Fast det är väl inte så längre? Du har rätt i att det var så på trean förr men minnuppfattning är att det är ändrat.Har inte Y SR sämre stereo som på 3:an där SR har sämre än LR och P?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Fast det är väl inte så längre? Du har rätt i att det var så på trean förr men minnuppfattning är att det är ändrat.Har inte Y SR sämre stereo som på 3:an där SR har sämre än LR och P?
Jösses!Det går ju att fixa en Tesla också. Sett på stan
Spontant nedsänkt luftfjädring. Det går inte köra en så låg bil i vanlig trafik längre på grund av alla fartgupp.Jösses!
Det ser ut som en Kalle Anka-bil. Knappt brukbar på vanliga gator, och säkerligen försämrad väghållning.
3an har fortsatt sämre stereo på SR om jag inte har felFast det är väl inte så längre? Du har rätt i att det var så på trean förr men minnuppfattning är att det är ändrat.
På privatleasing brukar det inte inte ingå! Men det brukar vara någonstans 300-500kr/månad. Hade 320 eller liknande på ID3, närmare 400-något har vi på på Mach-e, 490 på min M3P.En dum fråga som jag kan kolla upp själv, försäkring brukar inte ingå i leasing? Polestar 2 verkar kosta typ 300 i månaden, där de brukar ligga?
Ni har säkert rätt. Egentligen är det sjukt hur hemlighetsfulla Tesla är runt utrustning. Tittade i konfiguratorn nyss och förr stod det åtminstone "Premiuminteriör" och lite annat på de dyrare modellerna - nu står det ingenting alls som skiljer vad jag kan se. Men tydligen skiljer det ändå.3an har sämre stereo på SR fortsatt om jag inte har fel
"Vanliga" vardagar och helger är min bild att det är 0 problem att hitta laddning numera.Uppfattningen är väl att utbyggnaden av laddnätet och tillgången till tesla laddare så är väl det sista inget större problem förutom sportlov och långhelger?
Bra arbetsgivare när man har de alternativen som tjänstebilInser att allt är upp till var och en hur man prioriterar men kan ju alltid vara bra med input från likasinnade. Jag byter jobb inom kort och således även tjänstebil. Kommer från en XC60 T6 som inte någon vidare upplevelse. Mest pga att den e rätt tråkig och intetsägande, inte dålig på nåt men ger ingenting. Dessförinnan hade jag en Etron 55, gillade den skarpt men sista året (3 år sen) så var det ju ett helvete med laddningen på långresor.
Uppfattningen är väl att utbyggnaden av laddnätet och tillgången till tesla laddare så är väl det sista inget större problem förutom sportlov och långhelger?
På helel-spåret står det mellan EQE500 suv, Audi Q6 och Porsche Macan. De sistnämnda är ju knappt leverade än så kanske ingen som hunnit bilda sig direkt uppfattning? Provkörde båda kort och det var en positiv upplevelse .Gällande EQE suven så provkörde jag den i helgen och upplevde jag den som rätt gungig på motorvägen, bilen jag lånade var utrustad med luftfjädring. Pillade lite på inställningarna men fick aldrig till nåt som kändes vettigt. Ni som kör EQE, är det så den beter sig?
Hehe! Ska tillägga att alla de alternativen innebär att jag betalar en liten del i form av ett löneavdrag. så det rent ekonomiskt borde jag göra som alla andra å välja en TeslaBra arbetsgivare när man har de alternativen som tjänstebil
Om du kan välja en q6 utan att äta gröt om dagarna ska du inte välja Tesla. Och då äger jag ändå enHehe! Ska tillägga att alla de alternativen innebär att jag betalar en liten del i form av ett löneavdrag. så det rent ekonomiskt borde jag göra som alla andra å välja en Tesla
Haha! ja det var väl det jag ville höraOm du kan välja en q6 utan att äta gröt om dagarna ska du inte välja Tesla. Och då äger jag ändå en
Inte kört Q6 ens men haft en E-tron och känslan är att det är en dubbelt så dyr bil. Körkänsla, ljudnivå, inredning - allt är bättre än Tesla. Tesla är dock en dubbelt så bra elbil som E-tron men där kanske Q6 ligger närmare.Haha! ja det var väl det jag ville höra
en Q6 S line selection e-tron performance ligger bara på 9800 i förmånsvärde i månaden i baspris (som hittat). Iofs med 50% marginalskatt som "vanlig" knegare så blir det rätt mycket bil för nettopengen sen att den är lika långsam som min MX5a 0-100 är en annan femma .... oklart var Performance-delen kommer ifrånOm du kan välja en q6 utan att äta gröt om dagarna ska du inte välja Tesla. Och då äger jag ändå en
Så är det. Det är först när man försöker köpa en annan "motsvarande" elbil som man inser hur starkt helhetspaketet trots allt är med Tesla. De har fått ut en sjukt kompetent elbil för pengarna helt enkelt.en Q6 S line selection e-tron performance ligger bara på 9800 i förmånsvärde i månaden i baspris (som hittat). Iofs med 50% marginalskatt som "vanlig" knegare så blir det rätt mycket bil för nettopengen sen att den är lika långsam som min MX5a 0-100 är en annan femma .... oklart var Performance-delen kommer ifrån
Hade gärna velat ha en Q6 men 1 mille+ för den modell/utrustning man vill ha...
med 0% i ränta just nu med med inflation så blir det minus typ eller inteSå är det. Det är först när man försöker köpa en annan "motsvarande" elbil som man inser hur starkt helhetspaketet trots allt är med Tesla. De har fått ut en sjukt kompetent elbil för pengarna helt enkelt.
Ja. Men deras konstanta push för nybilsförsäljning gör också sitt bästa för att rasera restvärdet. Så nyköp kommer med ordentliga kostnader ändå även om just räntekostnaden är låg.med 0% i ränta just nu med med inflation så blir det minus typ eller inte
Tror dock just Q6 för 1 mille lär nästan tappa lika mycket procentuellt (kanske inte riktigt så mycket)Ja. Men deras konstanta push för nybilsförsäljning gör också sitt bästa för att rasera restvärdet. Så nyköp kommer med ordentliga kostnader ändå även om just räntekostnaden är låg.
Den blir inte billig i kronor heller om man låter förra E-tron vara en indikation på restvärdetTror dock just Q6 för 1 mille lär nästan tappa lika mycket procentuellt (kanske inte riktigt så mycket)
Jag har bara kört EQE sedan, inte SUV, och jag uppfattade sedanen som enormt komfortinriktad och mjuk i fjädringen. Jag som var sugen på en elektrisk sportsedan fick mig en smärre chock, faktiskt.Gällande EQE suven så provkörde jag den i helgen och upplevde jag den som rätt gungig på motorvägen, bilen jag lånade var utrustad med luftfjädring. Pillade lite på inställningarna men fick aldrig till nåt som kändes vettigt. Ni som kör EQE, är det så den beter sig?
Som jag ser det får man in mycket utrustning i och med s line selection och den är med i skvs lista så förmånsvärdet blir ok till skillnad från Porschen ex. Sen är den som du säger knappast pilsnabb.. räcker väl iofs men är väl inte den som känns lyxigast av dom tre, inte heller sportigast men gör väl jobbet på ett snyggt sätt. Men ändå så e ju förmånsvärdet 3500 mer än tesla model y.en Q6 S line selection e-tron performance ligger bara på 9800 i förmånsvärde i månaden i baspris (som hittat). Iofs med 50% marginalskatt som "vanlig" knegare så blir det rätt mycket bil för nettopengen sen att den är lika långsam som min MX5a 0-100 är en annan femma .... oklart var Performance-delen kommer ifrån
Hade gärna velat ha en Q6 men 1 mille+ för den modell/utrustning man vill ha...
Medhåll.Inte kört Q6 ens men haft en E-tron och känslan är att det är en dubbelt så dyr bil. Körkänsla, ljudnivå, inredning - allt är bättre än Tesla. Tesla är dock en dubbelt så bra elbil som E-tron men där kanske Q6 ligger närmare.
Jag har varit och kört nya elbils-Macan då vi är spekulanter på ny Porsche bland annat, givetvis imponerande bil och har väl allt som saknas hos Tesla (såklart) när det gäller interiör och körupplevelse, sen är det väl typiskt Porsche att begära 500kr/mån för ett serviceavtal på elbil. Sen är frågan om det är värt det, vi landade på i leasing för företaget nästan det dubbla mot en Tesla och samma med förmånsvärdet också. Om Model Y bara kunde fått el-Macans fjädringen så!Inser att allt är upp till var och en hur man prioriterar men kan ju alltid vara bra med input från likasinnade. Jag byter jobb inom kort och således även tjänstebil. Kommer från en XC60 T6 som inte någon vidare upplevelse. Mest pga att den e rätt tråkig och intetsägande, inte dålig på nåt men ger ingenting. Dessförinnan hade jag en Etron 55, gillade den skarpt men sista året (3 år sen) så var det ju ett helvete med laddningen på långresor.
Uppfattningen är väl att utbyggnaden av laddnätet och tillgången till tesla laddare så är väl det sista inget större problem förutom sportlov och långhelger?
På helel-spåret står det mellan EQE500 suv, Audi Q6 och Porsche Macan. De sistnämnda är ju knappt leverade än så kanske ingen som hunnit bilda sig direkt uppfattning? Provkörde båda kort och det var en positiv upplevelse .Gällande EQE suven så provkörde jag den i helgen och upplevde jag den som rätt gungig på motorvägen, bilen jag lånade var utrustad med luftfjädring. Pillade lite på inställningarna men fick aldrig till nåt som kändes vettigt. Ni som kör EQE, är det så den beter sig?
Följ hjärtat!Jag har varit och kört nya elbils-Macan då vi är spekulanter på ny Porsche bland annat, givetvis imponerande bil och har väl allt som saknas hos Tesla (såklart) när det gäller interiör och körupplevelse, sen är det väl typiskt Porsche att begära 500kr/mån för ett serviceavtal på elbil. Sen är frågan om det är värt det, vi landade på i leasing för företaget nästan det dubbla mot en Tesla och samma med förmånsvärdet också. Om Model Y bara kunde fått el-Macans fjädringen så!
Om du inte bor under förutsättningar att du har barn som du måste lämna och hämta på förskolan, och lever i ett ständigt vinterlandskap, så skulle jag rekommendera dig en finare elcykel eller elmoppe. Finns riktigt lyxiga elcyklar med flak såsom Cube Hybrid Cargo. Själv har jag en Cube Hybrid Compact som rullar 18km om dagen, tre dagar i veckan förutom under vintermånaderna.Jag har fått laddstople installerat i mitt garage och går lite i funderingar. Jag kör ca 10 km om dagen i dagsläget och har därför obetydliga bränslekostnader (kör en toyota corolla 2021 utan lån).
Funderar på nybeg Kia niro alt. Volvo xc 40 bensinare. De ligger båda strax under 400.000. jag skulle behöva låna ca 100k för att göra köpet.
Det som jag ser som + Volvo är:
- Att det är volvo.
- Bränslevärmare på vintern
- Bättre kvalite/komfort i instrumentpanel.
+ På Niro
- Att det är el
- Elkomfort i körning
- Något lägre bränsle/skatt kostnader.
Hur hade ni ställ er till valet? Jag reser mycket sällan över 5mil per dag och kör nästan uteslutande korta småsträckor.
Då sitter vi i samma båt då! är det just dom två det står emellan?Jag har varit och kört nya elbils-Macan då vi är spekulanter på ny Porsche bland annat, givetvis imponerande bil och har väl allt som saknas hos Tesla (såklart) när det gäller interiör och körupplevelse, sen är det väl typiskt Porsche att begära 500kr/mån för ett serviceavtal på elbil. Sen är frågan om det är värt det, vi landade på i leasing för företaget nästan det dubbla mot en Tesla och samma med förmånsvärdet också. Om Model Y bara kunde fått el-Macans fjädringen så!
Jag har barn och bor i Uppsala som ändå har rätt jävligt väder nån månad om året. Nä cykel går bort.Om du inte bor under förutsättningar att du har barn som du måste lämna och hämta på förskolan, och lever i ett ständigt vinterlandskap, så skulle jag rekommendera dig en finare elcykel eller elmoppe. Finns riktigt lyxiga elcyklar med flak såsom Cube Hybrid Cargo. Själv har jag en Cube Hybrid Compact som rullar 18km om dagen, tre dagar i veckan förutom under vintermånaderna.
Inget fel på din nuvarande bil, förutom att det inte är en BMW.
#intebilenundermilen