• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    929

Zuuki

Cartier
2-Faktor
IMG_0224.png

Nu kör de lågränta på Y.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Teslas finansiering på 0,74% är rätt offensiv i detta ränteläget! TCO kalkylen på en Model Y blir ju väldigt bra nu. Känns lite som Tesla verkligen vill ha ut fler bilar på vägarna i Sverige. (Kanske rent av ett sätt för Herr Musk att visa facket fingret?)

Hur som helst kan det jämföras med mitt gamla avtal på VW finans som jag nyligen löste ut helt för att räntan hoppat upp på 7,91%.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vad händer med Polestar egentligen? Hur illa är det? Är det kinesernas fel?

IMG_4810.png
De får ju inte ut någonting på marknaden! Allt är "på gång", "kommer snart" - det håller inte. Jag tror inte heller det duger att säga att man "konkurrerar med Porsche" när man inte har något varumärke med tyngd i. Vem väljer en Polestar istället för Porsche Macan exempelvis? Det funkar inte att ligga på samma prisnivå där. Med det sagt så tror jag inte det är några stora fel på bilarna egentligen.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Vad händer med Polestar egentligen? Hur illa är det? Är det kinesernas fel?

IMG_4810.png
Som en annan nämnt händer det ingenting i bolaget, eller det händer för sakta. De har blivit körda på grund av Volvos försening av SPA2 (Polestar 3 skulle vara på vägarna från och med i somras egentligen). De har byggt upp en infrastruktur för tre bilar och volymer på över 100 000 bilar per år, men genom denna infrastruktur säljer de knappt 50 000 Polestar 2 (som de inte tjänar några pengar på alls). De bränner alltså en massa pengar på att hålla igång infrastrukturen i väntan på 3:an och 4:an, de blir tvungna att ta stora lån och dra på sig enorma skulder för att klara sig i detta mellanläge.

På senare tid har allting förvärrats av att de inte kvartalsrapporterat sedan Q3 i fjol. De ligger alltså back med en årsrapport och två kvartalsrapporter just nu. En annan sak som skadar aktien just nu är Volvos distribuering av två tredjedelar av deras innehav i Polestar. Det mesta går till Geely men en hel del går till institutionella investerare och vanliga småsparare, många av dessa väljer att sälja de aktier de fått - de ser det som en utdelning och de får cash.

Polestar är i en mycket konstig situation där mycket inte står rätt till. De kanske har bra bilar, men de kommer inte ut på marknaden snabbt nog. Hoppet som Polestar har och de investerare som är kvar har är att 3:an blir framgångsrik i USA och att 4:an blir framgångsrik globalt. 100% tarifferna på Kinesiska elbilar i USA gör att Polestar 2 och Polestar 4 knappt kan säljas på den marknaden. Polestar 4 kommer kunna säljas när produktionen går igång i Sydkorea nästa år, men det är liksom ett år bort.

Tråkig situation
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor

fransl

Cartier
På tal om Teslas aggresiva räntepris-sättning:
Är inte detta ett lockpris, som sedan kommer att höjas redan efter andra månaden?
När jag tog en privatleasing med Hedin bil i höstas så gällde de avtalade priset en eller kanske två måander innan de valde att höja med max av vad de kunde innan avtalet sade att jag kunde få kliva av.

Jag tyckte det kändes ganska fult att göra så, men visst, det är affärer och villkoren. Men ändå...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Är inte detta ett lockpris, som sedan kommer att höjas redan efter andra månaden?
Nej Tesla är mkt mer seriösa än Hedin. Man får en ränterabatt, vilket då innebär att om styrräntan höjs så stiger också din ränta. Men eftersom vi nu är på väg neråt styrräntemässigt så är chansen att räntan stiger mkt låg.

Jag klev dock in på 1,95% när styrräntan var typ 0 så jag åkte ju på en rejäl höjning senaste två åren :/
 

fransl

Cartier
Intressant! Och vad jag förstår finns det en hel del lager med bilar som är svåra att bli av med. Ränteläget har ju gjort det ganska dyrt, både att köpa och att leasa. Dessa bilar måste de ju bli av med på ett eller annat sätt - och det torde ju vara ganska bråttom. Tror att hösten kan innebära möjligheter till ganska bra affärer om man kan tänka sig att köpa en 2024-modell som stått osåld.
 

spruff

Omega
Tills Tesla slaktar priset på nya och din begbil tappar 100k i restvärde på en natt :mad:. Det är baksidan av trixandet med priserna hela tiden för att hålla nyförsäljningen uppe. Att jobba med räntan är något bättre i det avseendet förstås.
0,74% ränta låter ju bra, men i exemplet ovan blir ju värdeminskningen 9000 kr i månaden i tre år för att köra 3000 mil. Om dom gissat rätt på restvärdet, för det är ju inte garanterat. Känns ganska ovärt att köpa ny bil nu. 😂

Privatleasing blir ju något billigare, garanterat restvärde dessutom men ändå dyrt jämfört med att ha den som förmånsbil.
 
Senast ändrad:

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
0,74% ränta låter ju bra, men i exemplet ovan blir ju värdeminskningen 9000 kr i månaden i tre år för att köra 3000 mil. Om dom gissat rätt på restvärdet, för det är ju inte garanterat. Känns ganska ovärt att köpa ny bil nu. 😂

Privatleasing blir ju något billigare, garanterat restvärde dessutom men ändå dyrt jämfört med att ha den som förmånsbil.
Ja värdeminskning nära 50% på en bil för 700k är massiv i kronor. Många glömmer det.
 

Laplander

Rolex
V60.png


Funderar på en något mindre bil då min carport är otroligt trång för min V90CC. En V60 T8 laddhybrid lockar lite, den kostar ungefär 800K.
Är det vettigt att köpa en sådan laddhybrid som privatperson eller går sådana här bilar mest som någon form av privat eller företagsleasing?
Jag tänker främst på om det finns någon form av andrahandsvärde i bilen om en 5-6 år då det börjar bli dags att byta igen?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
V60.png


Funderar på en något mindre bil då min carport är otroligt trång för min V90CC. En V60 T8 laddhybrid lockar lite, den kostar ungefär 800K.
Är det vettigt att köpa en sådan laddhybrid som privatperson eller går sådana här bilar mest som någon form av privat eller företagsleasing?
Jag tänker främst på om det finns någon form av andrahandsvärde i bilen om en 5-6 år då det börjar bli dags att byta igen?
Ekonomiskt sett ska du hålla nere inköpspriset och strunta i bensinförbrukningen. Men det är inget fel på bilen och andrahandsvärdet är väl fullt normalt gissningsvis. Jag tror inte på snabba teknikskiften som gör vissa bilar värdelösa som antyds ibland av vissa. Det har inte hänt hittills och jag tror inte det händer framöver heller. Alla kommer inte kunna åka elbil framöver heller.
 

Laplander

Rolex
Ekonomiskt sett ska du hålla nere inköpspriset och strunta i bensinförbrukningen. Men det är inget fel på bilen och andrahandsvärdet är väl fullt normalt gissningsvis. Jag tror inte på snabba teknikskiften som gör vissa bilar värdelösa som antyds ibland av vissa. Det har inte hänt hittills och jag tror inte det händer framöver heller. Alla kommer inte kunna åka elbil framöver heller.
Tänker mest på batteriet i bilen, vet man hur länge det kommer ta emot laddning och sånt?
Förbränningsmotorer kan man ju uppskatta en livslängd lite med hjälp av miltal, service och körsätt från tidigare ägare...
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Tänker mest på batteriet i bilen, vet man hur länge det kommer ta emot laddning och sånt?
Förbränningsmotorer kan man ju uppskatta en livslängd lite med hjälp av miltal, service och körsätt från tidigare ägare...
Det finns så vitt jag vet inget som styrker att drivlinan hos en elbil eller hybridbil skulle kräva mer underhåll, eller få dyrare slitage och därmed högre värdefall än hos en bil med enbart förbränningsmotor.

Batterierna är gjorda för att hålla hela bilens livslängd, eller åtminstone 20 000 mil. Lexus är mest självsäkra med sin garanti till 100 000 mil.
 

Putteman

Cartier
0,74% ränta låter ju bra, men i exemplet ovan blir ju värdeminskningen 9000 kr i månaden i tre år för att köra 3000 mil. Om dom gissat rätt på restvärdet, för det är ju inte garanterat. Känns ganska ovärt att köpa ny bil nu. 😂

Privatleasing blir ju något billigare, garanterat restvärde dessutom men ändå dyrt jämfört med att ha den som förmånsbil.
Vill någon hjälpa mig att förstå helheten i en sån här deal så vore det jättesnällt tack.

Vi kör idag en dieselvolvo som börjar bli dags att byta ut. Får typ 150K utav Riddermark, inga lån. Just i helgen så åkte vi på lite längre resa och hyrde en Model Y för att testa, och bilen hade passat våra behov väldigt bra. Men vi skräms såklart utav priset. Funderar i banorna att köpa en Model Y från 2021 för typ 480K, alternativt en Volvo V90 hybrid 2020 för 370K. Men så dök ju denna lågräntedealen upp.

Hade vi köpt en Y så skulle vi sannolikt haft den i typ mellan 6-8 år, och kör mellan 1500-2000 mil om året. Lägger man in "privatavbetalning" på Teslas sida på 60 månader så får vi upp ett restvärde på 41%. I detta fallet är det ca 260K. Vad händer då efter 60 månader? Om man tänkt att behålla bilen alltså.

Vem värderar den t.ex.? Tänker att det står ju att restvärdet inte är garanterat, dvs. borde anpassas efter marknaden just då. Och om den anses vara värd 260K så ska det såklart betalas antingen från fickan eller via nån ny finansiering eller?

Och hur mycket tror ni en Model Y som är fem år gammal och 10.000 mil skulle vara värd då? Utifrån att inga fler prisdumpningar sker på nya förstås.

Min tro och förhoppning är att har vi ändå bilen så länge så borde även rent ekonomiskt den bästa dealen nästan vara den nya Y med låga räntan. Våra alternativa begagnat köp hade vi annars finansierat med utökat bostadslån med rörlig ränta om ca 4,20%. Självklart är värdeminskningen den största delen, men känns bra att lägga en del utav det som skulle blivit räntekostnad på värdeminskning istället. Tilltalar såklart också mycket med garantier, börja med noll mil, ingen regelbunden service osv.

Tack!
 

mega

Rolex
Vill någon hjälpa mig att förstå helheten i en sån här deal så vore det jättesnällt tack.

Vi kör idag en dieselvolvo som börjar bli dags att byta ut. Får typ 150K utav Riddermark, inga lån. Just i helgen så åkte vi på lite längre resa och hyrde en Model Y för att testa, och bilen hade passat våra behov väldigt bra. Men vi skräms såklart utav priset. Funderar i banorna att köpa en Model Y från 2021 för typ 480K, alternativt en Volvo V90 hybrid 2020 för 370K. Men så dök ju denna lågräntedealen upp.

Hade vi köpt en Y så skulle vi sannolikt haft den i typ mellan 6-8 år, och kör mellan 1500-2000 mil om året. Lägger man in "privatavbetalning" på Teslas sida på 60 månader så får vi upp ett restvärde på 41%. I detta fallet är det ca 260K. Vad händer då efter 60 månader? Om man tänkt att behålla bilen alltså.

Vem värderar den t.ex.? Tänker att det står ju att restvärdet inte är garanterat, dvs. borde anpassas efter marknaden just då. Och om den anses vara värd 260K så ska det såklart betalas antingen från fickan eller via nån ny finansiering eller?

Och hur mycket tror ni en Model Y som är fem år gammal och 10.000 mil skulle vara värd då? Utifrån att inga fler prisdumpningar sker på nya förstås.

Min tro och förhoppning är att har vi ändå bilen så länge så borde även rent ekonomiskt den bästa dealen nästan vara den nya Y med låga räntan. Våra alternativa begagnat köp hade vi annars finansierat med utökat bostadslån med rörlig ränta om ca 4,20%. Självklart är värdeminskningen den största delen, men känns bra att lägga en del utav det som skulle blivit räntekostnad på värdeminskning istället. Tilltalar såklart också mycket med garantier, börja med noll mil, ingen regelbunden service osv.

Tack!
Ang. restvärdet, är det inte garanterat så är det precis som du skriver. Det kan ju faktiskt bli högre också, marknaden bestämmer. Bättre att räkna med lågt restvärde och få en glad överraskning än tvärtom.
 
V60.png


Funderar på en något mindre bil då min carport är otroligt trång för min V90CC. En V60 T8 laddhybrid lockar lite, den kostar ungefär 800K.
Är det vettigt att köpa en sådan laddhybrid som privatperson eller går sådana här bilar mest som någon form av privat eller företagsleasing?
Jag tänker främst på om det finns någon form av andrahandsvärde i bilen om en 5-6 år då det börjar bli dags att byta igen?
Börjar ju kännas smått absurt att en, förvisso toppmodell, Volvo kombi numera kostar närmare miljonen.
 
Topp