• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    985
i mitt fall så har jag den på mitt företag. Tänker den dagen när man byter in den och hur den som köper in den/köper den ställer sig till degradering och därmed hur mycket det påverkar värdet. Även om det inte är privata pengar så är det någonstans "mina" pengar.
Vem vågar vara tredje ägare till en elbil?. Om inte, vem vågar vara andre ägare?. :);)
 
Vem vågar vara tredje ägare till en elbil?. Om inte, vem vågar vara andre ägare?. :);)
Det är väl det som är lite problemet med elbilar (och dagens konsumtionssamhälle). Elbilar blir ju mer som en vitvaruprodukt än en traditionell bil. Med tiden slutar det finnas uppdateringar etc för en produkt som iaf delvis är beroende av interaktivitet.
Absolut inget emot ny teknik o elbilar, tvärtom. O det är egentligen inte fel på produkten i sig. Det stora felet ligger väl i samhällets kortsiktighet.
 
Det är väl det som är lite problemet med elbilar (och dagens konsumtionssamhälle). Elbilar blir ju mer som en vitvaruprodukt än en traditionell bil. Med tiden slutar det finnas uppdateringar etc för en produkt som iaf delvis är beroende av interaktivitet.
Absolut inget emot ny teknik o elbilar, tvärtom. O det är egentligen inte fel på produkten i sig. Det stora felet ligger väl i samhällets kortsiktighet.
Det skulle man dock kunna säga man säga om GUI/Infotainment/interaktion på en ICE-bil med då där äldre sådana inte ens får någon uppdatering förutom när den är inne på service och då kanske kanske finns någon uppdatering.

Om vi tar exv den bilen jag har nu om dem inte släpper någon mer uppdatering till den så är det ju inte så att den kommer sluta funka om det inte kommer någon mer uppdatering. Utan mer kanske att man inte får the latest and greatest, men så är det ju med de flesta produkter. Traditionellt på bilar så har det ju varit det du får är det du får. Är på senare tid som exv OTA har kommit där man pusha ut uppdateringar, i alla fall för de märken/modeller där man lyckts implementera detta bra.

Har fått 2 eller om det 3 uppdateringar till Teslan på två-tre månader, Mach-en har nog fått 7-8 snart under 20 månader vilket är positivt. Sen hur länge dem kommer få uppdateringar är en annan femma men vet inte heller när min TV slutar få uppdateringar :)
 
Senast ändrad:
Det är väl det som är lite problemet med elbilar (och dagens konsumtionssamhälle). Elbilar blir ju mer som en vitvaruprodukt än en traditionell bil. Med tiden slutar det finnas uppdateringar etc för en produkt som iaf delvis är beroende av interaktivitet.
Absolut inget emot ny teknik o elbilar, tvärtom. O det är egentligen inte fel på produkten i sig. Det stora felet ligger väl i samhällets kortsiktighet.
Hur många elbilar av 2020 års modell ser vi på gatorna om 15 år?. Eller för den delen 10 år. :);)
 
Det är väl det som är lite problemet med elbilar (och dagens konsumtionssamhälle). Elbilar blir ju mer som en vitvaruprodukt än en traditionell bil. Med tiden slutar det finnas uppdateringar etc för en produkt som iaf delvis är beroende av interaktivitet.
Absolut inget emot ny teknik o elbilar, tvärtom. O det är egentligen inte fel på produkten i sig. Det stora felet ligger väl i samhällets kortsiktighet.
Att uppdateringar upphör betyder inte att bilen slutar fungera. Bara att den inte utvecklas ytterligare. Tesla Model S 2014 har nu börjat falla ur uppdateringarna, men de slutar inte rulla för det ;)

Problemen med uppkoppling som slutar fungera är inte ICE-bilar förskonade för heller direkt: https://via.tt.se/pressmeddelande/3...nat-slacks-ned-2025?publisherId=33197&lang=sv
 
Det skulle man dock kunna säga man säga om GUI/Infotainment/interaktion på en ICE-bil med då där äldre sådana inte ens får någon uppdatering förutom när den är inne på service och då kanske kanske finns någon uppdatering.

Om vi tar exv den bilen jag har nu om dem inte släpper någon mer uppdatering till den så är det ju inte så att den kommer sluta funka om det inte kommer någon mer uppdatering. Utan mer kanske att man inte får the latest and greatest, men så är det ju med de flesta produkter. Traditionellt på bilar så har det ju varit det du får är det du får. Är på senare tid som exv OTA har kommit där man pusha ut uppdateringar, i alla fall för de märken/modeller där man lyckts implementera detta bra.

Har fått 2 eller om det 3 uppdateringar till Teslan på två-tre månader, Mach-en har nog fått 7-8 snart under 20 månader vilket är positivt. Sen hur länge dem kommer få uppdateringar är en annan femma men vet inte heller när min TV slutar få uppdateringar :)
Absolut ett problem med nya ICE-bilar med. O ju mer interaktiva bilarna blir desto ”värre” blir det.
Egentligen ett samhällsproblem snarare än ICE vs EL.
Dock ser jag större ”risk” för elbilar att få ett kortare liv (årtalsmässigt) än ICE bilar som tillverkas idag. En stor del av naturliga skäl då bilindustrin satsar på EL och ICE är ”gammal skåpmat”.
 
Det finns en annan risk med elbilar som jag tycker är värd att slänga in i debatten förutom degradering av själva batteriet och det är andra relaterade elfel som kan bli mer eller mindre kostsamma eller problematiska för andra-tredjeägare.

Vi har haft två elbilar parallellt - en Tesla Model Y och en Kia EV6.
Familj i normalstorlek och vi åker mycket norrut för skidåkning. Båda bilarna har strulat vintertid med liknande elfel.

Teslan började helt plötsligt skrika ”STANNA OMEDELBART” under vår hemfärd. Vi gillar att köra kväll/natt för att barnen somnar och ett sådant meddelande är inte jättevälkommet mellan ingenstans och fanvetvar i skogarna när det är -27 grader. Blir kallt väldigt snabbt i bilen om den lägger av helt, alla hotell i närmaste stad svarade inte vid midnatt och vi hade ”hela livet” med i bilen + takbox.
Det visade sig vara främre växelriktaren som var trasig och gick på garanti. Fick bogseras till Tesla.

Vår Kia gav upp från ingenstans en morgon tre månader senare. Först gick den att köra med liknande varning som ovan - Kia rådde oss att köra (!) in den till verkstaden.
Andra starten kom en sköldpadda upp på displayen och bilen rullade i 5 km/h.
Tredje starten så dog den helt och startade bara med externt batteri, men dog direkt den kopplades ur. Fick bogseras till verkstad även den. Dubbla elfel där, både i ladduttaget på bilen samt ett annat oklart fel. Garanti det med.

Inte konstigt att försäkring kostar multum på en >3 år gammal elbil. Båda våra var <2 år gamla. Teslan var ett halvår gammal.

Teslan är fasen den bästa familjebilen jag har kört sommartid men vintertid är den usel, men det är en annan diskussion.
Vi har i alla fall lämnat tillbaka Ev6an och gått till en fossilbil som familjebil, mycket pga ovan strul under vintern samt att räckvidden blir horribel då (inkl takbox).

Blev ett långt inlägg men var på ranthumör. 😁
Motsvarande fel kan såklart hända även ICE-bilar, det fattar jag med, men jag har åtminstone inte haft problem med de fem-sex bilar jag kört innan. Något känns ändå ”stabilare” från mitt perspektiv som såklart kan vara ren otur.
 
Det finns en annan risk med elbilar som jag tycker är värd att slänga in i debatten förutom degradering av själva batteriet och det är andra relaterade elfel som kan bli mer eller mindre kostsamma eller problematiska för andra-tredjeägare.

Vi har haft två elbilar parallellt - en Tesla Model Y och en Kia EV6.
Familj i normalstorlek och vi åker mycket norrut för skidåkning. Båda bilarna har strulat vintertid med liknande elfel.

Teslan började helt plötsligt skrika ”STANNA OMEDELBART” under vår hemfärd. Vi gillar att köra kväll/natt för att barnen somnar och ett sådant meddelande är inte jättevälkommet mellan ingenstans och fanvetvar i skogarna när det är -27 grader. Blir kallt väldigt snabbt i bilen om den lägger av helt, alla hotell i närmaste stad svarade inte vid midnatt och vi hade ”hela livet” med i bilen + takbox.
Det visade sig vara främre växelriktaren som var trasig och gick på garanti. Fick bogseras till Tesla.

Vår Kia gav upp från ingenstans en morgon tre månader senare. Först gick den att köra med liknande varning som ovan - Kia rådde oss att köra (!) in den till verkstaden.
Andra starten kom en sköldpadda upp på displayen och bilen rullade i 5 km/h.
Tredje starten så dog den helt och startade bara med externt batteri, men dog direkt den kopplades ur. Fick bogseras till verkstad även den. Dubbla elfel där, både i ladduttaget på bilen samt ett annat oklart fel. Garanti det med.

Inte konstigt att försäkring kostar multum på en >3 år gammal elbil. Båda våra var <2 år gamla. Teslan var ett halvår gammal.

Teslan är fasen den bästa familjebilen jag har kört sommartid men vintertid är den usel, men det är en annan diskussion.
Vi har i alla fall lämnat tillbaka Ev6an och gått till en fossilbil som familjebil, mycket pga ovan strul under vintern samt att räckvidden blir horribel då (inkl takbox).

Blev ett långt inlägg men var på ranthumör. 😁
Motsvarande fel kan såklart hända även ICE-bilar, det fattar jag med, men jag har åtminstone inte haft problem med de fem-sex bilar jag kört innan. Något känns ändå ”stabilare” från mitt perspektiv som såklart kan vara ren otur.
Tråkigt att du drabbats verkligen, men som motpol - jag har exempelvis inte drabbats alls av några fel på de två elbilar jag haft. Något som känns som ett stort problem för dig som drabbad känns inte som ett problem för någon annan. Statistiskt sett är det färre fel på elbilar än ICE-bilar.
 
Tråkigt att du drabbats verkligen, men som motpol - jag har exempelvis inte drabbats alls av några fel på de två elbilar jag haft. Något som känns som ett stort problem för dig som drabbad känns inte som ett problem för någon annan. Statistiskt sett är det färre fel på elbilar än ICE-bilar.
Exakt, därav min gardering på slutet. Har dock svårt att skaka av mig känslan av att elbilar känns sköra på vintern, även om statistiken på helheten säger något annat.
 
Det finns en annan risk med elbilar som jag tycker är värd att slänga in i debatten förutom degradering av själva batteriet och det är andra relaterade elfel som kan bli mer eller mindre kostsamma eller problematiska för andra-tredjeägare.

Vi har haft två elbilar parallellt - en Tesla Model Y och en Kia EV6.
Familj i normalstorlek och vi åker mycket norrut för skidåkning. Båda bilarna har strulat vintertid med liknande elfel.

Teslan började helt plötsligt skrika ”STANNA OMEDELBART” under vår hemfärd. Vi gillar att köra kväll/natt för att barnen somnar och ett sådant meddelande är inte jättevälkommet mellan ingenstans och fanvetvar i skogarna när det är -27 grader. Blir kallt väldigt snabbt i bilen om den lägger av helt, alla hotell i närmaste stad svarade inte vid midnatt och vi hade ”hela livet” med i bilen + takbox.
Det visade sig vara främre växelriktaren som var trasig och gick på garanti. Fick bogseras till Tesla.

Vår Kia gav upp från ingenstans en morgon tre månader senare. Först gick den att köra med liknande varning som ovan - Kia rådde oss att köra (!) in den till verkstaden.
Andra starten kom en sköldpadda upp på displayen och bilen rullade i 5 km/h.
Tredje starten så dog den helt och startade bara med externt batteri, men dog direkt den kopplades ur. Fick bogseras till verkstad även den. Dubbla elfel där, både i ladduttaget på bilen samt ett annat oklart fel. Garanti det med.

Inte konstigt att försäkring kostar multum på en >3 år gammal elbil. Båda våra var <2 år gamla. Teslan var ett halvår gammal.

Teslan är fasen den bästa familjebilen jag har kört sommartid men vintertid är den usel, men det är en annan diskussion.
Vi har i alla fall lämnat tillbaka Ev6an och gått till en fossilbil som familjebil, mycket pga ovan strul under vintern samt att räckvidden blir horribel då (inkl takbox).

Blev ett långt inlägg men var på ranthumör. 😁
Motsvarande fel kan såklart hända även ICE-bilar, det fattar jag med, men jag har åtminstone inte haft problem med de fem-sex bilar jag kört innan. Något känns ändå ”stabilare” från mitt perspektiv som såklart kan vara ren otur.
Vi bytte till elbil efter att bränsleinsprutningen började strula påväg hem från fjällen tidigare i år.. som tur var åkte brorsan i en annan bil så kunde skyffla över barnen till den och sen fick man typ köra i limpmode från någonstans mellan Ludvika och Fagersta till Stockholm sent en söndagkväll när alla verkstäder och biluthyrningar var stängda.
 
Vi bytte till elbil efter att bränsleinsprutningen började strula påväg hem från fjällen tidigare i år.. som tur var åkte brorsan i en annan bil så kunde skyffla över barnen till den och sen fick man typ köra i limpmode från någonstans mellan Ludvika och Fagersta till Stockholm sent en söndagkväll när alla verkstäder och biluthyrningar var stängda.
Vad körde ni då ?
 
Finns det statistik över batteribränder?
Tänk er på en färja eller i en tunnel. Det verkar ju väldigt svårt att släcka.
Ja det gör det
1726598036175.png

https://alltomelbil.se/brandrisken-i-batterier-ar-lag-meddelar-msb/
 
Blir många teslafrågor från mig men är inte överdrivet bilintresserad och har svårt att komma till skott och tar gärna mer input från tråden här!

Vilken skulle ni valt av nedan tre?

2023 MYLR AWD
2022 MYP
2022 MYLR AWD

Nämligen dessa jag har bestämt mig för. Anledningen är för att från 2022 uppgraderades fjädringen och att dessa har parkeringssensorer som jag tycker hade varit skönt. Men 2023 är såklart nyare och då tänker jag direkt på bättre. Vill ha en jag kan ha länge nämligen och med familj.

Prismässigt för 2022 LR/P är det inte alls stor skillnad mellan dem medan det är en stor differens på dem som 2023 årsmodeller. Tycker MYP är klart snyggare och hade varit roligt att ha en sådan men är det verkligen nödvändigt. Är det mer huvudvärk än nytta med Performance tro?
 
Senast ändrad:
Blir många teslafrågor från mig men är inte överdrivet bilintresserad och har svårt att komma till skott och tar gärna mer input från tråden här!

Vilken skulle ni valt av nedan tre?

2023 MYLR AWD
2022 MYP
2022 MYLR AWD

Nämligen dessa jag har bestämt mig för. Anledningen är för att från 2022 uppgraderades fjädringen och att dessa har parkeringssensorer som jag tycker hade varit skönt. Men 2023 är såklart nyare och då tänker jag direkt på bättre. Vill ha en jag kan ha länge nämligen och med familj.

Prismässigt för 2022 LR/P är det inte alls stor skillnad mellan dem medan det är en stor differens på dem som 2023 årsmodeller. Tycker MYP är klart snyggare och hade varit roligt att ha en sådan men är det verkligen nödvändigt. Är det mer huvudvärk än nytta med Performance tro?
Hoppa Performance om du inte vill ha en stenhård bil. Kul att köra men obekväm som familjebil.

Angående 2022/2023 så vet jag egentligen inte vilka förbättringar som ska ha skett, är det ens några(?), medans det är lätt att se nackdelarna med de obefintliga parkeringssensorerna. Jag skulle vilja säga att det har mycket med att göra hur ofta du fickparkerar? Annars är det ju ganska enkelt att se vad som är framför bilen ;)

Provkör båda!
 
Senast ändrad:
Det finns en annan risk med elbilar som jag tycker är värd att slänga in i debatten förutom degradering av själva batteriet och det är andra relaterade elfel som kan bli mer eller mindre kostsamma eller problematiska för andra-tredjeägare.

Vi har haft två elbilar parallellt - en Tesla Model Y och en Kia EV6.
Familj i normalstorlek och vi åker mycket norrut för skidåkning. Båda bilarna har strulat vintertid med liknande elfel.

Teslan började helt plötsligt skrika ”STANNA OMEDELBART” under vår hemfärd. Vi gillar att köra kväll/natt för att barnen somnar och ett sådant meddelande är inte jättevälkommet mellan ingenstans och fanvetvar i skogarna när det är -27 grader. Blir kallt väldigt snabbt i bilen om den lägger av helt, alla hotell i närmaste stad svarade inte vid midnatt och vi hade ”hela livet” med i bilen + takbox.
Det visade sig vara främre växelriktaren som var trasig och gick på garanti. Fick bogseras till Tesla.

Vår Kia gav upp från ingenstans en morgon tre månader senare. Först gick den att köra med liknande varning som ovan - Kia rådde oss att köra (!) in den till verkstaden.
Andra starten kom en sköldpadda upp på displayen och bilen rullade i 5 km/h.
Tredje starten så dog den helt och startade bara med externt batteri, men dog direkt den kopplades ur. Fick bogseras till verkstad även den. Dubbla elfel där, både i ladduttaget på bilen samt ett annat oklart fel. Garanti det med.

Inte konstigt att försäkring kostar multum på en >3 år gammal elbil. Båda våra var <2 år gamla. Teslan var ett halvår gammal.

Teslan är fasen den bästa familjebilen jag har kört sommartid men vintertid är den usel, men det är en annan diskussion.
Vi har i alla fall lämnat tillbaka Ev6an och gått till en fossilbil som familjebil, mycket pga ovan strul under vintern samt att räckvidden blir horribel då (inkl takbox).

Blev ett långt inlägg men var på ranthumör. 😁
Motsvarande fel kan såklart hända även ICE-bilar, det fattar jag med, men jag har åtminstone inte haft problem med de fem-sex bilar jag kört innan. Något känns ändå ”stabilare” från mitt perspektiv som såklart kan vara ren otur.
Låter verkligen som otur. Men svårt att bedöma bara genom att titta på enstaka fall såklart. Samtidigt har jag förståelse för att ni valt att byta bort elbilen med den erfarenhet ni haft.
Min egen upplevelse är precis tvärtom. Kört elbil sen 2010 och aldrig haft fel på någon av bilarna. Jag har aldrig behövt lämna in en elbil till verkstan, förutom för årliga servicen…
 
Hoppa Performance om du inte vill ha en stenhård bil. Kul att köra men obekväm som familjebil.

Angående 2022/2023 så vet jag egentligen inte vilka förbättringar som ska ha skett, är det ens några(?), medans det är lätt att se nackdelarna med de obefintliga parkeringssensorerna. Jag skulle vilja säga att det har mycket med att göra hur ofta du fickparkerar? Annars är det ju ganska enkelt att se vad som är framför bilen ;)

Provkör båda!
Attans, hade hoppats att Performance inte hade varit allt för mycket hårdare bil. Haha jo det har du rätt i, men gillar vetskapen att det finns sensorer bara vid en vanlig parkering som går att lita på när en svänger in/ut ur fickan!

Men som du säger, behöver provköra bägge och jämföra!
 
Överväger alternativ för ny bil. Elbilen jag ser mig kunna köra är en basutrustad Polestar 2 på operationell lease på företaget. Om någon har tips eller åsikter får ni gärna vädra dem här. Är verkligen inte påläst när det kommer till elbilar. Veckopendlar så den bör klara 30 mil (halva motorväg och halva landsväg) året runt så tänker att det lilla batteriet (545 km) med värmepump fungerar?
 
Överväger alternativ för ny bil. Elbilen jag ser mig kunna köra är en basutrustad Polestar 2 på operationell lease på företaget. Om någon har tips eller åsikter får ni gärna vädra dem här. Är verkligen inte påläst när det kommer till elbilar. Veckopendlar så den bör klara 30 mil (halva motorväg och halva landsväg) året runt så tänker att det lilla batteriet (545 km) med värmepump fungerar?
har du kollat model 3 RWD? Som "enkel" pendlarbil så bör man även kolla den. Har inte koll på vad op-lease ligger på den P2 du kollat men kan tänka mig att kostnanden blir liknande för båda. Alternativet just nu som kanske är relevant för P2 är att ta en som de med privatleasing tror dem ligger på 5600/ månad eller liknande med climatepaket. Tänker OP-leas + förmånsvärde lär bli mer än privatleasad?


Finns dock lite quirks med Teslan men om man kan leva utan vissa saker så kommer den fullutrustad som sådant
 
Rätt mycket dyrare faktiskt och hatar model 3. Y är ok men även den en bit dyrare. 4,3' vs 6'
om du kör eget AB så kolla även privatlease som dem kör nu på P2. Förmånsvärdet är på 5000kr+ brutto på bas P2 + 4300(ex moms) i OP-lease
Privatlease är på 5682kr(med klimatpaket) (du får exv en ID.4 med bra utrustning för samma peng. Kanske någon 100-ing mer för 1500/år)

Om du inte prokvkört Highland-modellen så rekommenderar jag det. Det är en rätt drastisk skillnad mot tidigare modeller vad gäller komfort, ljud etc.
 
Senast ändrad:
Rätt mycket dyrare faktiskt och hatar model 3. Y är ok men även den en bit dyrare. 4,3' vs 6'
Dem har ju Model Y på privatlease med för 5700/månad för en SR RWD med 1500mil/år. Men vet hur räckvidden är på den som sådant. Model 3 highland SR RWD är väldigt effektiv.

Har du 30 mil enkel väg? Eller 30 mil totalt under en vecka? Om det är 30mil totalt/vecka och du kan ladda hemma/jobbet så klarar du dig med vilken elbil som helst i princip(för den delen även snabbladdning). Om det är 30 mil enkel väg så får du nog kör relativt lungt på vintern med de flesta av de bättre elbilarna mao hålla dig till hastighetsgränserna(speciellt på motorväg) på sommaren bör det inte vara något problem med någon av de "bättre" bilarna
 
Överväger alternativ för ny bil. Elbilen jag ser mig kunna köra är en basutrustad Polestar 2 på operationell lease på företaget. Om någon har tips eller åsikter får ni gärna vädra dem här. Är verkligen inte påläst när det kommer till elbilar. Veckopendlar så den bör klara 30 mil (halva motorväg och halva landsväg) året runt så tänker att det lilla batteriet (545 km) med värmepump fungerar?
Jag kör en p2 och frugan en tesla 3. Komforten och kvalitetskänslan mellan dessa bilar är som natt och dag. Jag är väl en ung gubbe men jag är verkligen en volvofantast. Älskar komforten, reglagen, upplevelsen, känsla osv och polestar är faktiskt som att köra en Volvo. Teslan är en bra bil sommarmånaderna, men en riktigt jävla pissdålig vinterbil.

När jag plockade ut min p2 kollade jag runt och jämförde en hel del. Polestar föll mig mest i smaken, följt av cupra born och Skoda enyaq. Givetvis är det bästa om du kan testa själv men jag kan rekommendera p2
 
Kan inte lease på företaget men om privatlease är ett alternativ är Cupra Born betydligt billigare än både p2 och m3 och bör nog klara 30mil även på vintern.
Coolare och roligare att köra än p2 och bekvämare än m3
 
Dem har ju Model Y på privatlease med för 5700/månad för en SR RWD med 1500mil/år. Men vet hur räckvidden är på den som sådant. Model 3 highland SR RWD är väldigt effektiv.

Har du 30 mil enkel väg? Eller 30 mil totalt under en vecka? Om det är 30mil totalt/vecka och du kan ladda hemma/jobbet så klarar du dig med vilken elbil som helst i princip(för den delen även snabbladdning). Om det är 30 mil enkel väg så får du nog kör relativt lungt på vintern med de flesta av de bättre elbilarna mao hålla dig till hastighetsgränserna(speciellt på motorväg) på sommaren bör det inte vara något problem med någon av de "bättre" bilarna
Privatlease dyker inte ens upp på teslas sida för mig? Skyr model 3 då jag tycker den är för ful.

Kan inte ladda emellan, så är 15+15 mil.
 
Privatlease dyker inte ens upp på teslas sida för mig? Skyr model 3 då jag tycker den är för ful.

Kan inte ladda emellan, så är 15+15 mil.
1726822345082.png


jag har haft en ID.3 som är en Born(mer eller mindre). Den hade jag inte litat på att klara mig med under vintern. Som sagt kör man lungt så bör det gå. Men dem dagarna det är -20 så visade bilen självt inte många mil till 0. Dock var det inte 77kw battreriet i min.

Med vår Mach-e kommer vi 30-mil ish med mest landsväg under vintern det är en LR RWD (den är specad från ford till 60mil på en laddning...)

Jag hade nog kanske tittat på en long range modell potentiellt oavsett märke!
 
Tillbaka
Topp