Polestar 2Tesla Y
KiA iV6
BMW ix3
5000 mil/år
Vilken hade ni valt ikväll
Men med en pistol mot huvudet och valet måste vara av ovan hade jag personligen tagit tesla Y
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Polestar 2Tesla Y
KiA iV6
BMW ix3
5000 mil/år
Vilken hade ni valt ikväll
Det börjar närma sig bilbyte. Kör idag en BMW X1 F48 diesel som är inne på åttonde året. Har fastnat för en XC60 T6 Core Special Edition. Prissänkt till 579 tkr. Privatköp. Planen är att behålla 8-10 år som med nuvarande bil. Med nuvarande körmönster bör jag klara majoriteten av de resor jag gör på ren el. Kan ladda hemma.
Låter detta vettigt, eller bör jag hellre ta steget till ren el och då kanske Tesla 3 eller Y?
I valet mellan de två är Teslan det mer miljövänliga valet. Inte hybriden.Klarar du dig med hybrid med ditt körmönster så menar jag att det är dumt att släpa runt på tunga och miljöbelastande batteri.
Klart vettigast är således hybrid.
Är det den T6:an som har runt 9mils räckvidd så är det väl bara att köpa.
Annars så kanske en MB GLC eller C300 vara något
Hade polestar 2 tidigare men bytte precis pga behöver en något större. Var oerhört nöjd i övrigt. Kikade på alla tre ovan plus ett par till men valet landade på IX3. Ur ett elbilsperspektiv är det nog det sämsta valet men jag gillar att man får lite känslan av en ”riktigt” bil i den. Den är på gott och ont byggd på en fossibilsplattform. Dvs känslan av en fossilbil är påtaglig samtidigt som den är bakhjulsdriven och har något sämre range.Tesla Y
KiA iV6
BMW ix3
5000 mil/år
Vilken hade ni valt ikväll
Med så många mil per år gissar jag att det åks i jobbet en hel del - då hade jag tveklöst tagit Teslan av den enkla anledningen att navigation med tillgörande laddplanering är vida överlägsen Kian.Tesla Y
KiA iV6
BMW ix3
5000 mil/år
Vilken hade ni valt ikväll
Den skulle sitta som en smäck, men 8k i månaden!!!!!! Då blir det troligare en beggad A6 DIESEL på krita….för halva pengen…..lär vara riktigt bra familjevagn som sådant. Hade lätt kunnat tänka mig en i GTX-utförande, men dem är bra dyra
Miljövänliga eller koldioxidvänliga?I valet mellan de två är Teslan det mer miljövänliga valet. Inte hybriden.
Om man ska vara krass så är det enda argumentet för hybrider - "jag är för bekväm för att ställa om mina vanor". Om man hela tiden ska åka runt på el (vilket alla vill) så har man egentligen bara köpt en elbil med kort räckvidd och en snuttefilt under främre huven som inte används.
Som jag har uppfattat det råder det vetenskaplig konsensus om att total miljöpåverkan är lägre hos elbilar.Miljövänliga eller koldioxidvänliga?
Två skilda begrepp
Konsensus rådde även den gången någon stolle påstod att solen cirkulerade runt solen och arr jorden var rund.Som jag har uppfattat det råder det vetenskaplig konsensus om att total miljöpåverkan är lägre hos elbilar.
Jag beställde den(fast gtx) för ett par veckor sen! Lär bli toppen. Kör TMY nu och ser väldigt mycket fram emot att sitta i en ”vanlig bil” igenNågon som har siktet inställt på VW ID.7 Tourer? Lär bli en riktig tjänstebilsfavorit som tar passatens plats.
Cirka 3000kr i förmånsvärde. Upp till 60 mils räckvidd. 175kW laddeffekt och bra med bagageutrymme
En beggad A6Q kostar typ 450k, vad är den värd efter ytterligare tre år, 250k kanske? Att dieselbilar skulle hålla värdet som senaste tre åren är uteslutet.Den skulle sitta som en smäck, men 8k i månaden!!!!!! Då blir det troligare en beggad A6 DIESEL på krita….för halva pengen…..
Fan, du har säkert rätt din jobbiga jäkel!!En beggad A6Q kostar typ 450k, vad är den värd efter ytterligare tre år, 250k kanske? Att dieselbilar skulle hålla värdet som senaste tre åren är uteslutet.
Där har du 5500kr/mån bara i värdeminskning. Sen kostar den 2000kr/mån i soppa vid 150 mil i månaden och 0,65 i förbrukning.
500kr/mån i service+underhåll (lågt räknat) och 800kr/mån i försäkring. Skatt typ 400kr/mån.
Utan en enda reparation kostar en sådan uppåt samma pengar även räknat utan kreditkostnad. Det är dyrare än man tror att äga bil, många gör glädjekalkyler hela tiden
Tyvärr är jag lite jobbig i det här eftersom det är lite av mitt jobb Det är alltför många som bara räknar delar av kostnader vid eget köp och sen tittar man på privatlesingpriser och tycker det ser jättedyrt ut. Det ÄR dyrt med nya bilar om man räknar med allt. Sen går det alldeles säkert att åka billigare om man tittar på en äldre bil, har kontakter med någon verkstad som kan fixa saker billigt, och har lite tur. Men jämför man nyare elbil mot nyare dieselbil är det svårt att räkna hem en dieselbil. Sen kan man vilja ha det av andra anledningar såsom många långresor, ingen egen laddare, behov av hög dragvikt osv osvFan, du har säkert rätt din jobbiga jäkel!!
5k/m känns bra för en bruksbil. Sen bryr jag mig mindre om el kontra fosil på det ideologiska planet. El kaaaanske känns lite bättre i magen om man kisar gällande tillverknigen. Men du har nog rätt att jag gärna lurar mig själv gällande kringkostnader för en 5 år gammal dieseldoris. Frun kör helel och visst är det nice när det kostar 70:- till landet i dalarna kontra min bil som kostar 350:- i bränsle…..Tyvärr är jag lite jobbig i det här eftersom det är lite av mitt jobb Det är alltför många som bara räknar delar av kostnader vid eget köp och sen tittar man på privatlesingpriser och tycker det ser jättedyrt ut. Det ÄR dyrt med nya bilar om man räknar med allt. Sen går det alldeles säkert att åka billigare om man tittar på en äldre bil, har kontakter med någon verkstad som kan fixa saker billigt, och har lite tur. Men jämför man nyare elbil mot nyare dieselbil är det svårt att räkna hem en dieselbil. Sen kan man vilja ha det av andra anledningar såsom många långresor, ingen egen laddare, behov av hög dragvikt osv osv
På den tiden bestod konsensus av bakåtsträvare som från ett icke vetenskapligt förhållningssätt argumenterade för att jorden var solsystemets medelpunkt (eller vad du nu något otydligt hänvisar till).Konsensus rådde även den gången någon stolle påstod att solen cirkulerade runt solen och arr jorden var rund.
Folk blev avrättade för mindre.
Som ”vi” uppfattar saker och ting är oftast politiskt och medialt styrt.
Hur värmer du upp din bostad?Laddar hemma med Tibber och senaste månaderna har laddpriset imploderat med deras grid rewards.
Jag kör primärt med bergvärme men är en händig ”prepper” så jag växlar över till vedeldning när elpriser är orimligt högt (oftast vinter, x antal kr/kwh)Hur värmer du upp din bostad?
Jag har hittils varit skeptisk till timpris, då cirka 80 procent av vår elförbrukning är svår att skifta i tid till exempelvis natten, då elpriset oftast är lågt. Elbilsladdningen är naturligtvis enkel, den sker redan nattetid av hänsyn till elnätets funktion, men resten är svår att skifta i tid. Så jag tänker att det kanske inte blir billigare för oss med timpris.
De 80 procent som är svårt att koncentrera till natten är allt som inte är elbilsladdning, det vill säga uppvärmning, varmvatten, matlagning, samt mindre förbrukare som belysning och elektronik. Jag har kontor i bostaden, och det är full aktivitet inklusive dusch, tvätt, diskmaskin, matlagning till lunch och middag, samt kontorsarbete under de timmar som elpriset är högre.Jag kör primärt med bergvärme men är en händig ”prepper” så jag växlar över till vedeldning när elpriser är orimligt högt (oftast vinter, x antal kr/kwh)
Varför har du svårt att skifta över ca 80% av din förbrukning till natten för?? Hur värmer du huset? För jag antar det är där du menar att du har svårt??
Tvätt och diskmaskin är väl relativt lätta att flytta. Till pumpen kan man koppla smart styrning från ex Ngenic. Bör kunna spara 20-25%. Sedan om det är värt besväret är en annan fråga.De 80 procent som är svårt att koncentrera till natten är allt som inte är elbilsladdning, det vill säga uppvärmning, varmvatten, matlagning, samt mindre förbrukare som belysning och elektronik. Jag har kontor i bostaden, och det är full aktivitet inklusive dusch, tvätt, diskmaskin, matlagning till lunch och middag, samt kontorsarbete under de timmar som elpriset är högre.
Jag sitter i samma sits. Har haft timpris under ett år men det vägda timpriset blev ändå över 80 öre så jag struntade i det. Även om elbilsladdningen blev tokbillig så blev allt annat dyrare. Jag vill inte tvätta, diska och duscha mitt i natten. Matlagning går inte flytta heller. Uppvärmning är väl den största posten och jag vill inte ha kallt på dagen och varmt på natten. Har bara frånluftsvärmepump.Varför har du svårt att skifta över ca 80% av din förbrukning till natten för?? Hur värmer du huset? För jag antar det är där du menar att du har svårt??
Tack för rapporten från verkligheten. Vår situation är likadan.Jag sitter i samma sits. Har haft timpris under ett år men det vägda timpriset blev ändå över 80 öre så jag struntade i det. Även om elbilsladdningen blev tokbillig så blev allt annat dyrare. Jag vill inte tvätta, diska och duscha mitt i natten. Matlagning går inte flytta heller. Uppvärmning är väl den största posten och jag vill inte ha kallt på dagen och varmt på natten. Har bara frånluftsvärmepump.
Valet är alltid BMWTesla Y
KiA iV6
BMW ix3
5000 mil/år
Vilken hade ni valt ikväll
De 80 procent som är svårt att koncentrera till natten är allt som inte är elbilsladdning, det vill säga uppvärmning, varmvatten, matlagning, samt mindre förbrukare som belysning och elektronik. Jag har kontor i bostaden, och det är full aktivitet inklusive dusch, tvätt, diskmaskin, matlagning till lunch och middag, samt kontorsarbete under de timmar som elpriset är högre.
Jag sitter i samma sits. Har haft timpris under ett år men det vägda timpriset blev ändå över 80 öre så jag struntade i det. Även om elbilsladdningen blev tokbillig så blev allt annat dyrare. Jag vill inte tvätta, diska och duscha mitt i natten. Matlagning går inte flytta heller. Uppvärmning är väl den största posten och jag vill inte ha kallt på dagen och varmt på natten. Har bara frånluftsvärmepump.
Nu glider vi lite offtopic här, mycket mitt fel men ändå relativt relevant då timpris och hemmaladdning är en extremt stor fördel som elbimsbrukare.Tack för rapporten från verkligheten. Vår situation är likadan.
För att det ska löna sig med timpris måste man vara bättre på att flytta förbrukning till natten än vad genomsnittsförbrukaren är. Vi som har så mycket aktivitet i huset på dagtid klarar nog inte detta.
Men ni har bilar för 1-1,5 mills…..är de kontantade och klara är det ju billigt med eldrift..:..för de var ju inte gratisbilar….Nu glider vi lite offtopic här, mycket mitt fel men ändå relativt relevant då timpris och hemmaladdning är en extremt stor fördel som elbimsbrukare.
Som @byggarebob123 säger står det vardagliga för en försumbar nivå (dvs lampor, tv osv) Den stora delen är uppvärmning, av både hus och vatten. Idag är de flesta nyare system och pumpar förbereda för smartuppkoppling till t.ex tibber. Och många äldre kan kopplas upp genom bl.a Ngenic. Så även min bergvärmepump som närmar sig 20 år (2006)
Det som är lite svårare att styra till de billiga timmarna är som ni säger matlagningen. Övrigt är inga konstigheter. Det finns timer på de flesta tvätt och diskmaskiner så dessa laddas på em/kväll och går igång på lågpristimmar.
I vårt hushåll har vi barn som tränar så många dagar i veckan är vi 4pers som tar varmduschar. Och det gör vi inte på natten. Däremot går värmepumpen på natten och värmer upp varmvattnet vi använder under dagen.
Så imho, har man en värmeanläggning bestående av VVB/acktank och en laddbox hemma och kör relativt många mil i månaden så lönar sig timpris. Men det är som med elbilar överlag, passar de flesta och blir billigare överlag, men undantag finns alltid.
Sista dieselräkningen vi fick i mars 2022 var på 6700:- för endast diesel till frugans bil. Förra månaden betalade vi ca 550:- allt inkluderat (abbonemang, elöverföring, skatt osv) för elen på ungefär samma antal mil som mars - 22 (ca 300)
Men återigen, köper att det kanske inte är något för alla med varken elbil eller timpris. Men jag och frugan är numer 100% elburna med hennes tesla och min polestar och ekonomiskt sett hade vi inte kunnat ha ett billigare bilåkande med två så pass nya bilar som vi har idag om vi inte kört uteslutande på el.
Så för mig personligen har jag svårt att se att vi går tillbaka till fossildrift. Och det enbart baserat på vår privata ekonomi och inget annat som politik, värderingar, miljötänk osv utan rena kronor och ören i plånboken. Och körglädjen är en skaplig bonus
Jag låste mitt avtal förra året på 107 öre (eftersom jag trodde vintern skulle bli svindyr) men i efterhand insett att rörligt skulle blivit billigare då energipriserna varit väldigt låga i förhållande till allt annat som är snordyrt som räntor t.ex.Jag sitter i samma sits. Har haft timpris under ett år men det vägda timpriset blev ändå över 80 öre så jag struntade i det. Även om elbilsladdningen blev tokbillig så blev allt annat dyrare. Jag vill inte tvätta, diska och duscha mitt i natten. Matlagning går inte flytta heller. Uppvärmning är väl den största posten och jag vill inte ha kallt på dagen och varmt på natten. Har bara frånluftsvärmepump.
Jag gjorde nästan det valet när jag köpte en andrabil förra helgen.Valet är alltid BMW
Samma här. Vi har två elbilar och har mycket svårt att tänka oss någon fossilbil hädanefter. Visst är det trevligt med bra ekonomi, men jag skulle inte vilja ha en fossilbil även om det var billigare. För oss är ekonomi inte en stor faktor vid val av bil. Vi väljer bilar som vi gillar och "äter" kostnaden. Vi gillar prestanda och komfort hos våra elbilar, och elektrifiering av transportsektorn är viktigt för att sänka koldioxidutsläppen och minimera skadliga klimatförändringar.Så för mig personligen har jag svårt att se att vi går tillbaka till fossildrift.
Polestar 2
Men med en pistol mot huvudet och valet måste vara av ovan hade jag personligen tagit tesla Y
Hade polestar 2 tidigare men bytte precis pga behöver en något större. Var oerhört nöjd i övrigt. Kikade på alla tre ovan plus ett par till men valet landade på IX3. Ur ett elbilsperspektiv är det nog det sämsta valet men jag gillar att man får lite känslan av en ”riktigt” bil i den. Den är på gott och ont byggd på en fossibilsplattform. Dvs känslan av en fossilbil är påtaglig samtidigt som den är bakhjulsdriven och har något sämre range.
Med så många mil per år gissar jag att det åks i jobbet en hel del - då hade jag tveklöst tagit Teslan av den enkla anledningen att navigation med tillgörande laddplanering är vida överlägsen Kian.
Vi har både en Model Y och en Kia EV6 och de är jämförbart bra på mycket.
Men långresor samt packutrymme är två saker där Teslan vinner.
(Har ingen erfarenhet av BMW)
Ok näst sista spiken i kistan smäller in i4 M50 i detta med 3 extra paket (850k brutto), vilken hade ni valt nudå?Valet är alltid BMW