusentals kronor. Men vad säger egentligen fakta?

En nyligen genomförd studie har analyserat data från över 15 000 elbilar och resultatet talar sitt tydliga språk: endast 1,5% av bilarna har faktiskt behövt byta batteri. Det är dessutom viktigt att notera att de flesta av dessa batteribyten skedde under garantitiden. Logiskt nog är det främst de äldre elbilarna som har bytt batteri, vilket kan härledas till att tidigare modeller hade mindre effektiv kylteknik.

När det gäller kostnaden för batteribyte som ägarna själva fått stå för, har de i genomsnitt betalat $137/kWh. Detta belopp mildras av att det gamla batteriet kunnat säljas vidare på andrahandsmarknaden.

För att sätta detta i perspektiv bör man jämföra nyare konventionella fordon där 1,7% av bilar mellan 2-8 år upplever maskinspecifika problem som motor- och växellådsskador med lika gamla elbilar, där endast 0,5% drabbas av motsvarande problem.

Slutsatsen? Elbilsbatteriet kommer med stor sannolikhet hålla längre än bilens livslängd, och elbilarna har dessutom färre maskinella problem jämfört med konventionella bilar.

Länk till rapporten: https://lnkd.in/dfr7MiwU
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Står i och för sig att man inte ska se det som början på slutet av strejken:
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Någon som har en v60 hybrid?
Är det verkligen sant att man inte kan få den att starta i ”Pure” på något sätt?
Känns ju sådär.
Har xc60 hybrid och åtminstone vintertid så vill den alltid starta bensinmotorn en stund i början. Stör mig på det. Pure funkar då inte.
 

Makkanxd

Rolex
Har xc60 hybrid och åtminstone vintertid så vill den alltid starta bensinmotorn en stund i början. Stör mig på det. Pure funkar då inte.
Fattar.
Jag har bara kört 50 mil kanske men upplever att den alltid startat på hybrid även nu och bara du gasar på litegrann så är bensinmotorn där direkt.
Sjukt störigt!
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Skrev detta inlägg på LinkedIn angående batteriers livslängd. Delar här också för kunskapsspridning:

HUR OFTA BEHÖVER ELBILSBATTERIET BYTAS UT?
Det är inte ovanligt att höra argument från elbilsskeptiker om att batterierna i elbilar behöver bytas ut efter 2-3 år, med en prislapp på hundratusentals kronor. Men vad säger egentligen fakta?

En nyligen genomförd studie har analyserat data från över 15 000 elbilar och resultatet talar sitt tydliga språk: endast 1,5% av bilarna har faktiskt behövt byta batteri. Det är dessutom viktigt att notera att de flesta av dessa batteribyten skedde under garantitiden. Logiskt nog är det främst de äldre elbilarna som har bytt batteri, vilket kan härledas till att tidigare modeller hade mindre effektiv kylteknik.

När det gäller kostnaden för batteribyte som ägarna själva fått stå för, har de i genomsnitt betalat $137/kWh. Detta belopp mildras av att det gamla batteriet kunnat säljas vidare på andrahandsmarknaden.

För att sätta detta i perspektiv bör man jämföra nyare konventionella fordon där 1,7% av bilar mellan 2-8 år upplever maskinspecifika problem som motor- och växellådsskador med lika gamla elbilar, där endast 0,5% drabbas av motsvarande problem.

Slutsatsen? Elbilsbatteriet kommer med stor sannolikhet hålla längre än bilens livslängd, och elbilarna har dessutom färre maskinella problem jämfört med konventionella bilar.

Länk till rapporten: https://lnkd.in/dfr7MiwU
Så de som är oroliga över att elbilar behöver byta batterier borde, om de tänker rationellt, vara mer oroliga över fel på drivlinan hos bilar med förbränningsmotor, och således skynda sig att byta till elbil för att sänka risken.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Ingen gräns på 8 år som övriga märken?

Jag tror som @zippan
Folk är rädda för att köpa en tre år gammal bil för att när de ska sälja den om ytterligare tre år vill ingen ha den för att den kommer bli ruskigt svårsåld för dem när batterigarantin går ut.
Katten på råttan, råttan på repet.
Gränsen går vid 10 år för Lexus.
 

Ebbot

Cartier
Har xc60 hybrid och åtminstone vintertid så vill den alltid starta bensinmotorn en stund i början. Stör mig på det. Pure funkar då inte.
Väldigt beroende om du vill ha värme eller inte. Stänger jag av ”extra värme” i klimatmenyn så kör den rent el hela tiden. Har en xc60 t6 my24.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
i4, i5 och EQE är på en KLART högre nivå än övriga elbilar.
Främst avseende ergonomi där körställning och interaktion med skärm/reglage är "rätt" dvs allt funkar logiskt.
BMW och MB levererar på hög tysk nivå.
VW, sydeuropeer och asiater långt efter som vanligt!
Japp i4 värd att nämna, mer eller mindre identisk med G20/G21 inredningsmässigt och ur upplevd kvalitetskänsla. Hoppas de håller upp detta över tid bara.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Japp i4 värd att nämna, mer eller mindre identisk med G20/G21 inredningsmässigt och ur upplevd kvalitetskänsla. Hoppas de håller upp detta över tid bara.
Jag är verkligen supernöjd med min i4. Den är faktiskt bättre avseende lyxkänsla än G20/G21, medlem i 4-serien som den är. Det går till exempel att få merino-läder, ventilerade stolar och laserljus till i4, vilket inte finns till 3-serien (åtminstone inte i konfiguratorn). Jag är en sucker för allt sånt.

Dessutom har i4 mycket snyggare front än 3-serien (ja, jag vet att inte alla tycker så).
 

skyseeker

Rolex
Skrev detta inlägg på LinkedIn angående batteriers livslängd. Delar här också för kunskapsspridning:

HUR OFTA BEHÖVER ELBILSBATTERIET BYTAS UT?
Det är inte ovanligt att höra argument från elbilsskeptiker om att batterierna i elbilar behöver bytas ut efter 2-3 år, med en prislapp på hundratusentals kronor. Men vad säger egentligen fakta?

En nyligen genomförd studie har analyserat data från över 15 000 elbilar och resultatet talar sitt tydliga språk: endast 1,5% av bilarna har faktiskt behövt byta batteri. Det är dessutom viktigt att notera att de flesta av dessa batteribyten skedde under garantitiden. Logiskt nog är det främst de äldre elbilarna som har bytt batteri, vilket kan härledas till att tidigare modeller hade mindre effektiv kylteknik.

När det gäller kostnaden för batteribyte som ägarna själva fått stå för, har de i genomsnitt betalat $137/kWh. Detta belopp mildras av att det gamla batteriet kunnat säljas vidare på andrahandsmarknaden.

För att sätta detta i perspektiv bör man jämföra nyare konventionella fordon där 1,7% av bilar mellan 2-8 år upplever maskinspecifika problem som motor- och växellådsskador med lika gamla elbilar, där endast 0,5% drabbas av motsvarande problem.

Slutsatsen? Elbilsbatteriet kommer med stor sannolikhet hålla längre än bilens livslängd, och elbilarna har dessutom färre maskinella problem jämfört med konventionella bilar.

Länk till rapporten: https://lnkd.in/dfr7MiwU
Går det att jämföra förbränningsmotor med elmotor?
Det är ju väldigt mycket politikerna som bestämmer den ekonomiska aspekten, framförallt för företagskunder.
Att man inte/när byter batteri i en elbil beror ju mycket på policyn från tillverkaren (vad är acceptabel avvikelse, som i alla elektroniska apparater) Vad gäller förbräningsmotorer beror ju mer på vilken tillverkare av produkten man väljer.
I stort sett inga tillverkare av elmotoriserade produkter har problem med själva motor/drivlina, då det framförallt är en mycket enklare teknisk konstruktion.
Vad gäller privat-kunder:
Rädslan att få byta batterier finns (och det är potentiellt väldigt dyrt), liksom rädslan för ny teknik. Den stora rädslan tror jag dock är just utvecklingen, och det kanske är den befogade rädslan. ”Om det om 2-3 år finns ett batteri som är så mycket bättre…”
Jag tror IMHO att elbilar är framtiden - MEN inte med dagens batteriteknik.
Dagens batterier är varken miljömässigt, funktionsmässigt eller ekonomiskt försvarbara.
 
Senast ändrad:

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Går det att jämföra förbränningsmotor med elmotor?
Det är ju väldigt mycket politikerna som bestämmer den ekonomiska aspekten, framförallt för företagskunder.
Att man inte/när byter batteri i en elbil beror ju mycket på policyn från tillverkaren (vad är acceptabel avvikelse, som i alla elektroniska apparater) Vad gäller förbräningsmotorer beror ju mer på vilken tillverkare av produkten man väljer.
I stort sett inga tillverkare av elmotoriserade produkter har problem med själva motor/drivlina, då det framförallt är en mycket enklare teknisk konstruktion.
Vad gäller privat-kunder:
Rädslan att få byta batterier finns (och det är potentiellt väldigt dyrt), liksom rädslan för ny teknik. Den stora rädslan tror jag dock är just utvecklingen, och det kanske är den befogade rädslan. ”Om det om 2-3 år finns ett batteri som är så mycket bättre…”
Jag tror IMHO att elbilar är framtiden - MEN inte med dagens batteriteknik.
Dagens batterier är varken miljömässigt, funktionsmässigt eller kvalitetsmässigt försvarbara.
Jag förstår inte riktigt dina argument. De spretar åt alla håll. Men jag ska försöka besvara dina olika farhågor:

1. I EU reglerar nu politikerna vad som är acceptabel avvikelse och hur länge det ska hålla.

2. Rapporten jag hänvisar till visar ju just att rädslan inte är befogad. Jag förstår inte riktigt ditt tänk när du skriver att det kommer bättre batterier om 2-3 år. Så är det ju med allt. Bättre TV, bättre mobiltelefon, bättre dator, snabbare bredband, bättre fossilbil. Då ska man ju inte köpa någonting över huvudtaget eftersom det kommer en bättre version om 2-3 år.

3. Dagens batterier är både miljömässigt, dunktionsmässigt och kvalitetsmässigt försvarsbara. Vilken annan produkt får du 8-10 års garanti på?
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Jag sälja min Polestar 2 (privatköp). Vilket är det absolut enklaste sättet att sälja den? Prioriterar smidig affär över att maxa sista kronan.
 
Senast ändrad:
Topp