• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    985
Och har man fortfarande (några) icke-utflugna barn så sticker jag ut hakan och säger att kluns-etronen nog är en av de abolut bästa familjebilarna som finns. Skulle inte byta den mot någon annan bil (då kan jag i och för sig inget om extrema lyx-SUVar, så jag kanske missar något alternativ), oaktat det trötta andrahandsvärdet.
Att inte fler köper alla de begagnade etrons som står i hallarna är konstigt.
Den matchar dessutom bra med 80-talssskidboxen.
IMG_0932.jpeg
Bra svar!
Vår dotter köpte en likadan som oss fast en 50 och från 2020, de vart så snopna att de hade råd med en sån lyxig och välutrustad förstabil!🤷🏼‍♂️🤪
 
Yes, MY2025, Pro edition med det mest utom värsta stolarna, 21” fälgarna & drag. Ingen 4-motion. Kör också på privatleasing.



Och jag som tyckte mitt svar var ganska nyanserat 🙃 Håller förövrigt helt med ang. @Hugger69 Audi. Hade jag fått välja fritt hade det givetvis varit en taycan cross turismo istället.
Det var det. Det var de andra svaren som kändes mer kränkta.
 
Att inte fler köper alla de begagnade etrons som står i hallarna är konstigt.
2000kr/mån i helförsäkring och minst sagt oklar livslängd på bakre elmotorn håller emot. Jag skulle lätt vilja byta min TM3 mot en E55 annars, de ligger runt samma pengar numera. Sen tillkommer 1.5kwh > 2,8 kwh snittförbrukning, servicekostnader som är minst dubbelt så höga osv. Att det är en makalös bil att åka i är dock tveklöst. Men jag vågar nog inte köpa en utan garantier.
 
2000kr/mån i helförsäkring och minst sagt oklar livslängd på bakre elmotorn håller emot. Jag skulle lätt vilja byta min TM3 mot en E55 annars, de ligger runt samma pengar numera. Sen tillkommer 1.5kwh > 2,8 kwh snittförbrukning, servicekostnader som är minst dubbelt så höga osv. Att det är en makalös bil att åka i är dock tveklöst. Men jag vågar nog inte köpa en utan garantier.
Wow!😮
2000/mån låter galet!!

Men det beror väl på förutsättningarna förstås….jag ligger på under 3500/år men det är ju för en två år gammal bil och jag är 50+ med egen villa i Umeå! 🤔🙏🏻
 
Wow!😮
2000/mån låter galet!!

Men det beror väl på förutsättningarna förstås….jag ligger på under 3500/år men det är ju för en två år gammal bil och jag är 50+ med egen villa i Umeå! 🤔🙏🏻
Helförsäkring, storstad, 40år. Det kostar. Om man finansierar bilen via Audi kan jag försäkra den för 1580kr/mån men lägre än så kommer jag inte.
 
Har någon lite koll på Zoe och varför de tappat så mycket mot nypris? 5 år gammal, 5000 mil, friköpt batteri, 30 mil räckvidd för 140.

Känns som ett bra begköp? Hur är det med vinterkörning, kvalitet?
 
Har någon lite koll på Zoe och varför de tappat så mycket mot nypris? 5 år gammal, 5000 mil, friköpt batteri, 30 mil räckvidd för 140.

Känns som ett bra begköp? Hur är det med vinterkörning, kvalitet?
Anar viss skakig kvalitet, vet bilar med både batteriskador och motorskador. Sen hur många det är egentligen, jämfört med helheten, är jättesvårt att säga. Nåt som dock verkar vara allmänt är ett klent 12v system. Står du still med radion på för länge så dras batteriet ut väldigt snabbt.

Annars brukar ju den stora anledningen till lågt pris vara batterihyran men det är inte fallet är. Sen - är 140k egentligen lite med tanke på att det är en så liten bil? En E-golf är inte mycket dyrare.
 
Anar viss skakig kvalitet, vet bilar med både batteriskador och motorskador. Sen hur många det är egentligen, jämfört med helheten, är jättesvårt att säga. Nåt som dock verkar vara allmänt är ett klent 12v system. Står du still med radion på för länge så dras batteriet ut väldigt snabbt.

Annars brukar ju den stora anledningen till lågt pris vara batterihyran men det är inte fallet är. Sen - är 140k egentligen lite med tanke på att det är en så liten bil? En E-golf är inte mycket dyrare.
Hmm ok.. funderar på en elbil till min mamma som pendlar nio mil fyra dagar i veckan, tänker att de är lätta att köra och håller bra, smidigt att ha varm bil direkt från telefonen och slippa allt motor-växel-relaterat, men kanske inte stämmer helt och hållet.

Den ska också kännas trygg i mörker och vid halt väglag, så en Zoe kanske iallafall känns för ranglig.
 
Kraven har höjts och Renault plockade bort en krockkudde när de refreshade modellen, samt att den inte har massa assistanssystem.

Sen beror det väl vad man jämför med. Kör man bara inne i stan i Paris i 50 km/h tillsammans med andra småbilar är den antagligen bättre än motsvarande modell från 1999 🙂
 
Kraven har höjts och Renault plockade bort en krockkudde när de refreshade modellen, samt att den inte har massa assistanssystem.

Sen beror det väl vad man jämför med. Kör man bara inne i stan i Paris i 50 km/h tillsammans med andra småbilar är den antagligen bättre än motsvarande modell från 1999 🙂
Det kanske är värre om man slår undan benen på en älg i 80, eftersom det är landsväg med skog som gäller. Men det är nog få bilar som tycker om 700 kg mot vindrutan, så där är det antagligen bromssystem som gäller.
 
Kraven har höjts och Renault plockade bort en krockkudde när de refreshade modellen, samt att den inte har massa assistanssystem.

Sen beror det väl vad man jämför med. Kör man bara inne i stan i Paris i 50 km/h tillsammans med andra småbilar är den antagligen bättre än motsvarande modell från 1999 🙂
Precis
  • kraven blev högre
  • vissa säkerhetssystem var inte standard
  • en del assistanssystem var dåliga

Själva bilen är inte särskilt farlig att krocka i för de åkande trots det dåliga betyget. Euro NCAP väger in så mycket annat numera än bara direkt krockskydd
 
Vad säger Internet om uppdatering av Tesla Model Y? Tesla har väl fått till snygga siffror nu med utpumpningen av bilar tack vare 0,0% räntan. En teslasäljare sa att de levererade 50bilar/dag på den butiken senaste två månaderna.
 
Tesla har väl fått till snygga siffror nu med utpumpningen av bilar tack vare 0,0% räntan. En teslasäljare sa att de levererade 50bilar/dag på den butiken senaste två månaderna.
Det kanske går bra i Sverige, men globalt har försäljningen missat förväntningarna för tredje kvartalet.

 
Vad säger Internet om uppdatering av Tesla Model Y? Tesla har väl fått till snygga siffror nu med utpumpningen av bilar tack vare 0,0% räntan. En teslasäljare sa att de levererade 50bilar/dag på den butiken senaste två månaderna.
Gissar att den blir mkt lik Model 3 Highland. Dvs bättre interiör, tystare, mjukare men man blir också av med rattspakarna vilket bara är sämre.
 
Inser att allt är upp till var och en hur man prioriterar men kan ju alltid vara bra med input från likasinnade. Jag byter jobb inom kort och således även tjänstebil. Kommer från en XC60 T6 som inte någon vidare upplevelse. Mest pga att den e rätt tråkig och intetsägande, inte dålig på nåt men ger ingenting. Dessförinnan hade jag en Etron 55, gillade den skarpt men sista året (3 år sen) så var det ju ett helvete med laddningen på långresor.

Uppfattningen är väl att utbyggnaden av laddnätet och tillgången till tesla laddare så är väl det sista inget större problem förutom sportlov och långhelger?

På helel-spåret står det mellan EQE500 suv, Audi Q6 och Porsche Macan. De sistnämnda är ju knappt leverade än så kanske ingen som hunnit bilda sig direkt uppfattning? Provkörde båda kort och det var en positiv upplevelse .Gällande EQE suven så provkörde jag den i helgen och upplevde jag den som rätt gungig på motorvägen, bilen jag lånade var utrustad med luftfjädring. Pillade lite på inställningarna men fick aldrig till nåt som kändes vettigt. Ni som kör EQE, är det så den beter sig?
Svarar mig själv… då det blir minst rörigt. En uppdatering angående resonemang kring ny tjänstebil.. förvisso fått ett ok från både arbetsgivare å fru på att gå för Porschen.. men båda parter med en underton det kanske är för vräktigt. idag släppte jag prestigen å testade Tesla Y performance och KIA Ev9. Som en stor skeptiker till tesla, utifrån flera perspektiv… bär det emot att det var en imponerande elbil. Väljer att benämna den så då kvalitet å premiumkänsla uppenbart är högre hos Audi å merca.. sen invägt användarvänlighet, drive assists osv så är den ni sammantaget minst lika bra.. i mitt fall till hälften av kostnaden. Gällande EV9 så imponerar den med storlek å utrymmen. Man sitter dessutom som en kung med massage-och ventilationsäten. Men infotainmentsystemet var bedrövligt å hela förarmiljön var sjukt plastig.. bär emot men just nu står valet på en tesla 😳😳😳
 
Svarar mig själv… då det blir minst rörigt. En uppdatering angående resonemang kring ny tjänstebil.. förvisso fått ett ok från både arbetsgivare å fru på att gå för Porschen.. men båda parter med en underton det kanske är för vräktigt. idag släppte jag prestigen å testade Tesla Y performance och KIA Ev9. Som en stor skeptiker till tesla, utifrån flera perspektiv… bär det emot att det var en imponerande elbil. Väljer att benämna den så då kvalitet å premiumkänsla uppenbart är högre hos Audi å merca.. sen invägt användarvänlighet, drive assists osv så är den ni sammantaget minst lika bra.. i mitt fall till hälften av kostnaden. Gällande EV9 så imponerar den med storlek å utrymmen. Man sitter dessutom som en kung med massage-och ventilationsäten. Men infotainmentsystemet var bedrövligt å hela förarmiljön var sjukt plastig.. bär emot men just nu står valet på en tesla 😳😳😳
Du ser. Paketet hos Tesla är, trots allt, svårslaget. När man försöker köpa en annan bil blir det så tydligt.
 
Du ser. Paketet hos Tesla är, trots allt, svårslaget. När man försöker köpa en annan bil blir det så tydligt.
Ja verkligen, precis just så är det! Har haft en etron 55 tidigare. Nu har vi en Fiat 500e och xc60 T6. Provat allt från merca, Audi Q6, id4 till Kia. Åker iväg för provkörning med en enda uppfattning, detta kommer jag inte gilla.. om man hade fått önska hade jag gärna sett att det var trevligare stolar, skönare/sportigare ratt samt fler möjligheter att göra den mer personlig.
 
Ja verkligen, precis just så är det! Har haft en etron 55 tidigare. Nu har vi en Fiat 500e och xc60 T6. Provat allt från merca, Audi Q6, id4 till Kia. Åker iväg för provkörning med en enda uppfattning, detta kommer jag inte gilla.. om man hade fått önska hade jag gärna sett att det var trevligare stolar, skönare/sportigare ratt samt fler möjligheter att göra den mer personlig.
Stolar och ratt blir väl bättre på nya modellen så tyvärr är du ett halvår för tidigt ute om du ska ha en Y precis nu. (Och mycket annat med såklart)
 
Tillbaka
Topp