• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    971
Verkar vara betallänk så det går inte riktigt att se vad artikeln handlar om. Men kan gissa att det kanske handlar om hans senaste utspel på X?
Nej, artikeln handlar inte om det utspelet. Den handlar bla. om att marknaden har förändrats sedan 2012, och jämför Tesla med andra företag som överlevt frispråkiga högt uppsatta personer.

Om du söker på Tesla och consideration rate så hittar du flera liknande artiklar.
 
Vi har bokat en Polestar 2 på firman. Får se om den landar, mer spännande än Tesla 3 på alla sätt.
haha, såg att @alfgren precis likeade denna kommentar. Polestar 2 avbokades då de förlängde leveranstiden gång på gång. Vi har sedan dess haft 4 Tesla på firman. Just nu M3 LR HL 2024 & MY P 2024. Riktigt nöjda :D
Hade själv valt en MY P HL 2024 men kände att jag behövde dragkrok. Därav MY P
 
Finns en hel del att välja på där du letar. Har du tittat på Audi Q8 e-tron eller Polestar 3?
Det gör ju faktiskt de, jag har en P3 på G in till en anställd. Ser lovande ut men när jag sett den på stan så har den sett jäkligt låg & liten ut. Q8 E-tron har jag inte ens kikat på. Förstår inte varför dom tog Q8 namnet på E-tron för? Q8 är ju avsevärt större och rymligare bil!
Kia EV9? @hook har en om han inte redan sålt den.
Där sa du nått, den får jag åka och testa åtminstone. Har inte kört KIA på säkert 15år..
 
Tog bort aero-delarna mellan ekrarna, tycker fälgarna ser bra ut med och utan!
Har sedan tidigare bäddat in bromsarna med! Men pedalen är rätt mjuk undrar om det är luft i vätskan! Får se när jag orkar ta tag i det
Hade behövt toning! Men får ser om jag vill lägga ner något mer på den här bilen!

Den ser bättre ut IRL
Några saker! Hade den haft blinkersspak(inte avgörande dock får att eftermontera i värsta fall), sensorer, radar, äkta 360 kamera, någon form av display/hud(går också att lösa) och 5-dörrars så hade den varit en grymt komplett bil och nej jag är ingen fanboy! Men nu så har den inte de sakerna så ....

Som jag nämnt tidigare hade förmånsvärdet varit lägre på en I4 eller 5N så hade jag kört någon av dem
20240814_210014.jpg


20240803_185055 (1).jpg
 
Senast ändrad:
Hur mycket är reseavdraget/mil vid användning av privat elbil?

Tänker pendlingsavstånd ca 85 km enkel väg.

Dock så finns det regler med tidsvinst, om kollektivtrafik finns eller ej, minsta avstånd etc.
 
Senast ändrad:

Dock så finns det regler med tidsvinst, om kollektivtrafik finns eller ej, minsta avstånd etc.
Jo det har jag koll på.

"25 kronor per mil för resor med egen bil"
Gäller det både bensin, diesel, hybrid och el? Alltså samma belopp oavsett drivmedel?
 
Jo det har jag koll på.

"25 kronor per mil för resor med egen bil"
Gäller det både bensin, diesel, hybrid och el? Alltså samma belopp oavsett drivmedel?
Tolkar att det är 25 oavsett då de har en egen punkt för förmånsbil där specifikt elbil omnämns
"Vid tjänsteresa med förmånsbil är det skattefria schablonbeloppet 12 kronor per mil förutom för förmånsbilar som drivs helt med el. För de är schablonbeloppet 9,50 kronor per mil."

Bästa är kanske att ringa SKV och dubbelkolla
 
Tolkar att det är 25 oavsett då de har en egen punkt för förmånsbil där specifikt elbil omnämns
"Vid tjänsteresa med förmånsbil är det skattefria schablonbeloppet 12 kronor per mil förutom för förmånsbilar som drivs helt med el. För de är schablonbeloppet 9,50 kronor per mil."

Bästa är kanske att ringa SKV och dubbelkolla
När man deklarerar finns ju en kalkylator där man bara väljer bil och körsträcka så räknar den ut allt. Svårt att göra fel och det brukar bli rätt mycket man får tillbaka som elbilspendlare 🤗
 
Min bil till vänster, till höger US dito som har den snabbaste tiden. Alla icke US 24 M3P ligger liknande min.
Dock så är passagerarsäten ur och 18". Säg att jag hade kommit ner på 11.0 med liknande på min. Har sett US-modeller nere på 10.7-10.8 med full inredning

Det är en enorm skillnad, ljusår för att vara mer precis.
206.5Km/h@402m kontra 192.6 för min. 7-tiondelar på 402 meter är typ 10 billängder om inte mer
168.2km/h@201m kontra 156.8

Panasonicbatteriet är överlägsen LG-"skiten" vi får (bryr mig inte om att den håller längre i längden). LG-batteriet överhettar snabbare med dessutom


20240816_104045.jpg
 
Min bil till vänster, till höger US dito som har den snabbaste tiden. Alla icke US 24 M3P ligger liknande min.
Dock så är passagerarsäten ur och 18". Säg att jag hade kommit ner på 11.0 med liknande på min. Har sett US-modeller nere på 10.7-10.8 med full inredning

Det är en enorm skillnad, ljusår för att vara mer precis.
206.5Km/h@402m kontra 192.6 för min. 7-tiondelar på 402 meter är typ 10 billängder om inte mer
168.2km/h@201m kontra 156.8

Panasonicbatteriet är överlägsen LG-"skiten" vi får (bryr mig inte om att den håller längre i längden). LG-batteriet överhettar snabbare med dessutom


20240816_104045.jpg
 
Yes såg den!
Tyvärr inte mycket bättre än så med LG :(

Har sett folk åka 11.0 med 66% batteri med Panasonic dito. Riktigt synd att det blev så här. Måste säga bilen i sig är riktigt skön utöver andra punkter jag skrivit om.

Jag drog upp till rätt hög hastighet mot en 2022 RS6 (som är trimmad enligt tidigare annonser) :). Hängde på rätt bra!
 
Senast ändrad:
Tycker lite synd om Volvo. Den där bilen hade varit grym - för 2 år sen.
Är väl just det som blev det stora problemet med både EX90 och Polestar 3. De skulle ju vara på vägarna för 1-2 år sedan, men på grund av alla fördröjningar med mjukvaruproblemen så får vi denna (förmodligen) grymma bil 2 år senare istället och den är inte lika konkurrenskraftig.

Det går rykten i kretsar om att de kommer göra en refresh på bilen redan om typ 2 år. Det var väl planerna egentligen då bilen i det fallet skulle ha varit på vägarna i 4 år. Men då ska bilen få 800v batteri och komma i fas med konkurrenterna - men detta är ju information som de givetvis inte vill gå ut med nu, för då kan man bara vänta med att köpa EX90/Polestar 3 i två år och få en mer modern bil...
 
Är väl just det som blev det stora problemet med både EX90 och Polestar 3. De skulle ju vara på vägarna för 1-2 år sedan, men på grund av alla fördröjningar med mjukvaruproblemen så får vi denna (förmodligen) grymma bil 2 år senare istället och den är inte lika konkurrenskraftig.

Det går rykten i kretsar om att de kommer göra en refresh på bilen redan om typ 2 år. Det var väl planerna egentligen då bilen i det fallet skulle ha varit på vägarna i 4 år. Men då ska bilen få 800v batteri och komma i fas med konkurrenterna - men detta är ju information som de givetvis inte vill gå ut med nu, för då kan man bara vänta med att köpa EX90/Polestar 3 i två år och få en mer modern bil...
Är rädd att du har helt rätt. Första året kommer man nog kunna sälja iväg ett gäng till soccer moms som alltid åkt Volvo men nu gå över till eldrift, men när entusiasterna är slut så är jag rädd att man inte kommer vinna den stora (nåja) massan. Bilen ska konkurrera med Macan, Q6 mfl och det är inga dåliga bilar på något sätt.
 
Är rädd att du har helt rätt. Första året kommer man nog kunna sälja iväg ett gäng till soccer moms som alltid åkt Volvo men nu gå över till eldrift, men när entusiasterna är slut så är jag rädd att man inte kommer vinna den stora (nåja) massan. Bilen ska konkurrera med Macan, Q6 mfl och det är inga dåliga bilar på något sätt.
I denna klass av bilar är det ju mycket känsla och sånt som folk går på också. Jag tror man kan vinna sälj på det, alla är inte tekniknördar eller sådana som ska jämföra specifikationer in i minsta detalj. Jag tror snarare att många i USA går och provkör ett gäng bilar som skulle passa in i deras livsstill och sen väljer man den som känns bäst. Att Audin laddar lite snabbare spelar kanske inte så stor roll egentligen. Många kvinnor gillar Volvo i USA. Handlar väl om bilden att Volvo är för komfort och säkerhet, samt att det länge varit ett populärt val för övre medelklassen som inte vill "flexa" med en Merca/Audi/BMW utan vill ha något mer neutralt, men fortfarande premium. Dra till ett "upper middle class"-område någonstans i USA och man ser faktiskt en hel del Volvos, XC60 och XC90 - trots att de inte är, specifikationsmässigt, lika "bra" som de tyska konkurrenterna.

Men till skillnad från Macan och Q6 så har ju Volvon 6 eller 7-sits. Bara det gör att de kommer sälja en del bilar i speciellt USA. EX90 är ju liksom en av mycket få elbilar i premiumklassen med 6/7-sitskonfiguration.

Men jag tror egentligen inte att EX90 spelar så stor roll för Volvo. Den får vara som den är nu och så refreshar man den om några år med 800v. Den bil som de måste lyckas med från start är EX60, det torde bli storsäljaren på världsmarknaden.
 
Tillbaka
Topp