• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    930

Isodor

Audemars
Vad säger panelen om nya macan 4 EV?
Funderar på en sådan eller BMW x5 50e. Inköpspris på firman blir typ samma. Men macan är billigare i drift och förmånsvärde. Dock rolig motor i x5.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Bad elkillen sätta upp en laddbox på gästhuset på landet…….var inte beredd på ett kärnkraft producerande monster…..


IMG_2099.jpeg
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Var tydligen lite diffus i min beställnig. Sätt upp en bra box 😀 ….fick nån värsting långt över behovet. Men nu jäklar är det bra trüch…..fick grävas ny kabel till huset……den gamla var för klen.

Typ på temat (vill dock inte ha det där monstret - min egen box är minimal) när man har på ’gästhus’: finns det någon lösning för privatpersoner så att man kan ta betalt för laddningen av gästanvändare?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Typ på temat (vill dock inte ha det där monstret - min egen box är minimal) när man har på ’gästhus’: finns det någon lösning för privatpersoner så att man kan ta betalt för laddningen av gästanvändare?

Verkar finnas olika lösningar

 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Nope, går på abonnemanget. Så har strömbrytare på insidan så man slipper snylt grannar…..

Okej - tänkte att den där döds-stjärnan-manicken kanske löste det.

Skulle behöva en lösning till en BRF med fjälllägenheter. Vill ha box men vill inte att hyresgäster laddar för min kosing… #snål
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Okej - tänkte att den där döds-stjärnan-manicken kanske löste det.

Skulle behöva en lösning till en BRF med fjälllägenheter. Vill ha box men vill inte att hyresgäster laddar för min kosing… #snål
Verkar finnas massa xtraprylar med taggar som aktiverar laddningen….

 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Ska hyra bil i UK. Polestar hos herz var orimligt billigt jämfört med fossilbil.
1) Varför?
2) viktigare, finns det rimlig laddningsinfrastruktur i UK?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ska hyra bil i UK. Polestar hos herz var orimligt billigt jämfört med fossilbil.
1) Varför?
2) viktigare, finns det rimlig laddningsinfrastruktur i UK?
1) Kan vara subventioner för att hyra ut elbilar eller märkesstöd från Polestar exempelvis (för att få bilarna att synas). Det görs massor av aktiviteter mellan märkena<>hyrbilsbolagen.
2) Jadå, om inte annat Teslas
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
För mig är laddhastigheten inte så viktigt men det råder fortfarande stor osäkerhet om det finns laddare överhuvudtaget eller att de som finns fungerar (förutom Teslas). Så för egen del föredrar jag längre räckvidd (större batteri eller låg energiförbrukning) istället för hög laddhastighet. Jag vill helt enkelt snabbladda så sällan som möjligt. Med 50 mils räckvidd som jag har idag (nästan) så är jag nere på 1-2 snabbladdningar om året. Det spelar ingen roll om de tar 20 eller 40 minuter. Dock förstås så innebär ju högre laddhastighet att varje laddare är ledig fler gånger. Allt sitter ihop ;)
Ja, räckvidd är för mig solklart det viktigaste. 60 mil räckvidd WLTP (som är optimistiskt i 90km/h då standarden är byggd på lägre fart) är kanske 45mil i 120km/h som är normalt motorvägstempo. På vintern är det låt oss säga 35mil. Ska man köra batteriet 10-80% blir det 25mil.
Man ska nu inte ta dessa siffror som fakta, det är mer en illustration över att räckvidden sjunker.
En fossilbil går långt, oavsett omständigheter.
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Fast det kommer fortfarande stånkas och stönas hos vissa. För det handlar om att man inte vill ändra sitt beteende och att nytt = läskigt. Men det vill man inte erkänna.
Jag kan erkänna det! Inga problem.
Tyckte det var skitjobbigt att tanka min RX-8 var 30'e mil som drog 1.7-2 liter/mil.
Hade den nära 4år, underbar bil. Men satan tyckte man tankade hela tiden.
Åkte genom europa med den, på autobahn drog den lite mer dessutom.

Men elbilar kommer snart ha lång räckvidd = problemet löst.
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Jag vet inte om jag är ute och cyklar, men kan andrahandsvärdet på elbilar ha något att göra med att en stor flotta tjänstebilar har blivit 3 år eller äldre och ska ut på marknaden som i sin tur består av stor del skeptiker (förstagångsköpare av elbil) jag var själv lite skeptisk till elbil innan jag fick en som förmånsbil. Jag menar för ett år sedan hade jag aldrig köpt en begagnad elbil. 😅

Räckvidd, laddtider, batterigaranti o.s.v. men jag erkänner gärna att jag hade fel och är faktiskt super nöjd över hur praktiskt det är. Åtminstone för mina behov.
I stan o för pendling är elbilar ÖVERLÄGSNA. full tank varje morgon. Underbart bra. O billigt.
Problemet är inköpspriset, men det kommer ner nu. Bra
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Det tror jag det ligger mycket i. Sen måste man också ta till sig att elbilars "dåliga andrahandsvärden" inte är sämre än hur ICE-bilar värderades innan Corona. (Sen blev bilmarknaden galen och begbilar drog iväg i pris). Dock blir ju värdetappen höga eftersom nypriserna är klart högre än vad en dieselbil kostade 2018.

Att det säljs mycket elbilar nytt är ganska lätt att se när man tittar på vad det kostar företaget att erbjuda tjänstebil EL/Diesel och vad det kostar föraren. Siffrorna kommer från businesslease.volkswagen.se och är med garanterade restvärden.

Sammanställning TCO​


Passat (1.5 mildhybrid):

Företagets kostnader​

Business lease
5 924 kr/mån
Fordonsskatt
458 kr/mån
Ej avdragsgill moms
663 kr/mån
Arbetsgivaravgift bilförmån
2 342 kr/mån
Drivmedelskostnad
2 544 kr/mån
Totalkostnad företag
11 931 kr/mån

Förarens nettokostnader kr/mån​

Skatt på förmånsvärde
3 727 kr/mån
Skatt på drivmedelsförmån
1 781 kr/mån
Reseavdrag
0 kr/mån
Drivmedel
0 kr/mån
Totalkostnad förare
5 508 kr/mån


ID4

Företagets kostnader​

Business lease
7 105 kr/mån
Fordonsskatt
30 kr/mån
Ej avdragsgill moms
830 kr/mån
Arbetsgivaravgift bilförmån
1 709 kr/mån
Drivmedelskostnad
196 kr/mån
Totalkostnad företag
9 870 kr/mån

Förarens nettokostnader kr/mån​

Skatt på förmånsvärde
2 719 kr/mån
Skatt på drivmedelsförmån
137 kr/mån
Reseavdrag
0 kr/mån
Drivmedel
0 kr/mån
Totalkostnad förare
2 856 kr/mån


Jämför totalkostnaderna för förretaget och föraren mellan drivmedlen. För begagnatköparen är det nåt helt annat, där är det svårt att köra ikapp högre inköpspris på bara lägre kostnad per mil.
Tack! Fint uppställt
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Hämtade ut nya bilen idag. Sjukt stor skillnad mot model 2019 som jag haft tidigare. Känns som en helt annan bil.

IMG_7555.jpeg
IMG_7556.jpeg
IMG_7557.jpeg
IMG_7558.jpeg
IMG_7559.jpeg

Grattis! Jag tycker det redan var stor skillnad mellan 2019 (haft) och 2023 (äger nu) men förstår att den nyaste modellen är ännu bättre. Det enda jag är skeptisk till är avsaknaden av blink/växel spakarna. Hur upplever du detta?
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Grattis! Jag tycker det redan var stor skillnad mellan 2019 (haft) och 2023 (äger nu) men förstår att den nyaste modellen är ännu bättre. Det enda jag är skeptisk till är avsaknaden av blink/växel spakarna. Hur upplever du detta?
Jag har också orolig. Men typ 30 sekunder att vänja sig. Man får tänk lite i rondeller vad gäller blink men det går an. Rätt smidigt
Ändå
 
Topp