Det finns en annan risk med elbilar som jag tycker är värd att slänga in i debatten förutom degradering av själva batteriet och det är andra relaterade elfel som kan bli mer eller mindre kostsamma eller problematiska för andra-tredjeägare.
Vi har haft två elbilar parallellt - en Tesla Model Y och en Kia EV6.
Familj i normalstorlek och vi åker mycket norrut för skidåkning.
Båda bilarna har strulat vintertid med liknande elfel.
Teslan började helt plötsligt skrika ”STANNA OMEDELBART” under vår hemfärd. Vi gillar att köra kväll/natt för att barnen somnar och ett sådant meddelande är inte jättevälkommet mellan ingenstans och fanvetvar i skogarna när det är -27 grader. Blir kallt väldigt snabbt i bilen om den lägger av helt, alla hotell i närmaste stad svarade inte vid midnatt och vi hade ”hela livet” med i bilen + takbox.
Det visade sig vara främre växelriktaren som var trasig och gick på garanti. Fick bogseras till Tesla.
Vår Kia gav upp från ingenstans en morgon tre månader senare. Först gick den att köra med liknande varning som ovan - Kia rådde oss att köra (!) in den till verkstaden.
Andra starten kom en sköldpadda upp på displayen och bilen rullade i 5 km/h.
Tredje starten så dog den helt och startade bara med externt batteri, men dog direkt den kopplades ur. Fick bogseras till verkstad även den. Dubbla elfel där, både i ladduttaget på bilen samt ett annat oklart fel. Garanti det med.
Inte konstigt att försäkring kostar multum på en >3 år gammal elbil. Båda våra var <2 år gamla. Teslan var ett halvår gammal.
Teslan är fasen den bästa familjebilen jag har kört sommartid men vintertid är den usel, men det är en annan diskussion.
Vi har i alla fall lämnat tillbaka Ev6an och gått till en fossilbil som familjebil, mycket pga ovan strul under vintern samt att räckvidden blir horribel då (inkl takbox).
Blev ett långt inlägg men var på ranthumör.
Motsvarande fel kan såklart hända även ICE-bilar, det fattar jag med, men jag har åtminstone inte haft problem med de fem-sex bilar jag kört innan. Något känns ändå ”stabilare” från mitt perspektiv som såklart kan vara ren otur.