• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    971
Förvisso rätt rejält stora verktyg eller väldigt komplicerade om dom ska komma upp i miljonen. Men finns många anledningar att hålla ner artikelnummer
Så är det säkert, en miljon är bara något jag hört men det handlade väl förmodligen om ett större verktyg i det fallet. Oavsett vad så kommer man behöva många verktyg om varje liten plastdetalj ska tas fram på egen hand - blir många detaljer och således många verktyg.
 
Finns ingen anledning att tro att användningen av samma komponent i flera bilar är något dåligt. Det måste bara vara komponenter som är utformade för att användas i samma klass av bil och det måste implementeras snyggt. Har du ratt från en A-klass i en S-klass blir det liksom fel.
Bilen bygger ju på samma bottenplatta och säkert en massa annat som inte syns som andra bilar inom Geely, både EX30, Smart #1 och del andra bilar. Blir det billigare för mig (jo., tjena! Men i teorin i alla fall) så har jag inget problem med det.
 
Senast ändrad:
Jag var och provade bmw i5 i veckan. Man åker riktigt fint, men jag gillar inte känslan av att det inte är en elbilsplattform. Ingen frunk och lite halvtrångt i kupen trots att det är en stor bil.

Av någon anledning stal den min hjärta. Det kan ha varit byggkvalitet ihop med den otroligt fina gången i bilen. Det skavde lite att åka hem i min Ioniq 5 igen.

560 km wltp känns också snålt

Idag kom Audi med sin motsvarighet. Till samma pengar dessutom, men med 750 km wltp.

Ändå har bmwn fördel just nu. Vad säger ni?
 
Mycket negativt om elbilar i media nu, marknaden verkar trög med höga priser och överfulla bilhallar. Vad är det som gäller egentligen? Dumt att ge sig in i marknaden nu om man har en duglig fossilbil?

Kikat på Nissan Ariya och Skoda Enyaq - någon här med erfarenhet av dessa två?
 
Mycket negativt om elbilar i media nu, marknaden verkar trög med höga priser och överfulla bilhallar. Vad är det som gäller egentligen? Dumt att ge sig in i marknaden nu om man har en duglig fossilbil?
Varför skulle det vara dumt att skaffa elbil, om du vill ha en? Vad spelar det för roll vad marknaden tycker? Är du orolig för att det blir hög värdeminskning? Hur vet du att det blir billigare att fortsätta köra fossilbil?
 
Senast ändrad:
Varför skulle det vara dumt att skaffa elbil, om du vill ha en? Vad spelar det för roll vad marknaden tycker? Är du orolig för att det blir hög värdeminskning? Hur vet du att det blir billigare att fortsätta köra fossilbil?
Tråkigt svar till en som vill ha feedback från de som har el och hybridbil.

Själv så kan jag inte ge något bra svar. Kör fossilt och tar inte steget pga att jag inte kan ladda hemma eller på jobbet.
 
Varför skulle det vara dumt att skaffa elbil, om du vill ha en? Vad spelar det för roll vad marknaden tycker? Är du orolig för att det blir hög värdeminskning? Hur vet du att det blir billigare att fortsätta köra fossilbil?
Det blir garanterat inte billigare att köpa fossilbil. Folk är genuint sämst på att räkna, tittar på att en V90CC kostar 300k idag och hade 380k nypris och tänker "oj, de har ju ingen värdeminskning, det blir ju jättebilligt!" utan att fatta att motsvarande bil idag kostar 700.000kr. Och 50 tusen i skatt. Och 6 tusen per år i Service...
 
Tråkigt svar till en som vill ha feedback från de som har el och hybridbil.
Alla jag känner som har hybrid klagar konstant över att räckvidden på el är för kort och att den blir ännu kortare på vintern när de vill ha värme. De vill bara köra mer på el. De som byter bil byter uteslutande till 100% elbil, känner 0 personer som gått åt andra hållet.
 
Mycket negativt om elbilar i media nu, marknaden verkar trög med höga priser och överfulla bilhallar. Vad är det som gäller egentligen? Dumt att ge sig in i marknaden nu om man har en duglig fossilbil?

Kikat på Nissan Ariya och Skoda Enyaq - någon här med erfarenhet av dessa två?
Du kan inte "räkna hem" en redan betald äldre dieselbil genom att gå över till el. Så mycket kostar det trots allt inte att tanka. Så vill du byta får du göra det för att du vill ha en elbil. Vilket är fullt rimligt.

Känner 0 personer som köpt Ariya så där kan jag inte säga något. Nåt är konstigt med bilen eftersom de inte säljer nånting i Sverige verkar det som. Eller så är bara ÅF kass på företagsmarknaden som står för 90>% i prisklassen och det är inget fel på bilen.

Enyaq känner jag flera som har. Alla gillar själva bilen men HATAR infotainmentsystemet. Det är långsamt, buggigt och allmänt bedrövligt. Det har dock blivit bättre på senare årsmodeller. Jag skulle inte vara rädd på något sätt för att köpa bilen, det finns en fungerande andrahandsmarknad för dem.
 
Alla jag känner som har hybrid klagar konstant över att räckvidden på el är för kort och att den blir ännu kortare på vintern när de vill ha värme. De vill bara köra mer på el. De som byter bil byter uteslutande till 100% elbil, känner 0 personer som gått åt andra hållet.
Ja, förstår det. Kan man inte ladda hemma blir hybriden ännu sämre.
 
Tråkigt svar till en som vill ha feedback från de som har el och hybridbil.

Själv så kan jag inte ge något bra svar. Kör fossilt och tar inte steget pga att jag inte kan ladda hemma eller på jobbet.
Jo, jag förstår om mitt svar uppfattas som konstigt. Jag svarade endast på det första stycket i frågan, inte delen om specifika bilmodeller.
 
Du kan inte "räkna hem" en redan betald äldre dieselbil genom att gå över till el. Så mycket kostar det trots allt inte att tanka. Så vill du byta får du göra det för att du vill ha en elbil. Vilket är fullt rimligt.

Känner 0 personer som köpt Ariya så där kan jag inte säga något. Nåt är konstigt med bilen eftersom de inte säljer nånting i Sverige verkar det som. Eller så är bara ÅF kass på företagsmarknaden som står för 90>% i prisklassen och det är inget fel på bilen.

Enyaq känner jag flera som har. Alla gillar själva bilen men HATAR infotainmentsystemet. Det är långsamt, buggigt och allmänt bedrövligt. Det har dock blivit bättre på senare årsmodeller. Jag skulle inte vara rädd på något sätt för att köpa bilen, det finns en fungerande andrahandsmarknad för dem.
Tack för utförligt svar! Ja det blir ett väldigt hopp i utgifter, men väldigt lockande att slippa tanka och traditionell service.
 
Tack för utförligt svar! Ja det blir ett väldigt hopp i utgifter, men väldigt lockande att slippa tanka och traditionell service.

Fast frågan är ju hur det blir med garanti/goodwill om man inte kör traditionell årlig service, om det ingår i tillverkarens rekommendationer.

Då det är där pengarna finns för tillverkarna/återförsäljarna.

Nån tillverkare har ju byta av kylväska i batteriet (dyrt?) i serviceplanen..
 
Tack för utförligt svar! Ja det blir ett väldigt hopp i utgifter, men väldigt lockande att slippa tanka och traditionell service.
Vill du inte ha schemalagd service är det bara Tesla som gäller. Alla andra har det ändå trots eldriften.
Fast frågan är ju hur det blir med garanti/goodwill om man inte kör traditionell årlig service, om det ingår i tillverkarens rekommendationer.

Då det är där pengarna finns för tillverkarna/återförsäljarna.

Nån tillverkare har ju byta av kylväska i batteriet (dyrt?) i serviceplanen..
Kia har byte av kylvätska i batteriet, kanske finns andra bilar också men E-Niro är känd för det. Kul med en 10.000kr service med jämna mellanrum.
 
Vill du inte ha schemalagd service är det bara Tesla som gäller. Alla andra har det ändå trots eldriften.

Kia har byte av kylvätska i batteriet, kanske finns andra bilar också men E-Niro är känd för det. Kul med en 10.000kr service med jämna mellanrum.
Kostar det 10 000 kr att byta kylarvätska? I så fall är det antingen oerhört överprissatt, eller så är kylsystemet mycket mer komplicerat än jag kan föreställa mig.
 
Kostar det 10 000 kr att byta kylarvätska? I så fall är det antingen oerhört överprissatt, eller så är kylsystemet mycket mer komplicerat än jag kan föreställa mig.
Det är totalpriset för servicen ink övrigt. Undrar om de inte sänkt priset efter all kritik, har till och med sett priser på 12k för servicen på men dem men nu ligger 9000 Mila servicen lite under 10k. Hur som är det dyrt och Kia har dessutom 1500 intervall.
IMG_0086.png
 
Om man köper en tre år gammal e-Niro och måste göra 4500, 6000, 7500, 9000 och 10500milaservice (tot 22,5k) under sina tre år och 6000 mil som man tänkt ha bilen så blir service + försäkring ungefär lika mycket som bara försäkring på en tesla model 3 (2020 sr+) om man räknar att den inte alls behöver servas någon gång.

Vet inte vilket som suger mest, teslans försäkring eller kians service :D
 
Om man köper en tre år gammal e-Niro och måste göra 4500, 6000, 7500, 9000 och 10500milaservice (tot 22,5k) under sina tre år och 6000 mil som man tänkt ha bilen så blir service + försäkring ungefär lika mycket som bara försäkring på en tesla model 3 (2020 sr+) om man räknar att den inte alls behöver servas någon gång.

Vet inte vilket som suger mest, teslans försäkring eller kians service :D
För att den jämförelsen ska bli komplett behöver man väl inkludera allt underhåll för båda bilarna, alltså även slitdelar och reparationer? Tesla har säkert dyrare däck än Kian. Kanske även att något som byts eller åtgärdas i Kians schemalagda service behöver åtgärdas på Teslan, typ kupéluftfilter? Hur är det med slitage på chassidelar hos Tesla?
 
För att den jämförelsen ska bli komplett behöver man väl inkludera allt underhåll för båda bilarna, alltså även slitdelar och reparationer? Tesla har säkert dyrare däck än Kian. Kanske även att något som byts eller åtgärdas i Kians schemalagda service behöver åtgärdas på Teslan, typ kupéluftfilter? Hur är det med slitage på chassidelar hos Tesla?
Det är främst det meningslösa "inspekterandet" som man slipper. Att en auktoriserad mekaniker ska kolla att man har varningstriangel och fylla på spolarvätska för 2.000kr i timmen. Tesla kräver absolut underhåll, men man kan göra det när det behövs, inte tvingat när det står på ett papper. Kupéfilter är billigt och kan bytas själv. Bromsarna bör man plocka isär och smörja vartannat år. Bromsvätska är kontroll vart fjärde år (dubbelt mot de flesta bilar).

Jag tror inte Kian har en chans att hämta hem något på underhållskostnader tyvärr.
 
Alla jag känner som har hybrid klagar konstant över att räckvidden på el är för kort och att den blir ännu kortare på vintern när de vill ha värme. De vill bara köra mer på el. De som byter bil byter uteslutande till 100% elbil, känner 0 personer som gått åt andra hållet.
Då får jag kontra med att många jag känner som kört hybrid (eller el) faktiskt gått över till traditionella drivmedel. Här hemma körde både jag och frun hybrid tidigare men vi gick över till diesel och som det ser ut nu kommer vi inte byta till el vid nästa byte, något jag faktiskt trodde att vi skulle göra.

Jag upplever diesel som mer bekvämt, man slipper planera sin körning och man slipper krångla med olika betalningslösningar.

Däremot är jag nog ganska säker på att det blir en elbil till slut trots allt, redan idag är det väl i princip omöjligt att köpa något annat än i någon mån elektrifierade fordon.

Edit; jag vill fylla i att mitt eget byte från hybrid till diesel också skedde i samband med byte av arbete och nya förutsättningar, så det var inte ”bara” så att jag var missnöjd med eldriften.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp