• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    972
Är ändå inne på att en beggad E-tron 55 Sportback är en fördjävla kompetent och snygg elbil, vi är galet nöjda!

tempImageoJ1wWr.png
 
Senast ändrad:
Då sitter vi i samma båt då! 😂 är det just dom två det står emellan?

Själv har jag väl inte gett upp idéen om att välja laddhybrid igen men kanske är mesigt…
Vi är förstagångsbilköpare så det har varit lite spretigt. Varit inriktade på Volvo XC90 T8, Tesla S,X,Y till Porsche Cayenne, Taycan och nu Macan eftersom den kom som el. ”El-delen” och teknikdelen är ju oslagsbar på Tesla, det som lockar. Volvon kändes inte alls lika modern medans Porsche alltid är Porsche.
 
Intressant test

Model S:en har gått 15000 mil och är 9 år gammal, tappat 13% av sin kapacitet sen ny.

20240928_205510.jpg


Imponerande kwh/km av Model 3 SR med 19", Q6an not so much :p, kul att fransyskan ändå rullade såpass långt.

Finns på YT
 
Senast ändrad:
Detta verkar vara mer än helt ok pris: Zeekr X för 3990 i månaden!

Det finstilta: Privatleasing av Zeekr X Long Range RWD i standardutförande erbjuds genom Arval. Månadskostnad från 3 990 kronor och en återbetalningsbar engångskostnad på 3 000 SEK i depositionsavgift. Kontraktets varaktighet är minimum 36 månader, årlig körsträcka upp till 10 000 km. Priserna inkluderar service och underhållsavtal. Minsta totalkostnaden inkluderar inte vinterdäck, fordonsskatt och obligatorisk försäkring. Priserna gäller för beställningar av Zeekr X Long Range RWD från 1 september med leverans före 31 december 2024, eller så långt lagret räcker. Zeekr förbehåller sig rätten att, när som helst och utan förvarning, ändra eller avsluta kampanjen. Godkänd kreditvärdighet och kundkännedomsanalys är ett krav för att teckna ett leasingavtal med Arval.
 
[Ta bort om det är för politiskt, men inlägg med anledning av diskussionen om kinesiska elbilar och den snedvridna konkurrensen som dominerar marknadsdiskussionen]

Kineserna blockar export av grafit med anledning av Northvolt. Källa: https://sverigesradio.se/artikel/kina-hindrar-export-av-viktig-batteriravara-till-sverige

Vi tackar kineserna för att de inte bara räddade Volvo Cars, gav mig som färsk ingenjör en blygsam inkomst under några år, men också för att de pumpade in feta pengar i bolaget i form av blanka checkar. Men den större etableringen på senare år inte utan farhågor.
 
Senast ändrad:
[Ta bort om det är för politiskt, men inlägg med anledning av diskussionen om kinesiska elbilar och den snedvridna konkurrensen som dominerar marknadsdiskussionen]

Kineserna blockar export av grafit med anledning av Northvolt. Källa: https://sverigesradio.se/artikel/kina-hindrar-export-av-viktig-batteriravara-till-sverige

Vi tackar kineserna för att de inte bara räddade Volvo Cars, gav mig som färsk ingenjör en blygsam inkomst under några år, men också för att de pumpade in feta pengar i bolaget i form av blanka checkar. Men den större etableringen på senare är inte utan sina farhågor.
Dom har ju sålt defekta maskiner för batteritillverkning till northvolt också.
Planen är nog att ta över anläggningarna billigt när northvolts finansiärer får slut på pengar. 😄
 
Dom har ju sålt defekta maskiner för batteritillverkning till northvolt också.
Planen är nog att ta över anläggningarna billigt när northvolts finansiärer får slut på pengar. 😄
Det där är bara myter. Det var ett kinesiskt bolag som levererade delar av produktionslinan. Menyerna och instruktionerna var på kinesiska. Thats it.
Om ett bolag med flit levererar defekta maskiner så kommer de ju döda sitt eget varumärke. Ingen kommer vilja köpa deras prylar. Varför skulle man göra så?

Tycker för övrigt vi kommer lite långt ifrån ämnet. Tillbaka till elbilarna, tack!
 
Jag menar vad kommer 13% från? Tabellen menar ju att den tappat 37,7% (från 342 till 213 miles)
13% ner jämfört batteriets kapacitet sen ny. De har fått fram den siffran när dem läst av tillgänglig kapacitet nu 9 år senare och 15k mils körning.

Det estimat som den hade när den kom var inte enligt wltp utan nedc (nu gäller wltp) så det skall tas med en nypa salt vad estimatet var 2015. Även om wltp i sig är glädjesiffror dock bättre än tidigare.

13% är alltså degraderingen av batteriet sen ny
 
Det där är bara myter. Det var ett kinesiskt bolag som levererade delar av produktionslinan. Menyerna och instruktionerna var på kinesiska. Thats it.
Om ett bolag med flit levererar defekta maskiner så kommer de ju döda sitt eget varumärke. Ingen kommer vilja köpa deras prylar. Varför skulle man göra så?

Tycker för övrigt vi kommer lite långt ifrån ämnet. Tillbaka till elbilarna, tack!
Instämmer. Den enda källan som har angivits är ”källor till bloggen Cornucopia”. Överlag känns det som att någon försöker smita undan ansvar. Det är ju oerhört pinsamt att man klarar av att producera 6% av vad man tänkt sig vid det här laget eller vad det var.
 
Instämmer. Den enda källan som har angivits är ”källor till bloggen Cornucopia”. Överlag känns det som att någon försöker smita undan ansvar. Det är ju oerhört pinsamt att man klarar av att producera 6% av vad man tänkt sig vid det här laget eller vad det var.
Jag tror varken bu eller bä, men det finns flera källor. Tex anställda och fd anställda som intervjuats av affärsvärlden. Riktigt pinsamt för Northvolt hur som helst.
 
Detta verkar vara mer än helt ok pris: Zeekr X för 3990 i månaden!

Det finstilta: Privatleasing av Zeekr X Long Range RWD i standardutförande erbjuds genom Arval. Månadskostnad från 3 990 kronor och en återbetalningsbar engångskostnad på 3 000 SEK i depositionsavgift. Kontraktets varaktighet är minimum 36 månader, årlig körsträcka upp till 10 000 km. Priserna inkluderar service och underhållsavtal. Minsta totalkostnaden inkluderar inte vinterdäck, fordonsskatt och obligatorisk försäkring. Priserna gäller för beställningar av Zeekr X Long Range RWD från 1 september med leverans före 31 december 2024, eller så långt lagret räcker. Zeekr förbehåller sig rätten att, när som helst och utan förvarning, ändra eller avsluta kampanjen. Godkänd kreditvärdighet och kundkännedomsanalys är ett krav för att teckna ett leasingavtal med Arval.
1000mil är ingenting. Vad kostar övermilen?
 
Fet Audi. Måste kännts jobbigt för motormannen i dig. Får en att tänka på kastrering 😀
För det första; Tack! Kul att du gillade Audin. För det andra så; Knappast. Har ändå hunnit äga några få roliga bilar genom åren (2 M3, 1 Skyline R33) så motormannen/hjärtat bultar knappast för en familjebil på över 2ton med en 4cyl diesel. Ska vi vara helt ärliga så är faktiskt ID4 roligare att köra.
 
Väghållningen över allt annat. Men nu ska inte detta handla om elbilars svaga punkter, nämligen vikten.
du menar att väghållningen i en Audi A6 allroad är bra? Tjänstevikten på en C8 ligger på 2+ton....
Elbilars vikt all ära men all den vikten är så lågt ner det går att komma i princip vilket i sig hjälper just väghållningen väldigt mycket. Sen är mycket upp till chassi etc men att i samma mening säga att en A6 Allroad har bättre väghållning än motsvarande el-dito.

En A6 C8 50 Tdi väger 116kg mindre än en ID.4 med 4-motion och 77kwh batteri... Tyvärr så är många ICE-bilar tunga numer även dem sportiga
 
Senast ändrad:
För att elbilar "inte är riktiga bilar" enligt somliga. Riktiga bilar går på diesel. Att elbilen är knäpptyst, har bättre prestanda i användbara farter mot Allroaden och hälften av driftskostnaderna spelar ingen roll.
För det första; Tack! Kul att du gillade Audin. För det andra så; Knappast. Har ändå hunnit äga några få roliga bilar genom åren (2 M3, 1 Skyline R33) så motormannen/hjärtat bultar knappast för en familjebil på över 2ton med en 4cyl diesel. Ska vi vara helt ärliga så är faktiskt ID4 roligare att köra.

Ta det inte så allvarligt.
Personligen tilltalas jag mer av @Hugger69 Audi än id4. Id4 verkar rymlig och är säkert ett bra transportmedel. Känns som en rimlig elbil och jag tror att VW har längre livslängd än en Tesla.
 
Är det 286hk-modellen? 4-motion? Edition-modell?

Har kollat på att ta ut en på privatleasing!
Yes, MY2025, Pro edition med det mest utom värsta stolarna, 21” fälgarna & drag. Ingen 4-motion. Kör också på privatleasing.

Ta det inte så allvarligt.
Personligen tilltalas jag mer av @Hugger69 Audi än id4. Id4 verkar rymlig och är säkert ett bra transportmedel. Känns som en rimlig elbil och jag tror att VW har längre livslängd än en Tesla.

Och jag som tyckte mitt svar var ganska nyanserat 🙃 Håller förövrigt helt med ang. @Hugger69 Audi. Hade jag fått välja fritt hade det givetvis varit en taycan cross turismo istället.
 
Ta det inte så allvarligt.
Personligen tilltalas jag mer av @Hugger69 Audi än id4. Id4 verkar rymlig och är säkert ett bra transportmedel. Känns som en rimlig elbil och jag tror att VW har längre livslängd än en Tesla.
Tack för komplimangen och jag håller med dig!
Dock haltar kanske jämförelsen lite då Q4 är mer motsvarande Audi mot en ID4! 😉

Jag kan sakna vår A6 Allroad,som i alla fall hade en V6:a, men det starka formspråket och arvet finns kvar i E-tron/Q8 och annars är bilarna ganska lika även om jag numer föredrar Sportback då utflugna barn minsta behovet av bagagerum!
 
Tack för komplimangen och jag håller med dig!
Dock haltar kanske jämförelsen lite då Q4 är mer motsvarande Audi mot en ID4! 😉

Jag kan sakna vår A6 Allroad,som i alla fall hade en V6:a, men det starka formspråket och arvet finns kvar i E-tron/Q8 och annars är bilarna ganska lika även om jag numer föredrar Sportback då utflugna barn minsta behovet av bagagerum!
Och har man fortfarande (några) icke-utflugna barn så sticker jag ut hakan och säger att kluns-etronen nog är en av de abolut bästa familjebilarna som finns. Skulle inte byta den mot någon annan bil (då kan jag i och för sig inget om extrema lyx-SUVar, så jag kanske missar något alternativ), oaktat det trötta andrahandsvärdet.
Att inte fler köper alla de begagnade etrons som står i hallarna är konstigt.
Den matchar dessutom bra med 80-talssskidboxen.
IMG_0932.jpeg
 
Tillbaka
Topp