Skadar inte att fråga. Vi har även villaförsäkring via demMärkligt. Jag är olycksfri hittills, min sambo får liknande premier. Men det är när vi kollar på jämförelsesiter, vet inte om det går att få bra mängdrabatter som inte syns där.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Skadar inte att fråga. Vi har även villaförsäkring via demMärkligt. Jag är olycksfri hittills, min sambo får liknande premier. Men det är när vi kollar på jämförelsesiter, vet inte om det går att få bra mängdrabatter som inte syns där.
Jag håller med dig och @alfgrenDet är alltid kul med effekt, men det är föraren som bör ha påslaget och inte bilen.
En Volvo 240 från -82 kan man ställa till mycket med.
Däremot så tog jag upp det med Norge och inlösen av bilar tidigare i tråden och jag tror att du egentligen hittar svaret på oresonligt dyra försäkringar där.
Jo, klart det är kul med effekt, men killgissar på att desto högre effekt desto större risk för att bilen behöver lösas in efter en olycka? Bra tryck i bilen borde gå hand i hand med ökad risk för olyckor kan man tycka.
Jag håller med dig och @alfgren
Förr köptes en BMW med 300hk av någon som gillade att köra aktivt och därmed var olycksstatistiken hög medan idag körs de av Svensson.
Borde rätta till sig.
Sen så går ju det du hittar på med en 240 på trafiken för att täcka motpart och sen löses din bil in för 5000kr -3000kr i självrisk för vagnsskada, så där är ju stora skillnaden.
Precis, för de är inte konstruerade för att vara lätta att reparera.Det var lite av min poäng.
En knölig bakskärm på fel bil så blir det inlösen.
Jag håller med. Klart det är kul med accet (ett tag) men skulle hellre ha mer räckvidd och lägre effekt. Men som @alfgren skriver nedan är det väl inte så elbilar fungerar?!Fifän, 2K/månad är ju redigt dyrt. Kalla mig gubbig, men jag kan inte för mitt liv begripa varför så många elbilar måste ha sån prestanda. Har aldrig någonsin haft behov av att dra 0-100 på 4 sekunder liksom.
Det kommer ”gratis” av batteristorleken som behövs för att få lång räckvidd. Eftersom elmotorer med hög effekt inte drar mer vid lågt effektuttag än små (till skillnad från förbränningsmotorer) så är det ”billigt” att ge hög effekt på bilarna. Därmed kan man ta mer betalt utan att det egentligen kostar så mycket mer.
En nackdel då är förstås den högre försäkringsklassningen. Jag tror dock det kommer ändras framöver. Det är alldeles för trubbigt att titta på effekt för att förespå olycksfrekvens. Förr var hög effekt förknippat med prestandamodeller (och därmed många olyckor). Nu är det 300hk i vardagsbilar. Det behöver inte betyda att de körs hårt.
Ja. Tror det låg på ganska exakt 500:- månad?! Möjligt att det var uppåt 550:- men inte mer än så. Jag och familjen är väldigt välförsäkrade och har precis allting samlat hos trygg hansa så säkert gjorde samlingsrabatten lite åt det positivare hållet. Hade kanske kunnat få någon krona billigare någon annanstans om jag letat men jag är väldigt nöjd med TH som försäkringsbolag då de vid div ärenden varit föredömliga över de +20 år jag haft dem.Hade du alltså halvförsäkring runt femhundringen innan...? Jag kollade på vad halvförsäkringen på en MYLR skulle gå på för egen del och det var en bit över 1 000 kr. Visserligen bor jag i en större stad och är lite yngre men tycker fortfarande att det är helt uppåt väggarna... Mycket av den ekonomiska fördelen med elbil raderas ju ut av försäkringspremierna. Eller finns det något bolag som ger bättre mängdrabatt eller är det något annat jag missat här?
Min Tesla 3 kostar 550kr/mån halvförsäkring. Man belönas tyvärr inte för att vara lojal hos sitt bolag. Bättre att leta runt hela tiden.Ja. Tror det låg på ganska exakt 500:- månad?! Möjligt att det var uppåt 550:- men inte mer än så. Jag och familjen är väldigt välförsäkrade och har precis allting samlat hos trygg hansa så säkert gjorde samlingsrabatten lite åt det positivare hållet. Hade kanske kunnat få någon krona billigare någon annanstans om jag letat men jag är väldigt nöjd med TH som försäkringsbolag då de vid div ärenden varit föredömliga över de +20 år jag haft dem.
Njae. Kanske inte belönas genom premien men imho är det värt mycket att försäkringsbolaget ”gör rätt för sig” vid något ärende. Och för mig har verkligen TH gjort det, därav att jag också är ganska lojal. Hört div ”skräckhistorier” från kollegor, vänner, bekanta osv om deras bolag när olyckor varit framme. För mig har det aldrig varit strul utan de har cashat ut utan större problem eller ifrågasättningar. Finns säkert andra som har samma erfarenheter från sina/andra bolag men jag lär som sagt inte byta i första taget.Min Tesla 3 kostar 550kr/mån halvförsäkring. Man belönas tyvärr inte för att vara lojal hos sitt bolag. Bättre att leta runt hela tiden.
edit: nu kanske jag citerade fel person
Nä men en brutal värdeminskning väntar digSåg att Tesla har förnyat 0,74% ränta på MY. Låter nästan för bra för att vara sant. Finns det några dolda fallgropar?
Berätta mer!Nä men en brutal värdeminskning väntar dig
Syftar du på den stora uppdateringen som väntas i år?Nä men en brutal värdeminskning väntar dig
Nej men det räcker med att titta historiskt. Tesla är helt fokuserade på nybilsförsäljning så de sänker nypriser hur de vill, skapar räntekampanjer mm. Allt detta slår på andrahandsmarknaden. Det pressas ut fler bilar än begagnatmarknaden kan svälja.Berätta mer!
Jag tror inte uppdateringarna riktigt har den stora betydelsen utan tittar bara på märket som helhet. Alla bilar på begmarknaden är (nästan) likadana, det enda sättet att få sin bil såld är att vara billigast. Det pressar verkligen priserna mot botten.Syftar du på den stora uppdateringen som väntas i år?
Är det inte ganska normalt med ~50% värdeminskning på tre år?Nej men det räcker med att titta historiskt. Tesla är helt fokuserade på nybilsförsäljning så de sänker nypriser hur de vill, skapar räntekampanjer mm. Allt detta slår på andrahandsmarknaden. Det pressas ut fler bilar än begagnatmarknaden kan svälja.
Min granne betalade 808 tusen för sin Model Y Performance för 3 år sen, vad är den värd idag, 450k? 10 tusen i månaden i värdeminskning. Min egen ligger inte så mkt bättre till.
Jag tror inte uppdateringarna riktigt har den stora betydelsen utan tittar bara på märket som helhet. Alla bilar på begmarknaden är (nästan) likadana, det enda sättet att få sin bil såld är att vara billigast. Det pressar verkligen priserna mot botten.
Det är tyvärr lite av ett missförstånd. Det är något många hört men man känner inte till att det är alltid räknat från BRUTTOpriset. Eftersom tyska märken, Volvo osv alltid gett 10-15% rabatt i snitt så har den verkliga värdeminskningen varit mkt lägre än 50%. Så en Tesla som "har 50% restvärde" är väsentligt dyrare än motsvarande tysk eller svensk bil som köpts förr med rabatt. Tesla har ju inga rabatter.Är det inte ganska normalt med ~50% värdeminskning på tre år?
Grattis! Komiskt att min OCD triggades med en gång när det första jag ser är hur nära luckan är garageöppningen
Då var man elbilsägare! Är positivt överraskad av Tesla.
Alla säger den är bättre än ex30 i princip. Rymligare, mer komfortabel.Tja! Har ni sett kampanjen hos Zeekr på deras Zeekr X? Någon som provkört? Hur står sig den mot syskonet Volvo EX30? Känns väldigt prisvärt sett till 1500 mil/år?
Tja! Har ni sett kampanjen hos Zeekr på deras Zeekr X? Någon som provkört? Hur står sig den mot syskonet Volvo EX30? Känns väldigt prisvärt sett till 1500 mil/år?
Alla säger den är bättre än ex30 i princip. Rymligare, mer komfortabel.
Kampanjen är mkt bra
Till och med ganska mkt större, 64kwh istället för 49kwh.Har dessutom lite större batteri om jag fattade det rätt dvs lite längre räckvidd.
Till och med ganska mkt större, 64kwh istället för 49kwh.
Jag kan inte komma på en enda anledning att välja Volvo EX30 istället. Dock är EX30 billigare i absolut snikigaste versionen om man bara vill ha lågt inköpspris.
Är den inte utvecklad hos Zeekr i Göteborg? Kan ha mycket å göra med varför den känns som den känns. De har ju trots allt 2000 anställda på Zeekr i Göteborg så de måste ju göra något Och många av dem kommer förmodligen från Volvo.Efter att ha provkört Zeekr X (låt vara med en säljare som passagerare som desstuom bestämde vart vi skulle åka) så kan väl sägas att den uppför sig betydligt mera "vuxet" och mindre lekfult, utan att för den skull inte sakna pulver om det behövs. Till skillnad från både MG4 och Cupra Born som jag testat i närtid och min egna Nissan Leaf, så var detta mycket mera "bil" och kändes väldigt mycket Volvo. Tryggt, säkert, ordentligt. På ett helt annat sätt än de andra gör. Otroligt imponerad.
Finns ingen anledning att tro att användningen av samma komponent i flera bilar är något dåligt. Det måste bara vara komponenter som är utformade för att användas i samma klass av bil och det måste implementeras snyggt. Har du ratt från en A-klass i en S-klass blir det liksom fel.Jo, den är ju det. Backspeglarna kommer från Polestar 2, rattspakarna från EX30 osv. Det behöver ju inte vara dåligt att återanvända det som är bra på andra inom familjen.
Ett bra exempel på rolig/tokig implementering var när Aston använde vindruteknappar från Volvo S40/V50, rimmade väldigt dåligt men det var väl Fords sätt att spara några kronor.Finns ingen anledning att tro att användningen av samma komponent i flera bilar är något dåligt. Det måste bara vara komponenter som är utformade för att användas i samma klass av bil och det måste implementeras snyggt. Har du ratt från en A-klass i en S-klass blir det liksom fel.
Aston använde Volvo's infotainmentsystem också, det var redan dåligt i Volvobilar, ännu värre i Aston. Även nycklarna var Volvo, om man slet ut lädersidan så stod det Volvo under. När man har lågvolymsproduktion kan man spara mycket pengar på att inte behöva ta fram egna komponenter med leverantörer. Att ta fram exempelvis formsprutningsverktyg kan kosta runt en mille styck.Ett bra exempel på rolig/tokig implementering var när Aston använde vindruteknappar från Volvo S40/V50, rimmade väldigt dåligt men det var väl Fords sätt att spara några kronor.
Jag tycker att framförallt det som är lätt för kunder att se bör skilja och framförallt ge en premiumkänsla när det är sådan skillnad i pris.Aston använde Volvo's infotainmentsystem också, det var redan dåligt i Volvobilar, ännu värre i Aston. Även nycklarna var Volvo, om man slet ut lädersidan så stod det Volvo under. När man har lågvolymsproduktion kan man spara mycket pengar på att inte behöva ta fram egna komponenter med leverantörer. Att ta fram exempelvis formsprutningsverktyg kan kosta runt en mille styck.
Förvisso rätt rejält stora verktyg eller väldigt komplicerade om dom ska komma upp i miljonen. Men finns många anledningar att hålla ner artikelnummerAston använde Volvo's infotainmentsystem också, det var redan dåligt i Volvobilar, ännu värre i Aston. Även nycklarna var Volvo, om man slet ut lädersidan så stod det Volvo under. När man har lågvolymsproduktion kan man spara mycket pengar på att inte behöva ta fram egna komponenter med leverantörer. Att ta fram exempelvis formsprutningsverktyg kan kosta runt en mille styck.