• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    971
Volvo hade väl typ samma på sin äldre kombis…..
Yep, även i P2:an (2000-2008). Tror dock inte det fanns i P3:an (2008-2016), och förmodligen inte heller i de senare åren av P2:an, så det försvann nog som tillval runt 2005 eller så, är min gissning.

Hittade dessa bilder på Google. Ser faktiskt helt okej ut för småbarn, och de gillar nog att titta ut genom en stor bakruta.
2rf7xeq5a7ja1.jpg

volvo_v70_xc_auto_7_02_grey-(3).jpg
 
Senast ändrad:
Tog bort aero-delarna mellan ekrarna, tycker fälgarna ser bra ut med och utan!
Har sedan tidigare bäddat in bromsarna med! Men pedalen är rätt mjuk undrar om det är luft i vätskan! Får se när jag orkar ta tag i det
Hade behövt toning! Men får ser om jag vill lägga ner något mer på den här bilen!

Den ser bättre ut IRL
Några saker! Hade den haft blinkersspak(inte avgörande dock får att eftermontera i värsta fall), sensorer, radar, äkta 360 kamera, någon form av display/hud(går också att lösa) och 5-dörrars så hade den varit en grymt komplett bil och nej jag är ingen fanboy! Men nu så har den inte de sakerna så ....

Som jag nämnt tidigare hade förmånsvärdet varit lägre på en I4 eller 5N så hade jag kört någon av dem
20240814_210014.jpg


20240803_185055 (1).jpg

Tesla förvirrar med en blandning av branschens kanske snyggaste, och fulaste, fälgar i katalogen.
 
Samma lösning, kom nog redan på 50-talet i vissa jänkare med herrgårdsvagnar!
Men väldigt ovanligt i en sedan, om man säger! 🙄
Denna lösning försvann när man insåg att man har typ noll deformationszon, eller rättare sagt så sitter man i den, vid påkörning bakifrån. Jag undrar hur man löst att man inte blir av med benen i nyare bilar.
 
Tesla Model 3 standard range Highland.
Kolla senaste körningen. Kort tur då jag åkte hem från badhuset. Men snittade 0,75kWh/mil. Tänkte inte ens på att köra snålt, utan körde som vanligt. Galet snål!
IMG_9033.jpeg
Fantastiskt snålt! Är det nedförsbacke på sträckan?

Även "Sedan laddning" och "Från start" är väldigt snålt. Min BMW är absolut inte i närheten.
 

Det är väl en rätt bra deal?
Ja men så fort du ska ha några tillval drar det iväg lite. Men nöjer man sig med en vit bakhjulsdriven Y och bara behöver köra 1000 mil per år så är det absolut en bra deal.
 
Fantastiskt snålt! Är det nedförsbacke på sträckan?

Även "Sedan laddning" och "Från start" är väldigt snålt. Min BMW är absolut inte i närheten.
Nej, det är blandat upp- och nerförsbackar.
Jag fick den i maj. Så har bara sommarkört. Gissar att ”från start” kommer gå upp en del i vinter….
Men vi körde mycket bil under semestern. Främst på Europavägarna med upp till 120km/h… ändå så är den sjukt snål!
 
Är det någon som stårt i valet mellan Skoda Enyaq coupe och Kia ev6?

Känns likvärdiga på många sätt, bortsett från att Skodan har mycket trevligare förarmiljö (material, skärmar mm).

Input?
 
Är det någon som stårt i valet mellan Skoda Enyaq coupe och Kia ev6?

Känns likvärdiga på många sätt, bortsett från att Skodan har mycket trevligare förarmiljö (material, skärmar mm).

Input?
Beror helt på hur du ska använda bilen.
Gör du exempelvis många långresor är det viktigt med snabb laddning. Där har kian 800V-system som gör att den kan ta emot högre laddeffekt.
 
Någon här som kör, eller har kört, Cupra Born? Vi funderar på att byta frugans Tesla 3 mot en sån. En bekant har skaffat en som jag provkörde en kortis i helgen. Måste säga att den imponerade komfortmässigt. Imho bra mycket bekvämare säten än teslan
 
Någon här som kör, eller har kört, Cupra Born? Vi funderar på att byta frugans Tesla 3 mot en sån. En bekant har skaffat en som jag provkörde en kortis i helgen. Måste säga att den imponerade komfortmässigt. Imho bra mycket bekvämare säten än teslan
Bytte till en Born under semestern, och tycker att den är väldigt trevlig. Har dock bara hunnit köra 300 mil än så länge.

Bra säten men responsen i touchscreen är väldigt seg.

Tilläggspaketen är, för oss, inte optimalt utformade. Behöver typ alla för att få den setup vi önskar.

Har dessvärre inte testat Teslan så kan inte ge ett utlåtande om hur den står sig i jämförelse.
 
Någon här som kör, eller har kört, Cupra Born? Vi funderar på att byta frugans Tesla 3 mot en sån. En bekant har skaffat en som jag provkörde en kortis i helgen. Måste säga att den imponerade komfortmässigt. Imho bra mycket bekvämare säten än teslan
När är Teslan från? Den nya Tesla Model 3 Highland är sjukt mycket bättre än gamla. Jag har haft båda och det är nästan som två olika bilar.
 
@Burnman har haft Born i ett halvår typ nu och den är toppen som bil men mjukvaran är långt i från tesla. Inte ägt Tesla själv men åkt många och tycker Born är bättre på det mesta förutom tekniken och laddning och räckvidd/förbrukning typ.

Appen är seg och buggig, skärmen är inte så snabb och mjukvaran saknar några funktioner som känns självklara.
Ingen förvärme på batteriet och laddar betydligt långsammare än Tesla.

För samma kostnad hade jag valt en Tesla utan tvekan men skiljer rätt mycket speciellt på privatleasing som vi gör. Vi betalar 4700kr ink försäkring för 2000mil/år, en Tesla kostar säkert 30% mer minst och att köpa känns inte så kul i dagens marknad.
 
har eget AB så kör på nettlöneavdrag så jag kan tillgodräkna mig förmånsvärde i SGI och därmed i utdelning. Så nettokostnaden hade faktiskt blivit nästan 3k mer för mig privat!
Ja det är samma som jag kör. I5 n men det finns nog en hel hög med dealbreaker. Kort räckvidd?

Det börjar finnas för mycket att välja på där ute.
 
Tillbaka
Topp