• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    985
Ang. restvärdet, är det inte garanterat så är det precis som du skriver. Det kan ju faktiskt bli högre också, marknaden bestämmer. Bättre att räkna med lågt restvärde och få en glad överraskning än tvärtom.
Tack

Lite så jag tänker. Jag tror på relativt sett höga restvärden på biltypen.

Men vad händer rent praktiskt då efter t.ex. 60 månader? Vem bedömer restvärdet? Ska man själv lösa en finansiering vid sidan om? Eller kommer Teslas partner liksom med förslag på fortsättning på finansiering eller hur går det till?

Jag har aldrig köpt bil på detta sättet tidigare, så ursäkta mina dumma frågor.
 
Tack

Lite så jag tänker. Jag tror på relativt sett höga restvärden på biltypen.

Men vad händer rent praktiskt då efter t.ex. 60 månader? Vem bedömer restvärdet? Ska man själv lösa en finansiering vid sidan om? Eller kommer Teslas partner liksom med förslag på fortsättning på finansiering eller hur går det till?

Jag har aldrig köpt bil på detta sättet tidigare, så ursäkta mina dumma frågor.
Bra frågor, sitter i samma sits själv så jag följer med stort intresse :)
 
Tack

Lite så jag tänker. Jag tror på relativt sett höga restvärden på biltypen.

Men vad händer rent praktiskt då efter t.ex. 60 månader? Vem bedömer restvärdet? Ska man själv lösa en finansiering vid sidan om? Eller kommer Teslas partner liksom med förslag på fortsättning på finansiering eller hur går det till?

Jag har aldrig köpt bil på detta sättet tidigare, så ursäkta mina dumma frågor.
Restvärdet används så att du skall veta ungefär vad som väntar, och kunna dela upp delbetalningarna.

När dagen kommer för bilbyte används inte restvärdet längre. Du säljer helt enkelt bilen till den du vill, för hur mycket du vill.
Säljer du till Riddermarks så kanske dom bjuder 100.000, säljer du tillbaka till Tesla och köper en till bil av dom så får du 150.000 för din gamla. Säljer du privat så får du 175.000:- (alla siffror är exempel)
Ofta bjuder märkeshandlaren lite mer för din gamla om du köper ytterligare en bil av dom.
 
Fyller på lite...
Har du tur så får du alltså ut mer än vad du räknat med, och har du otur så får du ut mindre än vad du räknat med.
Normalt brukar man (väl) nog räkna med 50% restvärde efter tre år.
Jag försöker att räkna på lågt restvärde, det blir högre avbetalningar, men när det är dags att byta bil så blir det inga otrevliga överraskningar.
 
Restvärdet används så att du skall veta ungefär vad som väntar, och kunna dela upp delbetalningarna.

När dagen kommer för bilbyte används inte restvärdet längre. Du säljer helt enkelt bilen till den du vill, för hur mycket du vill.
Säljer du till Riddermarks så kanske dom bjuder 100.000, säljer du tillbaka till Tesla och köper en till bil av dom så får du 150.000 för din gamla. Säljer du privat så får du 175.000:- (alla siffror är exempel)
Ofta bjuder märkeshandlaren lite mer för din gamla om du köper ytterligare en bil av dom.
Ok, tack för bra svar.

Men bilen är ju inte till fullo betald när finansieringen på t.ex. 60 månader har löpt ut. Om man bara vill köra vidare med bilen vad händer med det återstående värdet? Får man snällt lösa det som är kvar med ny finansiering på valfritt vis? Och det som är kvar borde ju vara kalkylerbart, dvs måste ju vara nypriset minus det du har amorterat under dom 60 månaderna. Eller tänker jag fel här?
 
Ok, tack för bra svar.

Men bilen är ju inte till fullo betald när finansieringen på t.ex. 60 månader har löpt ut. Om man bara vill köra vidare med bilen vad händer med det återstående värdet? Får man snällt lösa det som är kvar med ny finansiering på valfritt vis? Och det som är kvar borde ju vara kalkylerbart, dvs måste ju vara nypriset minus det du har amorterat under dom 60 månaderna. Eller tänker jag fel här?
Det är nog lite olika. Jag har kört mer än tre år med mina bilar vid två tillfällen. Avbetalningarna har rullat på som vanligt.
När det är dags för byte så är det som ovan, man säljer bilen där det är som mest förmånligt (eller enklast).
Man kan säkert även köpa loss bilen till marknadspris om man vill det.
Jag kan tänka mig att det finns massor med varianter.
Lite ovanligheter som hänt mig under resans gång, Riddermarks bjöd mycket mer för min XC60 laddhybrid än vad Volvo gjorde, trots att jag var inne på att leasa ytterligare en Volvo. En kompis köpte en superfin Audi av mig som jag leasat klart, jag fick pengar av honom och löste lånet hos Audi.
 
Vill någon hjälpa mig att förstå helheten i en sån här deal så vore det jättesnällt tack.

Vi kör idag en dieselvolvo som börjar bli dags att byta ut. Får typ 150K utav Riddermark, inga lån. Just i helgen så åkte vi på lite längre resa och hyrde en Model Y för att testa, och bilen hade passat våra behov väldigt bra. Men vi skräms såklart utav priset. Funderar i banorna att köpa en Model Y från 2021 för typ 480K, alternativt en Volvo V90 hybrid 2020 för 370K. Men så dök ju denna lågräntedealen upp.

Hade vi köpt en Y så skulle vi sannolikt haft den i typ mellan 6-8 år, och kör mellan 1500-2000 mil om året. Lägger man in "privatavbetalning" på Teslas sida på 60 månader så får vi upp ett restvärde på 41%. I detta fallet är det ca 260K. Vad händer då efter 60 månader? Om man tänkt att behålla bilen alltså.

Vem värderar den t.ex.? Tänker att det står ju att restvärdet inte är garanterat, dvs. borde anpassas efter marknaden just då. Och om den anses vara värd 260K så ska det såklart betalas antingen från fickan eller via nån ny finansiering eller?

Och hur mycket tror ni en Model Y som är fem år gammal och 10.000 mil skulle vara värd då? Utifrån att inga fler prisdumpningar sker på nya förstås.

Min tro och förhoppning är att har vi ändå bilen så länge så borde även rent ekonomiskt den bästa dealen nästan vara den nya Y med låga räntan. Våra alternativa begagnat köp hade vi annars finansierat med utökat bostadslån med rörlig ränta om ca 4,20%. Självklart är värdeminskningen den största delen, men känns bra att lägga en del utav det som skulle blivit räntekostnad på värdeminskning istället. Tilltalar såklart också mycket med garantier, börja med noll mil, ingen regelbunden service osv.

Tack!
Efter 60 månade löper billånet ut, du behöver då lösa billånet till fullo. Det vill säga betala finansieringsbolaget 260 000 SEK. Hur du löser dessa 260 000 (pengar i madrassen, utökat bolån, ta nytt billån) bryr de sig inte om. Om bilen sedan är värd 400 000 eller 100 000 spelar heller ingen roll, du skall efter 60 månader betala 260 000. Punkt.

Då det inte är fråga om någon operationell leasing med garanterat restvärde är det du som tar risken (och eventuell vinst) kopplat till restvärdet. Vad det handlar om är alltså ett vanligt billån med slutdatum. Sedan kan du säkert få nytt billån efter 60 månader med samma finansiär, men då till en icke rabatterad ränta, och eventuellt med ytterligare kapitaltillskott om marknadsvärdet understiger restskuld.

De bilar vi tar ut nu på jobbet lägger vi vanligtvis på 4 år och 45% restvärde. Marknaden är relativt oförutsägbar, och de senaste årens galenskap där en 7,5 PBB-bil kunde säljas efter tre år och 10 k mil till nästan noll i värdeminskning är sedan länge förbi. Vi har några Tesla Model 3 LR 2021 vi sålt nyligen där vi gått bort oss totalt och landat med restskuld på 150k+, inte kul för resultatenheten med den fakturan.
 
Många bra svar redan här. Det som är så konstigt är att man använder begreppet "restvärde" i lånesammanhang när det borde uppenbart benämnas som "restskuld". Det enda det betyder är "det som står på sista fakturan".

Generellt så bör man (vid lån) undvika restskuld och kort amorteringstid. Lägg istället lånet på längre tid för det går alltid att betala ett lån i förtid - det är mycket krångligare att försöka förlänga eller binda om ett billån. Ett lån på 36 mån med 50% restvärde brukar bli samma månadskostnad som 72 mån 0% restvärde. (Det stämmer inte på kronan men ungefär)

Att man lägger finansieringar med restskuld har bara 1 enda syfte - att tvinga in dig i bilhallen igen med jämna mellanrum. Det värsta som finns för bilhandeln är att köparna behåller sina bilar länge. Så med 36 mån och 50% restskuld så är man nästan garanterad en ny affär eftersom så få kommer vilja slanta upp hela restskuldsbeloppet vid 36 mån. Istället kommer bilhandlaren med "vi fixar en ny bil till dig med samma månadskostnad serru, du bara använder inbytet som kontantinsats" och stora mängder bilägare nappar på det. Det känns ju likadant som innan. Effekten blir förstås att man håller bilägarna fortsatt skuldsatta istället för att åka runt i betalda bilar nån gång...
 
Senast ändrad:
Restvärdet ska väll jämställas med förväntat marknadsvärde. Vill du behålla får man betala detta, vill man sälja får man (förhoppningsvis) detta.

Eller är jag helt tappad nu som alltid betalat kontant...?
 
Restvärdet ska väll jämställas med förväntat marknadsvärde. Vill du behålla får man betala detta, vill man sälja får man (förhoppningsvis) detta.

Eller är jag helt tappad nu som alltid betalat kontant...?
Nästan alltid sätter man restskulden lägre än förväntat marknadspris vid avtalets slut. Helt enkelt för att det är trevligare att få tillbaka pengar än att behöva skjuta till extra åt finansbolaget.

Tappad är du inte om du betalar kontant men i stark minoritet om vi pratar nyare bilar.
 
Senast ändrad:
Många bra svar redan här. Det som är så konstigt är att man använder begreppet "restvärde" i lånesammanhang när det borde uppenbart benämnas som "restskuld". Det enda det betyder är "det som står på sista fakturan".

Generellt så bör man (vid lån) undvika restskuld och kort amorteringstid. Lägg istället lånet på längre tid för det går alltid att betala ett lån i förtid - det är mycket krångligare att försöka förlänga eller binda om ett billån. Ett lån på 36 mån med 50% restvärde brukar bli samma månadskostnad som 72 mån 0% restvärde. (Det stämmer inte på kronan men ungefär)

Att man lägger finansieringar med restskuld har bara 1 enda syfte - att tvinga in dig i bilhallen igen med jämna mellanrum. Det värsta som finns för bilhandeln är att köparna behåller sina bilar länge. Så med 36 mån och 50% restskuld så är man nästan garanterad en ny affär eftersom så få kommer vilja slanta upp hela restskuldsbeloppet vid 36 mån. Istället kommer bilhandlaren med "vi fixar en ny bil till dig med samma månadskostnad serru, du bara använder inbytet som kontantinsats" och stora mängder bilägare nappar på det. Det känns ju likadant som innan. Effekten blir förstås att man håller bilägarna fortsatt skuldsatta istället för att åka runt i betalda bilar nån gång...
Hur funkar det, måste man ha fått ut nya bilen på leasingen innan sista datumet för tidigare leasing? Eller brukar det gå att ”bryggalåna” på något vis ?
 
Hur funkar det, måste man ha fått ut nya bilen på leasingen innan sista datumet för tidigare leasing? Eller brukar det gå att ”bryggalåna” på något vis ?
Leasing brukar gå att vara flexibel med så länge man byter bil inom samma märke eller återförsäljare. Annars är det upp till en själv att se till att datumen matchar. En smidig ÅF löser sånt här om det bara är någon vecka eller dylikt. Det brukar finnas hyrbilar eller demobilar att tillgå. Men som sagt, då är det upp till att ÅF vill hjälpa till.
 
Leasing brukar gå att vara flexibel med så länge man byter bil inom samma märke eller återförsäljare. Annars är det upp till en själv att se till att datumen matchar. En smidig ÅF löser sånt här om det bara är någon vecka eller dylikt. Det brukar finnas hyrbilar eller demobilar att tillgå. Men som sagt, då är det upp till att ÅF vill hjälpa till.
Tack för svar.
Tänkte mest på gångna år med långa osäkra lev tider, hur sådant löste sig när avtal löpte ut.
 
Nu har jag inte örnkoll på WVs modellbeteckningar, men PRO är väl inte snikvarianten iaf?

Hur kan denna bil va så billig? Missar jag nått?

Är det ett rimligt köp tror ni?


Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Volkswagen ID.4 Pro Performance 204hk https://www.blocket.se/annons/stockholm/volkswagen_id_4_pro_performance_204hk/1000908855
Det där är så snikig en ID4 kan vara i Sverige. Den har i princip inga tillval ;) Men vad saknar du? Standardutrustningen är helt ok. Den verkar sakna backkamera och dragkrok som kan vara populärt i efterhand sen även om du inte tänkt använda det.

Dock så finns det ännu snikigare varianter utomlands, bland annat med mindre batteri.
 
Det där är så snikig en ID4 kan vara i Sverige. Den har i princip inga tillval ;) Men vad saknar du? Standardutrustningen är helt ok. Den verkar sakna backkamera och dragkrok som kan vara populärt i efterhand sen även om du inte tänkt använda det.

Dock så finns det ännu snikigare varianter utomlands, bland annat med mindre batteri.
Fräckt att kalla sniken för "pro" 🤣
 
Fräckt att kalla sniken för "pro" 🤣
Typ allt heter Pro numera hos VWs elbilar. Det har också varierat var de legat i modellhierarkin, ibland har det också funnits Pro och Pro Performance samtidigt. Men oavsett om den är "snik" eller inte, saknar du något? Det som finns att lägga till är olika klädslar, backkamera, panorama, HUD och lite annat. Mycket är alltså standard.
 
Nu har jag inte örnkoll på WVs modellbeteckningar, men PRO är väl inte snikvarianten iaf?

Hur kan denna bil va så billig? Missar jag nått?

Är det ett rimligt köp tror ni?


Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Volkswagen ID.4 Pro Performance 204hk https://www.blocket.se/annons/stockholm/volkswagen_id_4_pro_performance_204hk/1000908855
Priset ligger drygt 30 procent under listpriset för en ny ID.4 Pro, vilket inte är speciellt lågt för en nästan tre år gammal bil, enligt mig. Tänk på att första ägaren dessutom fick elbilsbonus.

Priset verkar vara i linje med annonserat pris för andra liknande exemplar.

 
Nu har jag inte örnkoll på WVs modellbeteckningar, men PRO är väl inte snikvarianten iaf?

Hur kan denna bil va så billig? Missar jag nått?

Är det ett rimligt köp tror ni?


Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Volkswagen ID.4 Pro Performance 204hk https://www.blocket.se/annons/stockholm/volkswagen_id_4_pro_performance_204hk/1000908855
PRO = större motor och batteri
Pure = mindre motor och batteri

Utrustningspaketen heter i ordning från liten till stor:
City
Life
Business
Family
Tech
Max
 
Fredagshumor
f0e8f1b9-4f16-4378-9013-d5d33c6cafe0.jpeg
 
1718359320265.png


Detta verkar alltså även gälla för märken som har tillverkning där(dock inte helt tydligt). Bra lobbat ... komiskt när troligtvis en del av de ingående komponenterna från Europeiska tillverkare lär komma från Kina. Det som är mest tråkigt är att som konsumenter så kommer vi drabbas utav att priserna ifrån Icke-kinesbilarna inte blir pressade på samma sätt.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp