Märkligt! Det ser ut som vanligt för mig i appen - stationerna kommer upp och står som tillgängliga.Verkar som Tesla låst laddnätet för icke Tesla bilar. Någon som läst något om det?
Får inte upp några tillgängliga stationer i Sverige i min app.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Märkligt! Det ser ut som vanligt för mig i appen - stationerna kommer upp och står som tillgängliga.Verkar som Tesla låst laddnätet för icke Tesla bilar. Någon som läst något om det?
Får inte upp några tillgängliga stationer i Sverige i min app.
Yes. Jag var för snabb. Fick köra en uppdatering av appen. Nu är de åter.Märkligt! Det ser ut som vanligt för mig i appen - stationerna kommer upp och står som tillgängliga.
Kan säga såhär att om ni har möjlighet så är ett tips att vänta till 2025.I höst går flytt från stad till förort och behöver därför även bli med bil för första gången. Vi har tillgång till parkeringsplats med laddstolpe och jag har därför börjat kika på modeller som passar vår situation. Har ni några rekommendation eller bra att tänka på vid köp av laddhybrid? Eller är det bättre att gå på elbil direkt? Har främst kollat på standardvalen Volvo V60 och XC60, är det något mer märke och modell vi bör undersöka (budget < 440') ? Sen är finansieringen en annan del. Vi har möjlighet att köpa bilen kontant men är det "bäst"?
Förstår om frågan har ställts och besvarat flertalet gånger men har svårt att söka mig till en komplett bild därav mitt inlägg.
Tar tacksamt emot input!
Jag kan inte hitta något mer prisvärt än Tesla 3 från 2021 och framåt. Visst pratar jag i egen sak men herregud, de är nere på 350k nu och är fortfarande en av de bästa elbilarna på marknaden. Köp inte Tesla Y om du inte behöver, den är bullrigare och stötigare.I höst går flytt från stad till förort och behöver därför även bli med bil för första gången. Vi har tillgång till parkeringsplats med laddstolpe och jag har därför börjat kika på modeller som passar vår situation. Har ni några rekommendation eller bra att tänka på vid köp av laddhybrid? Eller är det bättre att gå på elbil direkt? Har främst kollat på standardvalen Volvo V60 och XC60, är det något mer märke och modell vi bör undersöka (budget < 440') ? Sen är finansieringen en annan del. Vi har möjlighet att köpa bilen kontant men är det "bäst"?
Förstår om frågan har ställts och besvarat flertalet gånger men har svårt att söka mig till en komplett bild därav mitt inlägg.
Tar tacksamt emot input!
Tack för svaret!Jag kan inte hitta något mer prisvärt än Tesla 3 från 2021 och framåt. Visst pratar jag i egen sak men herregud, de är nere på 350k nu och är fortfarande en av de bästa elbilarna på marknaden. Köp inte Tesla Y om du inte behöver, den är bullrigare och stötigare.
Strunta i hybrid, det är det sämsta av två världar. Då är det bättre att köpa en billigare bensin eller dieselbil och få låg värdeminskning. Hybrider drar inte 0 lit/mil i praktiken utan snarare 0.2-0.3 och en dieselbil är inget problem att få att dra 0,65. Det blir nästan inga pengar man sparar. På vintern drar hybriderna ännu mer, framförallt de som saknar bensinvärmare. Dock så är ju hybrid onekligen skönare att åka runt i, framförallt i stan. Diesel känns väldigt omodernt.
egentligen är det rätt galet! Undrar om botten är nådd eller om det kommer gå ner mer.Jag kan inte hitta något mer prisvärt än Tesla 3 från 2021 och framåt. Visst pratar jag i egen sak men herregud, de är nere på 350k nu och är fortfarande en av de bästa elbilarna på marknaden. Köp inte Tesla Y om du inte behöver, den är bullrigare och stötigare.
Strunta i hybrid, det är det sämsta av två världar. Då är det bättre att köpa en billigare bensin eller dieselbil och få låg värdeminskning. Hybrider drar inte 0 lit/mil i praktiken utan snarare 0.2-0.3 och en dieselbil är inget problem att få att dra 0,65. Det blir nästan inga pengar man sparar. På vintern drar hybriderna ännu mer, framförallt de som saknar bensinvärmare. Dock så är ju hybrid onekligen skönare att åka runt i, framförallt i stan. Diesel känns väldigt omodernt.
Jag har också uppmärksammat detta men vet inte vad prisnedgången beror på, har du något hum om det? Jag har utgått utifrån att elektrifierings-bubblan har lite spräckt och att nu framkommer många nackdelar med elbilar såsom att de är dyra pga elpriser, batteribyten oftare än tänkt etc vilket bubblar upp vid inflation och folk tänker mer på sin budget. När jag hamnat i denna tankebana blir det snarare att jag rör mig mot beprövad teknik - förbränningsmotorer..egentligen är det rätt galet! Undrar om botten är nådd eller om det kommer gå ner mer.
Får man en 2021/2022 om tre år för 150?
3an är större än man tror. Jag har inte haft barnvagn och så i den (är förbi den åldern) men den är mkt större än exempelvis Audi A4 eller BMW 3-serie med motsvarande yttermått. Ett gäng golfklubbor tror jag inte kommer vara några problem.Tack för svaret!
Jag har en föreställning att bilen vi köper kommer vara en vi vet kommer hålla en lång tid framöver och har inget intresse av att sälja för att köpa något nytt. Utan en bil som vi kan nyttja under en längre tidshorisont (>6år) och gärna längre som passar livets olika skeden. Skulle du säga att en Tesla Model 3 är fortsatt bra då? Anledningen till varför vi tittat på främst laddhybrid är på grund av möjligheten till elmotor i ~50km men då även bensin för livslängden av själva bilen. Vet inte hur livslängden på batterier är i en Tesla och eventuell framtida kostnad att ersätta ett "färdigt" batteri.
Hur upplever du utrymmen är i 3an, tror du det blir smidigt med barnvagn och golfbags exempelvis?
vad gäller batterier så är garantin på 8 år eller 20000 mil för batteriet och bilarna har 4 års nybilsgaranti(på exv Tesla)Jag har också uppmärksammat detta men vet inte vad prisnedgången beror på, har du något hum om det? Jag har utgått utifrån att elektrifierings-bubblan har lite spräckt och att nu framkommer många nackdelar med elbilar såsom att de är dyra pga elpriser, batteribyten oftare än tänkt etc vilket bubblar upp vid inflation och folk tänker mer på sin budget. När jag hamnat i denna tankebana blir det snarare att jag rör mig mot beprövad teknik - förbränningsmotorer..
Stämmer! Kör en Golf Sportcombi 4 Motion Alltrack på leaseing för 4300:-/mån ink 1500 mil/år.....billigt!vad gäller batterier så är garantin på 8 år eller 20000 mil för batteriet och bilarna har 4 års nybilsgaranti.
Om något går sönder efter 8 år så får man hoppas att en bilförsäkring täcker. De brukar dock vara upp till 8 år och 150000 mil. Sen kan man tycka ju mer åren går så bör även byte av batteri etc bli billigare om nu något skulle hända om ingen garanti eller försäkring finns. Är ju inte jättebilligt att byta en bensinmotor heller för den delen om något liknande skulle hända.
Vet dock inte om batteribyten sker så frekvent efter garantitiden tror inte det är mer frekvent än motorbyten
Är ju en hel del "skrämselpropaganda" vad gäller elbilar. Som vardagsbil tycker jag det funkar grymt! Om man är osäker så är privatleasing en bra väg, visst man får betala lite mer men å andra sidan så vet man vad det kommer kosta(på ett ungefär) om man nu vill ha en elbil och är osäker på värde.
Exv ligger ID.4(nya modellen) med en hel del utrustning från 5700/månad och 1500mil/år. Då har den Matrix led etc. Visst blir mycket pengar efter 3 år men man har i alla fall det alternativet
Det mest ekonomiska är väl att köpa 1-2 år gammal Golf Sportcombi eller dylikt
yes! Cupra Formentor nya modellen finns för 3800-3900 med 1500mil/år + 770kr skatt/månad dock inte så välutrustade (thats what she said...).Stämmer! Kör en Golf Sportcombi 4 Motion Alltrack på leaseing för 4300:-/mån ink 1500 mil/år.....billigt!
Kanske same same...men utan 4x4 och ID bilarna är de fulaste som VW skapat.......någonsin.....yes! Cupra Formentor nya modellen finns för 3800-3900 med 1500mil/år + 770kr skatt/månad dock inte så välutrustade (thats what she said...).
När man börjar kolla så, så blir det inte så mycket i skillnad mot en id.4 som jag skrev ovan om man då skall räkna in drivmedel med.
haha utseendediskussionen lämnar jag åt andra!Nya formentor ser ball ut dockKanske same same...men utan 4x4 och ID bilarna är de fulaste som VW skapat.......någonsin.....
En kommentar på räckvidden på XC60 T6 Recharge. Angiven räckvidd på den är 77km och verklig räckvidd är ca 65km vintertid och ca 80km sommartid. Har haft bilen 2 vintrar i norra norrland.3an är större än man tror. Jag har inte haft barnvagn och så i den (är förbi den åldern) men den är mkt större än exempelvis Audi A4 eller BMW 3-serie med motsvarande yttermått. Ett gäng golfklubbor tror jag inte kommer vara några problem.
Men visst, Model Y är mera "framtidssäker" på det sättet men jag rekommenderar i så fall att du provkör båda först. Eller om du vill ha en Model Y - provkör inte Model 3.
Några batteribyten skulle jag inte oroa mig för. Vid det här laget så finns gott om statistik på livslängd på batterierna och det oroar inte mig det minsta. Batteribyten förekommer - men det är extremt ovanligt. Mkt ovanligare än att behöva byta en förbränningsmotor men det går ingen runt och oroar sig för Lite kapacitet tappar man absolut på 10.000 mil men det handlar om några enstaka mil. Sen ligger degraderingen i stort sett still.
Äkta 50 km räckvidd på en hybrid, då måste du leta efter bilar med 80-90km i specen och då blir det dyrt. På en hybrid med angiven räckvidd på 50km kan du räkna med säg 35km om du ska ha värmen på och hålla normal trafikrytm. En granne hade en XC60 T8, han kom runt 20km med den.
Det är på bilar tillverkade 2023 och framåt som man kommer så långt? Riktigt bra i vilket fall!En kommentar på räckvidden på XC60 T6 Recharge. Angiven räckvidd på den är 77km och verklig räckvidd är ca 65km vintertid och ca 80km sommartid. Har haft bilen 2 vintrar i norra norrland.
Stämmer, modellen innan hade betydligt kortare räckvidd. Jag blev förvånad när jag fick denna att den kom så nära angiven räckvidd även vintertid. Hade förberett mig på mycket sämre utfall med tanke på allt man läst.Det är på bilar tillverkade 2023 och framåt som man kommer så långt? Riktigt bra i vilket fall!
Men tyvärr så är dem bra mycket dyrare än de 450k som @konkret vill lägga(även beggat) men de lär hålla värdet bra. Modellen innan med mindre batteri etc gick väl inte så långt?
Golf Alltrack säljs inte längre så det blir i så fall en Passat TDI 4M. En sådan kostar tyvärr inte i närheten av några 4300kr/mån, snarare det dubbla.Stämmer! Kör en Golf Sportcombi 4 Motion Alltrack på leaseing för 4300:-/mån ink 1500 mil/år.....billigt!
Jag har två barnvagnar i min model 3 utan problem. Får plats med ytterligare prylar utöver detta och då är det bara bagageutrymmet. Sen har man ju en frunk också.3an är större än man tror. Jag har inte haft barnvagn och så i den (är förbi den åldern) men den är mkt större än exempelvis Audi A4 eller BMW 3-serie med motsvarande yttermått. Ett gäng golfklubbor tror jag inte kommer vara några problem.
Men visst, Model Y är mera "framtidssäker" på det sättet men jag rekommenderar i så fall att du provkör båda först. Eller om du vill ha en Model Y - provkör inte Model 3.
Några batteribyten skulle jag inte oroa mig för. Vid det här laget så finns gott om statistik på livslängd på batterierna och det oroar inte mig det minsta. Batteribyten förekommer - men det är extremt ovanligt. Mkt ovanligare än att behöva byta en förbränningsmotor men det går ingen runt och oroar sig för Lite kapacitet tappar man absolut på 10.000 mil men det handlar om några enstaka mil. Sen ligger degraderingen i stort sett still.
Äkta 50 km räckvidd på en hybrid, då måste du leta efter bilar med 80-90km i specen och då blir det dyrt. På en hybrid med angiven räckvidd på 50km kan du räkna med säg 35km om du ska ha värmen på och hålla normal trafikrytm. En granne hade en XC60 T8, han kom runt 20km med den.
Oj då, kort serie = rareGolf Alltrack säljs inte längre så det blir i så fall en Passat TDI 4M. En sådan kostar tyvärr inte i närheten av några 4300kr/mån, snarare det dubbla.
Det kom en mindre facelift av Golfen och då blev det ingen Alltrack i utbudet, åtminstone i Sverige. Vet inte hur det ser ut utomlands.Oj då, kort serie = rare
Mkt imponerad av den måste jag säga.
33% av elbilsköparna vill ju gå tillbaks till fossilmotor ?. Någon tidning som ljuger ? Läst på Dagens PS.@konkret jag har ingen input vad gäller modeller och märken (eller totalekonomi heller), men elbil är så jäääkla bekvämt.
Har svårt att se oss gå tillbaka till fossilt.
Nu är det här ju elbilstråden, så biasen är total, men vad finns det för fördelar med en fossilbil, egentligen? Om man inte är den lilla procenten som kan spontant behöva dundra iväg hundra mil i ett sträck, eller bor och verkar där ladd-infrastrukturen är katastrof?
Eh, den där undersökningen lär inte tåla någon djupare granskning. Låt mig gissa att de frågat sina läsare eller liknande. Endast 8% av försäljningen i Sverige är diesel, någon tillbakagång till fossilt finns inte.33% av elbilsköparna vill ju gå tillbaks till fossilmotor ?. Någon tidning som ljuger ? Läst på Dagens PS.
Det är bekvämt på långresa. Det är enklare om man saknar egen laddplats.Nu är det här ju elbilstråden, så biasen är total, men vad finns det för fördelar med en fossilbil, egentligen? Om man inte är den lilla procenten som kan spontant behöva dundra iväg hundra mil i ett sträck, eller bor och verkar där ladd-infrastrukturen är katastrof?
33% av elbilsköparna vill ju gå tillbaks till fossilmotor ?. Någon tidning som ljuger ? Läst på Dagens PS.
Har för mig att det är en stor internationell undersökning de citerar, men jag har också för mig att det är ganska ”vinklade” frågor i den.Eh, den där undersökningen lär inte tåla någon djupare granskning. Låt mig gissa att de frågat sina läsare eller liknande. Endast 8% av försäljningen i Sverige är diesel, någon tillbakagång till fossilt finns inte.
Möjlighet till dragvikt är en fördel i utbudet av fossilbilar fortfarande.Du får liksom en sprillans Subaru Outback med fyrhjulsdrift, drag och vinterdäck som får dra 2000kg för ~450k. Sörplar nog i sig en del soppa, men skatten är låg jämfört med diesel pga etanolklassning. Motsvarande dragvikt för elbil och du är uppe i iX, i5, Model X eller EV9 och då är man uppe i dubbla nypriset.@konkret jag har ingen input vad gäller modeller och märken (eller totalekonomi heller), men elbil är så jäääkla bekvämt.
Har svårt att se oss gå tillbaka till fossilt.
Nu är det här ju elbilstråden, så biasen är total, men vad finns det för fördelar med en fossilbil, egentligen? Om man inte är den lilla procenten som kan spontant behöva dundra iväg hundra mil i ett sträck, eller bor och verkar där ladd-infrastrukturen är katastrof?
Tesla Y får dra 1600kg, E-tron 1800kg. Där är begagnatutbudet ganska brett så inga problem att hitta under 500k. Dock lämpar sig elbil inte särskilt bra för husvagnssemester. Förbrukningen ökar markant på ett mer märkbart sätt än en dieselbil. Men de är ju trevligare övriga dagar.Själv har jag bara en liten båt på 600kg obromsat 80-släp, men redan där börjar det bli jobbigt. Corolla hybrid får dra 450 kg obromsat, E-niro får dra 300 kg max...
Jag är lite sugen på att byta min 318d 2010 som jag kört fem år och 10000 mil med mot en 2021+ model 3, den har tillräcklig dragvikt för min båt och cykelhållare. Frågan är om jag blir less på att endast snabbladda iom att jag bor i lägenhet och parkerar på gatan. Räckviddsångest vet jag inte riktigt om jag har även fast jag mest kör landsväg och motorväg. Förr kunde jag åka till Åre från Stockholm på torsdag kväll efter jobbet, åka skidor/cykla fredag, lördag och halva söndag och sen köra hem. Det pallar jag inte längre utan tar hela torsdag och söndag som resdagar så det gör inget om jag behöver stanna och ladda en timme eller så.Tesla Y får dra 1600kg, E-tron 1800kg. Där är begagnatutbudet ganska brett så inga problem att hitta under 500k. Dock lämpar sig elbil inte särskilt bra för husvagnssemester. Förbrukningen ökar markant på ett mer märkbart sätt än en dieselbil. Men de är ju trevligare övriga dagar.
Intressant med dragvikt på E-niro. Min bror har en niro PHEV, den får dra 1500kg. Det är ju bevisligen samma bil fast med klenare motor.
Volkswagens märkligaste beslut någonsin.Det kom en mindre facelift av Golfen och då blev det ingen Alltrack i utbudet, åtminstone i Sverige. Vet inte hur det ser ut utomlands.
edit: Den finns inte i tyska konfiguratorn heller så jag gissar den försvann helt enkelt