• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    971
Drygt fem år senare så kommer mitt nästa inlägg i denna tråden, vår andrabil tackade oväntat för sig och där stod jag och visste inte riktigt vad jag skulle köpa…

Började att titta efter en mindre bensindriven automatare med vettiga mil men det visade sig vara riktigt torrt på den marknaden så blicken vändes mot hybridvärlden, lagom steg tänkte jag ☺️

Landade dock på en tio år gammal i3 med rex, jäklar vilken trevlig bil för klart vettig peng.
Kört några veckor nu och jag gillar den verkligen, passar oss perfekt!
Jag har typ sju minuter till jobbet, frugis kan ta den till stallet och affären, elpriser och sådant har jag inte fördjupat mig i - stoppar i sladden när det behövs på kvällen och sen går den en vecka till 😃
 
Attans, hoppades på lite mer, vanliga motorerna är lite klena även om hybridsystemet ”räddar den”.
Det lär väl inte hända något mer på bensinmotorfronten hos Volvo. Det är snart tio år sedan det var spiken i kistan för allt annat än fyrcylindrigt på två liter. Diesel är helt borta.

Eller vad tror ni andra?

MB GLE och BMW X5 finns med sex eller åtta cylindrar, för de som vill ha den typen av bilkänsla.
 
Senast ändrad:
Det lär väl inte hända något mer på bensinmotorfronten hos Volvo. Det är snart tio år sedan det var spiken i kistan för allt annat än fyrcylindrigt på två liter. Diesel är helt borta.

Eller vad tror ni andra?

MB GLE och BMW X5 finns med sex eller åtta cylindrar, för de som vill ha den typen av bilkänsla.
Tror precis som du, det är enbart 2l 4-cyl som kommer gälla för XC90 under hela dess livslängd. Tror inte Volvo har något nytt utvecklat på förbränningsmotorfronten på många år. Kanske att man ökar batteristorleken något och ökar effekten på elmotorn för att få den lite piggare.
 
Precis hemkommen ifrån en provkörning av en Tesla M3 med brorsan. (Hans ord nedan)

En väldigt cool bil, tekniken är helt magisk, prestanda var helt fantastiskt (performance), komforten var helt ok, rätt så stöttig, dörrarna kändes väldigt plastiga, kändes inte helt 100 i stabilitet (jämför med en modern e-klass). Överlag mycket rolig bil, väldigt mycket bil för pengarna men går absolut inte att jämföra med en E-klass som var planen från ursprungligen.

Tror inte det blir en elbil utan kommer högst sannolikt bli en E220d.

Tusen tack allihopa för er input.
 
Tror inte det blir en elbil utan kommer högst sannolikt bli en E220d.
Tja tillhör man kundgruppen så ;)
joe-newman-convertible-today-main-200206.jpg
 
Precis hemkommen ifrån en provkörning av en Tesla M3 med brorsan. (Hans ord nedan)

En väldigt cool bil, tekniken är helt magisk, prestanda var helt fantastiskt (performance), komforten var helt ok, rätt så stöttig, dörrarna kändes väldigt plastiga, kändes inte helt 100 i stabilitet (jämför med en modern e-klass). Överlag mycket rolig bil, väldigt mycket bil för pengarna men går absolut inte att jämföra med en E-klass som var planen från ursprungligen.

Tror inte det blir en elbil utan kommer högst sannolikt bli en E220d.

Tusen tack allihopa för er input.
Jag tycker inte Tesla Model 3 ska jämföras med en Mercedes e-klass med förbränningsmotor. Det blir liksom fel…
 
Vad anser du annars är rätt jämförelse?
Nu är det inte mig du citerar men om man letar efter en ersättare med eldrift till en Mercedes E klass = fokus på avslappnad körkomfort - då är det nog en Audi E-tron eller Mercedes EQC snarare som har rät typ av "aura". Tesla 3 är inte rätt bil då. Den är alldeles för "på" hela tiden.
 
Nu är det inte mig du citerar men om man letar efter en ersättare med eldrift till en Mercedes E klass = fokus på avslappnad körkomfort - då är det nog en Audi E-tron eller Mercedes EQC snarare som har rät typ av "aura". Tesla 3 är inte rätt bil då. Den är alldeles för "på" hela tiden.
Låter fullt rimligt och förstår din poäng.
 
Nu är det inte mig du citerar men om man letar efter en ersättare med eldrift till en Mercedes E klass = fokus på avslappnad körkomfort - då är det nog en Audi E-tron eller Mercedes EQC snarare som har rät typ av "aura". Tesla 3 är inte rätt bil då. Den är alldeles för "på" hela tiden.
Har en välutrustad E-klass w213 och en racemoddad Miata ND, prövat i princip alla elbilar. Svårt att byta då allt upplevs som plastigt, trist och med dålig komfort.
Det är uppenbart att elbilar tagits fram snabbt och man har försökt spara in på allt.
Taycan och EQS skulle funka men svinhögt pris i kombination med ca 50% värdetapp på tre år lockar inte.
 
Har en välutrustad E-klass w213 och en racemoddad Miata ND, prövat i princip alla elbilar. Svårt att byta då allt upplevs som plastigt, trist och med dålig komfort.
Det är uppenbart att elbilar tagits fram snabbt och man har försökt spara in på allt.
Taycan och EQS skulle funka men svinhögt pris i kombination med ca 50% värdetapp på tre år lockar inte.
Har du testat BMW i4 och i5? De är ju som traditionella premiumbilar.
 
@jappdapi jag håller med @B1884 om att teslan tveklöst är den bästa elbilen på marknaden. Frugan har en 3 LR och jag själv kör en polestar 2. P2 är mer en ”riktig” bil som generellt känns rejälare. Men teslans användarvänlighet, förbrukning, körglädje osv är svårslagen för priset. Lägg därtill elektroniken så är det inte mycket till konkurrens, särskilt inte för 300k.
Åk till typ Riddermarks och kolla in olika modeller osv och se vad man får för 300k. Har svårt att se att det finns något bättre än tesla faktiskt.

Jag är extremt nöjd med min P2. Men då kör jag mycket i både jobbet och privat. Hade jag inte använt bilen i tjänst och inte kört så mycket privat hade jag lätt gått för tesla, precis som vi valde till frugan. Det som kan vara värt att kika upp är vad försäkringen kostar. När vår tesla blev 3 år och vagnskadegarantin gick ut blev det en rejäl fördyring på försäkringen. Från 500:-/månad till 2000:-/månad. Kör brorsan lite driver det upp milen ganska rejält utslaget på ett år.
Var bor du och hur gammal är du?
Redan 500kr/mån är svindyrt enl mig.
Villa/60år och 3600kr helåret E-klass 2018
 
Var bor du och hur gammal är du?
Redan 500kr/mån är svindyrt enl mig.
Villa/60år och 3600kr helåret E-klass 2018
Teslor är svindyra att försäkra pga att de är dyra att reparera och har hög prestanda.
Kommer nog gälla många fler bilar så fort nybilsgarantier upphör och försäkringsbolagen ska börja stå för rep.
Det är som att hela världen bara tror att man får en massa effekt gratis med elbil och att gamla regler från fossilbilar/motorcyklar om att mer prestanda ger dyrare försäkring inte längre gäller.
 
Har du testat BMW i4 och i5? De är ju som traditionella premiumbilar.
Yepp, båda kanonbilar men bygger på fossilchassi så tvekar lite.
BMW har bästa infotainmentsystemet enl mig. Tydligt, snyggt och lättanvänt. Skitbra head up display dessutom.
Trivsamma att ratta som en BMW alltid är.
Befriande ”vanliga” där de andra elbilarna ser ut som rymdskepp.
Gillar båda.
 
Teslor är svindyra att försäkra pga att de är dyra att reparera och har hög prestanda.
Kommer nog gälla många fler bilar så fort nybilsgarantier upphör och försäkringsbolagen ska börja stå för rep.
Det är som att hela världen bara tror att man får en massa effekt gratis med elbil och att gamla regler från fossilbilar/motorcyklar om att mer prestanda ger dyrare försäkring inte längre gäller.
Är alla elbilar dyra att försäkra?
Tänker främst på i4/i5/EQE/EQS…då det blir MB, Bimmer (eller Tesla om jag snålar lite ) om jag byter till el.
Bortskämd med premiumkänslan
 
Yepp, båda kanonbilar men bygger på fossilchassi så tvekar lite.
BMW har bästa infotainmentsystemet enl mig. Tydligt, snyggt och lättanvänt. Skitbra head up display dessutom.
Trivsamma att ratta som en BMW alltid är.
Befriande ”vanliga” där de andra elbilarna ser ut som rymdskepp.
Gillar båda.
Jag har inte riktigt förstått varför man skulle tveka att välja en viss bil pga att den bygger på en speciell plattform. Gillar man bilen, utseende, prestanda, utrymmen etc, så är det väl bara att slå till? (givet att man gillar priset med :) )
Nästa generation av samma bil kommer antagligen alltid att vara "bättre" och bygga på en ännu modernare plattform.
 
Var bor du och hur gammal är du?
Redan 500kr/mån är svindyrt enl mig.
Villa/60år och 3600kr helåret E-klass 2018
Jag är 39 år, egen villa ute på vischan. +20 skadefria år osv. Men som @SpejsMan säger är teslor dyra att försäkra. Vi har dessutom alla möjliga tilläggsförsäkringar samt körsträcka på över 3000mil/år. Men jag ska erkänna att jag faktiskt inte räknade med att premien skulle gå upp till över 2k/månad när vagnskadegarantin gick ut. Det blev en smärre chock och inte så rolig. Men fortfarande är nettokostnaden för den här bilen lägre än vår tidigare fosilbil iom pendlat frugan har.
Teslor är svindyra att försäkra pga att de är dyra att reparera och har hög prestanda.
Kommer nog gälla många fler bilar så fort nybilsgarantier upphör och försäkringsbolagen ska börja stå för rep.
Det är som att hela världen bara tror att man får en massa effekt gratis med elbil och att gamla regler från fossilbilar/motorcyklar om att mer prestanda ger dyrare försäkring inte längre gäller.
 
Är alla elbilar dyra att försäkra?
Tänker främst på i4/i5/EQE/EQS…då det blir MB, Bimmer (eller Tesla om jag snålar lite ) om jag byter till el.
Bortskämd med premiumkänslan
Ingen av de där bilarna har väl funnits tillräckligt länge för att någon skulle behöva teckna helförsäkring för dem, så vi vet bara vad halvförsäkring kostar än så länge.

Min i4 M50 kostar 9640 kr per år för "Halvförsäkring stor för företagsägd bil" med 1500 mil körsträcka. Det tycker jag är dyrt.

Min frus Lexus UX 300e kostar 3283 kr per år. Det är mer rimligt, men så är inte den en lika dyr och motorstark bil. Men en elbil med traditionella premiumvärden är den.
 
Senast ändrad:
Är alla elbilar dyra att försäkra?
Tänker främst på i4/i5/EQE/EQS…då det blir MB, Bimmer (eller Tesla om jag snålar lite ) om jag byter till el.
Bortskämd med premiumkänslan
Många kommer säkert bli dyra, men tror MB och BMW med sina 100 års erfarenhet tänkt mer på service och reparationer än många nyare märken, vilket kanske kan hjälpa deras traditionellt dyra premier att komma ner lite åtminstone.

Min Mini SE -22:a med 185hk kostar mig 7k per år för IFs största helförsäkring.
Det är något billigare än min BMW 520d Xdrive -15, så elbilar behöver inte bli dyra automatiskt utan följer samma regler som fossiler.
 
Jag är 39 år, egen villa ute på vischan. +20 skadefria år osv. Men som @SpejsMan säger är teslor dyra att försäkra. Vi har dessutom alla möjliga tilläggsförsäkringar samt körsträcka på över 3000mil/år. Men jag ska erkänna att jag faktiskt inte räknade med att premien skulle gå upp till över 2k/månad när vagnskadegarantin gick ut. Det blev en smärre chock och inte så rolig. Men fortfarande är nettokostnaden för den här bilen lägre än vår tidigare fosilbil iom pendlat frugan har.
Fifän, 2K/månad är ju redigt dyrt. Kalla mig gubbig, men jag kan inte för mitt liv begripa varför så många elbilar måste ha sån prestanda. Har aldrig någonsin haft behov av att dra 0-100 på 4 sekunder liksom.
 
Fifän, 2K/månad är ju redigt dyrt. Kalla mig gubbig, men jag kan inte för mitt liv begripa varför så många elbilar måste ha sån prestanda. Har aldrig någonsin haft behov av att dra 0-100 på 4 sekunder liksom.
Det kommer ”gratis” av batteristorleken som behövs för att få lång räckvidd. Eftersom elmotorer med hög effekt inte drar mer vid lågt effektuttag än små (till skillnad från förbränningsmotorer) så är det ”billigt” att ge hög effekt på bilarna. Därmed kan man ta mer betalt utan att det egentligen kostar så mycket mer.

En nackdel då är förstås den högre försäkringsklassningen. Jag tror dock det kommer ändras framöver. Det är alldeles för trubbigt att titta på effekt för att förespå olycksfrekvens. Förr var hög effekt förknippat med prestandamodeller (och därmed många olyckor). Nu är det 300hk i vardagsbilar. Det behöver inte betyda att de körs hårt.
 
Fifän, 2K/månad är ju redigt dyrt. Kalla mig gubbig, men jag kan inte för mitt liv begripa varför så många elbilar måste ha sån prestanda. Har aldrig någonsin haft behov av att dra 0-100 på 4 sekunder liksom.

Det är alltid kul med effekt, men det är föraren som bör ha påslaget och inte bilen.
En Volvo 240 från -82 kan man ställa till mycket med.
Däremot så tog jag upp det med Norge och inlösen av bilar tidigare i tråden och jag tror att du egentligen hittar svaret på oresonligt dyra försäkringar där.
 
Det är alltid kul med effekt, men det är föraren som bör ha påslaget och inte bilen.
En Volvo 240 från -82 kan man ställa till mycket med.
Däremot så tog jag upp det med Norge och inlösen av bilar tidigare i tråden och jag tror att du egentligen hittar svaret på oresonligt dyra försäkringar där.
Jo, klart det är kul med effekt, men killgissar på att desto högre effekt desto större risk för att bilen behöver lösas in efter en olycka? Bra tryck i bilen borde gå hand i hand med ökad risk för olyckor kan man tycka.
 
Jag är 39 år, egen villa ute på vischan. +20 skadefria år osv. Men som @SpejsMan säger är teslor dyra att försäkra. Vi har dessutom alla möjliga tilläggsförsäkringar samt körsträcka på över 3000mil/år. Men jag ska erkänna att jag faktiskt inte räknade med att premien skulle gå upp till över 2k/månad när vagnskadegarantin gick ut. Det blev en smärre chock och inte så rolig. Men fortfarande är nettokostnaden för den här bilen lägre än vår tidigare fosilbil iom pendlat frugan har.

Hade du alltså halvförsäkring runt femhundringen innan...? Jag kollade på vad halvförsäkringen på en MYLR skulle gå på för egen del och det var en bit över 1 000 kr. Visserligen bor jag i en större stad och är lite yngre men tycker fortfarande att det är helt uppåt väggarna... Mycket av den ekonomiska fördelen med elbil raderas ju ut av försäkringspremierna. Eller finns det något bolag som ger bättre mängdrabatt eller är det något annat jag missat här?
 
Hade du alltså halvförsäkring runt femhundringen innan...? Jag kollade på vad halvförsäkringen på en MYLR skulle gå på för egen del och det var en bit över 1 000 kr. Visserligen bor jag i en större stad och är lite yngre men tycker fortfarande att det är helt uppåt väggarna... Mycket av den ekonomiska fördelen med elbil raderas ju ut av försäkringspremierna. Eller finns det något bolag som ger bättre mängdrabatt eller är det något annat jag missat här?
Frugan betalar 445 kr i månaden för sin MYLR via LF. Vi bor i Stockholm
 
Tillbaka
Topp