Carla betalar braJag sälja min Polestar 2 (privatköp). Vilket är det absolut enklaste sättet att sälja den? Prioriterar smidig affär över att maxa sista kronan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Carla betalar braJag sälja min Polestar 2 (privatköp). Vilket är det absolut enklaste sättet att sälja den? Prioriterar smidig affär över att maxa sista kronan.
Den stora rädslan tror jag dock är just utvecklingen, och det kanske är den befogade rädslan. ”Om det om 2-3 år finns ett batteri som är så mycket bättre…”
Vad blir det för bil då?Tack för tipsen. Jag ska hoppa på privatleasing denna gång och vill inte stå med en bil jag inte behöver, så prio är att snabbt och smidigt kunna sälja bilen rätt omgående efter att privatleasingen är igång. Ska testa KVD, Carla etc som tipsades om.
Vad beträffar privatleasing har jag tänkt att det är svårt att sia om andrahandsvärde på bilarna. Jag betalar hellre lite högre kostnad/månad för att slippa stå med det problemet sen, eller som nu att jag ska behöva huvudvärken med att sälja. Sen är det ju rätt skönt att inte binda så pass mycket kapital - som istället kan arbeta för en. Leasing är också bra för mig för då blir jag ”fast” och kan inte byta bil alltför ofta.. Någon som har input på det, eller tänker jag rätt?
Det blir fortsatt Polestar 2, det blir en Long Range Dual Motor (ej Performance). Bra pris, bra räckvidd och jag har varit väldigt nöjd med bilen som används till att pendla till jobbet. Vi bor i Malmö och 3-4 gånger om året åker vi till kompisar i Göteborg, 5-6 gånger om året åker vi till Österlen. Fyller alla våra behov. Vinterdäcken har jag redanVad blir det för bil då?
Tycker du tänker rätt, så länge man inte tycker det är mentalt jobbigt med mer fasta utgifter men jag tänker som dig.
Vilken bil?Tycker det är riktigt härligt med varmare väder. Jämfört med i vintras har förbrukningen typ halverats.
Har en sträcka på 4,2 mil jag kör ofta och låg på 3,1 kWh/mil i vintras vid -15 grader. Nu 1,6 kWh/mil vid 22 grader. Men behöver ju inte köra rattvärmen på fullt nu så kanske det som gör det mesta
Skoda Enyaq IV80x SportLine -23Vilken bil?
Är precis det där man väntar på, jag behöver inte 80 mils räckvidd, men vore fint att kunna ladda på 5 minuter.Efter sommaren kommer Xpengs snabbladdare i Kina kunna leverera 800 kW. Det innebär att du får mer än 1 km per sekund.
Snart går det inte längre att använda argumentet "jag har inte tid att ladda i 40 minuter". I framtiden kommer det gå lika snabbt att ladda som det tar att tanka bensin eller diesel.
Xpeng siktar på snabbladdning som ger en kilometer räckvidd i sekunden – Allt om Elbil
Från kinesiskt håll har vi den senaste tiden sett en hel del snabbt snabbladdande elbilar. En som stuckit ut på marknaden, inte bara med sitt unikaalltomelbil.se
håller med dig. Snabb laddning och låg energiförbrukning är viktigare än storleken på batteriet.Är precis det där man väntar på, jag behöver inte 80 mils räckvidd, men vore fint att kunna ladda på 5 minuter.
För mig är laddhastigheten inte så viktigt men det råder fortfarande stor osäkerhet om det finns laddare överhuvudtaget eller att de som finns fungerar (förutom Teslas). Så för egen del föredrar jag längre räckvidd (större batteri eller låg energiförbrukning) istället för hög laddhastighet. Jag vill helt enkelt snabbladda så sällan som möjligt. Med 50 mils räckvidd som jag har idag (nästan) så är jag nere på 1-2 snabbladdningar om året. Det spelar ingen roll om de tar 20 eller 40 minuter. Dock förstås så innebär ju högre laddhastighet att varje laddare är ledig fler gånger. Allt sitter ihophåller med dig. Snabb laddning och låg energiförbrukning är viktigare än storleken på batteriet.
Samma här, snabbladdar max 10 gånger per, på semestern. Annars laddar jag hemma.För mig är laddhastigheten inte så viktigt men det råder fortfarande stor osäkerhet om det finns laddare överhuvudtaget eller att de som finns fungerar (förutom Teslas). Så för egen del föredrar jag längre räckvidd (större batteri eller låg energiförbrukning) istället för hög laddhastighet. Jag vill helt enkelt snabbladda så sällan som möjligt. Med 50 mils räckvidd som jag har idag (nästan) så är jag nere på 1-2 snabbladdningar om året. Det spelar ingen roll om de tar 20 eller 40 minuter. Dock förstås så innebär ju högre laddhastighet att varje laddare är ledig fler gånger. Allt sitter ihop
Fast det kommer fortfarande stånkas och stönas hos vissa. För det handlar om att man inte vill ändra sitt beteende och att nytt = läskigt. Men det vill man inte erkänna.Jag tror att det är en psykologisk fråga. När räckvidden blir samma som fossibilens och när laddningen sker (nära nog) lika snabbt, blir det svårare att argumentera emot. Det är ju bara priset och eller batterilivskängden kvar att kämpa emot!
För mig är laddhastigheten inte så viktigt men det råder fortfarande stor osäkerhet om det finns laddare överhuvudtaget eller att de som finns fungerar (förutom Teslas). Så för egen del föredrar jag längre räckvidd (större batteri eller låg energiförbrukning) istället för hög laddhastighet. Jag vill helt enkelt snabbladda så sällan som möjligt. Med 50 mils räckvidd som jag har idag (nästan) så är jag nere på 1-2 snabbladdningar om året. Det spelar ingen roll om de tar 20 eller 40 minuter. Dock förstås så innebär ju högre laddhastighet att varje laddare är ledig fler gånger. Allt sitter ihop
Kan man ladda hemma är det inte så noga förstås, jag tillhör de som inte har den möjligheten i dagsläget och då är snabbladdning en väldigt stor faktor.Samma här, snabbladdar max 10 gånger per, på semestern. Annars laddar jag hemma.
Såg någonting i gårdagens DN om en FB-grupp där privatpersoner laddar hos varandra, typ om man jobbar nära en villa där laddaren står tom på dagen.
Skall även finnas en app, skall kolla mer ikväll.
Fast det kommer fortfarande stånkas och stönas hos vissa. För det handlar om att man inte vill ändra sitt beteende och att nytt = läskigt. Men det vill man inte erkänna.
En del av den biten beror på lite märkliga förväntningar på nypriser. Det finns nån idé om att man får en "rejäl familjekombi" för 7.5 prisbasbelopp (429k) men det är liksom inte nära längre:I min värld är nypriset det svåraste att smälta. Jag räknar med att andrahandsvärdena kommer att rätta till sig, men jag vill förstås inte vara med att ta de stora smällarna.
Jag vet inte om jag är ute och cyklar, men kan andrahandsvärdet på elbilar ha något att göra med att en stor flotta tjänstebilar har blivit 3 år eller äldre och ska ut på marknaden som i sin tur består av stor del skeptiker (förstagångsköpare av elbil) jag var själv lite skeptisk till elbil innan jag fick en som förmånsbil. Jag menar för ett år sedan hade jag aldrig köpt en begagnad elbil.En del av den biten beror på lite märkliga förväntningar på nypriser. Det finns nån idé om att man får en "rejäl familjekombi" för 7.5 prisbasbelopp (429k) men det är liksom inte nära längre:
VW Passat 2,0 TDI = 463.000kr i sin allra snikigaste version (plus 40.000kr skatt) = 500k. En VW ID4 kostar 512k.
Audi A6 TDI = 584.000kr (620k inkl skatt). Audi Q4 = 608k.
Är verkligen elbilen så dyr? Vad är det man jämför med?
(Svaret är alldeles för ofta = sin avbetalda 8 år gamla dieselbil)
Enda argumentet emot är ju att man tappar ljudet, vibrationerna och doften från sportbilar. Men personligen klarar jag mig utan det faktiskt.Jag tror att det är en psykologisk fråga. När räckvidden blir samma som fossibilens och när laddningen sker (nära nog) lika snabbt, blir det svårare att argumentera emot. Det är ju bara priset och eller batterilivskängden kvar att kämpa emot!
Sånt är ju kul 5% av tiden. Resten av tiden i bilkön på väg till ICA så är det inget man saknar direktEnda argumentet emot är ju att man tappar ljudet, vibrationerna och doften från sportbilar. Men personligen klarar jag mig utan det faktiskt.
Den där bilen är privatimport. Märket har ingen generalagent här i Sverige och då kan det sluta dyrt såklart…Såg denna artikel:
Buckla på elbil kostade 230 000 kr att laga | Carup.se
Elbilar påstås ha högre skadekostnader än andra bilar – och i det här fallet verkar det stämma. En buckla på bakdelen på elbilen Rivian R1T blev en dyr affär för försäkringsbolaget. Notan gick på 230 000 kronor. Nyligen gjorde Carup en enkät med de största försäkringsbolagen om varför elbilar...carup.se
Har ju inte med elbilar direkt att göra men kan ju vara knutet till nya märken som inte har erfarenhet av att bygga bil och vad lämpliga reservdelar är.
Eftersom det inte direkt kommer många nya fossilbilar så flaggas det som elbilsproblem.
Vill minnas att det är vääääääldigt många färre delar om man jämför Tesla med Volvo, har dock ingen källa på det.
Liten notis: Bilen i artikeln lagades i Seattle och är ingen privatimport till sverige.Den där bilen är privatimport. Märket har ingen generalagent här i Sverige och då kan det sluta dyrt såklart…
Jaha. Jag läste lite för snabbt. Helt irrelevant artikel med andra ord. Det är ofta man ser orelevanta artiklar på just CarUp. Allt för att få några click.Liten notis: Bilen i artikeln lagades i Seattle och är ingen privatimport till sverige.
Printscreen från Reddit vartifrån bilderna/storyn är tagen ifrån.
Det tror jag det ligger mycket i. Sen måste man också ta till sig att elbilars "dåliga andrahandsvärden" inte är sämre än hur ICE-bilar värderades innan Corona. (Sen blev bilmarknaden galen och begbilar drog iväg i pris). Dock blir ju värdetappen höga eftersom nypriserna är klart högre än vad en dieselbil kostade 2018.Jag vet inte om jag är ute och cyklar, men kan andrahandsvärdet på elbilar ha något att göra med att en stor flotta tjänstebilar har blivit 3 år eller äldre och ska ut på marknaden som i sin tur består av stor del skeptiker (förstagångsköpare av elbil) jag var själv lite skeptisk till elbil innan jag fick en som förmånsbil. Jag menar för ett år sedan hade jag aldrig köpt en begagnad elbil.
kan dem sänka ränta på model 3 istället , så jag kan beställa en PTesla har öppnat en flaggskeppsbutik på hörnet Sveavägen/Kungsgatan (Hötorget) idag. Där kan ni de närmaste dagarna se Cybertruck bland annat!