Jag köper ditt resonemang, att laddinfrastrukturen på sätt och vis blir enklare med större kapacitet i batterier och laddning mindre ofta.Jag tänker att en längre räckvidd för elbilar inte bara har att göra med att underlätta långfärd och att man då kan stanna var man själv önskar och inte bara där det finns laddare, så som nämndes i något inlägg ovan.
Den stora fördelen som jag ser det är att man inte behöver förse så många parkeringsplatser med laddare. Personer som inte har en fast p-plats och parkerar längs gatan kommer få lättare att överväga att byta till elbil. Tänker också mindre bostädsrättsföreningar där man behöver väga mellan underhåll och laddplatser. Räcker det att ladda någon gång i månaden så hinns det med vid något tillfälle när man handlar, tränar eller när man nu kommer förbi en ledig laddare. Behov av egen laddare blir i princip obefintligt.
Men, en sak att ta i beaktande är att det kan leda till krav på högre laddeffekter, vilket i sig kostar pengar, eller rent av är svårt att genomföra.
Med dagens elbilar som har batterier på 50-100 kWh räcker det att ladda med 16 Ampere (11 kW) över natten. Om elbilarna ska ha samma räckvidd som dieselbilar så krävs kanske dubbelt så stora batterier, typ 150 - 200 kWh. Då räcker inte 16 Ampere för att hinna ladda fullt under natten, utan effekten bör vara 22 kW, vilket innebär 32 Ampere.
Jag vet inte om detta är en dealbreaker för gatuparkeringar och bostadsrättsföreningar, men det måste i vilket fall beaktas.