• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    985
Jag är lite sugen på att byta min 318d 2010 som jag kört fem år och 10000 mil med mot en 2021+ model 3, den har tillräcklig dragvikt för min båt och cykelhållare. Frågan är om jag blir less på att endast snabbladda iom att jag bor i lägenhet och parkerar på gatan. Räckviddsångest vet jag inte riktigt om jag har även fast jag mest kör landsväg och motorväg. Förr kunde jag åka till Åre från Stockholm på torsdag kväll efter jobbet, åka skidor/cykla fredag, lördag och halva söndag och sen köra hem. Det pallar jag inte längre utan tar hela torsdag och söndag som resdagar så det gör inget om jag behöver stanna och ladda en timme eller så.
Varför inte en LR -21? De kostar ju inte så hemskt mycket mer och på långresa kommer du älska den längre räckvidden och högre laddhastigheten. Angående att bara snabbladda: personligen skulle jag inte orka men det finns många som gör det.
 
Varför inte en LR -21? De kostar ju inte så hemskt mycket mer och på långresa kommer du älska den längre räckvidden och högre laddhastigheten. Angående att bara snabbladda: personligen skulle jag inte orka men det finns många som gör det.
Ja den ser lovande ut. En sak jag funderar på är försäkringen. Nu får man ju räkna in allt i totalpris och en nice bil kan få kosta lite osv men är det rimligt att betala 16k per år om man är 36 bast boende i Stockholmsområdet och kör 2000 mil per år? Ska man ta Trygg Hansa stor och utan samlingsrabatter och lägsta självrisk 3000kr åker priset upp på över 25k/år…
 
Jag är lite sugen på att byta min 318d 2010 som jag kört fem år och 10000 mil med mot en 2021+ model 3, den har tillräcklig dragvikt för min båt och cykelhållare. Frågan är om jag blir less på att endast snabbladda iom att jag bor i lägenhet och parkerar på gatan. Räckviddsångest vet jag inte riktigt om jag har även fast jag mest kör landsväg och motorväg. Förr kunde jag åka till Åre från Stockholm på torsdag kväll efter jobbet, åka skidor/cykla fredag, lördag och halva söndag och sen köra hem. Det pallar jag inte längre utan tar hela torsdag och söndag som resdagar så det gör inget om jag behöver stanna och ladda en timme eller så.
Av de som kör elbil, t ex i denna tråd, så laddar alla hemma i 95 % av fallen. Den fria prissättningen verkar vara ett problem som gör snabbladdning väldigt dyrt. Så som jag har tolkat saken…
 
Möjlighet till dragvikt är en fördel i utbudet av fossilbilar fortfarande.Du får liksom en sprillans Subaru Outback med fyrhjulsdrift, drag och vinterdäck som får dra 2000kg för ~450k. Sörplar nog i sig en del soppa, men skatten är låg jämfört med diesel pga etanolklassning. Motsvarande dragvikt för elbil och du är uppe i iX, i5, Model X eller EV9 och då är man uppe i dubbla nypriset.

Själv har jag bara en liten båt på 600kg obromsat 80-släp, men redan där börjar det bli jobbigt. Corolla hybrid får dra 450 kg obromsat, E-niro får dra 300 kg max...

För övrigt får både en Suzuki Swift med 82hk bensinmotor och en Model 3 med 500hk och 4wd dra 1000kg bromsat. Det känns rätt skevt :)
Aaah, just det. Har själv inte drag på elbilen, utan drar med skrotpickisen.

Dragvikter och fordonskombinationer är, precis som du säger, ganska konstiga.
 
Ja den ser lovande ut. En sak jag funderar på är försäkringen. Nu får man ju räkna in allt i totalpris och en nice bil kan få kosta lite osv men är det rimligt att betala 16k per år om man är 36 bast boende i Stockholmsområdet och kör 2000 mil per år? Ska man ta Trygg Hansa stor och utan samlingsrabatter och lägsta självrisk 3000kr åker priset upp på över 25k/år…
Så är det. Eftersom bilen har 400hk istället för 200hk som en "vanlig" bil så märks det. Men min bild är att försäkringen på "vanliga" bilar också blivit dyrare senaste åren.
Av de som kör elbil, t ex i denna tråd, så laddar alla hemma i 95 % av fallen. Den fria prissättningen verkar vara ett problem som gör snabbladdning väldigt dyrt. Så som jag har tolkat saken…
Det är dyrt om man laddar på fel ställen. Nima, Tesla, Ionity (med abb.) har ganska bra priser nu ~4-5kr/kwh. Att ladda på Fortum på 8.90kr/kwh gör bara AutoMotorsSport för att trigga dieselgubbarna "höhö, titta vad dyrt det är med elbil"

Sen om man saknar egen laddare är det ju bäst om man kan lämna bilen vid en publik långsamladdare (2-3kr/kwh). Dels för att det är billigare, dels för att det är bättre för batteriet. Men det funkar inte alltid logistiskt, jag vet.
 
Senast ändrad:
Halvförsäkringen är bra i alla fall 5800kr/år hos IF för min M3P

Sen vad den är om 3 år när helförsäkring behövs är oklart(1400 står det just nu för helförsäkring)
 
Vad hamnar du på totalt (leasing+skatt+bränsle) i månaden?
Skatt och försäkring betalas kvartals och årsvis. Så de ligger utanför. Ca 8000:-/år i skatt första 3 åren. Runt 5000:-/år i försäkring.

4300:-/mån för leasing ink serviceavtal, runt 1,-1,5 tank/ mån…säg ca 1000:-/mån. Så 5300:- ish.
 
Skatt och försäkring betalas kvartals och årsvis. Så de ligger utanför. Ca 8000:-/år i skatt första 3 åren. Runt 5000:-/år i försäkring.

4300:-/mån för leasing ink serviceavtal, runt 1,-1,5 tank/ mån…säg ca 1000:-/mån. Så 5300:- ish.
Så du har 4300+666+1000 ≈ 6000kr utan försäkring. Inte alls billigt.

Skriver detta bara för att påpeka att elbil fortfarande är billigare, i alla fall nu om laddningen inte kostar "en njure" och har man möjlighet att ladda hemma blir det extra besparingar.

Sen blir det ju billigare i framtiden, all teknik blir billigare, batterier med förhoppningsvis.
 
Så du har 4300+666+1000 ≈ 6000kr utan försäkring. Inte alls billigt.

Skriver detta bara för att påpeka att elbil fortfarande är billigare, i alla fall nu om laddningen inte kostar "en njure" och har man möjlighet att ladda hemma blir det extra besparingar.

Sen blir det ju billigare i framtiden, all teknik blir billigare, batterier med förhoppningsvis.
Korrekt, samma kalkyl för min Cupra Born (som inte är lika praktiskt som en golf kombi kanske men) är 4400kr ink försäkring + 30kr skatt + ca 300kr / månad laddkostnad hemma = 1300kr billigare per månad än ovan

Edit: det går säkert också att få in en mer praktiskt elbil mer jämförbar med en golf kombi inom 6000kr/månad
 
Någon som har siktet inställt på VW ID.7 Tourer? Lär bli en riktig tjänstebilsfavorit som tar passatens plats.
Cirka 3000kr i förmånsvärde. Upp till 60 mils räckvidd. 175kW laddeffekt och bra med bagageutrymme
IMG_8223.jpeg
IMG_8224.jpeg
 
Det börjar närma sig bilbyte. Kör idag en BMW X1 F48 diesel som är inne på åttonde året. Har fastnat för en XC60 T6 Core Special Edition. Prissänkt till 579 tkr. Privatköp. Planen är att behålla 8-10 år som med nuvarande bil. Med nuvarande körmönster bör jag klara majoriteten av de resor jag gör på ren el. Kan ladda hemma.

Låter detta vettigt, eller bör jag hellre ta steget till ren el och då kanske Tesla 3 eller Y?
 
Någon som har siktet inställt på VW ID.7 Tourer? Lär bli en riktig tjänstebilsfavorit som tar passatens plats.
Cirka 3000kr i förmånsvärde. Upp till 60 mils räckvidd. 175kW laddeffekt och bra med bagageutrymme
IMG_8223.jpeg
IMG_8224.jpeg
lär vara riktigt bra familjevagn som sådant. Hade lätt kunnat tänka mig en i GTX-utförande, men dem är bra dyra :(
 
Så du har 4300+666+1000 ≈ 6000kr utan försäkring. Inte alls billigt.

Skriver detta bara för att påpeka att elbil fortfarande är billigare, i alla fall nu om laddningen inte kostar "en njure" och har man möjlighet att ladda hemma blir det extra besparingar.

Sen blir det ju billigare i framtiden, all teknik blir billigare, batterier med förhoppningsvis.
Tycker det är billigt för en bil av den kalibern, men vi har alla olika preferenser. Vill helst inte äga en bil, så betalar gärna lite mer för att få slippa. Den var klart billigare när jag plockade ut den, sen gick räntan upp.
Har laddare hemma för 1,75kr/kwh. Så det kanske blir elbil i mars när leasingen löper ut. Det lär dock bli betydligt dyrare då vi behöver en rimligt stor och 4x4 är ett krav.
 
Märkligt. Här står det förmånsvärde 2880:-

Hörde cirka 3000 kronor från Volkswagen själva.
Ah, den gamla vanliga förvirringen att kalla förmånsskatten för förmånsvärde.

Förmånsvärdet är det skattepliktiga värdet av att ha en förmånsbil, som läggs ovanpå löntagarens beskattningsbara bruttolön.

Förmånsskatt är den skatt som detta förmånsvärde resulterar i. Det är denna skatt som Toveks bil beräknat till 2880 kr och felaktigt benämner som förmånsvärde.

Personligen tycker jag att det är riktigt knasigt att kalla den skatt som vi betalar för förmånsvärde, ungefär lika konstigt som om vi skulle kalla den vanliga inkomstskatten på vår lön för lönevärde.

Förmånsskatten för ett visst förmånsvärde varierar dessutom kraftigt mellan de som bor i en kommun med 30% kommunalskatt och tjänar under brytpunkten för statlig skatt, och de som har 35% kommunalskatt och dessutom tjänar så mycket att de betalar 20% statlig inkomstskatt på inkomsten ovanför brytpunkten.

En person som bor i Österåker och inte betalar statlig skatt betalar 1681 kr per månad i skatt för en ID.7. Om man bor i Degerfors och tjänar så pass att man betalar statlig skatt kostar samma bil 3208 kr per månad.

Det är ganska stor skillnad.

Så det vore mycket bättre om bilhandlarna skrev ut det faktiska förmånsvärdet, eventuellt kompletterat med en ungefärlig förmånsskatt för de som har en typisk inkomst.

Förmånsvärdet som arbetsgivaren ska deklarera för att arbetsgivaravgift och preliminärskatt ska bli korrekt beräknas här:


För ID.7 Tourer Pro:

1720176236348.png
 
Senast ändrad:
"... vid 50% marginalskatt" vilket lär gälla på alla som har förmånsbil som inte kör eget bolag

Mao man lägger på förmånsvärdet på lönen som inte räknas med i SGI vid "vanlig" anställning. Med eget AB så gör man oftast ett nettolöneavrdrag för att kunna räkna in förmånen SGI, man drar alltså av samma summa netto som förmånsvärdet är på.

Summa summarum tokdyrt numer att ha bil på bolaget speciellt dyrare ICE-bil. De som har en anställning och erbjuds förmånsbil och " bara" betalar 50% av förmånsvärdet har det bra :)
 
Senast ändrad:
De som har en anställning och erbjuds förmånsbil och " bara" betalar 50% av förmånsvärdet har det bra :)
Förstås. Men det ingår ju i lönebudgeten, bilen är inte "gratis" även om många vill hävda det. Utan bil hade de haft högre lön sannolikt.

Angående förmånsvärde vs förmånsskatt så gör alla likadant i annonsering lyckligtvis - man visar skattekostnaden vid 50% marginalskatt.
 
Senast ändrad:
Någon som har siktet inställt på VW ID.7 Tourer? Lär bli en riktig tjänstebilsfavorit som tar passatens plats.
Cirka 3000kr i förmånsvärde. Upp till 60 mils räckvidd. 175kW laddeffekt och bra med bagageutrymme
IMG_8223.jpeg
IMG_8224.jpeg
Jag tror den är kalas. Nya infotainmentsystemet som kom med 7an tar bort ID-bilarnas enda riktigt stora problem. Sen är det nog inte perfekt ändå men det verkar gå att leva med utan att ge gråa hår.
 
Förstås. Men det ingår ju i lönebudgeten, bilen är inte "gratis" även om många vill hävda det. Utan bil hade de haft högre lön sannolikt.

Angående förmånsvärde vs förmånsskatt så gör alla likadant i annonsering lyckligtvis - man visar skattekostnaden vid 50% marginalskatt.
Menade främst i relation till att ta bil via eget AB.

Men om man kan få högre lön istället för bil, eller bil och högre lön är väl beroende på hur bra man är på att förhandla :p
Vissa erbjuder en form av "bilersättning" den ligger inte med på vanliga lönen utan som en separat post (är väl för att de inte skall behöva öka den delen om lönen ökar med x% år till år). Min sambo som är anställd fick en bra pott där per/år på sitt nya jobb men den täcker knappt(tror nog inte den gör det när man räknar bort skatten) en exv ID.7 GTX (om man privatleasar) då den delen skattas som vanlig lön med. Men å andra sidan så räknas det in i SGI för henne vilket vanligt förmånsupplägg inte hade gjort.
 
Senast ändrad:
Jag tror den är kalas. Nya infotainmentsystemet som kom med 7an tar bort ID-bilarnas enda riktigt stora problem. Sen är det nog inte perfekt ändå men det verkar gå att leva med utan att ge gråa hår.
Det ska bli intressant att kolla in A6 e-tron när den dyker upp. För mig är det inte bara funktionen hos infotainment som skaver. ID-bilarna är alldeles för avskalade i inredningen, tycker jag.
 
Det ska bli intressant att kolla in A6 e-tron när den dyker upp. För mig är det inte bara funktionen hos infotainment som skaver. ID-bilarna är alldeles för avskalade i inredningen, tycker jag.
Den biten tror jag inte A6 etron är så annorlunda på. Gissar att den blir mycket som Q6? Den har ju tyvärr touch till allt.
 
Tillbaka
Topp