Ingen aning…..dubbla uttag a 16A? Känns som elektriker skörtade upp mig. Sa bara en laddbox med 2 uttag…..skulle varit mer tydlig vad jag avsåg……läropengVad får du för extra med den jämfört med typ nåt sånt här?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ingen aning…..dubbla uttag a 16A? Känns som elektriker skörtade upp mig. Sa bara en laddbox med 2 uttag…..skulle varit mer tydlig vad jag avsåg……läropengVad får du för extra med den jämfört med typ nåt sånt här?
Finns inte så många med dubbla uttag att välja på. Men i de flesta fall är det billigare att sätta upp två separata laddboxar…Ingen aning…..dubbla uttag a 16A? Känns som elektriker skörtade upp mig. Sa bara en laddbox med 2 uttag…..skulle varit mer tydlig vad jag avsåg……läropeng
Att den är så gigantisk förklaras främst med att det är en äldre typ av boxVad får du för extra med den jämfört med typ nåt sånt här?
Japp, öppnade den…..90% luftAtt den är så gigantisk förklaras främst med att det är en äldre typ av box
Plockade ut min i maj och sen start så ligger min förbrukning på 132 Wh/km. Fantastiskt lågt med tanke på att jag kört mycket motorväg och höga hastigheter. Vissa resor har jag hållit mig under 100Wh/km. Det är sjukt lite! Tänk dig att förbruka 1kWh per mil....På sommaren är milkostnaden under kronan om man har rörligt elpris.Skaplig förbrukning på Highland när man kör i bra väder
Hur kommer du under 1kr för >1kwh/mil i förbrukning, bara elnätsavgifterna kostar ju runt 1kr / kwh?Plockade ut min i maj och sen start så ligger min förbrukning på 132 Wh/km. Fantastiskt lågt med tanke på att jag kört mycket motorväg och höga hastigheter. Vissa resor har jag hållit mig under 100Wh/km. Det är sjukt lite! Tänk dig att förbruka 1kWh per mil....På sommaren är milkostnaden under kronan om man har rörligt elpris.
Ska bli intressant att se hur förbrukning blir på vintern.
Jag har laddat med el från solceller. Men överlag så har ju elpriserna varit väldigt låga i sommar. Till och med negativa priser under vissa timmar.Hur kommer du under 1kr för >1kwh/mil i förbrukning, bara elnätsavgifterna kostar ju runt 1kr / kwh?
Ja elpriset är en sak men elnätsavgifterna är oberoende av spotpriset.Jag har laddat med el från solceller. Men överlag så har ju elpriserna varit väldigt låga i sommar. Till och med negativa priser under vissa timmar.
Sen är ju elnätsavgiften olika i olika nät...
Svårt men inte omöjligt va? Jag har Tibber (timpris) och grid rewards. Som exempel låg laddning av frugans tesla på i snitt -76 öre i juni. Så du får betala elnätsavgifter osv men med minuspriset på laddning kan du då komma ned under en krona i faktisk kostnadJa elpriset är en sak men elnätsavgifterna är oberoende av spotpriset.
Jag betalar 80öre/kwh i rörliga och 105kr fast månadsavgift. Så behöver förbruka 525kwh för att betala 1kr/kWh i elnätsavgifter.
Har snittat 40-50öre / kWh totalt inklusive alla kostnader för elhandeln under sommarmånaderna med timpris och då har jag laddat på de billigaste timmarna.
Även om det är väldigt billigt att ladda är det helt omöjligt att hamna under 1kr / mil utan egna solceller
Verkar vara betallänk så det går inte riktigt att se vad artikeln handlar om. Men kan gissa att det kanske handlar om hans senaste utspel på X?Undrar hur många potentiella kunder Musk skrämmer bort…
Why I no longer crave a Tesla
Elon Musk’s antics are turning off the most obvious customers for his carswww.ft.com
Som vanligt är hela storyn inte riktigt så som en mening kan få det att framstå. Men det är oavsett trams att bete sig så och jag tror helt ärligt att Musk är en större belastning än tillgång för tesla vid det här laget.Verkar vara betallänk så det går inte riktigt att se vad artikeln handlar om. Men kan gissa att det kanske handlar om hans senaste utspel på X?
Elon Musk till EU-topp: ”Knulla ditt eget ansikte”
Elon Musk ber i ett X-inlägg Thierry Breton, EU-kommissionär med ansvar för den inre marknaden, att ”knulla sitt eget ansikte”.omni.se
Finns en hel del att välja på där du letar. Har du tittat på Audi Q8 e-tron eller Polestar 3?Högtid att beställa ny bil på firman. Kör XC90 T8 idag, ca 4500 - 5000 mil om året. Bästa bilen jag haft sett till familjens behov.
Bor på liten ort i en stor kommun, så vi har bilen till allt.
Har laddplats på samtliga fasta punkter (Hemmet, kontoret på orten, alla kontor runt om i Sverige).
Jag står och väger mellan följande bilar: EX90 Ultra, XC90 T8 (Den uppdaterade som det släpps info om strax), GLE 350de & Tesla MX.
EX90 känns ny & fräsch, vet att jag kommer uppskatta storleken och komforten. (Har klämt och känt på den i jobbet)
XC90 T8, tryggt & tråkigt kort. Kommer en uppdatering & facelift inom väldigt snar framtid då befintlig MY hade sista beställningsdag i torsdags förra veckan.
GLE är en bil jag gillar skarpt, komfortabel modern. Jag har kört dieseln väldigt lite men min spontana tanke är att den är sjukt tråkig och slö. 53 Hybrid är desto roligare, får lite mothugg internt att den lär vara törstig. Någon som har egen erfarenhet av den? Är det OK bagage när man är bortskämd med en XC90?
Tesla är i min mening ett wildcard här, häftig och teknisk bil men får man inte ett mentalt sammanbrott på de där jäkla bakdörrarna? Är det samlade lastutrymmet så bra som många påstår?
Ett par bilder för att göra det hela skojigare..
Utöver det du ser så betalar arbetsgivaren leasingavgiften(+eventuell restskuld när bilen skall tillbaka/lösas ut), skatten, försäkring, eventuella serviceavgifter, vinterhjul, arbetsgivaravgift....Jag kommer potentiellt kunna ta del av en förmånsbil och har en liten fråga gällande vad kostnaden blir. Det är tydligt att se vad förmånsvärdet är för en bil vilket är det som påverkar mig som arbetstagare. Men hur ser det ut för arbetsgivaren?
Om vi tar en Polestar 4 som exempel.
Förmånsvärde 6 000kr som är det som påverkar mig.
Hur ser upplägget ut för arbetsgivaren? Är det att företaget har en leasing på nämnd bil som då kan kosta företaget låt oss säga 15 000kr? Så företaget betalar då bilen för 15 000kr och jag ges ett förmånsvärde på 6 000kr som syns på min lönespec?
Företaget har ingen annan som har detta upplägg och därför blir det jag som åläggs ta fram vad kostnaden blir för arbetsgivaren. Vet någon om det är en större administrativ börda att erbjuda detta för företaget?
Det kan se ut ungefär så här. Id7 gtx får vara exempel eftersom volkswagen har en bra TCO-kalkylatorJag kommer potentiellt kunna ta del av en förmånsbil och har en liten fråga gällande vad kostnaden blir. Det är tydligt att se vad förmånsvärdet är för en bil vilket är det som påverkar mig som arbetstagare. Men hur ser det ut för arbetsgivaren?
Om vi tar en Polestar 4 som exempel.
Förmånsvärde 6 000kr som är det som påverkar mig.
Hur ser upplägget ut för arbetsgivaren? Är det att företaget har en leasing på nämnd bil som då kan kosta företaget låt oss säga 15 000kr? Så företaget betalar då bilen för 15 000kr och jag ges ett förmånsvärde på 6 000kr som syns på min lönespec?
Företaget har ingen annan som har detta upplägg och därför blir det jag som åläggs ta fram vad kostnaden blir för arbetsgivaren. Vet någon om det är en större administrativ börda att erbjuda detta för företaget?
Utöver det du ser så betalar arbetsgivaren leasingavgiften(+eventuell restskuld när bilen skall tillbaka/lösas ut), skatten, försäkring, eventuella serviceavgifter, vinterhjul, arbetsgivaravgift....
Det kan se ut ungefär så här. Id7 gtx får vara exempel eftersom volkswagen har en bra TCO-kalkylator
jo tack! Har eget AB där jag har bil via bolaget och kan säga att privatleasing är bra mycket billigare för mig totalt (även om man inte kan blanda AB och privat på det sättet)Tack så mycket! Ingen dålig förmån när man får det uppspec:at på detta sätt.
Ja folk som säger att de har ”gratis bil via jobbet” förstår inte att de går miste om rätt mycket lön egentligenjo tack! Har eget AB där jag har bil via bolaget och kan säga att privatleasing är bra mycket billigare för mig totalt (även om man inte kan blanda AB och privat på det sättet)
det är helt sjukt när jag räknar på den bilen jag har nu exv vad den kostar per månad(privat + för företaget)... och då vet vi inte ens utfallet av den faktiska kostnaden, vilket inte är känd till den dagen jag gör mig av med den. Då är det ju heller inte något superdyr bil heller, dyr men inte överjävligt dyrJa folk som säger att de har ”gratis bil via jobbet” förstår inte att de går miste om rätt mycket lön egentligen
Kia EV9? @hook har en om han inte redan sålt den.Högtid att beställa ny bil på firman. Kör XC90 T8 idag, ca 4500 - 5000 mil om året. Bästa bilen jag haft sett till familjens behov.
Bor på liten ort i en stor kommun, så vi har bilen till allt.
Har laddplats på samtliga fasta punkter (Hemmet, kontoret på orten, alla kontor runt om i Sverige).
Jag står och väger mellan följande bilar: EX90 Ultra, XC90 T8 (Den uppdaterade som det släpps info om strax), GLE 350de & Tesla MX.
EX90 känns ny & fräsch, vet att jag kommer uppskatta storleken och komforten. (Har klämt och känt på den i jobbet)
XC90 T8, tryggt & tråkigt kort. Kommer en uppdatering & facelift inom väldigt snar framtid då befintlig MY hade sista beställningsdag i torsdags förra veckan.
GLE är en bil jag gillar skarpt, komfortabel modern. Jag har kört dieseln väldigt lite men min spontana tanke är att den är sjukt tråkig och slö. 53 Hybrid är desto roligare, får lite mothugg internt att den lär vara törstig. Någon som har egen erfarenhet av den? Är det OK bagage när man är bortskämd med en XC90?
Tesla är i min mening ett wildcard här, häftig och teknisk bil men får man inte ett mentalt sammanbrott på de där jäkla bakdörrarna? Är det samlade lastutrymmet så bra som många påstår?
Ett par bilder för att göra det hela skojigare..
Åkte och körde EV9 GT Line i helgen (12-13h totalt). Riktigt fin bil som är enorm sett till utrymmenHögtid att beställa ny bil på firman. Kör XC90 T8 idag, ca 4500 - 5000 mil om året. Bästa bilen jag haft sett till familjens behov.
Bor på liten ort i en stor kommun, så vi har bilen till allt.
Har laddplats på samtliga fasta punkter (Hemmet, kontoret på orten, alla kontor runt om i Sverige).
Jag står och väger mellan följande bilar: EX90 Ultra, XC90 T8 (Den uppdaterade som det släpps info om strax), GLE 350de & Tesla MX.
EX90 känns ny & fräsch, vet att jag kommer uppskatta storleken och komforten. (Har klämt och känt på den i jobbet)
XC90 T8, tryggt & tråkigt kort. Kommer en uppdatering & facelift inom väldigt snar framtid då befintlig MY hade sista beställningsdag i torsdags förra veckan.
GLE är en bil jag gillar skarpt, komfortabel modern. Jag har kört dieseln väldigt lite men min spontana tanke är att den är sjukt tråkig och slö. 53 Hybrid är desto roligare, får lite mothugg internt att den lär vara törstig. Någon som har egen erfarenhet av den? Är det OK bagage när man är bortskämd med en XC90?
Tesla är i min mening ett wildcard här, häftig och teknisk bil men får man inte ett mentalt sammanbrott på de där jäkla bakdörrarna? Är det samlade lastutrymmet så bra som många påstår?
Ett par bilder för att göra det hela skojigare..