• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    985
Vad får du för extra med den jämfört med typ nåt sånt här?

1723271404905.jpeg
Ingen aning…..dubbla uttag a 16A? Känns som elektriker skörtade upp mig. Sa bara en laddbox med 2 uttag…..skulle varit mer tydlig vad jag avsåg……läropeng 😳
 
Skaplig förbrukning på Highland när man kör i bra väder :)

IMG_5812.jpeg
Plockade ut min i maj och sen start så ligger min förbrukning på 132 Wh/km. Fantastiskt lågt med tanke på att jag kört mycket motorväg och höga hastigheter. Vissa resor har jag hållit mig under 100Wh/km. Det är sjukt lite! Tänk dig att förbruka 1kWh per mil....På sommaren är milkostnaden under kronan om man har rörligt elpris.
Ska bli intressant att se hur förbrukning blir på vintern.
 
Plockade ut min i maj och sen start så ligger min förbrukning på 132 Wh/km. Fantastiskt lågt med tanke på att jag kört mycket motorväg och höga hastigheter. Vissa resor har jag hållit mig under 100Wh/km. Det är sjukt lite! Tänk dig att förbruka 1kWh per mil....På sommaren är milkostnaden under kronan om man har rörligt elpris.
Ska bli intressant att se hur förbrukning blir på vintern.
Hur kommer du under 1kr för >1kwh/mil i förbrukning, bara elnätsavgifterna kostar ju runt 1kr / kwh?
 
-24 M3P

(första bilden)
Snittfart nästan 121, 1.91 i förbrukning med två vuxna, 2 barn och packning med 20".

(andra bilden)
Totalt 1.82 än så länge över 160mil där 100 mil av dem är motorväg (med min typ av körning). Har en hel del fullgasrepor med.

(bild 3 när jag kör normal takt 5-10 över gräns där det går)

Helt ok!

Ursäkta alla fingeravtryck, skall på med skärmskydd
VideoCapture_20240813-101622.jpg
20240813_101853.jpg

20240808_131107.jpg
 
Senast ändrad:
Jag har laddat med el från solceller. Men överlag så har ju elpriserna varit väldigt låga i sommar. Till och med negativa priser under vissa timmar.
Sen är ju elnätsavgiften olika i olika nät...
Ja elpriset är en sak men elnätsavgifterna är oberoende av spotpriset.

Jag betalar 80öre/kwh i rörliga och 105kr fast månadsavgift. Så behöver förbruka 525kwh för att betala 1kr/kWh i elnätsavgifter.

Har snittat 40-50öre / kWh totalt inklusive alla kostnader för elhandeln under sommarmånaderna med timpris och då har jag laddat på de billigaste timmarna.

Även om det är väldigt billigt att ladda är det helt omöjligt att hamna under 1kr / mil utan egna solceller
 
Ja elpriset är en sak men elnätsavgifterna är oberoende av spotpriset.

Jag betalar 80öre/kwh i rörliga och 105kr fast månadsavgift. Så behöver förbruka 525kwh för att betala 1kr/kWh i elnätsavgifter.

Har snittat 40-50öre / kWh totalt inklusive alla kostnader för elhandeln under sommarmånaderna med timpris och då har jag laddat på de billigaste timmarna.

Även om det är väldigt billigt att ladda är det helt omöjligt att hamna under 1kr / mil utan egna solceller
Svårt men inte omöjligt va? Jag har Tibber (timpris) och grid rewards. Som exempel låg laddning av frugans tesla på i snitt -76 öre i juni. Så du får betala elnätsavgifter osv men med minuspriset på laddning kan du då komma ned under en krona i faktisk kostnad
 
Dottern hann köpa sin 2020 veckan innan oss, så nu har vi två glaciärvita metallic E-tron Black Edition i familjen! 🤪

IMG_0606.jpeg


Efter att ha kört lite i stan och en tripp på 13 mil landsväg så är vi fortfarande lyriska, herrejävlar vilken bil! 😍
Luftfjädringen och ljudisoleringen gör resan till en ren fröjd och ljudanläggningen från B & O är magiskt bra! 🤩

Några detaljbilder:
IMG_7209.jpeg
IMG_7208.jpeg


Självklart har även denna bil fått en egen behå! 🤪👙

IMG_7213.jpeg
 
Senast ändrad:
Undrar hur många potentiella kunder Musk skrämmer bort…

Verkar vara betallänk så det går inte riktigt att se vad artikeln handlar om. Men kan gissa att det kanske handlar om hans senaste utspel på X?
 
Verkar vara betallänk så det går inte riktigt att se vad artikeln handlar om. Men kan gissa att det kanske handlar om hans senaste utspel på X?
Som vanligt är hela storyn inte riktigt så som en mening kan få det att framstå. Men det är oavsett trams att bete sig så och jag tror helt ärligt att Musk är en större belastning än tillgång för tesla vid det här laget.
 
Högtid att beställa ny bil på firman. Kör XC90 T8 idag, ca 4500 - 5000 mil om året. Bästa bilen jag haft sett till familjens behov.
Bor på liten ort i en stor kommun, så vi har bilen till allt.
Har laddplats på samtliga fasta punkter (Hemmet, kontoret på orten, alla kontor runt om i Sverige).
Jag står och väger mellan följande bilar: EX90 Ultra, XC90 T8 (Den uppdaterade som det släpps info om strax), GLE 350de & Tesla MX.

EX90 känns ny & fräsch, vet att jag kommer uppskatta storleken och komforten. (Har klämt och känt på den i jobbet)

XC90 T8, tryggt & tråkigt kort. Kommer en uppdatering & facelift inom väldigt snar framtid då befintlig MY hade sista beställningsdag i torsdags förra veckan.

GLE är en bil jag gillar skarpt, komfortabel modern. Jag har kört dieseln väldigt lite men min spontana tanke är att den är sjukt tråkig och slö. 53 Hybrid är desto roligare, får lite mothugg internt att den lär vara törstig. Någon som har egen erfarenhet av den? Är det OK bagage när man är bortskämd med en XC90?

Tesla är i min mening ett wildcard här, häftig och teknisk bil men får man inte ett mentalt sammanbrott på de där jäkla bakdörrarna? Är det samlade lastutrymmet så bra som många påstår?

Ett par bilder för att göra det hela skojigare..
 

Bilagor

  • EX90.png
    EX90.png
    95.3 KB · Visningar: 5
  • GLE.png
    GLE.png
    180.1 KB · Visningar: 8
Högtid att beställa ny bil på firman. Kör XC90 T8 idag, ca 4500 - 5000 mil om året. Bästa bilen jag haft sett till familjens behov.
Bor på liten ort i en stor kommun, så vi har bilen till allt.
Har laddplats på samtliga fasta punkter (Hemmet, kontoret på orten, alla kontor runt om i Sverige).
Jag står och väger mellan följande bilar: EX90 Ultra, XC90 T8 (Den uppdaterade som det släpps info om strax), GLE 350de & Tesla MX.

EX90 känns ny & fräsch, vet att jag kommer uppskatta storleken och komforten. (Har klämt och känt på den i jobbet)

XC90 T8, tryggt & tråkigt kort. Kommer en uppdatering & facelift inom väldigt snar framtid då befintlig MY hade sista beställningsdag i torsdags förra veckan.

GLE är en bil jag gillar skarpt, komfortabel modern. Jag har kört dieseln väldigt lite men min spontana tanke är att den är sjukt tråkig och slö. 53 Hybrid är desto roligare, får lite mothugg internt att den lär vara törstig. Någon som har egen erfarenhet av den? Är det OK bagage när man är bortskämd med en XC90?

Tesla är i min mening ett wildcard här, häftig och teknisk bil men får man inte ett mentalt sammanbrott på de där jäkla bakdörrarna? Är det samlade lastutrymmet så bra som många påstår?

Ett par bilder för att göra det hela skojigare..
Finns en hel del att välja på där du letar. Har du tittat på Audi Q8 e-tron eller Polestar 3?
 
Jag kommer potentiellt kunna ta del av en förmånsbil och har en liten fråga gällande vad kostnaden blir. Det är tydligt att se vad förmånsvärdet är för en bil vilket är det som påverkar mig som arbetstagare. Men hur ser det ut för arbetsgivaren?

Om vi tar en Polestar 4 som exempel.
Förmånsvärde 6 000kr som är det som påverkar mig.
Hur ser upplägget ut för arbetsgivaren? Är det att företaget har en leasing på nämnd bil som då kan kosta företaget låt oss säga 15 000kr? Så företaget betalar då bilen för 15 000kr och jag ges ett förmånsvärde på 6 000kr som syns på min lönespec?

Företaget har ingen annan som har detta upplägg och därför blir det jag som åläggs ta fram vad kostnaden blir för arbetsgivaren. Vet någon om det är en större administrativ börda att erbjuda detta för företaget?
 
Jag kommer potentiellt kunna ta del av en förmånsbil och har en liten fråga gällande vad kostnaden blir. Det är tydligt att se vad förmånsvärdet är för en bil vilket är det som påverkar mig som arbetstagare. Men hur ser det ut för arbetsgivaren?

Om vi tar en Polestar 4 som exempel.
Förmånsvärde 6 000kr som är det som påverkar mig.
Hur ser upplägget ut för arbetsgivaren? Är det att företaget har en leasing på nämnd bil som då kan kosta företaget låt oss säga 15 000kr? Så företaget betalar då bilen för 15 000kr och jag ges ett förmånsvärde på 6 000kr som syns på min lönespec?

Företaget har ingen annan som har detta upplägg och därför blir det jag som åläggs ta fram vad kostnaden blir för arbetsgivaren. Vet någon om det är en större administrativ börda att erbjuda detta för företaget?
Utöver det du ser så betalar arbetsgivaren leasingavgiften(+eventuell restskuld när bilen skall tillbaka/lösas ut), skatten, försäkring, eventuella serviceavgifter, vinterhjul, arbetsgivaravgift....
 
Jag kommer potentiellt kunna ta del av en förmånsbil och har en liten fråga gällande vad kostnaden blir. Det är tydligt att se vad förmånsvärdet är för en bil vilket är det som påverkar mig som arbetstagare. Men hur ser det ut för arbetsgivaren?

Om vi tar en Polestar 4 som exempel.
Förmånsvärde 6 000kr som är det som påverkar mig.
Hur ser upplägget ut för arbetsgivaren? Är det att företaget har en leasing på nämnd bil som då kan kosta företaget låt oss säga 15 000kr? Så företaget betalar då bilen för 15 000kr och jag ges ett förmånsvärde på 6 000kr som syns på min lönespec?

Företaget har ingen annan som har detta upplägg och därför blir det jag som åläggs ta fram vad kostnaden blir för arbetsgivaren. Vet någon om det är en större administrativ börda att erbjuda detta för företaget?
Det kan se ut ungefär så här. Id7 gtx får vara exempel eftersom volkswagen har en bra TCO-kalkylator
IMG_4759.png
 
Utöver det du ser så betalar arbetsgivaren leasingavgiften(+eventuell restskuld när bilen skall tillbaka/lösas ut), skatten, försäkring, eventuella serviceavgifter, vinterhjul, arbetsgivaravgift....
Det kan se ut ungefär så här. Id7 gtx får vara exempel eftersom volkswagen har en bra TCO-kalkylator
IMG_4759.png

Tack så mycket! Ingen dålig förmån när man får det uppspec:at på detta sätt.
 
jo tack! Har eget AB där jag har bil via bolaget och kan säga att privatleasing är bra mycket billigare för mig totalt (även om man inte kan blanda AB och privat på det sättet)
Ja folk som säger att de har ”gratis bil via jobbet” förstår inte att de går miste om rätt mycket lön egentligen
 
Ja folk som säger att de har ”gratis bil via jobbet” förstår inte att de går miste om rätt mycket lön egentligen
det är helt sjukt när jag räknar på den bilen jag har nu exv vad den kostar per månad(privat + för företaget)... och då vet vi inte ens utfallet av den faktiska kostnaden, vilket inte är känd till den dagen jag gör mig av med den. Då är det ju heller inte något superdyr bil heller, dyr men inte överjävligt dyr

För min del dock om jag hade betalat ut den delen som belastar bolaget i lön istället så hade jag skattat bort det mest tyvärr :( (är iofs sant för de flesta)

Hade jag varit smart så hade jag hade tagit privatlease eller beggad bil med en kostad på 4-5k/månad privat.....om...
 
Senast ändrad:
Högtid att beställa ny bil på firman. Kör XC90 T8 idag, ca 4500 - 5000 mil om året. Bästa bilen jag haft sett till familjens behov.
Bor på liten ort i en stor kommun, så vi har bilen till allt.
Har laddplats på samtliga fasta punkter (Hemmet, kontoret på orten, alla kontor runt om i Sverige).
Jag står och väger mellan följande bilar: EX90 Ultra, XC90 T8 (Den uppdaterade som det släpps info om strax), GLE 350de & Tesla MX.

EX90 känns ny & fräsch, vet att jag kommer uppskatta storleken och komforten. (Har klämt och känt på den i jobbet)

XC90 T8, tryggt & tråkigt kort. Kommer en uppdatering & facelift inom väldigt snar framtid då befintlig MY hade sista beställningsdag i torsdags förra veckan.

GLE är en bil jag gillar skarpt, komfortabel modern. Jag har kört dieseln väldigt lite men min spontana tanke är att den är sjukt tråkig och slö. 53 Hybrid är desto roligare, får lite mothugg internt att den lär vara törstig. Någon som har egen erfarenhet av den? Är det OK bagage när man är bortskämd med en XC90?

Tesla är i min mening ett wildcard här, häftig och teknisk bil men får man inte ett mentalt sammanbrott på de där jäkla bakdörrarna? Är det samlade lastutrymmet så bra som många påstår?

Ett par bilder för att göra det hela skojigare..
Kia EV9? @hook har en om han inte redan sålt den.
 
Högtid att beställa ny bil på firman. Kör XC90 T8 idag, ca 4500 - 5000 mil om året. Bästa bilen jag haft sett till familjens behov.
Bor på liten ort i en stor kommun, så vi har bilen till allt.
Har laddplats på samtliga fasta punkter (Hemmet, kontoret på orten, alla kontor runt om i Sverige).
Jag står och väger mellan följande bilar: EX90 Ultra, XC90 T8 (Den uppdaterade som det släpps info om strax), GLE 350de & Tesla MX.

EX90 känns ny & fräsch, vet att jag kommer uppskatta storleken och komforten. (Har klämt och känt på den i jobbet)

XC90 T8, tryggt & tråkigt kort. Kommer en uppdatering & facelift inom väldigt snar framtid då befintlig MY hade sista beställningsdag i torsdags förra veckan.

GLE är en bil jag gillar skarpt, komfortabel modern. Jag har kört dieseln väldigt lite men min spontana tanke är att den är sjukt tråkig och slö. 53 Hybrid är desto roligare, får lite mothugg internt att den lär vara törstig. Någon som har egen erfarenhet av den? Är det OK bagage när man är bortskämd med en XC90?

Tesla är i min mening ett wildcard här, häftig och teknisk bil men får man inte ett mentalt sammanbrott på de där jäkla bakdörrarna? Är det samlade lastutrymmet så bra som många påstår?

Ett par bilder för att göra det hela skojigare..
Åkte och körde EV9 GT Line i helgen (12-13h totalt). Riktigt fin bil som är enorm sett till utrymmen :)

Detta var 7-sitsmodellen. Personligen hade jag velat ha 6-sitsmodellen.
 
Tillbaka
Topp