Vill någon hjälpa mig att förstå helheten i en sån här deal så vore det jättesnällt tack.
Vi kör idag en dieselvolvo som börjar bli dags att byta ut. Får typ 150K utav Riddermark, inga lån. Just i helgen så åkte vi på lite längre resa och hyrde en Model Y för att testa, och bilen hade passat våra behov väldigt bra. Men vi skräms såklart utav priset. Funderar i banorna att köpa en Model Y från 2021 för typ 480K, alternativt en Volvo V90 hybrid 2020 för 370K. Men så dök ju denna lågräntedealen upp.
Hade vi köpt en Y så skulle vi sannolikt haft den i typ mellan 6-8 år, och kör mellan 1500-2000 mil om året. Lägger man in "privatavbetalning" på Teslas sida på 60 månader så får vi upp ett restvärde på 41%. I detta fallet är det ca 260K. Vad händer då efter 60 månader? Om man tänkt att behålla bilen alltså.
Vem värderar den t.ex.? Tänker att det står ju att restvärdet inte är garanterat, dvs. borde anpassas efter marknaden just då. Och om den anses vara värd 260K så ska det såklart betalas antingen från fickan eller via nån ny finansiering eller?
Och hur mycket tror ni en Model Y som är fem år gammal och 10.000 mil skulle vara värd då? Utifrån att inga fler prisdumpningar sker på nya förstås.
Min tro och förhoppning är att har vi ändå bilen så länge så borde även rent ekonomiskt den bästa dealen nästan vara den nya Y med låga räntan. Våra alternativa begagnat köp hade vi annars finansierat med utökat bostadslån med rörlig ränta om ca 4,20%. Självklart är värdeminskningen den största delen, men känns bra att lägga en del utav det som skulle blivit räntekostnad på värdeminskning istället. Tilltalar såklart också mycket med garantier, börja med noll mil, ingen regelbunden service osv.
Tack!