• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    971
För att de nya elbilarna är så mycket bättre eller varför är det så? Allmänna ekonomiska läget? (Jämfört med de fossila begagnade bilarna som ju verkar säljas). Tesla 3 från 2020 ligger runt 250-280 vilket är billigare än många fossila bilar.
Var det en fråga eller ett konstaterande?
Jag tänker mest att avbryta en leasing i förtid kanske har större ekonomisk förlust än om man kör på den kalkylerade tiden.
Egentligen skit samma men varje hundring kan ju gärna få ligga kvar på firmakontot.
eller så gör man bättre i att byta nu om tiderna blir ännu stramare.
 
Var det en fråga eller ett konstaterande?
Jag tänker mest att avbryta en leasing i förtid kanske har större ekonomisk förlust än om man kör på den kalkylerade tiden.
Egentligen skit samma men varje hundring kan ju gärna få ligga kvar på firmakontot.
eller så gör man bättre i att byta nu om tiderna blir ännu stramare.
Det var en fråga. Eller att jag tänkte högt kanske. 🤔 Tycker att det pratas så mycket om att elbilarna är för dyra.
 
Det var en fråga. Eller att jag tänkte högt kanske. 🤔 Tycker att det pratas så mycket om att elbilarna är för dyra.
Folk pratar så mycket. Enda anledningen till att dieselbilar håller värdet bra nu är för att det inte säljs några nya och att det har exporterats så mycket*. På den tiden dieselbilar såldes i stora antal så hade precis samma restvärde i % som elbilar nu. Beloppen var dock mindre i kronor då.

* det är också för att nypriserna har stigit så mycket. En V90CC som kostar 300k idag har förstås bra restvärde mot sitt nypris för 5 år sen på 380k men senaste åren kostade den snarare 600k så det är inte lika imponerande. Det är en engångseffekt av de höjda nypriserna.
 
Var det en fråga eller ett konstaterande?
Jag tänker mest att avbryta en leasing i förtid kanske har större ekonomisk förlust än om man kör på den kalkylerade tiden.
Egentligen skit samma men varje hundring kan ju gärna få ligga kvar på firmakontot.
eller så gör man bättre i att byta nu om tiderna blir ännu stramare.
I allmänhet brukar det vara dyrare att byta ofta. En bil som byts efter två år brukar landa i högre TCO per mil än en som byts efter fem år. Å andra sidan är det ingen extra skatt på förmånen att byta ofta. Men det är så klart en extra kostnad för företaget.

Jag brukar behålla mina bilar i minst fem år. Men det beror väl på min personlighet att jag fäster mig vid saker och inte ser någon poäng att byta om det inte finns något nytt som är betydligt mycket bättre än det jag har. Dessutom brukar jag kosta på mina bilar max utrustning och fina inredningsmaterial, vilket dels innebär att jag trivs väldigt bra med dem, dels att den procentuella värdeminskningen blir större, speciell vid kort ägandetid.
 
Hej,

Jag heter Tripeiro, och jag har gett upp.

Obstinat elbilsmotståndare som sväljer stoltheten och inser att jag bör köpa en begagnad M3P. 2020-2021 tänker jag.

Jag har absolut noll koll på marknaden, vilken utrustning som är ”must have” etc.

Jag kmr aldrig att använda farthållare etc så autopilot (som jag ser en del har i annonsrubriken som big deal) är oväsentligt för mig.

Jag kan inte räkna hem något som ger mer ”smiles per…kWH” än M3P?

Någon som vill berätta om sina erfarenheter? Vad tänka på? Vad bör vara bytt på en bil som närmat sig 7-8k mil?

Alternativt guida mig till någon nyanserad forumtråd etc som tar upp frågor gällande beggad Model 3.

Tack!
 
Hej,

Jag heter Tripeiro, och jag har gett upp.

Obstinat elbilsmotståndare som sväljer stoltheten och inser att jag bör köpa en begagnad M3P. 2020-2021 tänker jag.

Jag har absolut noll koll på marknaden, vilken utrustning som är ”must have” etc.

Jag kmr aldrig att använda farthållare etc så autopilot (som jag ser en del har i annonsrubriken som big deal) är oväsentligt för mig.

Jag kan inte räkna hem något som ger mer ”smiles per…kWH” än M3P?

Någon som vill berätta om sina erfarenheter? Vad tänka på? Vad bör vara bytt på en bil som närmat sig 7-8k mil?

Alternativt guida mig till någon nyanserad forumtråd etc som tar upp frågor gällande beggad Model 3.

Tack!
Snabbsvar från tfn: Alla har typ samma utrustning. Välj en med snygg färg och bra skick på karossen (främst främre hjulhus). 2021-> uppdaterad med bättre byggkvalitet och ljudisolering.
 
Snabbsvar från tfn: Alla har typ samma utrustning. Välj en med snygg färg och bra skick på karossen (främst främre hjulhus). 2021-> uppdaterad med bättre byggkvalitet och ljudisolering.
Hjulhus, är det blästring från grus/sand då eller någon annan skada?
inspekterade en väns Model Y häromdagen, tror den är ett halvår gammal. Utan att djupdyka så var det säkert 10 stenskottsskador på minst ~2x2 mm, där det bara syns plåt.

Min Ford Escape från 2006 har lika många.
 
Hej,

Jag heter Tripeiro, och jag har gett upp.

Obstinat elbilsmotståndare som sväljer stoltheten och inser att jag bör köpa en begagnad M3P. 2020-2021 tänker jag.

Jag har absolut noll koll på marknaden, vilken utrustning som är ”must have” etc.

Jag kmr aldrig att använda farthållare etc så autopilot (som jag ser en del har i annonsrubriken som big deal) är oväsentligt för mig.

Jag kan inte räkna hem något som ger mer ”smiles per…kWH” än M3P?

Någon som vill berätta om sina erfarenheter? Vad tänka på? Vad bör vara bytt på en bil som närmat sig 7-8k mil?

Alternativt guida mig till någon nyanserad forumtråd etc som tar upp frågor gällande beggad Model 3.

Tack!

Apropå just tesla 3. Ska eventuellt kränga frugans inom kort. 2020, 13,5k mil, LR, AWD, vit med svart skinn.

Vad bör/kan man begära som privatperson om man vill få den såld? Ser att de flesta motsvarande på blocket ligger på ca 280k och uppåt. Men de ser också ut att ha legat ett tag?! Tror ni man blir av med den relativt snabbt för 270k eller bör man gå ännu lägre?

Jag är inte desperat på något vis men orkar inte heller hålla på att försöka sälja den i månader. När den väl åker ut på annons vill jag bli av med den relativt snabbt.

Har även (vilket jag förstått inte är helt vanligt) 2x uppsättning originalfälgar, SoV. Verkar som de flesta bara har en uppsättning fälgar och sen skiftar gummit. För att maximera affären kanske det är bäst att sälja dessa separat?

Inputs tack
Köp frugans då! Värmeelementet byttes i feb och då byttes även kupéfiltret (vilket jag förstått är egentligen det enda som ska bytas eftersom tesla inte har något egentligt serviceintervall)

Pratade med verkstaden och just värmeelementet är sjukt vanligt att de går sönder då gemena man ofta kör defrost på vintermorgnar istället för att köra igång klimatanläggningen. Det tar tydligen död på värmeelementet. Så enligt tesla verkstaden ska man inte köra defrost om man vill inte vill byta elementet (kostade 12k med nytt) Så efter vårt byte kör vi enbart igång Klimatanläggningen. Anyhow, när vi ändå bytte det så passade vi på att byta kupéfiltret också.

På måndag byts framrutan och glastaket också då frugan lyckades med konststycket att få ett stenskott precis i skarven av vindruta och glastak med resultatet att båda fick världens spricka i sig nu i somras av värmen.
Så kortfattat, vår bil har (snart) ny framruta, nytt glastak, nytt kupéfilter, nytt värmeelement och två nya länkarmar fram. Kvitto finns på allt. Och jag släpper den för typ 15k under motsvarande bilar på blocket 😬 Dra ett pm om det låter intressant.
 
Köp frugans då! Värmeelementet byttes i feb och då byttes även kupéfiltret (vilket jag förstått är egentligen det enda som ska bytas eftersom tesla inte har något egentligt serviceintervall)

Pratade med verkstaden och just värmeelementet är sjukt vanligt att de går sönder då gemena man ofta kör defrost på vintermorgnar istället för att köra igång klimatanläggningen. Det tar tydligen död på värmeelementet. Så enligt tesla verkstaden ska man inte köra defrost om man vill inte vill byta elementet (kostade 12k med nytt) Så efter vårt byte kör vi enbart igång Klimatanläggningen. Anyhow, när vi ändå bytte det så passade vi på att byta kupéfiltret också.

På måndag byts framrutan och glastaket också då frugan lyckades med konststycket att få ett stenskott precis i skarven av vindruta och glastak med resultatet att båda fick världens spricka i sig nu i somras av värmen.
Så kortfattat, vår bil har (snart) ny framruta, nytt glastak, nytt kupéfilter, nytt värmeelement och två nya länkarmar fram. Kvitto finns på allt. Och jag släpper den för typ 15k under motsvarande bilar på blocket 😬 Dra ett pm om det låter intressant.
Tack min vän. Ang defrosten så var det intressant info.
Länkarmarna har jag hört talas om, har de gjort en recall så att det ska vara åtgärdat eller har ni fått lösa det själva?

Precis börjat landa i att det blir en Tesla, så det blir inget köp här förrän iaf en 2 månader skulle jag tro.
 
Jag har fått laddstople installerat i mitt garage och går lite i funderingar. Jag kör ca 10 km om dagen i dagsläget och har därför obetydliga bränslekostnader (kör en toyota corolla 2021 utan lån).

Funderar på nybeg Kia niro alt. Volvo xc 40 bensinare. De ligger båda strax under 400.000. jag skulle behöva låna ca 100k för att göra köpet.

Det som jag ser som + Volvo är:
  • Att det är volvo.
  • Bränslevärmare på vintern
  • Bättre kvalite/komfort i instrumentpanel.

+ På Niro
  • Att det är el
  • Elkomfort i körning
  • Något lägre bränsle/skatt kostnader.

Hur hade ni ställ er till valet? Jag reser mycket sällan över 5mil per dag och kör nästan uteslutande korta småsträckor.
 
Tack min vän. Ang defrosten så var det intressant info.
Länkarmarna har jag hört talas om, har de gjort en recall så att det ska vara åtgärdat eller har ni fått lösa det själva?

Precis börjat landa i att det blir en Tesla, så det blir inget köp här förrän iaf en 2 månader skulle jag tro.
Det är bland annat pga detta du ska ha en 2021 och framåt. De har inte något värmeelement som går sönder utan värmepump istället ;)

Ja det i hjulhusen som det blir skador. Original har inga vettiga stänkskydd.
 
Jag har fått laddstople installerat i mitt garage och går lite i funderingar. Jag kör ca 10 km om dagen i dagsläget och har därför obetydliga bränslekostnader (kör en toyota corolla 2021 utan lån).

Funderar på nybeg Kia niro alt. Volvo xc 40 bensinare. De ligger båda strax under 400.000. jag skulle behöva låna ca 100k för att göra köpet.

Det som jag ser som + Volvo är:
  • Att det är volvo.
  • Bränslevärmare på vintern
  • Bättre kvalite/komfort i instrumentpanel.

+ På Niro
  • Att det är el
  • Elkomfort i körning
  • Något lägre bränsle/skatt kostnader.

Hur hade ni ställ er till valet? Jag reser mycket sällan över 5mil per dag och kör nästan uteslutande korta småsträckor.

XC40 laddhybrid då? En beggad sådan bör du kunna hitta utan bekymmer med en budget på 400k. Sen har jag ingen detaljkännedom om modellen i sig :)
 
Jag har fått laddstople installerat i mitt garage och går lite i funderingar. Jag kör ca 10 km om dagen i dagsläget och har därför obetydliga bränslekostnader (kör en toyota corolla 2021 utan lån).

Funderar på nybeg Kia niro alt. Volvo xc 40 bensinare. De ligger båda strax under 400.000. jag skulle behöva låna ca 100k för att göra köpet.

Det som jag ser som + Volvo är:
  • Att det är volvo.
  • Bränslevärmare på vintern
  • Bättre kvalite/komfort i instrumentpanel.

+ På Niro
  • Att det är el
  • Elkomfort i körning
  • Något lägre bränsle/skatt kostnader.

Hur hade ni ställ er till valet? Jag reser mycket sällan över 5mil per dag och kör nästan uteslutande korta småsträckor.
Jag ser inte varför du ska byta om du inte fullständigt hatar din Corolla? Du kan aldrig räkna hem detta på lägre drivmedelskostnader.
 
Har också en fundering. Ska byta jobb och måste därför gå ifrån tjänstebil och skaffa privat.
Är sugen på Tesla Model Y LR4wd.
En begagnad från typ 2021/2022 verkar gå att hitta för 450k med ca 5k på mätaren.
Finns det något man bör tänka på och är det ett vettigt alternativ? Kör en ID4 GTX idag.
 
Har också en fundering. Ska byta jobb och måste därför gå ifrån tjänstebil och skaffa privat.
Är sugen på Tesla Model Y LR4wd.
En begagnad från typ 2021/2022 verkar gå att hitta för 450k med ca 5k på mätaren.
Finns det något man bör tänka på och är det ett vettigt alternativ? Kör en ID4 GTX idag.
Provkör först. Den är stenhårt fjädrad. Alla gillar det inte.

Hång inte upp dig på instrumenteringen. Du kommer älska skärmen och mjukvaran men det tar längre tid än en provkörning att vänja sig.
 
Senast ändrad:
Provkör först. Den är stenhårt fjädrad. Alla gillar det inte.

Hång inte upp sig på instrumenteringen. Du kommer älska skärmen och mjukvaran men det tar längre tid än en provkörning att vänja sig.
Tack för snabbt svar, men är det någon skillnad mot en nyare årsmodell?
Det är alltså en Longrange jag är sugen på och den är väl inte lika styv som Perfomance som jag förstått det?
 
Tack min vän. Ang defrosten så var det intressant info.
Länkarmarna har jag hört talas om, har de gjort en recall så att det ska vara åtgärdat eller har ni fått lösa det själva?

Precis börjat landa i att det blir en Tesla, så det blir inget köp här förrän iaf en 2 månader skulle jag tro.
Vi fick lösa länkarmarna själva. 😖 gick väl på typ 6k/sida om jag minns rätt. Allt som går sönder på tesla kostar tydligen 12k 🤣
Länkarmar: 12k
Värmeelement: 12k
Självrisk vagnskada (vilket glastak räknas som) 12k
Det är bland annat pga detta du ska ha en 2021 och framåt. De har inte något värmeelement som går sönder utan värmepump istället ;)

Ja det i hjulhusen som det blir skador. Original har inga vettiga stänkskydd.
Gus förbannat! Lite störande att det var typ vedertagen kunskap hos tesla men inget mail eller liknande som gått ut utan vi fick lära oss detta den hårda vägen. Jaja, enligt tesla själva ska det inte vara någon fara med värmeelement om man inte kör defrost. Den som lever får väl se.
 
Tack för snabbt svar, men är det någon skillnad mot en nyare årsmodell?
Det är alltså en Longrange jag är sugen på och den är väl inte lika styv som Perfomance som jag förstått det?
De blir bättre ju senare årsmodell och mindre fälgar du har. 2021 med 20” år illa. Performance är ännu värre. Sikta på en 2022 och framåt LR AWD med 19” fälgar. Den går fort nog ändå, jag lovar ;)
 
Har egentligen inga rationella anledningar. Annat än att jag "alltid byter " var 3 år. 😇
Har nu tangentbord framför mig så kan skriva lite längre. Om du nu vill byta (klart du vill, nya bilar är kul!) så skulle min röst mellan de två alternativen solklart gå till Kian. Eldrift kommer till sin allra rätt allra bäst vid många kortare turer. Kör man få och långa så kommer en dieselbil mer till sin rätt. Exempelvis att bilen kommer vara varm när du vill använda den fungerar på ett helt annat sätt än på en bensinare. I Volvon finns risken att du kommer rätt snart råka ut för 12v batteriproblem om du kör bränslevärmare innan start och sen bara kör 10km. 12v batteriet kommer helt enkelt inte hinna ladda upp sig på den tiden. I en elbil så laddas 12v batteriet samtidigt som högvoltsbatteriet laddas. E-Niro är en trevlig "lättillgänglig" bil. Min bror har en och allt är så okomplicerat och naturligt i den. Insteget i dörrarna är jättestort, är som att gå in via en garagedörr nästan. Alla knappar sitter exakt där man förväntar sig. Särskilt kul är den inte att köra men den känns otroligt redig på nåt sätt.
 
Jag har fått laddstople installerat i mitt garage och går lite i funderingar. Jag kör ca 10 km om dagen i dagsläget och har därför obetydliga bränslekostnader (kör en toyota corolla 2021 utan lån).

Funderar på nybeg Kia niro alt. Volvo xc 40 bensinare. De ligger båda strax under 400.000. jag skulle behöva låna ca 100k för att göra köpet.

Det som jag ser som + Volvo är:
  • Att det är volvo.
  • Bränslevärmare på vintern
  • Bättre kvalite/komfort i instrumentpanel.

+ På Niro
  • Att det är el
  • Elkomfort i körning
  • Något lägre bränsle/skatt kostnader.

Hur hade ni ställ er till valet? Jag reser mycket sällan över 5mil per dag och kör nästan uteslutande korta småsträckor.
Förlåt men du började alltså fundera på en ny bil bara för att du fått en laddstolpe 🤔? Jag skulle behållt corollan, kört den tills den tar slut eller iallafall 5-6 år till och köpt en bra cykel. 10km är ju ingenting och så får du upp flåset 😊
Sätt in pengarna på klockkontot istället.
 
Jag har fått laddstople installerat i mitt garage och går lite i funderingar. Jag kör ca 10 km om dagen i dagsläget och har därför obetydliga bränslekostnader (kör en toyota corolla 2021 utan lån).

Funderar på nybeg Kia niro alt. Volvo xc 40 bensinare. De ligger båda strax under 400.000. jag skulle behöva låna ca 100k för att göra köpet.

Det som jag ser som + Volvo är:
  • Att det är volvo.
  • Bränslevärmare på vintern
  • Bättre kvalite/komfort i instrumentpanel.

+ På Niro
  • Att det är el
  • Elkomfort i körning
  • Något lägre bränsle/skatt kostnader.

Hur hade ni ställ er till valet? Jag reser mycket sällan över 5mil per dag och kör nästan uteslutande korta småsträckor.
Kian om du är 70+.
Jag är verkligen ingen Teslafantast men en begagnad modell 3 hade jag funderat på. Och kostat på en rostskyddsbehandling.
 
20240910_122949.jpg
När stapeln inte räcker till :D
 
Senast ändrad:
Testade att köra som en normal människa för någon dag sedan +7km/h på farhållaren sen fick det gå i den takt det gick (körde hem ifrån Farsta) (snitt 63.7)

11.9 är ändå rätt bra med 20"

Kommer nog köpa 19" till vinterhjulen och sen byta mot Hankook ION EVO 245or till nästa sommar (alt
continental sportcontact 7). Om jag inte bytt bil innan dess vill säga :D

Sorry för damm och kladd, har sedan lördags skärmskydd så det är mycket bättre på den fronten
20240903_124040.jpg
 
Senast ändrad:
Är ett knapptryck ifrån på att köra på Teslas 0%-kampanj för en MYLR. Är AWD det bättre alternativet än RWD? Vi kör varken i fjällen eller off road, utan svensk vinterförhållanden i en storstad. Någonting jag bör beakta, exempelvis om det är dumt att köpa nu istället för att vänta på nästa generation?
 
Senast ändrad:
Är ett knapptryck ifrån på att köra på Teslas 0%-kampanj för en MYLR. Är AWD det bättre alternativet än RWD? Vi kör varken i fjällen eller off road, utan svensk vinterförhållanden i en storstad. Någonting jag bör beakta, exempelvis om det är dumt att köpa nu istället för att vänta på nästa generation?
Nästa generation kommer inte ha den räntan första åren. Sannolikt blir det inga blinkersspakar heller och bara lite uppdaterad interiör och lampor likt Highland M3. Jag hade nog köpt innevarande generation.

För mig är AWD en självklarhet när vi pratar om bilar med 400hk men jag bor lite risigt till vintertid.
 
Tillbaka
Topp