• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    971
Ja det är samma som jag kör. I5 n men det finns nog en hel hög med dealbreaker. Kort räckvidd?

Det börjar finnas för mycket att välja på där ute.
Jag är osäker på 2a-handsvärdet på dem, nu är iofs den helt värdelös på 3P(men skulle inte förvåna mig om den är bättre ändå). M3P har en liten kundkrets men på 5N i Sverige så bör den vara minimal. Det är komiskt att ingen av säljarna kunde gå ner en krona varken på nya eller beggade innan jag beställde Teslan. Nu är vissa av dem sänkta med nästa 40k för nya. Skiljde 170k+ när jag beställde har funnits en för 779 och fram till igår fanns en till för samma(beggade)(dock i frozen färg som jag håller mig borta ifrån)

Räckvidden som sådant för vardagskörning är ganska lungt(så länge man inte kör många långa sträckor dagligen)!
Ett tyskt test med 5N, jag hade 19.2 med fyra i bilen i 120.1 i genomsnittsfart med min (som referens) å andra sidan så bör 5N ladda grymt fort med 800v arkitekturen(i teorin alla fall)
1724673188909.png


Annars så tycker jag det inte finns mycket negativt med bilen som sådant!
 
Bytte till en Born under semestern, och tycker att den är väldigt trevlig. Har dock bara hunnit köra 300 mil än så länge.

Bra säten men responsen i touchscreen är väldigt seg.

Tilläggspaketen är, för oss, inte optimalt utformade. Behöver typ alla för att få den setup vi önskar.

Har dessvärre inte testat Teslan så kan inte ge ett utlåtande om hur den står sig i jämförelse.
Ok. Jag reflekterade inte alls över touchscreenen när vi körde i helgen. Låter som man får testa ordentligt innan ett eventuellt byte
När är Teslan från? Den nya Tesla Model 3 Highland är sjukt mycket bättre än gamla. Jag har haft båda och det är nästan som två olika bilar.
2020 om jag inte missminner mig.
@Burnman har haft Born i ett halvår typ nu och den är toppen som bil men mjukvaran är långt i från tesla. Inte ägt Tesla själv men åkt många och tycker Born är bättre på det mesta förutom tekniken och laddning och räckvidd/förbrukning typ.

Appen är seg och buggig, skärmen är inte så snabb och mjukvaran saknar några funktioner som känns självklara.
Ingen förvärme på batteriet och laddar betydligt långsammare än Tesla.

För samma kostnad hade jag valt en Tesla utan tvekan men skiljer rätt mycket speciellt på privatleasing som vi gör. Vi betalar 4700kr ink försäkring för 2000mil/år, en Tesla kostar säkert 30% mer minst och att köpa känns inte så kul i dagens marknad.
Det största issuet med teslan som vi upplever det är ett det är en sån fruktansvärt kass vinterbil! De månader med plusgrader är den suverän. Men under vintern fullkomligt suger den! Främst, nästan enbart, relaterat till de dolda handtagen och avsaknaden av ”ram” runt fönsterrutan. Går bra när frugan ska iväg hemifrån på mornarna och kört värmaren, då är det en ickefråga. Sen när hon kommer fram till jobbet och ska igenom första omgången låsta grindar (jobbar på ett låst sjukhus inom rättspsykiatri) har det fryst på igen så hon kan inte veva ned rutan och dra sitt kort och även fönstret är fastfruset så hon kan inte öppna dörren heller. Då får hon köra defrost någon minut medans kön med bilar, med irriterade kollegor i, bakom henne växer.

Så kortfattat: Teslan är grym de månader det är plusgrader eller i typ Kalifornien. Annars är det en ganska kass vinterbil imho.
Det var väl inte så farligt. Eller? 1000039385.jpg
Allt är relativt. Förmånsvärdet för min polestar 2, long range dual motor med plus och pilotpaket, ligger på 6071:- i förmånsvärde.
 
Är det smidigt att provköra en Tesla med ”självbetjäning”? Finns inget annat här i stan men tänkte prova en Y en runda.
 
Jag är osäker på 2a-handsvärdet på dem, nu är iofs den helt värdelös på 3P(men skulle inte förvåna mig om den är bättre ändå). M3P har en liten kundkrets men på 5N i Sverige så bör den vara minimal. Det är komiskt att ingen av säljarna kunde gå ner en krona varken på nya eller beggade innan jag beställde Teslan. Nu är vissa av dem sänkta med nästa 40k för nya. Skiljde 170k+ när jag beställde har funnits en för 779 och fram till igår fanns en till för samma(beggade)(dock i frozen färg som jag håller mig borta ifrån)

Räckvidden som sådant för vardagskörning är ganska lungt(så länge man inte kör många långa sträckor dagligen)!
Ett tyskt test med 5N, jag hade 19.2 med fyra i bilen i 120.1 i genomsnittsfart med min (som referens) å andra sidan så bör 5N ladda grymt fort med 800v arkitekturen(i teorin alla fall)
1724673188909.png


Annars så tycker jag det inte finns mycket negativt med bilen som sådant!
Jag kanske borde prova i alla fall. Jag tycker ju att den sticker ut lite och verkar rolig. Kul att drifta med en elbil.

Edit: jag tror att våra personligheter är ganska lika varandra gällande att leta bil: ekorre med Alzheimers på tjack
 
Jag kanske borde prova i alla fall. Jag tycker ju att den sticker ut lite och verkar rolig. Kul att drifta med en elbil.

Edit: jag tror att våra personligheter är ganska lika varandra gällande att leta bil: ekorre med Alzheimers på tjack
Drifta kan du göra med en 3P med. Är inte där det sköna är med Ioniqen :p
Om du tycker en vanlig EV är tråkig och vill ha någon form av "liv" i bilen då är det bilen för dig! När den klipper momentet vid manuella växlingar så känns det som en ice(kanske lite väl överdrivet, tänk Aventador nästan). Den har även lite pops och burbles också dock så är ju allt syntetiskt och går att stänga av eller ändra volymen! Sen är nästa fråga hur mycket du kommer att köra med dem lägena på. Man har iofs custom modes som man snabbt kan växla emellan

"jag tror att våra personligheter är ganska lika varandra gällande att leta bil: ekorre med Alzheimers på tjack" HAHAHA
 
Apropå just tesla 3. Ska eventuellt kränga frugans inom kort. 2020, 13,5k mil, LR, AWD, vit med svart skinn.

Vad bör/kan man begära som privatperson om man vill få den såld? Ser att de flesta motsvarande på blocket ligger på ca 280k och uppåt. Men de ser också ut att ha legat ett tag?! Tror ni man blir av med den relativt snabbt för 270k eller bör man gå ännu lägre?

Jag är inte desperat på något vis men orkar inte heller hålla på att försöka sälja den i månader. När den väl åker ut på annons vill jag bli av med den relativt snabbt.

Har även (vilket jag förstått inte är helt vanligt) 2x uppsättning originalfälgar, SoV. Verkar som de flesta bara har en uppsättning fälgar och sen skiftar gummit. För att maximera affären kanske det är bäst att sälja dessa separat?

Inputs tack
 
Apropå just tesla 3. Ska eventuellt kränga frugans inom kort. 2020, 13,5k mil, LR, AWD, vit med svart skinn.

Vad bör/kan man begära som privatperson om man vill få den såld? Ser att de flesta motsvarande på blocket ligger på ca 280k och uppåt. Men de ser också ut att ha legat ett tag?! Tror ni man blir av med den relativt snabbt för 270k eller bör man gå ännu lägre?

Jag är inte desperat på något vis men orkar inte heller hålla på att försöka sälja den i månader. När den väl åker ut på annons vill jag bli av med den relativt snabbt.

Har även (vilket jag förstått inte är helt vanligt) 2x uppsättning originalfälgar, SoV. Verkar som de flesta bara har en uppsättning fälgar och sen skiftar gummit. För att maximera affären kanske det är bäst att sälja dessa separat?

Inputs tack
Tesla är inte helt lättsålt. Det finns många, alla har samma utrustning. Tror inte en prisskillnad på 10k får någon att springa benen av sig. När det gäller vinterdäck så hade jag skickat med dem om de är i "dåligt" skick, inte annars. Du får inte så mycket extra betalt för bra däck du skickar med, däremot skiljer det rätt mycket när de säljs löst. Ska du få bra betalt på Blocket för uppsättningen måste de har ordentligt bra däck, annars får du i pricnip bara fälgarnas värde om det bara är nån säsong kvar i däcken. Vet inte hur vanligt det är att skifta uppsättning på samma fälg, min bild är nog inte att det är det. De teslaägare jag känner har två uppsättningar ändå (vet inte hur representativt det är) Att det saknas vinterdäck hos bilhandlarna är ju för att de kränger dem vid sidan av ;)
 
Tesla är inte helt lättsålt. Det finns många, alla har samma utrustning. Tror inte en prisskillnad på 10k får någon att springa benen av sig. När det gäller vinterdäck så hade jag skickat med dem om de är i "dåligt" skick, inte annars. Du får inte så mycket extra betalt för bra däck du skickar med, däremot skiljer det rätt mycket när de säljs löst. Ska du få bra betalt på Blocket för uppsättningen måste de har ordentligt bra däck, annars får du i pricnip bara fälgarnas värde om det bara är nån säsong kvar i däcken. Vet inte hur vanligt det är att skifta uppsättning på samma fälg, min bild är nog inte att det är det. Att det saknas vinterdäck hos bilhandlarna är ju för att de kränger dem vid sidan av ;)
Du har nog rätt. Får ta en funderare och kanske sikta på 15-20k under övriga säljare.

Haha, jag är smått dement ibland. Jag vet fan inte hur det är med vinterdäcken. Antingen är de sopslut eller bara gått en säsong. Har de på hotell på en däckfirma där jag sedan barnsben är tjenis med ägaren. Och jag vet att han för två år sen sa att vinterdäcken började ta slut. Men jag kan för mitt liv inte minnas om jag köpte nya i vintras eller om de fick gå ett år till 🤯
Jag hoppas fan jag köpte nya förra säsongen annars blir det en tråkig överraskning här inom kort när däcken ska på. Om jag inte säljer teslan innan förstås 😬
 
Hur är stressnivån i ditt liv just nu? :angel:
🤣 Som vanligt ungefär, 110% skulle jag tippa på. Jobbet tar död på mig f.n och nu är ungarnas aktiviteter igång för fullt med aktiviteter MINST 5 dgr i veckan. Utöver det har jag världens problem med min farsa (jag är enda barnet och mamma gick bort 2006) där vi håller på med en demensutredning vilket är ett elände eftersom han är så ”ung” (64 år) så bara att rodda med honom är ett heltidsjobb. Sen hänger poolen över mig där jag måste bli klar med altanen och pooltaket.

Som grädde på moset ringde de från grabbens plugg idag där han stucket foten rejält. Ordentligt svullen och blå. Avvaktar akuten till imorgon men skulle inte förvåna mig om det är en fraktur. Så bara ställa in dagens och morgondagens möten och duka upp hemmakontoret.

Men vafan, jag ska inte klaga. Överlag har jag, frugan och barnen hälsan i behåll, mat på bordet, tak över huvudet osv. Allt annat är sekundärt så jag är trots allt väldigt tacksam 👏🏻

Ska bara kränga iväg teslan och köpa ny bil till frugan så är det lugnt sen 😂
 
Det ryktas att det kommer en mindre facelift till den. Tanken var ju att den skulle läggas ner men krånglet med EX90 gör ju att de håller liv i XC90 ett tag till.
Tycker den blev rätt snygg.


IMG_3440.jpeg


För övrigt erbjuds alla Google-bilar att uppdatera infotainmentsystem till det nyaste, dvs bilar från my20 med det

 
Jag är inte övertygad om grillen kanske men i övrigt ser den bra ut. Dock ganska klent med nyheter under skalet och begränsad räckvidd på el för en bil för en miljon. Tråkigt att de inte lyckades öka räckvidden på batteri någonting.
Det är nog helt rätt beslut av Volvo Cars att förlänga livet på XC90 och anstränga sig för att hålla den konkurrenskraftig ytterligare en tid, även om förnyelsen är mest kosmetisk.

Men det är ändå anmärkningsvärt att de hunnit med blott två generationer på 22 år (hittills). Första generationen hann ju bli 12 år innan den ersattes. Hur gammal blir den andra generationen innan den går ur produktion?

Mercedes ML/GLE hann lansera och starta tillverkning av fyra generationer inom ett lika långt tidsspann (1997-2019).

BMW X5 har hunnit med fyra generationer på 19 år (1999-2018).

Det finns givetvis ganska bra förklaringar till Volvos avsaknad av tempo. Volvo Cars (och hela Fordkoncernen) var konkursmässiga när första generationen av XC90 var åldrad, och de behövde vänta på att den Kina-finansierade andra generation blev klar. Nu när den andra generationen är överårig har de krånglat till det för sig genom att koppla ihop generationsskiftet med en total elektrifiering som är tekniskt besvärlig, och dessutom är på väg att komma av sig något affärsmässigt.
 
Senast ändrad:
Jag ska till BMW på tisdag och kika på ny leasingbil.
Kör nu I4 M50, tycker den är lite för liten och jag använder typ aldrig all kraft bilen levererar.

Någon som plockat ut nya i5?
Någon som vet när nya iX3 kommer?
 
Jag ska till BMW på tisdag och kika på ny leasingbil.
Kör nu I4 M50, tycker den är lite för liten och jag använder typ aldrig all kraft bilen levererar.

Någon som plockat ut nya i5?
Någon som vet när nya iX3 kommer?
Jag äger ingen i5, men har provkört den.

Den är typ som en mer rymlig och komfortabel i4, minus lite körglädje och en del fysiska reglage. Det jag saknade mest var knappar på ratten för justering av avståndet hos farthållaren, vilka jag använder hela tiden på min i4 (läge tre på landsväg, läge två i stan på flerfiliga gator där annars någon lägger sig framför om man har för stor lucka).

Personligen tycker jag att M50 är den prisvärda varianten av i4, men hos i5 skiljer det ju väldigt mycket mer i pris mellan e40/x40 och M60, så den är svårare att motivera. Av någon anledning väljer min lokala handlare uteslutande de starkaste versionerna som demobilar, så jag har bara kört M60. Se till att provköra e40 eller x40 så du vet vad du får innan du byter ner dig.
 
Senast ändrad:
Det är nog helt rätt beslut av Volvo Cars att förlänga livet på XC90 och anstränga sig för att hålla den konkurrenskraftig ytterligare en tid, även om förnyelsen är mest kosmetisk.

Men det är ändå anmärkningsvärt att de hunnit med blott två generationer på 22 år (hittills). Första generationen hann ju bli 12 år innan den ersattes. Hur gammal blir den andra generationen innan den går ur produktion?

Mercedes ML/GLE hann lansera och starta tillverkning av fyra generationer inom ett lika långt tidsspann (1997-2019).

BMW X5 har hunnit med fyra generationer på 19 år (1999-2018).

Det finns givetvis ganska bra förklaringar till Volvos avsaknad av tempo. Volvo Cars (och hela Fordkoncernen) var konkursmässiga när första generationen av XC90 var åldrad, och de behövde vänta på att den Kina-finansierade andra generation blev klar. Nu när den andra generationen är överårig har de krånglat till det för sig genom att koppla ihop generationsskiftet med en total elektrifiering som är tekniskt besvärlig, och dessutom är på väg att komma av sig något affärsmässigt.
Volvo Cars har inte heller förmågan att vara så snabba som giganterna Mercedes och BMW. Vi måste komma ihåg att i relativa termer så är Volvo ett litet bolag. Volvo är ungefär lika stora som Subaru. De vill få ut så mycket de kan av varje svindyra plattform som de utvecklar, vilket tar längre tid för Volvo än det gör för BMW. Det finns för och nackdelar med att vara mindre. En nackdel är att de inte har tillräckligt med resurser för att jobba med så stor variation och så många produkter som BMW och Mercedes gör. Det finns en anledning till att Volvo bara har en bensinmotor idag. B3, B4, B5 och B6 är i princip samma motor med några småskillnader i mjukvara och turbokonfiguration. På andra sidan har vi BMW och Mercedes som för inte så länge sedan erbjöd 4-5 olika motorer i samma bilmodell. Volvo måste göra en jäkla massa kompromisser, vilket gör att de måste vara smarta för att lyckas. När man skulle ta fram S60/V60 så kunde man inte ta fram en ny plattform eller modifiera den nuvarande, det blir för dyrt. Bilen blev så liten den kunde bli på SPA-plattformen men man fick kompromissa, exempelvis så har dessa bilar en tvärgående fjäder på bakaxeln istället för egen fjäder på vardera sida. De lyckades dock lösa det på ett sätt som gör att ingen egentligen märker det. Det finns så många exempel på hur Volvo måste kompromissa. De vill spela i en liga på hög nivå, samtidigt som alla egentliga konkurrenter har fördelen av att vara stora företag med mycket resurser och goda möjligheter att skala upp till stora siffror. BMW är liksom nästan fyra gånger större än Volvo.

Förr var det lite enklare, utveckling var fortfarande dyrt och resurskrävande men det var saker man hade mycket bra koll på (förbränningsmotorer osv). Och så hade man sin nisch med att man var mycket duktig på säkerhet. Nu är bilbranschen i ett stort teknikskifte och bilar är i allmänhet mer komplicerade att utveckla, men också mer specifikt i premiumklassen som Volvo valt att ta sig in på (eller som man egentligen blev tvingad till). Japanerna och Sydkoreanerna blev för bra på mellanklassbilar, Volvo hade aldrig kunnat konkurrera med mellanklassbilar utan de blev tvungna att ta sig upp ett steg. Precis som med stålindustrin i Sverige där man för några decennier sedan kom på att vi inte kan konkurrera med basic stål, andra länder kan skala upp sådana verksamheter och sälja billigare, därför valde man tillsammans i Sverige att satsa på avancerat stål för mer specialla ändamål - vilket fungerade mycket bra, ska jag tillägga.

Lägger till: Å andra sidan har de stora bolagen andra problem som de behöver handskas med, och som Volvo inte har samma problem med. Volkswagen har exempelvis kapacitet för att tillverka 14 miljoner bilar per år men säljer bara 9...
 
Ja, den verkar supernice,
Ska jag ta en offert av dig?
Hur gör jag med min leasing hos BMW Sverige som går ut i maj 25 om jag går över till "the dark side"
Går väl att dumpa i förtid? Lämnar tillbaka min leasing bil idag faktiskt. Går ut sista mars 2025, kostade 8k att lösa ut….lätt värt att lösa ut i förtid.
 
Ja, den verkar supernice,
Ska jag ta en offert av dig?
Hur gör jag med min leasing hos BMW Sverige som går ut i maj 25 om jag går över till "the dark side"
Oftast kan det vara en avgift om det inte gått 12 mån men i ditt fall är det bara att lösa in restvärdet skulle jag vilja säga.

Kolla i avtalet, jag löste in min BMW efter 13 månader var inga problem
 
Yes, ska kolla på tisdag.
Känns ju tyvärr som det är knepigt att få iväg begagnade elbilar? 🤷🏼‍♂️
För att de nya elbilarna är så mycket bättre eller varför är det så? Allmänna ekonomiska läget? (Jämfört med de fossila begagnade bilarna som ju verkar säljas). Tesla 3 från 2020 ligger runt 250-280 vilket är billigare än många fossila bilar.
 
Tillbaka
Topp