• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    930

alfgren

Rolex
2-Faktor
1718359320265.png


Detta verkar alltså även gälla för märken som har tillverkning där(dock inte helt tydligt). Bra lobbat ... komiskt när troligtvis en del av de ingående komponenterna från Europeiska tillverkare lär komma från Kina. Det som är mest tråkigt är att som konsumenter så kommer vi drabbas utav att priserna ifrån Icke-kinesbilarna inte blir pressade på samma sätt.
Ja, protektionism är genuint dumt och gör bara alla fattigare som helhet. Det är simpel populism för det låter ju bra med tullar men effekten är bara som att kissa i motvind - det kommer tillbaka...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
…om man inte väger in statssponsring av exportvaror. Men dumt i grunden ja.
Det som skaver i mig i hela den här diskussion är - var är alla dessa kinesiska elbilar som ska vara så billiga?

Nya Nio EL8 som presenterades nyss = 999-1199tkr. En BMW iX eller Audi Etron är billigare (netto).
BYD Seal = 579tkr, motsvarande Tesla 3 = 586.000kr

finns hur många exempel som helst. På vilket sätt slår priserna undan benen på de europeiska konkurrenterna?

Jag kan inte slita mig från att detta handlar om prestige från europeiskt håll. Man vägrar erkänna att man faktiskt inte håller måttet utan måste ropa på tullar. Att en sketen Peugeot e-2008 (som är kass på många sätt) ska kosta 489.000kr duger liksom inte.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det som skaver i mig i hela den här diskussion är - var är alla dessa kinesiska elbilar som ska vara så billiga?

Nya Nio EL8 som presenterades nyss = 999-1199tkr. En BMW iX eller Audi Etron är billigare (netto).
BYD Seal = 579tkr, motsvarande Tesla 3 = 586.000kr

finns hur många exempel som helst. På vilket sätt slår priserna undan benen på de europeiska konkurrenterna?

Jag kan inte slita mig från att detta handlar om prestige från europeiskt håll. Man vägrar erkänna att man faktiskt inte håller måttet utan måste ropa på tullar. Att en sketen Peugeot e-2008 (som är kass på många sätt) ska kosta 489.000kr duger liksom inte.
Vem har nämn att de är billiga i europa?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är ju motivet som nämns hela tiden för tullarna - prisdumpning från Kinesiskt håll.
Jag har mest hört om finansiell hjälp från staten. Spelar iofs mindre roll, sponsring kan snabbt bli problem. Har ingen uppfattning om hur omfattande det är i kina, men har respekt för att man måste värna om den enorma bilproduktionen i europa.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Det är ju motivet som nämns hela tiden för tullarna - prisdumpning från Kinesiskt håll.
Jag tror att prisdumpningen är på riktigt. Även om det inte skjuts till reda pengar från kinesiska staten till biltillverkarna, så har kinesiska företag ett antal kostnadsfördelar som snedvrider konkurrensen i förhållande till europeiska företag. Här är några exempel:
  • Låga koldioxidskatter
  • Låga miljökrav på företag
  • Dåligt socialt skyddsnät
  • Svag arbetsrätt
  • Avsaknad av demokrati i tillståndsprocesser för att bygga infrastruktur och industrietableringar.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag tror att prisdumpningen är på riktigt. Även om det inte skjuts till reda pengar från kinesiska staten till biltillverkarna, så har kinesiska företag ett antal kostnadsfördelar som snedvrider konkurrensen i förhållande till europeiska företag. Här är några exempel:
  • Låga koldioxidskatter
  • Låga miljökrav på företag
  • Dåligt socialt skyddsnät
  • Svag arbetsrätt
  • Avsaknad av demokrati i tillståndsprocesser för att bygga infrastruktur och industrietableringar.
Men vad leder det till - bilarna är ju inte billigare? Det där tyder ju snarare på låg konkurrenskraft om man måste ta till det och ändå inte får hit bilarna till vettiga priser.

Det enda jag vet som måste varit statsstöd eller motsvarande var när MG sålde elbilar för 1.995kr/mån. Det finns inte en chans på jorden att de affärerna gick ihop annars.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Avbokade P2!

Skall se om det går att byta mot ultra red! Den här ska vara på väg in fanns även en röd men den försvann. Fanns även en vit med vit interiör men det blir för mycket vitt. Blå med vit eller röd med vit hade varit nice.

Risk finns att jag avbokar den här med :D, riktigt besviken att den är såpass mycket långsammare än US-spec. Skulle väl inte förvåna mig när jag beställer så kommer dem om två månader att det kommer en version med samma batteri eller en "plaid-ish"

Velat mycket över I4, 5N eller sådan här. Det får bli en kompromiss. Förmånsvärdet är bra mycket lägre med
1718385258274.png
 
Senast ändrad:

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Avbokade P2!

Skall se om det går att byta mot ultra red! Den här ska vara på väg in fanns även en röd men den försvann. Fanns även en vit med vit interiör men det blir för mycket vitt. Blå med vit eller röd med vit hade varit nice.

Risk finns att jag avbokar den här med :D, riktigt besviken att den är såpass mycket långsammare än US-spec. Skulle väl inte förvåna mig när jag beställer så kommer dem om två månader att det kommer en version med samma batteri eller en "plaid-ish"

Velat mycket över I4, 5N eller sådan här. Det får bli en kompromiss. Förmånsvärdet är bra mycket lägre med
1718385258274.png
Så mycket långsammare? Skiljer 0,2 sekunder 0-100. 🤨
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
0-200 på 11 istället för 12.5
402m@200km/h på 10.9 istället för 11.4@191km/h. 0-100 bryr jag mig inte om

Är man insatt i dem måtten så inser man att att det är grym skillnad. Laddar dessutom med långsammare hastighet
Fast du får bara köra i max 120km/h på svenska vägar så 0-100 är väl betydligt mycket mer relevant än 0-200 eller? Du köper väl inte en M3 för att köra på bana antar jag?
 
Topp