• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    969
Jag tänker att en längre räckvidd för elbilar inte bara har att göra med att underlätta långfärd och att man då kan stanna var man själv önskar och inte bara där det finns laddare, så som nämndes i något inlägg ovan.

Den stora fördelen som jag ser det är att man inte behöver förse så många parkeringsplatser med laddare. Personer som inte har en fast p-plats och parkerar längs gatan kommer få lättare att överväga att byta till elbil. Tänker också mindre bostädsrättsföreningar där man behöver väga mellan underhåll och laddplatser. Räcker det att ladda någon gång i månaden så hinns det med vid något tillfälle när man handlar, tränar eller när man nu kommer förbi en ledig laddare. Behov av egen laddare blir i princip obefintligt.
Jag köper ditt resonemang, att laddinfrastrukturen på sätt och vis blir enklare med större kapacitet i batterier och laddning mindre ofta.

Men, en sak att ta i beaktande är att det kan leda till krav på högre laddeffekter, vilket i sig kostar pengar, eller rent av är svårt att genomföra.

Med dagens elbilar som har batterier på 50-100 kWh räcker det att ladda med 16 Ampere (11 kW) över natten. Om elbilarna ska ha samma räckvidd som dieselbilar så krävs kanske dubbelt så stora batterier, typ 150 - 200 kWh. Då räcker inte 16 Ampere för att hinna ladda fullt under natten, utan effekten bör vara 22 kW, vilket innebär 32 Ampere.

Jag vet inte om detta är en dealbreaker för gatuparkeringar och bostadsrättsföreningar, men det måste i vilket fall beaktas.
 
Jag köper ditt resonemang, att laddinfrastrukturen på sätt och vis blir enklare med större kapacitet i batterier och laddning mindre ofta.

Men, en sak att ta i beaktande är att det kan leda till krav på högre laddeffekter, vilket i sig kostar pengar, eller rent av är svårt att genomföra.

Med dagens elbilar som har batterier på 50-100 kWh räcker det att ladda med 16 Ampere (11 kW) över natten. Om elbilarna ska ha samma räckvidd som dieselbilar så krävs kanske dubbelt så stora batterier, typ 150 - 200 kWh. Då räcker inte 16 Ampere för att hinna ladda fullt under natten, utan effekten bör vara 22 kW, vilket innebär 32 Ampere.

Jag vet inte om detta är en dealbreaker för gatuparkeringar och bostadsrättsföreningar, men det måste i vilket fall beaktas.
Nja..vet inte om jag håller med dig.
Hur mycket du behöver ladda över natten är ju kopplat till hur många mil du kör per dag.
Våra körmönster förändras inte, även om batteriernas storlek ökar. Tvärtom minskar faktiskt svenskarnas genomsnittliga miltal varje år...
Man behöver ju inte ladda fullt varje gång man laddar.
 
I praktiken har jag svårt att se att speciellt många tar paus varannan timme när de är ute och gör långresor.

Sen kan jag personligen tycka att det uppläst begränsande att det inte kunna stanna när och var man vill för att ta den där pausen, utan vara begränsad till laddplatser längs huvudlederna.

Nu vänder jag mig inte till dig utan gör ett mer generellt inlägg i debatten, men jag tror att det två åsikterna i frågan om räckviddsångest beror på att man helt enkelt har väldigt olika behov och intressen.

Jag själv kör ofta långt, ofta med släp, bor i en kall region, så jag har helt andra behov än kompisen som bor i storstad och kör en Nissan Leaf med typ tolv mils räckvidd, när han säger ”elbil funkar jättebra, du måste våga prova, fegis” väger det inte så tungt helt enkelt enkelt, men det är jättebra att det fungerar för honom

Räckviddsångest existerar i allra högsta grad.
De flesta tester och i de flesta reklamkampanjer och annan annonsering så framgår alltid räckvidd.
Hade inte det varit ett problem så hade man knappt sett några siffror
 
Jag köper ditt resonemang, att laddinfrastrukturen på sätt och vis blir enklare med större kapacitet i batterier och laddning mindre ofta.

Men, en sak att ta i beaktande är att det kan leda till krav på högre laddeffekter, vilket i sig kostar pengar, eller rent av är svårt att genomföra.

Med dagens elbilar som har batterier på 50-100 kWh räcker det att ladda med 16 Ampere (11 kW) över natten. Om elbilarna ska ha samma räckvidd som dieselbilar så krävs kanske dubbelt så stora batterier, typ 150 - 200 kWh. Då räcker inte 16 Ampere för att hinna ladda fullt under natten, utan effekten bör vara 22 kW, vilket innebär 32 Ampere.

Jag vet inte om detta är en dealbreaker för gatuparkeringar och bostadsrättsföreningar, men det måste i vilket fall beaktas.

Allt är beroende på hur man bor och vilket körmönster man har.
Folk som knappt kan hitta en parkering på gatan där dom bor har stora problem om dom inte kan ladda på jobbet.
För husägare är det ok för vardagligt bruk, men på längre resor kan det ställa till det.

Personligen klarar jag mig med laddhybrid och de gånger jag drar till bekanta i skogen så kör jag på bensin.
 
Alternativet är ju att man har en elbil till vardagskörningarna och de få gånger man kör till fjällen kan man i värsta fall hyra en konventionell bil.
På så sätt tror jag de flesta får ner sina resekostnader. Men det förutsätter att man har möjlighet att ladda hemma.
Det är nog en vettig lösning för många, men har så pass få mil i vardagskörning, av dom 2000 milen per år jag kör är under 200 vardagskörning (bor i stockholm).
Alternativet hade varit att inte ha bil alls och hyra vid långresor, som jag gjorde en period. Men det blev billigare i slutändan att äga bilen jämfört mot att hyra upp till två månader per år.
 
Alternativet är ju att man har en elbil till vardagskörningarna och de få gånger man kör till fjällen kan man i värsta fall hyra en konventionell bil.
På så sätt tror jag de flesta får ner sina resekostnader. Men det förutsätter att man har möjlighet att ladda hemma.
Hyra bil v.7,8 och 9.......billigt :)
1728287503540.png
 
som tillägg vad gäller räckviddsångest. Snittpendlingen i Europa är under 50km/dag om jag inte missminner mig

tidsmässigt rör det sig i snitt om 27 minuter
 
4 pers, hund, skidpackning mm……vår gamla xc60 blev för trång och tungt lastad……så nog krävs det mer utrymme för skidresor…..hyrbolagen har koll på när de kan toppa priserna….
jojo alla har inte dem behoven som att transportera en hund etc.
Finns ju andra bilar som är stora

8-15 februari exv, så går att hitta billigare, men absolut så blir det rätt många slantar att hyra en bil
1728288868637.png


1728289113981.png
 
Senast ändrad:
Jag kör en Audi Q4/55.
Har innan jag fick bilen oroat mig en del för räckvidd och laddning då jag gör en del längre resor både privat och i jobbet.
När jag gör privatresor, är laddningen klar innan frun har varit på toa och köpt kaffe, så inga problem där. Det är jag som väntar på henne. När jag kör i jobbet, då får jag en liten paus och kan gå igenom mailen. Perfekt.
Jag får se hur räckvidden känns efter vintern.
Det mest irriterande är väl när jag laddar på stationer med angivet pris, och Audi Charging debiterar utifrån sin egna prislista, och inte enligt vad laddstolpen säger. (Har automatisk anslutning & debitering, sk Plug & Charge).
 
Nja..vet inte om jag håller med dig.
Hur mycket du behöver ladda över natten är ju kopplat till hur många mil du kör per dag.
Våra körmönster förändras inte, även om batteriernas storlek ökar. Tvärtom minskar faktiskt svenskarnas genomsnittliga miltal varje år...
Man behöver ju inte ladda fullt varje gång man laddar.
Givetvis är det så, om man laddar över natten för nästa dags körning.

Men min kommentar var ett svar till ThomasP, som resonerade kring större batterier och att laddning någon gång i månaden skulle vara bättre än daglig laddning.
 
Just gällande räckvidd och användningsområde gör att jag inte enbart kikar på Tesla Model Y utan även på en Audi E-Tron 55, 2021/2022-årsmodell. Den gång vi gör en längre resa (Gbg-Sthlm, Gbg-Hbg) får man bara bita i det sura äpplet och kanske ladda en gång mer än jag hade fått göra med en MY. Då jag tycker att priset på en Etron 55 känns ändå rimlig och ändå helt OK räckvidd till vardags. Eller är det något med den modellen jag bör tänka på extra noga innan jag överväger det alternativet till en MY?
 
Finns krav på vilken data som måste framgå i reklam.

Ja, jag har däremot aldrig sett data på räckvidd på bensin/diesel bilar och framför allt inte ”in your face” som man gör med elbilar.
Det diskuteras alltid räckvidd direkt man kommer till elbilar och allt annat är sekundärt, verkar det som.
Varför? Kan det vara en deal breaker? Är det ett problem?
Om nej, varför då flagga om det konstant?
 
Ja, jag har däremot aldrig sett data på räckvidd på bensin/diesel bilar och framför allt inte ”in your face” som man gör med elbilar.
Det diskuteras alltid räckvidd direkt man kommer till elbilar och allt annat är sekundärt, verkar det som.
Varför? Kan det vara en deal breaker? Är det ett problem?
Om nej, varför då flagga om det konstant?
Antar att det beror på icke-elbilister i allmänhet har räckviddsångest. Så måste biltillverkare svara med att elbilarnas räckvidd visst duger gott och väl.
När man frågar gemene man varför de inte valt elbil än är ju ”kort räckvidd” alltid top 3 anledningar
 
Antar att det beror på icke-elbilister i allmänhet har räckviddsångest. Så måste biltillverkare svara med att elbilarnas räckvidd visst duger gott och väl.
När man frågar gemene man varför de inte valt elbil än är ju ”kort räckvidd” alltid top 3 anledningar

Ja, som någon har sagt så är ju den dagliga körsträckan väldigt kort. De gånger körsträckorna blir väldigt långa så passar en hybrid väldigt bra för egen del.
En hybrid med +10 mil täcker de flesta behov så länge man har tillgång till laddning hemma eller på jobb.
En elbil med 50 mil är inte tillräckligt bekvämt och i alla fall inte på vintern om man inte kan ta med sitt eget hus med ladduttag med på resan.
 
Båda fanatiska elbilssekterister och ”fossilkramare” tenderar ju att vara lite onyanserade.
Folk har -som redan nämnts i tråden- ruskigt olika förutsättningar. För mig funkade ju e-golf helt ok, med 8 mils räckvidd på vintern jättebra som pendlarkärra.
Det byggde dock på att vi hade en XC90 att åka längre med.
Nu med Audin så kan vi åka till fjälls med ett stop, vilket passar oss bra som gärna tar en heldag upp.
Men, det betyder ju ingenting för någon annans behov.
Men du bor ju redan i "Fjällen" :). Behöver inte åka så långt.
 
Det där är som sagt väldigt individuellt. Jag förmodar att du beskriver din egen situation, och inte talar för alla.
Har du provat att leva med elbil?

Precis!
Det är individuellt och det har jag nämnt tidigare, vilket inte alls verkar förstås av entusiasterna.
Den dagen jag ska ”prova på” är den dagen jag med enkelhet kan ladda hemma och vintrarna inte ligger på -40°C
 
Tillbaka
Topp