• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    971
Nästa generation kommer inte ha den räntan första åren. Sannolikt blir det inga blinkersspakar heller och bara lite uppdaterad interiör och lampor likt Highland M3. Jag hade nog köpt innevarande generation.

För mig är AWD en självklarhet när vi pratar om bilar med 400hk men jag bor lite risigt till vintertid.
Skulle säga att AWD är ett stort plus även om man bor i en storstad. Vi är inte förskonade från vinter, halka och is bara för vi bor i städer.. :confused:
 
Skulle säga att AWD är ett stort plus även om man bor i en storstad. Vi är inte förskonade från vinter, halka och is bara för vi bor i städer.. :confused:
Gud nej. Tvärtom så har vi ju (jag bor strax utanför stor stad) ganska ofta dålig snöröjning pga sämre beredskap än längre norrut. Sen blir det halt som attan när temeraturen pendlar runt nollan, mycket halare än om det är -10. I mitt fall har jag en brant uppförsbacke också sista biten och jag kommer helt enkelt inte upp med rwd/fwd. Går inte. Har haft sådana bilar också och då får jag parkera nere på stora vägen (och få bilen inplogad mm). Det är ju dock inte ett problem om man har en normal tomt ;)

Vad skiljer i pris mellan rwd/awd på Model Y?
 
Senast ändrad:
Har också en fundering. Ska byta jobb och måste därför gå ifrån tjänstebil och skaffa privat.
Är sugen på Tesla Model Y LR4wd.
En begagnad från typ 2021/2022 verkar gå att hitta för 450k med ca 5k på mätaren.
Finns det något man bör tänka på och är det ett vettigt alternativ? Kör en ID4 GTX idag.
Jag sket i Tesla och körde på en till ID4 GTX istället.
 
Gud nej. Tvärtom så har vi ju (jag bor strax utanför stor stad) ganska ofta dålig snöröjning pga sämre beredskap än längre norrut. Sen blir det halt som attan när temeraturen pendlar runt nollan, mycket halare än om det är -10. I mitt fall har jag en brant uppförsbacke också sista biten och jag kommer helt enkelt inte upp med rwd/fwd. Går inte. Har haft sådana bilar också och då får jag parkera nere på stora vägen (och få bilen inplogad mm). Det är ju dock inte ett problem om man har en normal tomt ;)

Vad skiljer i pris mellan rwd/awd på Model Y?
Priset verkar vara ca: 30 000 lägre samt 5 mil längre räckvidd med rwd.
 
Funderar på en beggad taycan Cross turismo från 2022. 800k ca, köper med lease bil med moms kvar . Vad tror ni den kan vara värd om 2 år efter leasing ?
 
Skippar 0%-erbjudandet från Tesla och siktar på en 2023 årsmodell för att inte behöva ta lån för den direkta värdeminskningen som sker, får se om det är smart eller inte!

Nu när jag börjar kolla på bilar på exempelvis blocket och handlare, vad är viktiga frågor att ställa säljaren för att säkerställa sig att bilen är antingen den senaste iterationen eller har de funktioner som särskiljer den mycket från föregångaren? Eller som gör den värd att köpa eller ej? Är miltalen lika relevant på elbil eller är det främst batteridegraderingen som är av vikt? Som jag förstår är det stor skillnad på exempelvis 22-årsmodellen och 23 och då tänker jag på fjädring samt ljudnivån inuti som förbättrats.

Exempelvis detta exemplar, är det några varningstecken enligt er mer erfarna och kunniga?

 
Senast ändrad:
Nu när jag börjar kolla på bilar på exempelvis blocket och handlare, vad är viktiga frågor att ställa säljaren för att säkerställa sig att bilen är antingen den senaste iterationen eller har de funktioner som särskiljer den mycket från föregångaren? Eller som gör den värd att köpa eller ej? Är miltalen lika relevant på elbil eller är det främst batteridegraderingen som är av vikt? Som jag förstår är det stor skillnad på exempelvis 22-årsmodellen och 23 och då tänker jag på fjädring samt ljudnivån inuti som förbättrats.
Årsmodell 2021: Undvik helst, eller provkör iaf noggrant först, jag tycker den är stenhård
Årsmodell 2022: Mjukare fjädring och lägre ljudnivå
Årsmodell 2023: Som 2022 men tyvärr försvann parkeringssensorerna
 
Årsmodell 2021: Undvik helst, eller provkör iaf noggrant först, jag tycker den är stenhård
Årsmodell 2022: Mjukare fjädring och lägre ljudnivå
Årsmodell 2023: Som 2022 men tyvärr försvann parkeringssensorerna
Tack!

Då är helt klart 2022-årsmodellen klart mest intressant. Med dessa tekniska bilar, finns det någon osäkerhet att exempelvis 2022-årsmodellens teknik gör att den inte får vissa mjukvaruuppdateringar eller är det en ickefråga?
 
Tack!

Då är helt klart 2022-årsmodellen klart mest intressant. Med dessa tekniska bilar, finns det någon osäkerhet att exempelvis 2022-årsmodellens teknik gör att den inte får vissa mjukvaruuppdateringar eller är det en ickefråga?
Det är en icke-fråga, alla får samma uppdateringar (nästan, vissa äldre Model S får inte det längre men då pratar vi bilar från 2014).
 
Skippar 0%-erbjudandet från Tesla och siktar på en 2023 årsmodell för att inte behöva ta lån för den direkta värdeminskningen som sker, får se om det är smart eller inte!

Nu när jag börjar kolla på bilar på exempelvis blocket och handlare, vad är viktiga frågor att ställa säljaren för att säkerställa sig att bilen är antingen den senaste iterationen eller har de funktioner som särskiljer den mycket från föregångaren? Eller som gör den värd att köpa eller ej? Är miltalen lika relevant på elbil eller är det främst batteridegraderingen som är av vikt? Som jag förstår är det stor skillnad på exempelvis 22-årsmodellen och 23 och då tänker jag på fjädring samt ljudnivån inuti som förbättrats.

Exempelvis detta exemplar, är det några varningstecken enligt er mer erfarna och kunniga?

Nu är detta kanske riktigt OT men jag skulle nog se över den "alternativkostnaden" innan jag väljer att avstå från lån. Att lägga 500tkr på en bil för att inte ta lån och spara in på den första värdeminskningen är inte alltid så bra som det låter.
 
Nu är detta kanske riktigt OT men jag skulle nog se över den "alternativkostnaden" innan jag väljer att avstå från lån. Att lägga 500tkr på en bil för att inte ta lån och spara in på den första värdeminskningen är inte alltid så bra som det låter.
Jo jag är helt med på konceptet att lån är bra för att få lite hävstång på exempelvis börs eller sparkonto, särskilt med ett 0%igt lån. Nu planerar vi att gå in med högre kontantinsats men ändå ha en del i lån men inte behöva jobba restvärde och lång återbetalningstid för att få ner månadskostnaden.
 
Träffade en bekant igår som har en BMW i3. Elmotorn hade gått sönder. Kostade 170.000 kr att byta. :eek:

Nu hade han tur att försäkringen täckte den kostnaden. Detta är inget man läser så mycket om. Det är ju mest noja över att batterierna behöver bytas.
Intressant. Allt kan ju gå sönder på alla bilar, oavsett drivlina. Men som du säger så hör man mest kring batterier på elbilarna. Täcker inte försäkringen om batteriet skulle paja? Oftast så räcker det ju med att byta enstaka celler eller någon modul och då är inte kostnaden superdyr ändå.
 
Intressant. Allt kan ju gå sönder på alla bilar, oavsett drivlina. Men som du säger så hör man mest kring batterier på elbilarna. Täcker inte försäkringen om batteriet skulle paja? Oftast så räcker det ju med att byta enstaka celler eller någon modul och då är inte kostnaden superdyr ändå.
Försäkringarna brukar väl gälla typ 6-8 år eller 12-15.000 mil. Ungefär som Teslas garanti.
 
Träffade en bekant igår som har en BMW i3. Elmotorn hade gått sönder. Kostade 170.000 kr att byta. :eek:

Nu hade han tur att försäkringen täckte den kostnaden. Detta är inget man läser så mycket om. Det är ju mest noja över att batterierna behöver bytas.
Att du inte hör mycket om det är för att det är väldigt ovanligt. Det förekommer absolut, men det är väldigt ovanligt. Mycket ovanligare än motorras på bensinbilar och det pratar ingen om för att man vant sig bara.
Tjatet om batterierna är ju för att folk tror att elbilsbatterier funkar på samma sätt som gamla borrmaskiner och dessa "blir minsann batterierna dåliga på hela tiden". Smartare än så är inte analysen...

1726568775317.png

Snittet är alltså i verkligheten att vid normal skrotningspunkt så har man 90% av kapaciteten kvar.
 
Att du inte hör mycket om det är för att det är väldigt ovanligt. Det förekommer absolut, men det är väldigt ovanligt. Mycket ovanligare än motorras på bensinbilar och det pratar ingen om för att man vant sig bara.
Tjatet om batterierna är ju för att folk tror att elbilsbatterier funkar på samma sätt som gamla borrmaskiner och dessa "blir minsann batterierna dåliga på hela tiden". Smartare än så är inte analysen...

1726568775317.png

Snittet är alltså i verkligheten att vid normal skrotningspunkt så har man 90% av kapaciteten kvar.
Extremt få mätpunkter där i slutet, tesla borde ha bättre data eller?
 
Nissan Leaf har ju (eller hade iaf) en stapel i instrumentpanelen som visade batterihälsa (capacity bar i bilden nedan). Detta har, mig veterligen, ingen annan bil implementerat. Men om jag inte missminner mig så har EU satt krav på att informationen om batterihälsa i elbilar måste tillgängliggöras. nu killgissar jag lite så ta mig inte på orden. men för konsumenten, som köper bil på andrahandsmarknaden, vore det ju ypperligt.
 

Bilagor

  • hqdefault.jpg
    hqdefault.jpg
    24.3 KB · Visningar: 3
Träffade en bekant igår som har en BMW i3. Elmotorn hade gått sönder. Kostade 170.000 kr att byta. :eek:

Nu hade han tur att försäkringen täckte den kostnaden. Detta är inget man läser så mycket om. Det är ju mest noja över att batterierna behöver bytas.
Nedan text skrev jag på LinkedIn för ett tag sen....

HUR OFTA BEHÖVER ELBILSBATTERIET BYTAS UT?
Det är inte ovanligt att höra argument från elbilsskeptiker om att batterierna i elbilar behöver bytas ut efter 2-3 år, med en prislapp på hundratusentals kronor. Men vad säger egentligen fakta?

En nyligen genomförd studie har analyserat data från över 15 000 elbilar och resultatet talar sitt tydliga språk: endast 1,5% av bilarna har faktiskt behövt byta batteri. Det är dessutom viktigt att notera att de flesta av dessa batteribyten skedde under garantitiden. Logiskt nog är det främst de äldre elbilarna som har bytt batteri, vilket kan härledas till att tidigare modeller hade mindre effektiv kylteknik.

När det gäller kostnaden för batteribyte som ägarna själva fått stå för, har de i genomsnitt betalat $137/kWh. Detta belopp mildras av att det gamla batteriet kunnat säljas vidare på andrahandsmarknaden.

För att sätta detta i perspektiv bör man jämföra nyare konventionella fordon där 1,7% av bilar mellan 2-8 år upplever maskinspecifika problem som motor- och växellådsskador med lika gamla elbilar, där endast 0,5% drabbas av motsvarande problem.

Slutsatsen? Elbilsbatteriet kommer med stor sannolikhet hålla längre än bilens livslängd, och elbilarna har dessutom färre maskinella problem jämfört med konventionella bilar.

Länk till rapporten:
https://lnkd.in/dfr7MiwU
 
Nissan Leaf har ju (eller hade iaf) en stapel i instrumentpanelen som visade batterihälsa (capacity bar i bilden nedan). Detta har, mig veterligen, ingen annan bil implementerat. Men om jag inte missminner mig så har EU satt krav på att informationen om batterihälsa i elbilar måste tillgängliggöras. nu killgissar jag lite så ta mig inte på orden. men för konsumenten, som köper bil på andrahandsmarknaden, vore det ju ypperligt.
har installerat S3xy commander i min men det är för tidigt att kolla något antar jag. Har inte ens kört 300 mil :D
Kommer väl bli nojig om jag börjar kolla upp degradation...
 
Nissan Leaf har ju (eller hade iaf) en stapel i instrumentpanelen som visade batterihälsa (capacity bar i bilden nedan). Detta har, mig veterligen, ingen annan bil implementerat. Men om jag inte missminner mig så har EU satt krav på att informationen om batterihälsa i elbilar måste tillgängliggöras. nu killgissar jag lite så ta mig inte på orden. men för konsumenten, som köper bil på andrahandsmarknaden, vore det ju ypperligt.
Jo men det betyder ju också att man gör en grej av det om det har en egen mätare. Vilket det inte behöver vara precis som du visar i ditt nästan inlägg. Nissan kanske skulle satsas på aktiv kylning av batteriet istället - tidiga Leaf har ju bland den sämsta livslängden på sina batterier just på grund av att man snålade in på det :angel:
 
har installerat S3xy commander i min men det är för tidigt att kolla något antar jag. Har inte ens kört 300 mil :D
Kommer väl bli nojig om jag börjar kolla upp degradation...
jag har 3801km på odometern så vi är väl i samma sits ungefär. Men om man leasar bilen, vilket jag gör, så skiter man ju i batteridegradering mer eller mindre. Det blir någon annans "problem" i framtiden. Frågan är om leasingbolagen kommer börja titta på batterihälsa och kräva att man ska betala leasingbolaget för överdrivet slitage...?!
 
jag har 3801km på odometern så vi är väl i samma sits ungefär. Men om man leasar bilen, vilket jag gör, så skiter man ju i batteridegradering mer eller mindre. Det blir någon annans "problem" i framtiden. Frågan är om leasingbolagen kommer börja titta på batterihälsa och kräva att man ska betala leasingbolaget för överdrivet slitage...?!
i mitt fall så har jag den på mitt företag. Tänker den dagen när man byter in den och hur den som köper in den/köper den ställer sig till degradering och därmed hur mycket det påverkar värdet. Även om det inte är privata pengar så är det någonstans "mina" pengar.
 
Tillbaka
Topp