• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    961
Och har man fortfarande (några) icke-utflugna barn så sticker jag ut hakan och säger att kluns-etronen nog är en av de abolut bästa familjebilarna som finns. Skulle inte byta den mot någon annan bil (då kan jag i och för sig inget om extrema lyx-SUVar, så jag kanske missar något alternativ), oaktat det trötta andrahandsvärdet.
Att inte fler köper alla de begagnade etrons som står i hallarna är konstigt.
Den matchar dessutom bra med 80-talssskidboxen.
IMG_0932.jpeg
Bra svar!
Vår dotter köpte en likadan som oss fast en 50 och från 2020, de vart så snopna att de hade råd med en sån lyxig och välutrustad förstabil!🤷🏼‍♂️🤪
 
Yes, MY2025, Pro edition med det mest utom värsta stolarna, 21” fälgarna & drag. Ingen 4-motion. Kör också på privatleasing.



Och jag som tyckte mitt svar var ganska nyanserat 🙃 Håller förövrigt helt med ang. @Hugger69 Audi. Hade jag fått välja fritt hade det givetvis varit en taycan cross turismo istället.
Det var det. Det var de andra svaren som kändes mer kränkta.
 
Att inte fler köper alla de begagnade etrons som står i hallarna är konstigt.
2000kr/mån i helförsäkring och minst sagt oklar livslängd på bakre elmotorn håller emot. Jag skulle lätt vilja byta min TM3 mot en E55 annars, de ligger runt samma pengar numera. Sen tillkommer 1.5kwh > 2,8 kwh snittförbrukning, servicekostnader som är minst dubbelt så höga osv. Att det är en makalös bil att åka i är dock tveklöst. Men jag vågar nog inte köpa en utan garantier.
 
2000kr/mån i helförsäkring och minst sagt oklar livslängd på bakre elmotorn håller emot. Jag skulle lätt vilja byta min TM3 mot en E55 annars, de ligger runt samma pengar numera. Sen tillkommer 1.5kwh > 2,8 kwh snittförbrukning, servicekostnader som är minst dubbelt så höga osv. Att det är en makalös bil att åka i är dock tveklöst. Men jag vågar nog inte köpa en utan garantier.
Wow!😮
2000/mån låter galet!!

Men det beror väl på förutsättningarna förstås….jag ligger på under 3500/år men det är ju för en två år gammal bil och jag är 50+ med egen villa i Umeå! 🤔🙏🏻
 
Wow!😮
2000/mån låter galet!!

Men det beror väl på förutsättningarna förstås….jag ligger på under 3500/år men det är ju för en två år gammal bil och jag är 50+ med egen villa i Umeå! 🤔🙏🏻
Helförsäkring, storstad, 40år. Det kostar. Om man finansierar bilen via Audi kan jag försäkra den för 1580kr/mån men lägre än så kommer jag inte.
 
Har någon lite koll på Zoe och varför de tappat så mycket mot nypris? 5 år gammal, 5000 mil, friköpt batteri, 30 mil räckvidd för 140.

Känns som ett bra begköp? Hur är det med vinterkörning, kvalitet?
 
Har någon lite koll på Zoe och varför de tappat så mycket mot nypris? 5 år gammal, 5000 mil, friköpt batteri, 30 mil räckvidd för 140.

Känns som ett bra begköp? Hur är det med vinterkörning, kvalitet?
Anar viss skakig kvalitet, vet bilar med både batteriskador och motorskador. Sen hur många det är egentligen, jämfört med helheten, är jättesvårt att säga. Nåt som dock verkar vara allmänt är ett klent 12v system. Står du still med radion på för länge så dras batteriet ut väldigt snabbt.

Annars brukar ju den stora anledningen till lågt pris vara batterihyran men det är inte fallet är. Sen - är 140k egentligen lite med tanke på att det är en så liten bil? En E-golf är inte mycket dyrare.
 
Anar viss skakig kvalitet, vet bilar med både batteriskador och motorskador. Sen hur många det är egentligen, jämfört med helheten, är jättesvårt att säga. Nåt som dock verkar vara allmänt är ett klent 12v system. Står du still med radion på för länge så dras batteriet ut väldigt snabbt.

Annars brukar ju den stora anledningen till lågt pris vara batterihyran men det är inte fallet är. Sen - är 140k egentligen lite med tanke på att det är en så liten bil? En E-golf är inte mycket dyrare.
Hmm ok.. funderar på en elbil till min mamma som pendlar nio mil fyra dagar i veckan, tänker att de är lätta att köra och håller bra, smidigt att ha varm bil direkt från telefonen och slippa allt motor-växel-relaterat, men kanske inte stämmer helt och hållet.

Den ska också kännas trygg i mörker och vid halt väglag, så en Zoe kanske iallafall känns för ranglig.
 
Kraven har höjts och Renault plockade bort en krockkudde när de refreshade modellen, samt att den inte har massa assistanssystem.

Sen beror det väl vad man jämför med. Kör man bara inne i stan i Paris i 50 km/h tillsammans med andra småbilar är den antagligen bättre än motsvarande modell från 1999 🙂
 
Kraven har höjts och Renault plockade bort en krockkudde när de refreshade modellen, samt att den inte har massa assistanssystem.

Sen beror det väl vad man jämför med. Kör man bara inne i stan i Paris i 50 km/h tillsammans med andra småbilar är den antagligen bättre än motsvarande modell från 1999 🙂
Det kanske är värre om man slår undan benen på en älg i 80, eftersom det är landsväg med skog som gäller. Men det är nog få bilar som tycker om 700 kg mot vindrutan, så där är det antagligen bromssystem som gäller.
 
Kraven har höjts och Renault plockade bort en krockkudde när de refreshade modellen, samt att den inte har massa assistanssystem.

Sen beror det väl vad man jämför med. Kör man bara inne i stan i Paris i 50 km/h tillsammans med andra småbilar är den antagligen bättre än motsvarande modell från 1999 🙂
Precis
  • kraven blev högre
  • vissa säkerhetssystem var inte standard
  • en del assistanssystem var dåliga

Själva bilen är inte särskilt farlig att krocka i för de åkande trots det dåliga betyget. Euro NCAP väger in så mycket annat numera än bara direkt krockskydd
 
Tillbaka
Topp