• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    985
Hittar detta. Bättre subventioner än i Sverige

Endast 0,6 procent av personbilarna i trafik är laddbara. De är jämnt fördelade mellan laddhybrider och fullelektriska bilar. Årets fyra första månader stod laddhybrider för 8 procent av nyregistreringen i Spanien och batterielbilarna stod för ytterligare 4 procent [8]. Motsvarande siffror för Sverige är 24 respektive 27 procent [9].

Stöd till infrastruktur och elbilar

Spanien har infört nationella stödprogram (Moves) med en budget på 400 miljoner euro till 2023. Man har aviserat att budgeten kan komma att fördubblas. Man ger stöd till laddinfrastruktur för privatpersoner, små och medelstora företag, snabbladdning och ultrasnabbladdning. Batterielbilar är undantagna från registreringsavgift.

Laddhybrider med räckvidd mellan 3 och 9 mil berättigar till 4.500 euro, eller 7.000 euro om man skrotar en bil som är minst sju år gammal. Laddbara bilar med längre räckvidd än 9 mil berättigar till 4.500 euro, eller 7.000 euro om man skrotar en bil som är minst sju år gammal. Det gäller bilar med inköpspris upp till 45.000 euro eller 53.000 euro för 8- och 9-sitsiga bilar [10, 11].
 
Hittar detta. Bättre subventioner än i Sverige

Endast 0,6 procent av personbilarna i trafik är laddbara. De är jämnt fördelade mellan laddhybrider och fullelektriska bilar. Årets fyra första månader stod laddhybrider för 8 procent av nyregistreringen i Spanien och batterielbilarna stod för ytterligare 4 procent [8]. Motsvarande siffror för Sverige är 24 respektive 27 procent [9].

Stöd till infrastruktur och elbilar

Spanien har infört nationella stödprogram (Moves) med en budget på 400 miljoner euro till 2023. Man har aviserat att budgeten kan komma att fördubblas. Man ger stöd till laddinfrastruktur för privatpersoner, små och medelstora företag, snabbladdning och ultrasnabbladdning. Batterielbilar är undantagna från registreringsavgift.

Laddhybrider med räckvidd mellan 3 och 9 mil berättigar till 4.500 euro, eller 7.000 euro om man skrotar en bil som är minst sju år gammal. Laddbara bilar med längre räckvidd än 9 mil berättigar till 4.500 euro, eller 7.000 euro om man skrotar en bil som är minst sju år gammal. Det gäller bilar med inköpspris upp till 45.000 euro eller 53.000 euro för 8- och 9-sitsiga bilar [10, 11].
Det var som sjutton.

De kommer säkert hoppa på framöver.
Alla marknader är väl inte synkade.

Har du sett laddinfrastruktur där? Om den inte är så omfattande ännu så hänger det kanske ihop med få/inga elfordon?

Ser man till soltillgången så borde det vara frestande att kunna ladda hemma med egna solpaneler.
 
Är på Mallorca nu och fick en aha upplevelse av att inte ha sett en enda elbil eller hybrid. Vad beror detta på? Spanien med sin sol året om och sina solpanelparker, Granada osv.
Psykologi, missuppfattningar och ryktesspridning kanske leder till att folk är aviga till elbilar?

Ett annat exempel, men helt off topic: I Storbritannien har värmepumpar dragits in i kulturkriget, med resultat att många tror att de är dyra i drift eller ofta går sönder.
 
Psykologi, missuppfattningar och ryktesspridning kanske leder till att folk är aviga till elbilar?
En annan förklaring är att titta på inköpspriset på den genomsnittliga spanska bilen. Det är mycket mer sparsmakade bilar, minsta motorn, låg utrustning mm. Hybrider är helt enkelt mycket dyrare än minsta bensinmotorn.

Dacia Sandero Spaniens mest sålda bil - just sayin'
(Även MG ZS är en bensinare i Spanien)
1720518841348.png
 
Senast ändrad:
Precis vad du säger.

Lägg till att:
Det pratas väldigt lite miljö generellt politiskt o i media. (Politiskt ett dilemma med att Spanien som har stor tillverkning av fosilbilar, med många fabriker från MB, Nissan etc)
Spanjorerna är generellt inte så snabba att ta till sig ny teknik.
Väldigt få laddstationer i landet.

Potentialen är dock gigantisk med många soltimmar, väl utbyggd kärnkraft och bra infrastruktur.

Men än så länge är elbilar mycket ovanliga.
 
Precis vad du säger.

Lägg till att:
Det pratas väldigt lite miljö generellt politiskt o i media. (Politiskt ett dilemma med att Spanien som har stor tillverkning av fosilbilar, med många fabriker från MB, Nissan etc)
Spanjorerna är generellt inte så snabba att ta till sig ny teknik.
Väldigt få laddstationer i landet.

Potentialen är dock gigantisk med många soltimmar, väl utbyggd kärnkraft och bra infrastruktur.

Men än så länge är elbilar mycket ovanliga.
Hur långt har de kommit med solceller? För det mesta man ser på taken är väl bara vattenvärmare?
 
Hur långt har de kommit med solceller? För det mesta man ser på taken är väl bara vattenvärmare?
Tills för alldeles nyligen så fick man betala en avgift för o koppla upp sig mot elnätet (sälja el). Dessutom fick man betala skatt för den elen man producerade själv. Så man kunde teoretiskt gå back på att ha solceller.
Reglerna har nyss ändrats, så det kommer mer solceller på taken gissar jag, men finns (vad jag vet) inga incitament för privatpersoner att sätta upp paneler så det lär inte bli någon ”boom” direkt. Tyvärr.
 
Det var som sjutton.

De kommer säkert hoppa på framöver.
Alla marknader är väl inte synkade.

Har du sett laddinfrastruktur där? Om den inte är så omfattande ännu så hänger det kanske ihop med få/inga elfordon?

Ser man till soltillgången så borde det vara frestande att kunna ladda hemma med egna solpaneler.
Nä har inte sett några laddare alls. Däremot såg jag en fin Saab 😊

IMG_5139.jpeg
 
Idag var det dags för den första ”stora” turen med polestaren. Dvs där publik laddning var ett måste. Färden gick från Sörmland upp till Ölands norra udde, Böda! Och jag måste säga att allt gick över förväntan och extremt mycket smidigare än väntat! Ett laddstopp blev det, enligt bilens förslag i Oskarshamn och en 300kwh laddare där. Utmärkt, 16min laddning och snabbfrulle för familjen. På dessa 16min fick jag 30mils räckvidd! Sen nu ikväll fyllde jag upp batteriet ikväll här på Böda på vattenfalls 150kwh laddare. Tog lite drygt 35min från 30% upptill 90%! Går det såhär smidigt 2024 att resa med elbil känner jag ingen som helst oro för framtiden då jag tvivlar på att det kommer bli färre och långsammare laddplatser. Känns som en lågoddsare att det snarare är tvärtom
 
Idag var det dags för den första ”stora” turen med polestaren. Dvs där publik laddning var ett måste. Färden gick från Sörmland upp till Ölands norra udde, Böda! Och jag måste säga att allt gick över förväntan och extremt mycket smidigare än väntat! Ett laddstopp blev det, enligt bilens förslag i Oskarshamn och en 300kwh laddare där. Utmärkt, 16min laddning och snabbfrulle för familjen. På dessa 16min fick jag 30mils räckvidd! Sen nu ikväll fyllde jag upp batteriet ikväll här på Böda på vattenfalls 150kwh laddare. Tog lite drygt 35min från 30% upptill 90%! Går det såhär smidigt 2024 att resa med elbil känner jag ingen som helst oro för framtiden då jag tvivlar på att det kommer bli färre och långsammare laddplatser. Känns som en lågoddsare att det snarare är tvärtom
Lite planering och rimliga förväntningar. Alltså planera stop efter frukosten/lunch/fika/middag så är det inga problem.

T.om sambon tycker det är smidigt nu...
 
Lite planering och rimliga förväntningar. Alltså planera stop efter frukosten/lunch/fika/middag så är det inga problem.

T.om sambon tycker det är smidigt nu...
Absolut. Och med en 7-åring och en 10-åring är något stopp alltsom oftast nödvändigt ändå. Sen är det skillnad på stopp och stopp imho. Att tvingas stå 40-60min på någon öde rastplats är ju sådär faktiskt, men 15-20min är ju en baggis.
 
Intressant 0.74 räntan byttes ut mot 5.74 på Model Y. Nu är den nere på 0.74 igen.

Även Model 3 RWD och LR har numer 1.99% men dem höjde priserna idag (tror inte det har med tullar att göra). Efter drygt ett år så blir det ändå billigare trots prishöjning.
 
Senast ändrad:
Intressant 0.74 räntan byttes ut mot 5.74 på Model Y. Nu är den nere på 0.74 igen.

Även Model 3 RWD och LR har numer 0.74% men dem höjde priserna idag (tror inte det har med tullar att göra). Efter drygt ett år så blir det ändå billigare trots prishöjning
Model 3 har 1.99 inte 0.74?
 
Brorsan är sugen på att köpa en ny bil. Har läst ganska flitigt i tråden så jag försöker övertala honom att köpa en elbil istället för fossilbil. Jag är själv är inte där i dag men ser mig själv där om ett par år.

Lite kort: Två vuxna och två barn. Kör högst 800-1000 mil om året. Dessa milen är baserade på väldigt kort sträckor. Bor i storstad, radhus och ingen tillgång till laddning ”i hemmet”.

Många av er i tråden har tipsat om Tesla model 3. Dessa kan man hitta för under 300tkr, standard varianten med låga mil. Målet är att hålla sig kring 300tkr. Önskemålet är att kontanta bilen.

Vad säger panelen? Vad ska man tänka p utifrån dessa preferenser?

Edit: Long range kan få för ca 330tkr.
 
Brorsan är sugen på att köpa en ny bil. Har läst ganska flitigt i tråden så jag försöker övertala honom att köpa en elbil istället för fossilbil. Jag är själv är inte där i dag men ser mig själv där om ett par år.

Lite kort: Två vuxna och två barn. Kör högst 800-1000 mil om året. Dessa milen är baserade på väldigt kort sträckor. Bor i storstad, radhus och ingen tillgång till laddning ”i hemmet”.

Många av er i tråden har tipsat om Tesla model 3. Dessa kan man hitta för under 300tkr, standard varianten med låga mil. Målet är att hålla sig kring 300tkr. Önskemålet är att kontanta bilen.

Vad säger panelen? Vad ska man tänka p utifrån dessa preferenser?

Edit: Long range kan få för ca 330tkr.

Jag kör ungefär lika mycket som din bror per år (ca 1200) utan möjlighet att ladda hemma. Kör en M3LR -24. Allt beror på hur nära/enkelt de har att ladda iallafall? I mitt fall har kommunen publika 11kw-laddare 200m från lägenheten, så att ställa bilen över natten där en gång i veckan är inte ett problem i sig... hade jag behövt åka 5km till närmsta laddare kanske jag hade tänkt annorlunda.
Men ångrar det inte en sekund. Fantastikt skönt att åka el med allt vad det innebär.

Har blivit ca 5 långresor under det halvåret vi haft bilen, som gått helt smärtfritt.
 
Jag kör ungefär lika mycket som din bror per år (ca 1200) utan möjlighet att ladda hemma. Kör en M3LR -24. Allt beror på hur nära/enkelt de har att ladda iallafall? I mitt fall har kommunen publika 11kw-laddare 200m från lägenheten, så att ställa bilen över natten där en gång i veckan är inte ett problem i sig... hade jag behövt åka 5km till närmsta laddare kanske jag hade tänkt annorlunda.
Men ångrar det inte en sekund. Fantastikt skönt att åka el med allt vad det innebär.

Har blivit ca 5 långresor under det halvåret vi haft bilen, som gått helt smärtfritt.
Tack för snabb svar. Vad gjorde att ni valde M3LR och inte standard? Och varför just tesla.
 
Tack för snabb svar. Vad gjorde att ni valde M3LR och inte standard? Och varför just tesla.

I mitt fall är det en förmånsbil via jobbet. Så skillnaden att lägga några hundralappar till i månaden för hästkrafterna + 4wd gjorde att valet föll på den :)
Skulle jag skaffa en privat hade standard absolut kunnat vara aktuell... Det är inte så ofta man "gasar fullt", ca 300hk borde vara mer än tillräckligt :) LFP-batteri är dessutom ett plus där man kan ladda fullt hela tiden + fin laddkurva.
Edit; gällande tesla, så är det helt enkelt den bästa "elbilen" med allt vad det innebär. Bra räckvidd, snabb laddning, bra ruttplanerare, den utrustningen man vill ha osv... Pratar man om "bästa bilen" så vinner kanske inte tesla, där är det många andra som kommit längre, men då med andra brister i form av sämre laddning/infotainment/ruttplanerare etc...
 
I mitt fall är det en förmånsbil via jobbet. Så skillnaden att lägga några hundralappar till i månaden för hästkrafterna + 4wd gjorde att valet föll på den :)
Skulle jag skaffa en privat hade standard absolut kunnat vara aktuell... Det är inte så ofta man "gasar fullt", ca 300hk borde vara mer än tillräckligt :) LFP-batteri är dessutom ett plus där man kan ladda fullt hela tiden + fin laddkurva.
Edit; gällande tesla, så är det helt enkelt den bästa "elbilen" med allt vad det innebär. Bra räckvidd, snabb laddning, bra ruttplanerare, den utrustningen man vill ha osv... Pratar man om "bästa bilen" så vinner kanske inte tesla, där är det många andra som kommit längre, men då med andra brister i form av sämre laddning/infotainment/ruttplanerare etc...
Känns kanske spontant värt att lägga dem extra kronorna på en LR utifrån det du beskriver. Kanske lättare av bli av med den dagen man ska sälja.

Får även överväga andra bilmodeller. Sen är frågan, vad får man bäst/mest för pengarna i form av komfort, prestanda, laddning osv. Ska bli spännande att se vad övriga säger.
 
Brorsan är sugen på att köpa en ny bil. Har läst ganska flitigt i tråden så jag försöker övertala honom att köpa en elbil istället för fossilbil. Jag är själv är inte där i dag men ser mig själv där om ett par år.

Lite kort: Två vuxna och två barn. Kör högst 800-1000 mil om året. Dessa milen är baserade på väldigt kort sträckor. Bor i storstad, radhus och ingen tillgång till laddning ”i hemmet”.

Många av er i tråden har tipsat om Tesla model 3. Dessa kan man hitta för under 300tkr, standard varianten med låga mil. Målet är att hålla sig kring 300tkr. Önskemålet är att kontanta bilen.

Vad säger panelen? Vad ska man tänka p utifrån dessa preferenser?

Edit: Long range kan få för ca 330tkr.
Kort svar från telefon men prio på att välja en från 2021 och framåt. Mkt bättre bil. LR valfritt, främst om du behöver 4wd.
 
@jappdapi jag håller med @B1884 om att teslan tveklöst är den bästa elbilen på marknaden. Frugan har en 3 LR och jag själv kör en polestar 2. P2 är mer en ”riktig” bil som generellt känns rejälare. Men teslans användarvänlighet, förbrukning, körglädje osv är svårslagen för priset. Lägg därtill elektroniken så är det inte mycket till konkurrens, särskilt inte för 300k.
Åk till typ Riddermarks och kolla in olika modeller osv och se vad man får för 300k. Har svårt att se att det finns något bättre än tesla faktiskt.

Jag är extremt nöjd med min P2. Men då kör jag mycket i både jobbet och privat. Hade jag inte använt bilen i tjänst och inte kört så mycket privat hade jag lätt gått för tesla, precis som vi valde till frugan. Det som kan vara värt att kika upp är vad försäkringen kostar. När vår tesla blev 3 år och vagnskadegarantin gick ut blev det en rejäl fördyring på försäkringen. Från 500:-/månad till 2000:-/månad. Kör brorsan lite driver det upp milen ganska rejält utslaget på ett år.
 
Kort svar från telefon men prio på att välja en från 2021 och framåt. Mkt bättre bil. LR valfritt, främst om du behöver 4wd.
Tack för svar. Ser fram emot att höra mer om detta. Är milen någon viktig faktor att ta höjd för? I skrivande stund finns en standard 21 för under 300tkr med under 10k mil. Kollar man under 21 så får man en standard som knappt rullat 6k mil för samma pengar.
@jappdapi jag håller med @B1884 om att teslan tveklöst är den bästa elbilen på marknaden. Frugan har en 3 LR och jag själv kör en polestar 2. P2 är mer en ”riktig” bil som generellt känns rejälare. Men teslans användarvänlighet, förbrukning, körglädje osv är svårslagen för priset. Lägg därtill elektroniken så är det inte mycket till konkurrens, särskilt inte för 300k.
Åk till typ Riddermarks och kolla in olika modeller osv och se vad man får för 300k. Har svårt att se att det finns något bättre än tesla faktiskt.

Jag är extremt nöjd med min P2. Men då kör jag mycket i både jobbet och privat. Hade jag inte använt bilen i tjänst och inte kört så mycket privat hade jag lätt gått för tesla, precis som vi valde till frugan. Det som kan vara värt att kika upp är vad försäkringen kostar. När vår tesla blev 3 år och vagnskadegarantin gick ut blev det en rejäl fördyring på försäkringen. Från 500:-/månad till 2000:-/månad. Kör brorsan lite driver det upp milen ganska rejält utslaget på ett år.
Kul att höra att ni är nöjda med den. Fått samma uppfattning kring dina tidigare inlägg. Kollat runt lite och det är verkligen inte mycket bil man får jämfört med en M3. Den ser riktigt bra ut. Och utrustningen ska man inte prata om, fantastiskt jämfört med mycket annat.

Försäkringen är tok för dyrt jämfört med hans nuvarande bil. Blir verkligen dyra mil men samtidigt slipper han servicekostnader och dyrare drivmedel, vet inte riktigt om han kan räkna hem det med dessa låga mil han kör. Givetvis blir det däremot en helt annan upplevelse att köra en elbil kontra fossilbil.
 
Tack för svar. Ser fram emot att höra mer om detta. Är milen någon viktig faktor att ta höjd för? I skrivande stund finns en standard 21 för under 300tkr med under 10k mil. Kollar man under 21 så får man en standard som knappt rullat 6k mil för samma pengar.
Mekaniskt betyder milen i stort sett ingenting, väldigt lite milberoende slitage i en elmotor och batteri. Däremot slits ju förstås kaross av stenskott osv ju fler mil.
 
Mekaniskt betyder milen i stort sett ingenting, väldigt lite milberoende slitage i en elmotor och batteri. Däremot slits ju förstås kaross av stenskott osv ju fler mil.
Lager, bussningar, länkarmar, drivknutar osv osv slits lika mycket eller mer på en elbil, men det tar rätt många mil innan utgiften kommer. Oftast sånt som slits mest på en fosilbil med.
 
Mekaniskt betyder milen i stort sett ingenting, väldigt lite milberoende slitage i en elmotor och batteri. Däremot slits ju förstås kaross av stenskott osv ju fler mil.
Spännande. Alltså kan töja ut milen och koncentrera sig på en 21a och ev LR. Glöm ej berätta lite mer varför man ska absolut försöka hålla sig till 21 och uppåt.
 
Har du någon erfarenhet när dessa problem bruka dyka upp?
Runt 15k brukar man säga att många delar börjar vara utslitna, men mycket som påverkar.
På min BMW 520d som gått ca 15k har jag bytt:
Hjullager bak
Skivor+belägg
P-ändar
Bälgar luftfjädring
EGR-ventil.

Det enda av detta som inte hade behövt bytas om den varit eldriven är EGR-ventilen.
 
Tillbaka
Topp