• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    985
Svarar mig själv… då det blir minst rörigt. En uppdatering angående resonemang kring ny tjänstebil.. förvisso fått ett ok från både arbetsgivare å fru på att gå för Porschen.. men båda parter med en underton det kanske är för vräktigt. idag släppte jag prestigen å testade Tesla Y performance och KIA Ev9. Som en stor skeptiker till tesla, utifrån flera perspektiv… bär det emot att det var en imponerande elbil. Väljer att benämna den så då kvalitet å premiumkänsla uppenbart är högre hos Audi å merca.. sen invägt användarvänlighet, drive assists osv så är den ni sammantaget minst lika bra.. i mitt fall till hälften av kostnaden. Gällande EV9 så imponerar den med storlek å utrymmen. Man sitter dessutom som en kung med massage-och ventilationsäten. Men infotainmentsystemet var bedrövligt å hela förarmiljön var sjukt plastig.. bär emot men just nu står valet på en tesla 😳😳😳

Älskar EV9an. Om den inte var så jävla dyr att ha för en vanlig knegare skulle jag gärna ha en.

Såg den på Fifth gear och de var lyriska. Kanske inte lika imponerad själv men gillade den skarpt!
 
Älskar EV9an. Om den inte var så jävla dyr att ha för en vanlig knegare skulle jag gärna ha en.

Såg den på Fifth gear och de var lyriska. Kanske inte lika imponerad själv men gillade den skarpt!
Ja men EV9 har absolut trevliga kvaliteter, å så länge inte EX90 kommer så är dom ju ensamma i den storleken.. man satt som en kung i den men lite för högt å lågt för egen del. Men visst hade jag kunna leva med den på ett bra sätt!
 
Ja men EV9 har absolut trevliga kvaliteter, å så länge inte EX90 kommer så är dom ju ensamma i den storleken.. man satt som en kung i den men lite för högt å lågt för egen del. Men visst hade jag kunna leva med den på ett bra sätt!
Såg EX90 som testbil får några veckor sedan i Gbg och tyckte spontant att den såg liten ut, inte alls som en EV9. Velade först om det var en EX30 innan jag såg beteckningen bak ☺️
 
Nya vintersulorna med fälg monterades idag av sonen, då jag själv fortfarande lider av mitt ryggskott! 🫥

tempImage4J5cNu.png
 
Ta det inte så allvarligt.
Personligen tilltalas jag mer av @Hugger69 Audi än id4. Id4 verkar rymlig och är säkert ett bra transportmedel. Känns som en rimlig elbil och jag tror att VW har längre livslängd än en Tesla.
Allrod är skitsnygg och väcker känslor, ID.4 är könlös - det räcker för mitt bilälskarhjärta kslike
 
Ja verkligen, precis just så är det! Har haft en etron 55 tidigare. Nu har vi en Fiat 500e och xc60 T6. Provat allt från merca, Audi Q6, id4 till Kia. Åker iväg för provkörning med en enda uppfattning, detta kommer jag inte gilla.. om man hade fått önska hade jag gärna sett att det var trevligare stolar, skönare/sportigare ratt samt fler möjligheter att göra den mer personlig.
Du hade en skitfin bil (etron) och testat massa annat bra. Vad saknade du i Audin o Merca elbilar. Fina båda två.
Att du föredrar Tesla Y framför ID.4 o Kis kan jag förstå, men tyska premiumbilar är svårare.
 
Härligt att du är nöjd.
Om man skulle köpa en beggad 2020-22, vad ska man tänka på?
Oj, den var svår!
Det beror ju på vad man är intresserad av
Jag personligen föredrar Sportback-modellen pga av utseendet och att den är tillräckligt stor ändå, det är ändå en SUV!

Problem med panorama har jag hört från de tidiga modellerna och handlar oftast om dåligt rengjorda vattenkanaler men det är knappast något unikt problem för Audi!

Man bör väl kolla chassit och speciellt framvagn som belastas hårt av vikten!

En 55:a är att föredra men den är bra mycket dyrare än 50 så kan man ta att man kommer typ 25-30 mil på sommaren så är mycket vunnet där!
 
Oj, den var svår!
Det beror ju på vad man är intresserad av
Jag personligen föredrar Sportback-modellen pga av utseendet och att den är tillräckligt stor ändå, det är ändå en SUV!

Problem med panorama har jag hört från de tidiga modellerna och handlar oftast om dåligt rengjorda vattenkanaler men det är knappast något unikt problem för Audi!

Man bör väl kolla chassit och speciellt framvagn som belastas hårt av vikten!

En 55:a är att föredra men den är bra mycket dyrare än 50 så kan man ta att man kommer typ 25-30 mil på sommaren så är mycket vunnet där!
Hur lång kommer man på vintern med en 5 år gammal E50? 😬
 
Oj, den var svår!
Det beror ju på vad man är intresserad av
Jag personligen föredrar Sportback-modellen pga av utseendet och att den är tillräckligt stor ändå, det är ändå en SUV!

Problem med panorama har jag hört från de tidiga modellerna och handlar oftast om dåligt rengjorda vattenkanaler men det är knappast något unikt problem för Audi!

Man bör väl kolla chassit och speciellt framvagn som belastas hårt av vikten!

En 55:a är att föredra men den är bra mycket dyrare än 50 så kan man ta att man kommer typ 25-30 mil på sommaren så är mycket vunnet där!
Är 25-30 från 100% ned till 10%?
Hur långt kommer en 55’a?
 
Tycker nog generellt att folk stirrar sig för blinda på räckvidd ändå….jag var själv likadan när vi hade vår A6 Allroad 3.0 TDI, som tog sig typ 120 mil på en tank!
Men vem fan sitter och kör så långt i ett sträck?
Man ska ju ändå ta en paus efter 2 timmars körning så då laddar man på typ 20 min så vad är grejen?
 
Senast ändrad:
Du hade en skitfin bil (etron) och testat massa annat bra. Vad saknade du i Audin o Merca elbilar. Fina båda två.
Att du föredrar Tesla Y framför ID.4 o Kis kan jag förstå, men tyska premiumbilar är svårare.
Q6 var fin men saknar lite klös, infotainmentsystem å sånt var ett klart lyft från etron 55 men som helhet lite sämre(utrymme, kvalitet) .. mercan kändes lyxig men tycker den e mest rund och inte så snygg.. tillsammans med att den gungar enormt mycket så känns den inte lockande… i slutändan så hade jag nog övervägt Q6 om den kostade mig lika mycket i månaden som en Model Y performance. så för mej så tycker jag inte de tyskarna som jag övervägt är tillräckligt högt upp i premiumkänsla, samt inte tillräckligt långt fram som elbilar för att de ska överväga tesla MYP för den pengen.
 
Någon som har erfarenhet av lättare begagnad Q4? Saker att tänka på?

Jag hade lagt någon krona till och köpt en 40a istället, annars så ny som möjligt snarare än mil skulle jag säga.
 
Tycker nog generellt att folk stirrar sig för blinda på räckvidd ändå….jag var själv likadan när vi hade vår A6 Allroad 3.0 TDI, som tog sig typ 120 mil på en tank!
Men vem fan sitter och kör så långt i ett sträck?
Man ska ju ändå ta en paus efter 2 timmars körning så då laddar man på typ 20 min så vad är grejen?
Det skulle betyda fyra stopp varje gång jag ska åka hem till fjällen. Jag tar ett snabbt stopp i dagsläget för att tanka och eventuellt köpa något att stoppa i munnen. Två pauser skulle vara okej men mer än så skulle det kännas som en evighet att ta sig fram
 
Det skulle betyda fyra stopp varje gång jag ska åka hem till fjällen. Jag tar ett snabbt stopp i dagsläget för att tanka och eventuellt köpa något att stoppa i munnen. Två pauser skulle vara okej men mer än så skulle det kännas som en evighet att ta sig fram
Kollegan körde tre stopp försäkerhetsskull Stockholm - Idre med sin E-tron 50. Nervöst om man skulle riskera att bli stående utan ladd i kylan.
 
Tycker nog generellt att folk stirrar sig för blinda på räckvidd ändå….jag var själv likadan när vi hade vår A6 Allroad 3.0 TDI, som tog sig typ 120 mil på en tank!
Men vem fan sitter och kör så långt i ett sträck?
Man ska ju ändå ta en paus efter 2 timmars körning så då laddar man på typ 20 min så vad är grejen?
I praktiken har jag svårt att se att speciellt många tar paus varannan timme när de är ute och gör långresor.

Sen kan jag personligen tycka att det uppläst begränsande att det inte kunna stanna när och var man vill för att ta den där pausen, utan vara begränsad till laddplatser längs huvudlederna.

Nu vänder jag mig inte till dig utan gör ett mer generellt inlägg i debatten, men jag tror att det två åsikterna i frågan om räckviddsångest beror på att man helt enkelt har väldigt olika behov och intressen.

Jag själv kör ofta långt, ofta med släp, bor i en kall region, så jag har helt andra behov än kompisen som bor i storstad och kör en Nissan Leaf med typ tolv mils räckvidd, när han säger ”elbil funkar jättebra, du måste våga prova, fegis” väger det inte så tungt helt enkelt enkelt, men det är jättebra att det fungerar för honom
 
I praktiken har jag svårt att se att speciellt många tar paus varannan timme när de är ute och gör långresor.

Sen kan jag personligen tycka att det uppläst begränsande att det inte kunna stanna när och var man vill för att ta den där pausen, utan vara begränsad till laddplatser längs huvudlederna.

Nu vänder jag mig inte till dig utan gör ett mer generellt inlägg i debatten, men jag tror att det två åsikterna i frågan om räckviddsångest beror på att man helt enkelt har väldigt olika behov och intressen.

Jag själv kör ofta långt, ofta med släp, bor i en kall region, så jag har helt andra behov än kompisen som bor i storstad och kör en Nissan Leaf med typ tolv mils räckvidd, när han säger ”elbil funkar jättebra, du måste våga prova, fegis” väger det inte så tungt helt enkelt enkelt, men det är jättebra att det fungerar för honom
Du har helt rätt, allt beror på behovet och körstil!

Jag bor i Umeå och vi håller precis på att sälja vårt boende i Hemavan så därav blev valet enklare att börja köra elbil!
Har även egna solceller hemma som underlättade valet!☺️

Har dock en kompis som är skoterfantast och kör mycket släp som gick över till elbil för snart tre år sedan och kör mycket till inlandet/fjällen med och det har gått hur bra som helst med en Enyaq!

Han har även bilat runt i Norge, Polen Finland m.fl. utan bekymmer, det är även en inställningsfråga! 🤗
 
Båda fanatiska elbilssekterister och ”fossilkramare” tenderar ju att vara lite onyanserade.
Folk har -som redan nämnts i tråden- ruskigt olika förutsättningar. För mig funkade ju e-golf helt ok, med 8 mils räckvidd på vintern jättebra som pendlarkärra.
Det byggde dock på att vi hade en XC90 att åka längre med.
Nu med Audin så kan vi åka till fjälls med ett stop, vilket passar oss bra som gärna tar en heldag upp.
Men, det betyder ju ingenting för någon annans behov.
 
Jag tänker att en längre räckvidd för elbilar inte bara har att göra med att underlätta långfärd och att man då kan stanna var man själv önskar och inte bara där det finns laddare, så som nämndes i något inlägg ovan.

Den stora fördelen som jag ser det är att man inte behöver förse så många parkeringsplatser med laddare. Personer som inte har en fast p-plats och parkerar längs gatan kommer få lättare att överväga att byta till elbil. Tänker också mindre bostädsrättsföreningar där man behöver väga mellan underhåll och laddplatser. Räcker det att ladda någon gång i månaden så hinns det med vid något tillfälle när man handlar, tränar eller när man nu kommer förbi en ledig laddare. Behov av egen laddare blir i princip obefintligt.
 
Det skulle betyda fyra stopp varje gång jag ska åka hem till fjällen. Jag tar ett snabbt stopp i dagsläget för att tanka och eventuellt köpa något att stoppa i munnen. Två pauser skulle vara okej men mer än så skulle det kännas som en evighet att ta sig fram
Alternativet är ju att man har en elbil till vardagskörningarna och de få gånger man kör till fjällen kan man i värsta fall hyra en konventionell bil.
På så sätt tror jag de flesta får ner sina resekostnader. Men det förutsätter att man har möjlighet att ladda hemma.
 
Tillbaka
Topp