I4 alla dagar!Ok näst sista spiken i kistan smäller in i4 M50 i detta med 3 extra paket (850k brutto), vilken hade ni valt nudå?
(Barnvagnståget har gått)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
I4 alla dagar!Ok näst sista spiken i kistan smäller in i4 M50 i detta med 3 extra paket (850k brutto), vilken hade ni valt nudå?
Nej. Avbetalning på teslan, ca 4500:-/månad. Men den pengen inkluderar jag i den totala kostnaden per månad. Vår tidigare Skoda var avbetald och klar, trots detta när samtliga poster är summerade ligger teslan på ca 1800:-/månad lägre netto för oss än vad vår diesel Skoda gjorde.Men ni har bilar för 1-1,5 mills…..är de kontantade och klara är det ju billigt med eldrift..:..för de var ju inte gratisbilar….
Jag har dåligt koll på BMW och storleken. Så baserat på det jag vet hade jag då gått för Tesla YOk näst sista spiken i kistan smäller in i4 M50 i detta med 3 extra paket (850k brutto), vilken hade ni valt nudå?
Jag är helnöjd med i4 M50 och kan rekommendera den till alla som klarar sig utan ett bra baksäte. Om du ska sätta vuxna personer där bak rekommenderar jag att du provsitter, så du vet vad du ger dig in på.Ok näst sista spiken i kistan smäller in i4 M50 i detta med 3 extra paket (850k brutto), vilken hade ni valt nudå?
På den tiden bestod konsensus av bakåtsträvare som från ett icke vetenskapligt förhållningssätt argumenterade för att jorden var solsystemets medelpunkt (eller vad du nu något otydligt hänvisar till).
Jag ser ingen likhet med dagens vetenskapliga konsensus avseende elbilars miljöpåverkan.
Så länge vi inte politiserar den akademiska världen är det vetenskapliga förhållningssättet det mest robusta verktyget för att skapa ny kunskap, vilket även inkluderar att förkasta gammal kunskap.
Det är vad jag kör nu och gjort i 2 år.Ok näst sista spiken i kistan smäller in i4 M50 i detta med 3 extra paket (850k brutto), vilken hade ni valt nudå?
i4 om du/ni får plats där bak.Ok näst sista spiken i kistan smäller in i4 M50 i detta med 3 extra paket (850k brutto), vilken hade ni valt nudå?
Jag avser total miljöpåverkan.Koldioxidfri körning är det.
Vikten av elbilar gör att de förbrukar däck i mycket högre grad, släpper fler micropartiklar och sliter mer på vägarna.
Batterier som man inte riktigt vet vad man ska göra med när dom är slut.
Gruvdriften är inte heller någon miljövinst, för att säga det milt.
Elbil är vettigt i Bangkok, Tokyo, L.A, riktigt stora och trafikerade städer och kanske även i Stockholm, för att få bort avgaser i stan och smog som täcker städerna. I övrigt så är det ingen större miljövinst som man vill få det till.
Vad för slags miljö tänker du på?
Är det klimat eller miljö du fokuserar på?
Jag avser total miljöpåverkan.
om du söker på exempelvis ”total environmental impact of electric cars” så hittar du flera seriösa källor som säger att elbilar har mindre miljöpåverkan, även om elen framställs med fossila bränslen. I Sverige där elen är 98 procent koldioxidfri är fördelarna ännu större.
Gruvdrift och batteritillverkning ger naturligtvis miljöpåverkan, men petroleumindustrin är inte direkt någon naturvård, den heller.
Välj gärna elbilar där tillverkarna anstränger sig för att begränsa miljöpåverkan, som BMW som inte använder permanentmagneter i sina elmotorer, och utvecklar leveranskedjan för batterierna.
Tro kan man ju göra precis som man vill, men att läsa faktiska studier i stället för att skapa sin egen sanning är att föredra.Man kan söka på precis vad man vill.
Tror fortfarande att det är vettigare att köra hybrid så länge batteriet räcker för ens vardagliga bruk.
Tro kan man ju göra precis som man vill, men att läsa faktiska studier i stället för att skapa sin egen sanning är att föredra.
Du hal fel i grunden är det korta svaret. Vad du tror är mest miljövänligt är irrelevant. Att du tror att bygga en hel drivlina till är mer miljövänligt än ett något större batteri visar hur lite du kan. Så det blir en klassisk block på dig. Orkar inte med gubbar som "minsann vet" men som bara inte hänger med i sin samtid.Jodå, läst studier har jag gjort, men knappast fördjupat mig i dessa och det har nog inte du heller.
Sedan kan man beställa studier som ska baseras på ett eller annat och resultaten blir därefter.
Vi har ju även haft etanoldrivet som enligt undersökningar nästan var en vitamininjektion till både miljö och klimat.
Vänta bara tills någon höjer rösten och kommer på att vi har förbrukat resurserna redan i februari månad.
Den lokala miljön blir givetvis bättre om Bombay byter ut sina diesel tvåtaktare till eldrift, men någon övergripande miljövinst är det inte globalt och totalt sett.
Klarar man sig på 10mil per dag så är det bästa att köra med så litet batteri så man klarar sig för dessa 10mil.
Nejdå. Gubben med flintasteken på campingen är alla källor man behöverTro kan man ju göra precis som man vill, men att läsa faktiska studier i stället för att skapa sin egen sanning är att föredra.
Du hal fel i grunden är det korta svaret. Vad du tror är mest miljövänligt är irrelevant. Att du tror att bygga en hel drivlina till är mer miljövänligt än ett något större batteri visar hur lite du kan. Så det blir en klassisk block på dig. Orkar inte med gubbar som "minsann vet" men som bara inte hänger med i sin samtid.
Nu blev man sugen på flintastek. Och grogg.Nejdå. Gubben med flintasteken på campingen är alla källor man behöver
Kjell heter hanNejdå. Gubben med flintasteken på campingen är alla källor man behöver
Budskapet från Toyota och Lexus är att resurserna som krävs för batteri till en elbil räcker till sex laddhydrider eller 90 vanliga hybrider.Jag tror ungefär som Toyota.
Det är vettigare att bygga hybrider.
Budskapet från Toyota och Lexus är att resurserna som krävs för batteri till en elbil räcker till sex laddhydrider eller 90 vanliga hybrider.
Jag gillar deras hybrider. De går fantastiskt mjukt och fint och är väldigt effektiva. När jag bytte från min Lexus IS generation 2 med V6 till generation 3 med hybriddrift sänkte jag bensinförbrukningen med 30 procent, med likvärdig bil. Deras power split device, där bensinmotorn kontinuerligt samverkar med två elmotorer/generatorer är genial. Och det är inte så att den har dubbla drivlinor, då elmotorerna är inbyggda i transmissionen. Istället för en traditionell automatlåda med momentomvandlare och ett antal planetväxlar, totalt över 400 delar, så har power split device med två elmotorer några tiotal delar. Och det är effektivt på riktigt, till skillnad från Volvos och Volkswagens laddhybrider som är rejält törstiga när batteriet är tomt.
Så de har en viss poäng med sitt budskap. Om 90 bilägare byter sin icke-elektrifierade bil till en hybrid och sänker förbrukningen med 10-30 procent, så ger ju detta större minskning av koldioxidutsläpp än om samma batteriråvaror används till en enda ren elbil.
Men jag ser detta resonemang i första hand som ett sätt för Toyota att rättfärdiga att de säljer så få elbilar. Det är fortfarande bättre om fler skaffar rena elbilar än hybridbilar. Det ena utesluter ju inte det andra. Toyota kan fortfarande tillverka alla hybridbilar de klarar att sälja. Det är inte så att elbilarna förbrukar så mycket råvaror att det inte går att tilverka hybrider.
Men alla skaffar givetvis den bil som funkar bäst för dem. Jag väntade själv länge med att skaffa elbil eftersom jag är så kräsen avseende traditionella premiumvärden som lyxkänsla och fina material i inredningen.
Ett problem är att folk tror att alla måste använda sig av samma lösning. Vi är olika människor och våra förutsättningar ser olika ut. Därför kommer vi också lösa våra resor på olika sätta. Vissa kommer äga elbil, vissa kommer äga bil som går på annat bränsle. Vissa kommer inte äga bil alls och vissa komma använda bildelning etc.De flesta resor man gör är 3 till 5 mil.
En nyare laddhybrid fungerar gott och väl med den räckvidden.
En förutsättning är dock att man kan ladda hemma eller åtminstone på jobb. Kan man inte det så kan det vara vettigt med sällanladdning och ett stort batteri.
Jag klarade mig 100% på el med laddhybrid fram tills att laddmöjligheten där hemma försvann för mig.
Elbil är bra, men att tro att det är en helhetslösning globalt är så korkat så man bör skämmas.
Det skulle väl i så fall vara om alla körde runt i någon kinesisk GMW ORA Good Cat eller helst mindre.
Batterierna bör få mycket bättre energitäthet (det forskas garanterat på det) och förslagsvis inte batterier som kräver Astat eller andra ovanliga och svårproducerade metaller.
Tydligen pågår någon konstig form av energibrist dessutom då alla vetenskapliga rapporter har banat väg för ”grön energi” i bland annat Tyskland.
Goda intentioner med bedrövliga resultat. En paradgren tydligen.
Gillar man elbil så är det bara att köpa en elbil. Men laddar man 1 gång vecka så hade en laddhybrid varit bättre ur resurssynpunkt och således miljösynpunkt.
Gillar man inte laddhybrid så hade ett 2/3 delar mindre batteri varit på sin plats i fall man är miljömedveten.
Helt klart ett gäng som agerar som ”nyfrälsta” miljökämpar. Folk som älskar vindkraft, gruvdrift, vattenkraft och vågkraft…..på grannens tomt, fast helst i Afrika så man slipper se den.
Så man undrar vem som håller till på sin lilla campingplats i Sverige med flintasteken.
1. Elbil är billigt och enkelt, speciellt när man kan ladda hemma.
2. Elbil är riktigt bra i trånga och stora städer. Där är dom dessutom mest effektiva.
3. Verkningsgraden är mycket bättre än fossilbilar.
4. Elbilar har oftast bättre acceleration än fossilbilar.
Några av nackdelarna
1. Hög vikt, slitage på däck och slitage på väg
2. Folk som idag inte ens kan hitta en parkeringsplats där dom bor kan knappast ladda bilen hemma.
Nu kan man gärna tänka att hela världens befolkning bor i Malå, Blomstermåla eller annan liten ort där knappt lägenheter existerar, men så är inte fallet.
Att Sven-Olof långt inne i Jämtlands skogar, som gått från flintastek på kolgrill numera grillar Quornburgare på sin elgrill, har ett stort batteri på sin bil är ressursslöseri. Men han mår gott och tycker att han bidrar till en bättre miljö och kan klappa sig på axeln varje dag.
Det kanske han gör eftersom han inte kör pick-up med stötstångs-V8.
Ska man vara riktigt ekonomisk och miljömedveten så bör man inte ha någon bil alls, men då mister vi bekvämligheten. Och det vill vi väl inte.
Ja, gärna "miljövänligt" långt bort så man slipper se nackdelarna som innebär att det alls inte var miljövänligt utifrån ett globalt perspektiv där barnarbetare dör i gruvorna för att ta fram råvarorna...Helt klart ett gäng som agerar som ”nyfrälsta” miljökämpar. Folk som älskar vindkraft, gruvdrift, vattenkraft och vågkraft…..på grannens tomt, fast helst i Afrika så man slipper se den.
(kortat)
Ska man vara riktigt ekonomisk och miljömedveten så bör man inte ha någon bil alls, men då mister vi bekvämligheten. Och det vill vi väl inte.
Medhåll.Ett problem är att folk tror att alla måste använda sig av samma lösning. Vi är olika människor och våra förutsättningar ser olika ut. Därför kommer vi också lösa våra resor på olika sätta. Vissa kommer äga elbil, vissa kommer äga bil som går på annat bränsle. Vissa kommer inte äga bil alls och vissa komma använda bildelning etc.
Det finns ingen silverbullet. Men majoriteten av befolkningen i Sverige som vill äga sin egen bil kommer med stor sannolikhet äga en elbil i framtiden. Det ser vi i Norge exempelvis, där 90% av nybilsförsäljningen består av elbilar.
En stor orsak till att det är 90% elbil är extrema subventioner, fast jag tror att det var 80% av nybilsförsäljningen som var elbil.Ett problem är att folk tror att alla måste använda sig av samma lösning. Vi är olika människor och våra förutsättningar ser olika ut. Därför kommer vi också lösa våra resor på olika sätta. Vissa kommer äga elbil, vissa kommer äga bil som går på annat bränsle. Vissa kommer inte äga bil alls och vissa komma använda bildelning etc.
Det finns ingen silverbullet. Men majoriteten av befolkningen i Sverige som vill äga sin egen bil kommer med stor sannolikhet äga en elbil i framtiden. Det ser vi i Norge exempelvis, där 90% av nybilsförsäljningen består av elbilar.
Ja, gärna "miljövänligt" långt bort så man slipper se nackdelarna som innebär att det alls inte var miljövänligt utifrån ett globalt perspektiv där barnarbetare dör i gruvorna för att ta fram råvarorna...
Rätt, cykla istället om man ska vara verkligt miljövänlig.
Jag kör fossilbil men försöker vara en trevlig kille som gör rätt för mig i samhället. Även det är värt något. Den påklistrade "jag gör minsann RÄTT-attityden" är rent pinsam. Speciellt då det ofta är kontraproduktivt för just miljön!
Fortsätter lite på OT.Det hade varit knepigt att få tillstånd till att gräva fram litium i Sverige då man måste tänka på miljön.
Miljö mäts inte enbart i CO2 och bakom avgasrören på bilar.
Fortsätter lite på OT.
Det är absolut en rigorös tillståndsprocess för att få starta gruvor i Sverige (vilket är helt rätt) men tekniskt sett är det inte svårare eller smutsigare att starta brytning av litium än andra metaller, Cu, Zn, Au eller Fe t.ex. som redan bryts i Sverige. Dessutom gynnas nu gruvbrytning i Sverige och Europa av det nya EU direktivet Critical Raw Materials Act. Europa behöver bli mer självförsörjande på metaller, vi kan göra det mer ansvarsfullt, miljövänligt och klimatsmart än någon annanstans i världen.
En liten inblick i hur mycket mer metaller som behövs i en elbil jämfört med en fossilbil nedan. Inte så svårt att räkna ut att det kommer behövas mycket mer gruvbrytning för att tillgodose behovet om världen ska ställa om till fossilfritt.
Minerals used in electric cars compared to conventional cars – Charts – Data & Statistics - IEA
Minerals used in electric cars compared to conventional cars - Chart and data by the International Energy Agency.www.iea.org
Det som ofta glöms bort i debatten om klimatnytta och miljövänlighet är konsumtionstakten. Visst, det är bra för klimatet att köra elbil (så länge man laddar med fossilfri el) men byter man bil med 1-3 års mellanrum då kan man inte kalla sig miljövän.
Njaa, det där med att det är dåligt för miljön om man byter bil ofta går jag inte med på. Bilen säljs ju vidare, den slängs inte. Någon måste ju dessutom köpa ny bil, annars kommer det inte finnas några begagnade bilar att köpa.Fortsätter lite på OT.
Det är absolut en rigorös tillståndsprocess för att få starta gruvor i Sverige (vilket är helt rätt) men tekniskt sett är det inte svårare eller smutsigare att starta brytning av litium än andra metaller, Cu, Zn, Au eller Fe t.ex. som redan bryts i Sverige. Dessutom gynnas nu gruvbrytning i Sverige och Europa av det nya EU direktivet Critical Raw Materials Act. Europa behöver bli mer självförsörjande på metaller, vi kan göra det mer ansvarsfullt, miljövänligt och klimatsmart än någon annanstans i världen.
En liten inblick i hur mycket mer metaller som behövs i en elbil jämfört med en fossilbil nedan. Inte så svårt att räkna ut att det kommer behövas mycket mer gruvbrytning för att tillgodose behovet om världen ska ställa om till fossilfritt.
Minerals used in electric cars compared to conventional cars – Charts – Data & Statistics - IEA
Minerals used in electric cars compared to conventional cars - Chart and data by the International Energy Agency.www.iea.org
Det som ofta glöms bort i debatten om klimatnytta och miljövänlighet är konsumtionstakten. Visst, det är bra för klimatet att köra elbil (så länge man laddar med fossilfri el) men byter man bil med 1-3 års mellanrum då kan man inte kalla sig miljövän.
Njaa, det där med att det är dåligt för miljön om man byter bil ofta går jag inte med på. Bilen säljs ju vidare, den slängs inte. Någon måste ju dessutom köpa ny bil, annars kommer det inte finnas några begagnade bilar att köpa.
Politik, media osv.Är på Mallorca nu och fick en aha upplevelse av att inte ha sett en enda elbil eller hybrid. Vad beror detta på? Spanien med sin sol året om och sina solpanelparker, Granada osv.