• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    971
Det går ju att fixa en Tesla också. Sett på stan 😊
IMG_5913.jpeg
Jösses!

Det ser ut som en Kalle Anka-bil. Knappt brukbar på vanliga gator, och säkerligen försämrad väghållning.
 
En dum fråga som jag kan kolla upp själv, försäkring brukar inte ingå i leasing? Polestar 2 verkar kosta typ 300 i månaden, där de brukar ligga?
På privatleasing brukar det inte inte ingå! Men det brukar vara någonstans 300-500kr/månad. Hade 320 eller liknande på ID3, närmare 400-något har vi på på Mach-e, 490 på min M3P.
Skall tilläggas det här är med halvförsäkring sen kan det potentiellt springa iväg rejält för helförsäkring dock inte relevant i fallet för en ny bil första 3 åren(om bilen har vagnskadegaranti vill säga).

Vid operationell leasing så kan det ingå och på finansiell leasing så brukar det inte ingå
 
3an har sämre stereo på SR fortsatt om jag inte har fel
Ni har säkert rätt. Egentligen är det sjukt hur hemlighetsfulla Tesla är runt utrustning. Tittade i konfiguratorn nyss och förr stod det åtminstone "Premiuminteriör" och lite annat på de dyrare modellerna - nu står det ingenting alls som skiljer vad jag kan se. Men tydligen skiljer det ändå.
 
Hämtat ut min nya Model Y i helgen och kört in den genom 60 mil. Oerhört smidig process att hämta ut den, men saknar känslan av att komma in till hallen och täcka av den. Dock inte realistiskt i detta fall givet hur många som var där.
 
Inser att allt är upp till var och en hur man prioriterar men kan ju alltid vara bra med input från likasinnade. Jag byter jobb inom kort och således även tjänstebil. Kommer från en XC60 T6 som inte någon vidare upplevelse. Mest pga att den e rätt tråkig och intetsägande, inte dålig på nåt men ger ingenting. Dessförinnan hade jag en Etron 55, gillade den skarpt men sista året (3 år sen) så var det ju ett helvete med laddningen på långresor.

Uppfattningen är väl att utbyggnaden av laddnätet och tillgången till tesla laddare så är väl det sista inget större problem förutom sportlov och långhelger?

På helel-spåret står det mellan EQE500 suv, Audi Q6 och Porsche Macan. De sistnämnda är ju knappt leverade än så kanske ingen som hunnit bilda sig direkt uppfattning? Provkörde båda kort och det var en positiv upplevelse .Gällande EQE suven så provkörde jag den i helgen och upplevde jag den som rätt gungig på motorvägen, bilen jag lånade var utrustad med luftfjädring. Pillade lite på inställningarna men fick aldrig till nåt som kändes vettigt. Ni som kör EQE, är det så den beter sig?
 
Inser att allt är upp till var och en hur man prioriterar men kan ju alltid vara bra med input från likasinnade. Jag byter jobb inom kort och således även tjänstebil. Kommer från en XC60 T6 som inte någon vidare upplevelse. Mest pga att den e rätt tråkig och intetsägande, inte dålig på nåt men ger ingenting. Dessförinnan hade jag en Etron 55, gillade den skarpt men sista året (3 år sen) så var det ju ett helvete med laddningen på långresor.

Uppfattningen är väl att utbyggnaden av laddnätet och tillgången till tesla laddare så är väl det sista inget större problem förutom sportlov och långhelger?

På helel-spåret står det mellan EQE500 suv, Audi Q6 och Porsche Macan. De sistnämnda är ju knappt leverade än så kanske ingen som hunnit bilda sig direkt uppfattning? Provkörde båda kort och det var en positiv upplevelse .Gällande EQE suven så provkörde jag den i helgen och upplevde jag den som rätt gungig på motorvägen, bilen jag lånade var utrustad med luftfjädring. Pillade lite på inställningarna men fick aldrig till nåt som kändes vettigt. Ni som kör EQE, är det så den beter sig?
Bra arbetsgivare när man har de alternativen som tjänstebil 😃👍
 
Om du kan välja en q6 utan att äta gröt om dagarna ska du inte välja Tesla. Och då äger jag ändå en ;)
en Q6 S line selection e-tron performance ligger bara på 9800 i förmånsvärde i månaden i baspris (som hittat). Iofs med 50% marginalskatt som "vanlig" knegare så blir det rätt mycket bil för nettopengen sen att den är lika långsam som min MX5a 0-100 är en annan femma .... oklart var Performance-delen kommer ifrån :D:D

Hade gärna velat ha en Q6 men 1 mille+ för den modell/utrustning man vill ha...
 
Senast ändrad:
en Q6 S line selection e-tron performance ligger bara på 9800 i förmånsvärde i månaden i baspris (som hittat). Iofs med 50% marginalskatt som "vanlig" knegare så blir det rätt mycket bil för nettopengen sen att den är lika långsam som min MX5a 0-100 är en annan femma .... oklart var Performance-delen kommer ifrån :D:D

Hade gärna velat ha en Q6 men 1 mille+ för den modell/utrustning man vill ha...
Så är det. Det är först när man försöker köpa en annan "motsvarande" elbil som man inser hur starkt helhetspaketet trots allt är med Tesla. De har fått ut en sjukt kompetent elbil för pengarna helt enkelt.
 
Gällande EQE suven så provkörde jag den i helgen och upplevde jag den som rätt gungig på motorvägen, bilen jag lånade var utrustad med luftfjädring. Pillade lite på inställningarna men fick aldrig till nåt som kändes vettigt. Ni som kör EQE, är det så den beter sig?
Jag har bara kört EQE sedan, inte SUV, och jag uppfattade sedanen som enormt komfortinriktad och mjuk i fjädringen. Jag som var sugen på en elektrisk sportsedan fick mig en smärre chock, faktiskt.
 
en Q6 S line selection e-tron performance ligger bara på 9800 i förmånsvärde i månaden i baspris (som hittat). Iofs med 50% marginalskatt som "vanlig" knegare så blir det rätt mycket bil för nettopengen sen att den är lika långsam som min MX5a 0-100 är en annan femma .... oklart var Performance-delen kommer ifrån :D:D

Hade gärna velat ha en Q6 men 1 mille+ för den modell/utrustning man vill ha...
Som jag ser det får man in mycket utrustning i och med s line selection och den är med i skvs lista så förmånsvärdet blir ok till skillnad från Porschen ex. Sen är den som du säger knappast pilsnabb.. räcker väl iofs men är väl inte den som känns lyxigast av dom tre, inte heller sportigast men gör väl jobbet på ett snyggt sätt. Men ändå så e ju förmånsvärdet 3500 mer än tesla model y.
 
Inte kört Q6 ens men haft en E-tron och känslan är att det är en dubbelt så dyr bil. Körkänsla, ljudnivå, inredning - allt är bättre än Tesla. Tesla är dock en dubbelt så bra elbil som E-tron men där kanske Q6 ligger närmare.
Medhåll.
Värdesätter man att njuta av färden är den största etron väldigt trevlig, men det kostar.
Tesla är valet för den förnuftige.

Jag som vill njuta av livet, letar beggad tysk fin-EV. Men väntar till priserna sjunker ytterligare.
Hade jag köpt ny, hade jag valt EQE då i5 ligger högre i pris.
Fast väntat in A6 EV o testat den innan beslut
 
Tack för inspel. Snaran börjar dras åt då det visar sig att jag kommer börja tidigare än planerat så börjat snegla på vad som finns tillgängligt för omgående leverans.
 
Inser att allt är upp till var och en hur man prioriterar men kan ju alltid vara bra med input från likasinnade. Jag byter jobb inom kort och således även tjänstebil. Kommer från en XC60 T6 som inte någon vidare upplevelse. Mest pga att den e rätt tråkig och intetsägande, inte dålig på nåt men ger ingenting. Dessförinnan hade jag en Etron 55, gillade den skarpt men sista året (3 år sen) så var det ju ett helvete med laddningen på långresor.

Uppfattningen är väl att utbyggnaden av laddnätet och tillgången till tesla laddare så är väl det sista inget större problem förutom sportlov och långhelger?

På helel-spåret står det mellan EQE500 suv, Audi Q6 och Porsche Macan. De sistnämnda är ju knappt leverade än så kanske ingen som hunnit bilda sig direkt uppfattning? Provkörde båda kort och det var en positiv upplevelse .Gällande EQE suven så provkörde jag den i helgen och upplevde jag den som rätt gungig på motorvägen, bilen jag lånade var utrustad med luftfjädring. Pillade lite på inställningarna men fick aldrig till nåt som kändes vettigt. Ni som kör EQE, är det så den beter sig?
Jag har varit och kört nya elbils-Macan då vi är spekulanter på ny Porsche bland annat, givetvis imponerande bil och har väl allt som saknas hos Tesla (såklart) när det gäller interiör och körupplevelse, sen är det väl typiskt Porsche att begära 500kr/mån för ett serviceavtal på elbil. Sen är frågan om det är värt det, vi landade på i leasing för företaget nästan det dubbla mot en Tesla och samma med förmånsvärdet också. Om Model Y bara kunde fått el-Macans fjädringen så!
 
Jag har varit och kört nya elbils-Macan då vi är spekulanter på ny Porsche bland annat, givetvis imponerande bil och har väl allt som saknas hos Tesla (såklart) när det gäller interiör och körupplevelse, sen är det väl typiskt Porsche att begära 500kr/mån för ett serviceavtal på elbil. Sen är frågan om det är värt det, vi landade på i leasing för företaget nästan det dubbla mot en Tesla och samma med förmånsvärdet också. Om Model Y bara kunde fått el-Macans fjädringen så!
Följ hjärtat!
Du lever bara en gång
 
Jag har fått laddstople installerat i mitt garage och går lite i funderingar. Jag kör ca 10 km om dagen i dagsläget och har därför obetydliga bränslekostnader (kör en toyota corolla 2021 utan lån).

Funderar på nybeg Kia niro alt. Volvo xc 40 bensinare. De ligger båda strax under 400.000. jag skulle behöva låna ca 100k för att göra köpet.

Det som jag ser som + Volvo är:
  • Att det är volvo.
  • Bränslevärmare på vintern
  • Bättre kvalite/komfort i instrumentpanel.

+ På Niro
  • Att det är el
  • Elkomfort i körning
  • Något lägre bränsle/skatt kostnader.

Hur hade ni ställ er till valet? Jag reser mycket sällan över 5mil per dag och kör nästan uteslutande korta småsträckor.
Om du inte bor under förutsättningar att du har barn som du måste lämna och hämta på förskolan, och lever i ett ständigt vinterlandskap, så skulle jag rekommendera dig en finare elcykel eller elmoppe. Finns riktigt lyxiga elcyklar med flak såsom Cube Hybrid Cargo. Själv har jag en Cube Hybrid Compact som rullar 18km om dagen, tre dagar i veckan förutom under vintermånaderna.

Inget fel på din nuvarande bil, förutom att det inte är en BMW. 🤭

#intebilenundermilen
 
Jag har varit och kört nya elbils-Macan då vi är spekulanter på ny Porsche bland annat, givetvis imponerande bil och har väl allt som saknas hos Tesla (såklart) när det gäller interiör och körupplevelse, sen är det väl typiskt Porsche att begära 500kr/mån för ett serviceavtal på elbil. Sen är frågan om det är värt det, vi landade på i leasing för företaget nästan det dubbla mot en Tesla och samma med förmånsvärdet också. Om Model Y bara kunde fått el-Macans fjädringen så!
Då sitter vi i samma båt då! 😂 är det just dom två det står emellan?

Själv har jag väl inte gett upp idéen om att välja laddhybrid igen men kanske är mesigt…
 
Om du inte bor under förutsättningar att du har barn som du måste lämna och hämta på förskolan, och lever i ett ständigt vinterlandskap, så skulle jag rekommendera dig en finare elcykel eller elmoppe. Finns riktigt lyxiga elcyklar med flak såsom Cube Hybrid Cargo. Själv har jag en Cube Hybrid Compact som rullar 18km om dagen, tre dagar i veckan förutom under vintermånaderna.

Inget fel på din nuvarande bil, förutom att det inte är en BMW. 🤭

#intebilenundermilen
Jag har barn och bor i Uppsala som ändå har rätt jävligt väder nån månad om året. Nä cykel går bort.

Har faktiskt varit o tittat på Niro igen.
Det är precis samma bil som jag har (corolla); helt osexig, urtrist men fullkomligt rationell och ekonomisk. Tilltalar mig djupt😇
 
Tillbaka
Topp