De flesta i Sverige verkar ha utmaningar i rondeller, med eller utan spakar...Tack! Ungefär vad jag väntade mig, inklusive utmaningarna i rondeller.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
De flesta i Sverige verkar ha utmaningar i rondeller, med eller utan spakar...Tack! Ungefär vad jag väntade mig, inklusive utmaningarna i rondeller.
Blinkers är väll extrautrustning på i stort sett alla bilar idag verkar det som..?De flesta i Sverige verkar ha utmaningar i rondeller, med eller utan spakar...
Även på lån? Det där lär ju vara en leasing iaf eftersom det är ex.moms.
Nu kör de lågränta på Y.
Även på lån? Det där lär ju vara en leasing iaf eftersom det är ex.moms.
Tills Tesla slaktar priset på nya och din begbil tappar 100k i restvärde på en natt . Det är baksidan av trixandet med priserna hela tiden för att hålla nyförsäljningen uppe. Att jobba med räntan är något bättre i det avseendet förstås.TCO kalkylen på en Model Y blir ju väldigt bra nu.
De får ju inte ut någonting på marknaden! Allt är "på gång", "kommer snart" - det håller inte. Jag tror inte heller det duger att säga att man "konkurrerar med Porsche" när man inte har något varumärke med tyngd i. Vem väljer en Polestar istället för Porsche Macan exempelvis? Det funkar inte att ligga på samma prisnivå där. Med det sagt så tror jag inte det är några stora fel på bilarna egentligen.Vad händer med Polestar egentligen? Hur illa är det? Är det kinesernas fel?
Som en annan nämnt händer det ingenting i bolaget, eller det händer för sakta. De har blivit körda på grund av Volvos försening av SPA2 (Polestar 3 skulle vara på vägarna från och med i somras egentligen). De har byggt upp en infrastruktur för tre bilar och volymer på över 100 000 bilar per år, men genom denna infrastruktur säljer de knappt 50 000 Polestar 2 (som de inte tjänar några pengar på alls). De bränner alltså en massa pengar på att hålla igång infrastrukturen i väntan på 3:an och 4:an, de blir tvungna att ta stora lån och dra på sig enorma skulder för att klara sig i detta mellanläge.Vad händer med Polestar egentligen? Hur illa är det? Är det kinesernas fel?
Första gången jag såg en ute i det fria, rolig men samtidigt lite udda. Lotus Electre
Jag fick möjlighet att provköra en Electre. Lätt top 3 elbilar jag kört. Den är ett monster på vägen. Tyvärr hade den lite mjukvaruproblem men det löses nog med en uppdatering.Första gången jag såg en ute i det fria, rolig men samtidigt lite udda. Lotus Electre
Igår såg jag en Microlino på vägarna. Det var inte roligt. Men udda.Första gången jag såg en ute i det fria, rolig men samtidigt lite udda. Lotus Electre
Vilka är topp 3?Jag fick möjlighet att provköra en Electre. Lätt top 3 elbilar jag kört. Den är ett monster på vägen. Tyvärr hade den lite mjukvaruproblem men det löses nog med en uppdatering.
Nej Tesla är mkt mer seriösa än Hedin. Man får en ränterabatt, vilket då innebär att om styrräntan höjs så stiger också din ränta. Men eftersom vi nu är på väg neråt styrräntemässigt så är chansen att räntan stiger mkt låg.Är inte detta ett lockpris, som sedan kommer att höjas redan efter andra månaden?
Porsche Taycan, Lotus Eletre. Trean är svår, men kanske Mercedes EQE.Vilka är topp 3?
Porsche Taycan, Lotus Eletre. Trean är svår, men kanske Mercedes EQE.
0,74% ränta låter ju bra, men i exemplet ovan blir ju värdeminskningen 9000 kr i månaden i tre år för att köra 3000 mil. Om dom gissat rätt på restvärdet, för det är ju inte garanterat. Känns ganska ovärt att köpa ny bil nu.Tills Tesla slaktar priset på nya och din begbil tappar 100k i restvärde på en natt . Det är baksidan av trixandet med priserna hela tiden för att hålla nyförsäljningen uppe. Att jobba med räntan är något bättre i det avseendet förstås.
Ja värdeminskning nära 50% på en bil för 700k är massiv i kronor. Många glömmer det.0,74% ränta låter ju bra, men i exemplet ovan blir ju värdeminskningen 9000 kr i månaden i tre år för att köra 3000 mil. Om dom gissat rätt på restvärdet, för det är ju inte garanterat. Känns ganska ovärt att köpa ny bil nu.
Privatleasing blir ju något billigare, garanterat restvärde dessutom men ändå dyrt jämfört med att ha den som förmånsbil.
Ekonomiskt sett ska du hålla nere inköpspriset och strunta i bensinförbrukningen. Men det är inget fel på bilen och andrahandsvärdet är väl fullt normalt gissningsvis. Jag tror inte på snabba teknikskiften som gör vissa bilar värdelösa som antyds ibland av vissa. Det har inte hänt hittills och jag tror inte det händer framöver heller. Alla kommer inte kunna åka elbil framöver heller.
Funderar på en något mindre bil då min carport är otroligt trång för min V90CC. En V60 T8 laddhybrid lockar lite, den kostar ungefär 800K.
Är det vettigt att köpa en sådan laddhybrid som privatperson eller går sådana här bilar mest som någon form av privat eller företagsleasing?
Jag tänker främst på om det finns någon form av andrahandsvärde i bilen om en 5-6 år då det börjar bli dags att byta igen?
Tänker mest på batteriet i bilen, vet man hur länge det kommer ta emot laddning och sånt?Ekonomiskt sett ska du hålla nere inköpspriset och strunta i bensinförbrukningen. Men det är inget fel på bilen och andrahandsvärdet är väl fullt normalt gissningsvis. Jag tror inte på snabba teknikskiften som gör vissa bilar värdelösa som antyds ibland av vissa. Det har inte hänt hittills och jag tror inte det händer framöver heller. Alla kommer inte kunna åka elbil framöver heller.
Det finns så vitt jag vet inget som styrker att drivlinan hos en elbil eller hybridbil skulle kräva mer underhåll, eller få dyrare slitage och därmed högre värdefall än hos en bil med enbart förbränningsmotor.Tänker mest på batteriet i bilen, vet man hur länge det kommer ta emot laddning och sånt?
Förbränningsmotorer kan man ju uppskatta en livslängd lite med hjälp av miltal, service och körsätt från tidigare ägare...
Man byter knappt batterier på 15 år gamla Priusar. Det är inget problem med batterilivslängd på hybrider i praktiken.Tänker mest på batteriet i bilen, vet man hur länge det kommer ta emot laddning och sånt?
Förbränningsmotorer kan man ju uppskatta en livslängd lite med hjälp av miltal, service och körsätt från tidigare ägare...
Vill någon hjälpa mig att förstå helheten i en sån här deal så vore det jättesnällt tack.0,74% ränta låter ju bra, men i exemplet ovan blir ju värdeminskningen 9000 kr i månaden i tre år för att köra 3000 mil. Om dom gissat rätt på restvärdet, för det är ju inte garanterat. Känns ganska ovärt att köpa ny bil nu.
Privatleasing blir ju något billigare, garanterat restvärde dessutom men ändå dyrt jämfört med att ha den som förmånsbil.
Ang. restvärdet, är det inte garanterat så är det precis som du skriver. Det kan ju faktiskt bli högre också, marknaden bestämmer. Bättre att räkna med lågt restvärde och få en glad överraskning än tvärtom.Vill någon hjälpa mig att förstå helheten i en sån här deal så vore det jättesnällt tack.
Vi kör idag en dieselvolvo som börjar bli dags att byta ut. Får typ 150K utav Riddermark, inga lån. Just i helgen så åkte vi på lite längre resa och hyrde en Model Y för att testa, och bilen hade passat våra behov väldigt bra. Men vi skräms såklart utav priset. Funderar i banorna att köpa en Model Y från 2021 för typ 480K, alternativt en Volvo V90 hybrid 2020 för 370K. Men så dök ju denna lågräntedealen upp.
Hade vi köpt en Y så skulle vi sannolikt haft den i typ mellan 6-8 år, och kör mellan 1500-2000 mil om året. Lägger man in "privatavbetalning" på Teslas sida på 60 månader så får vi upp ett restvärde på 41%. I detta fallet är det ca 260K. Vad händer då efter 60 månader? Om man tänkt att behålla bilen alltså.
Vem värderar den t.ex.? Tänker att det står ju att restvärdet inte är garanterat, dvs. borde anpassas efter marknaden just då. Och om den anses vara värd 260K så ska det såklart betalas antingen från fickan eller via nån ny finansiering eller?
Och hur mycket tror ni en Model Y som är fem år gammal och 10.000 mil skulle vara värd då? Utifrån att inga fler prisdumpningar sker på nya förstås.
Min tro och förhoppning är att har vi ändå bilen så länge så borde även rent ekonomiskt den bästa dealen nästan vara den nya Y med låga räntan. Våra alternativa begagnat köp hade vi annars finansierat med utökat bostadslån med rörlig ränta om ca 4,20%. Självklart är värdeminskningen den största delen, men känns bra att lägga en del utav det som skulle blivit räntekostnad på värdeminskning istället. Tilltalar såklart också mycket med garantier, börja med noll mil, ingen regelbunden service osv.
Tack!
Börjar ju kännas smått absurt att en, förvisso toppmodell, Volvo kombi numera kostar närmare miljonen.
Funderar på en något mindre bil då min carport är otroligt trång för min V90CC. En V60 T8 laddhybrid lockar lite, den kostar ungefär 800K.
Är det vettigt att köpa en sådan laddhybrid som privatperson eller går sådana här bilar mest som någon form av privat eller företagsleasing?
Jag tänker främst på om det finns någon form av andrahandsvärde i bilen om en 5-6 år då det börjar bli dags att byta igen?