• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    971
Skit i Tesla och ta en Polestar. Går du från din BMW till Tesla kommer du bli tokig på komfort och ljudnivå.
som sagt med nya highland(model 3) så är det stor skillnad på mot tidigare.
Tycker den är minst lika tyst och mjuk som min G20 330e och den hade 19" kör med 20" på min nu.

Nej jag är inte en Tesla-fanboy utan bara fakta, men det är för Model 3. Y-n däremot är en annan femma :D @Aurum vill inte ha 3an så det är strunt samma i det här sammanhanget

På polestaren får man i princip ingen utrustning för samma peng som för ID.4(på de editionmodeller som finns nu är i princip fulltrustade), Y etc som ligger på liknande månadskostnad
 
Senast ändrad:
1726822345082.png


jag har haft en ID.3 som är en Born(mer eller mindre). Den hade jag inte litat på att klara mig med under vintern. Som sagt kör man lungt så bör det gå. Men dem dagarna det är -20 så visade bilen självt inte många mil till 0. Dock var det inte 77kw battreriet i min.

Med vår Mach-e kommer vi 30-mil ish med mest landsväg under vintern det är en LR RWD (den är specad från ford till 60mil på en laddning...)

Jag hade nog kanske tittat på en long range modell potentiellt oavsett märke!
Anmärkningsvärt dyrt att lägga till körsträcka. Att lägga till 500 mil extra på en ID3 kostar 250kr/mån, på en ID4 300kr/mån. Värt att tänka på när man jämför.
 
Fullträff för mig då som äger båda
(inte Invictan iofs, hade blivit en perfekt treenighet)
Du kör ju knappt med din B-liner….men den är säkert i toppskick. Så med tanke på ålder mm så lär den ha tappat mindre i värde än din flashiga Tesla…..så kan vi enas om att Tesla tar över B-liners tron nu 😀
 
som sagt med nya highland(model 3) så är det stor skillnad på mot tidigare.
Tycker den är minst lika tyst och mjuk som min G20 330e och den hade 19" kör med 20" på min nu.

Nej jag är inte en Tesla-fanboy utan bara fakta, men det är för Model 3. Y-n däremot är en annan femma :D @Aurum vill inte ha 3an så det är strunt samma i det här sammanhanget

På polestaren får man i princip ingen utrustning för samma peng som för ID.4(på de editionmodeller som finns nu är i princip fulltrustade), Y etc som ligger på liknande månadskostnad
OBS: ingen kritik mot just detta inlägg eller ditt resonemang, men det belyser en grej jag tänkt på generellt bland oss elbilsägare.

Jag förstår "petrolheads" som avskyr elbilar, då fokus helt flyttats till ekonomi och specifikationer.
Det är sällan hjärta och design som får styra som det var förr på den gamla dåliga tiden.
Nu är det mycket bättre att bilen har lågt cd än ser bra ut.

Form behöver naturligtvis inte vara 100% av ett köpbeslut (även om jag är sugen på en Guilia där det är 90 iaf), men det kan väl få komma lite högre upp?

Av den anledningen hade jag valt Polestar alla dagar i veckan, sedan hade resten fått lösa sig.
 
En dum fråga som jag kan kolla upp själv, försäkring brukar inte ingå i leasing? Polestar 2 verkar kosta typ 300 i månaden, där de brukar ligga?
 
OBS: ingen kritik mot just detta inlägg eller ditt resonemang, men det belyser en grej jag tänkt på generellt bland oss elbilsägare.

Jag förstår "petrolheads" som avskyr elbilar, då fokus helt flyttats till ekonomi och specifikationer.
Det är sällan hjärta och design som får styra som det var förr på den gamla dåliga tiden.
Nu är det mycket bättre att bilen har lågt cd än ser bra ut.

Form behöver naturligtvis inte vara 100% av ett köpbeslut (även om jag är sugen på en Guilia där det är 90 iaf), men det kan väl få komma lite högre upp?

Av den anledningen hade jag valt Polestar alla dagar i veckan, sedan hade resten fått lösa sig.
Jag tycker den ser bra ut jag
20240814_203258.jpg
20240814_194339.jpg
20240803_185055.jpg
20240730_190313.jpg
20240814_210014.jpg
20240624_195626.jpg
DSC00851 (1).jpg
 
Jag tycker den ser bra ut jag
20240814_203258.jpg
20240814_194339.jpg
20240803_185055.jpg
20240730_190313.jpg
20240814_210014.jpg
20240624_195626.jpg
DSC00851 (1).jpg
Det är väl det viktigaste!

Jag måste erkänna att jag med tycker den blivit mycket snyggare, iaf från framdörrarna och frammåt.
Bak är den inte ful längre, men lite tråkig.
Hade kunnat vara en Nissan Leaf lika gärna.
Och det beror naturligtvis på precis samma sak som att Leaf ser ut typ så, luftmotstånd.

Att inte vara optimal i fronten är inte lika viktigt, för det är mycket lättare att putta bort luft än att få in ny bakom.
 
Det är väl det viktigaste!

Jag måste erkänna att jag med tycker den blivit mycket snyggare, iaf från framdörrarna och frammåt.
Bak är den inte ful längre, men lite tråkig.
Hade kunnat vara en Nissan Leaf lika gärna.
Och det beror naturligtvis på precis samma sak som att Leaf ser ut typ så, luftmotstånd.

Att inte vara optimal i fronten är inte lika viktigt, för det är mycket lättare att putta bort luft än att få in ny bakom.

Jag gillar absolut P2 också utseendemässigt! Riktigt fin bil generellt, gillar 4an bra mycket mer men tyvärr alldeles för dyr i den spec jag vill ha.

Men 3Pn ser inte ut som någon Leaf i alla fall bakifrån :p
 
Senast ändrad:
Detta att tillverkarna låter designen bestämmas av cv-värdet, är ju ren katastrof. Det har resulterat i att vackra bilar knappast finns att tillgå längre.
Konformistisk slätstruckenhet vart man än tittar i stort sett. CV-värdet går ju dessutom ut över bilens brukbarhet. Hur tänker man här?

Jag gillar bilar som fortfarande har karaktär, identitet och har en funktionell design.
Då förstår alla att det inte är så mycket att välja på i dagens bilhandel.
 
Detta att tillverkarna låter designen bestämmas av cv-värdet, är ju ren katastrof. Det har resulterat i att vackra bilar knappast finns att tillgå längre.
Konformistisk slätstruckenhet vart man än tittar i stort sett. CV-värdet går ju dessutom ut över bilens brukbarhet. Hur tänker man här?

Jag gillar bilar som fortfarande har karaktär, identitet och har en funktionell design.
Då förstår alla att det inte är så mycket att välja på i dagens bilhandel.

Jag tycker nog att botten var nådd med avgasbilar med stora grillar och feta låtsasavgasrör som är 90% fejk. Då föredrar jag en slät Tesla. Inte mycket fejk på den :)
 
Har Tesla Y SR,LR,Performance lika standardutrustning förutom det uppenbara med batteri mm man får reda på direkt i ”konfigen”?
 
Detta att tillverkarna låter designen bestämmas av cv-värdet, är ju ren katastrof. Det har resulterat i att vackra bilar knappast finns att tillgå längre.
Konformistisk slätstruckenhet vart man än tittar i stort sett. CV-värdet går ju dessutom ut över bilens brukbarhet. Hur tänker man här?

Jag gillar bilar som fortfarande har karaktär, identitet och har en funktionell design.
Då förstår alla att det inte är så mycket att välja på i dagens bilhandel.
Att nå låga CV-värden är inget nytt.
Tex gjorde Saab det redan på 50-talet.
Sen har det gått i ”mode” genom tiden lite beroende på det politiska läget.
Slätstrukenheten som du benämner är mest för att blidka olika marknader o nå större volymer, snarare än att reducera CV-cärden…
 
Jag kör en p2 och frugan en tesla 3. Komforten och kvalitetskänslan mellan dessa bilar är som natt och dag. Jag är väl en ung gubbe men jag är verkligen en volvofantast. Älskar komforten, reglagen, upplevelsen, känsla osv och polestar är faktiskt som att köra en Volvo. Teslan är en bra bil sommarmånaderna, men en riktigt jävla pissdålig vinterbil.

När jag plockade ut min p2 kollade jag runt och jämförde en hel del. Polestar föll mig mest i smaken, följt av cupra born och Skoda enyaq. Givetvis är det bästa om du kan testa själv men jag kan rekommendera p2
Jag kan skriva under på detta @Aurum. Hade en Model 3 under fyra månader och den är inte i närheten av min Polestar 2 när det gäller komfort i sätena, kvalité på både interiör och exteriör eller körkänsla. P2an är en riktig bra bil som är väldigt rolig att köra. Teslan är utan tvekan en bra bil men jag tycker knappt att de är jämförbara. Har för övrigt en -24 LRSM med Pilot och Pluspaket.
 
Tillbaka
Topp