• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    969
Fast 10k för att hyra något som kostar +1 msek i en vecka är som hittat jämfört med skidhyran på 1,5-2,5k per vecka för något som kostar 10k Max. ;-)
Så 4 par kostar då 10K till plus kåken 30 och liftkort 10........blir billigt det här :) Sorry för OT

Men kontentan är att det är dyrt att hyra Co2 bil om man bara kör på el annars.....
 
Så 4 par kostar då 10K till plus kåken 30 och liftkort 10........blir billigt det här :) Sorry för OT

Men kontentan är att det är dyrt att hyra Co2 bil om man bara kör på el annars.....
Nej det är förmodligen årets dyraste vecka - brukar räkna 10k per dag för en familj på 4.

Bara liftkort för vuxna i alperna kostar 4-450€ för en vecka / person :-(

Det är nog dags att hitta en annan hobby snart….
 
Q6 var fin men saknar lite klös, infotainmentsystem å sånt var ett klart lyft från etron 55 men som helhet lite sämre(utrymme, kvalitet) .. mercan kändes lyxig men tycker den e mest rund och inte så snygg.. tillsammans med att den gungar enormt mycket så känns den inte lockande… i slutändan så hade jag nog övervägt Q6 om den kostade mig lika mycket i månaden som en Model Y performance. så för mej så tycker jag inte de tyskarna som jag övervägt är tillräckligt högt upp i premiumkänsla, samt inte tillräckligt långt fram som elbilar för att de ska överväga tesla MYP för den pengen.
Ja Mercan är gungig, man behöver aktivt chassi. Otroligt bra har dessa blivit på senare år.
Det blir dock aldrig en BMW i chassit...
 
Båda fanatiska elbilssekterister och ”fossilkramare” tenderar ju att vara lite onyanserade.
Folk har -som redan nämnts i tråden- ruskigt olika förutsättningar.
Exakt.
Jag har extremt svårt att förstå att vissa personer inte inser att vi alla har olika krav.
När det gäller mat, resor, vad man ser på TV mm - då är det full förståelse för olika smak...men då det gäller bilar, ja då JÄKLAR ska ALLA tycka som JAG GÖR. :rolleyes:Märkligt hur förståelsen skiljer beroende på ämnet.
 
Antar att det beror på icke-elbilister i allmänhet har räckviddsångest. Så måste biltillverkare svara med att elbilarnas räckvidd visst duger gott och väl.
När man frågar gemene man varför de inte valt elbil än är ju ”kort räckvidd” alltid top 3 anledningar
Enkel logik_
  • De som är OK med räckvidden har redan köpt elbil.
  • De som INTE är OK, avvaktar inköp.

Sedan kan man reflektera över varför bilproducenterna hela tiden tävlar i ökad räckvidd, och varför modellen med störst batteri oftast säljer mest.

Jag tex avvaktar med inköp tills en elbil som slår min nästan fullutrustade E-klass på avgörande punkter - finns för vettiga pengar.
Nu är de svindyra och ej värda slantarna enl mig.
Väntar på att välutrustade Taycan, EQS alt iX kommer ned i pris beggade. SÅ man slipper ta det massiva värdefallet de första åren. Att köpa en elbil för millen som efter 3-4år är värd runt hälften är inte aktuellt.
Har fler hobbies, som hos oss grabbar har ett gemensamt. Inte gratis :p


PS
Körde 70mil tor i helgen i högt motorvägstempo + 10 mil stadstrafik. Trevligt att inte behöva tanka en enda gång. 40mil räckvidd kvar vid hemkomst.
Se bild nedan, mest jobbpendling iof. Ligger på 0.6 på motorväg .
 

Bilagor

  • Screenshot 2024-10-07 at 8.56.49 PM.png
    Screenshot 2024-10-07 at 8.56.49 PM.png
    22 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
Enkel logik_
  • De som är OK med räckvidden har redan köpt elbil.
  • De som INTE är OK, avvaktar inköp.

Sedan kan man reflektera över varför bilproducenterna hela tiden tävlar i ökad räckvidd, och varför modellen med störst batteri oftast säljer mest.

Jag tex avvaktar med inköp tills en elbil som slår min nästan fullutrustade E-klass på avgörande punkter - finns för vettiga pengar.
Nu är de svindyra och ej värda slantarna enl mig.
Väntar på att välutrustade Taycan, EQS alt iX kommer ned i pris beggade. SÅ man slipper ta det massiva värdefallet de första åren. Att köpa en elbil för millen som efter 3-4år är värd runt hälften är inte aktuellt.
Har fler hobbies, som hos oss grabbar har ett gemensamt. Inte gratis :p


PS
Körde 70mil tor i helgen i högt motorvägstempo + 10 mil stadstrafik. Trevligt att inte behöva tanka en enda gång. 40mil räckvidd kvar vid hemkomst.
Se bild nedan, mest jobbpendling iof. Ligger på 0.6 på motorväg .

Precis, man köper bil efter hur man använder bilarna.
För egen del är en hybrid riktigt bra även om jag skulle önska något mer räckvidd (man önskar mer av allt) och mestadels blir det stadskörning.
Jag har allt för smalt garage, vilket gör att jag inte ens kan köpa den bil jag önskar oavsett framdrift. Gränsen går ca vid en Macan.
För mig gäller bensin eller hybrid (helst bensin). Passar mig utmärkt. Hybriden räcker gott och väl till i stan och för övrig körning så används mestadels bensin.

Jag hade till stor del kunnat klara mig på elbil med 10 mils räckvidd. Jag förstår inte varför folk envisas med att ha 60 mils räckvidd.
60 mils räckvidd är ju sjukt. Hur fan är folk funtade?
 
Precis, man köper bil efter hur man använder bilarna.
För egen del är en hybrid riktigt bra även om jag skulle önska något mer räckvidd (man önskar mer av allt) och mestadels blir det stadskörning.
Jag har allt för smalt garage, vilket gör att jag inte ens kan köpa den bil jag önskar oavsett framdrift. Gränsen går ca vid en Macan.
För mig gäller bensin eller hybrid (helst bensin). Passar mig utmärkt. Hybriden räcker gott och väl till i stan och för övrig körning så används mestadels bensin.

Jag hade till stor del kunnat klara mig på elbil med 10 mils räckvidd. Jag förstår inte varför folk envisas med att ha 60 mils räckvidd.
60 mils räckvidd är ju sjukt. Hur fan är folk funtade?
Hehe.
Hybrid på 10 mil/dag, även på vintern, skulle funka för mig. Kanon att köra på el hela pendlingen.

På helgerna kör jag ofta uppåt 20 mil/dag, skulle funka med alla elbilar.
Men det är långresorna som vi gör regelbundet som är gränssättande. Då stannar vi bara för att byta förare.
Vore nice att undvika bensin helt o hållet = framtiden
 
Enkel logik_
  • De som är OK med räckvidden har redan köpt elbil.
  • De som INTE är OK, avvaktar inköp.

Sedan kan man reflektera över varför bilproducenterna hela tiden tävlar i ökad räckvidd, och varför modellen med störst batteri oftast säljer mest.

Jag tex avvaktar med inköp tills en elbil som slår min nästan fullutrustade E-klass på avgörande punkter - finns för vettiga pengar.
Nu är de svindyra och ej värda slantarna enl mig.
Väntar på att välutrustade Taycan, EQS alt iX kommer ned i pris beggade. SÅ man slipper ta det massiva värdefallet de första åren. Att köpa en elbil för millen som efter 3-4år är värd runt hälften är inte aktuellt.
Har fler hobbies, som hos oss grabbar har ett gemensamt. Inte gratis :p


PS
Körde 70mil tor i helgen i högt motorvägstempo + 10 mil stadstrafik. Trevligt att inte behöva tanka en enda gång. 40mil räckvidd kvar vid hemkomst.
Se bild nedan, mest jobbpendling iof. Ligger på 0.6 på motorväg .
Att de som är OK med räckvidden redan köpt elbil är en extremt grov förenkling.
Det finns väldigt många som är OK med räckvidden men ändå inte köpt elbil av andra anledningar. Brist på laddmöjligheter i hemmet och ekonomiska förutsättningar är två vanliga anledningar
 
Dags att börja tråla den här tråden igen. Bilbyte på gång och givetvis är det en ny bilpolicy införd. Kör idag en BMW 330e xdrive. Varit väldigt nöjd med den och enligt uppgift skulle den finnas kvar i policyn även om det ryktades om att man inte kunde räkna med att få in alla pinaler jag har nu utan att pynta själv. Vilket jag vägrar…
Men inte fan! ”Min” bil är uppflyttad ett pinnhål. Nu måste man vara ”Director” på företaget för att få välja en sån… Skit också.. Just nu finns inte ens ngn laddhybrid utan bara ett gäng dieslar och tre helel.. Lutar således åt helel. Blev ett långt inlägg det här men nu kommer vi till kärnan… Vilken av följande ska jag således sikta på?.. BMW iX1 xdrive30, VW iD4 GTX eller Skoda Enyaq 85x ?… Spontant vill jag ha BMWns instrumentering och känsla. GTXens kraft och räckvidd(i alla fall på papperet) och till slut Skodans utseende…. Fan vad svårt livet ska vara ibland..
 
Det är nog viktigt att lyfta alla aspekter inför sitt eventuells elbils- eller hybridköp.
För mig var valet enkelt då jag som ingenjör inte vill ha två olika drivsystem som ska servas och underhållas utan kände nu att det var dags att gå direkt från diesel till full eldrift, annars kunde jag behållit vår underbara Allroad!

Laddar gör jag hemma i varmgaraget och med solceller på taket, men det är mina förutsättningar det.
Dottern körde Umeå-Gbtg t.o.r det första de gjorde med sin beggade E-tron 50 och det gick hur bra som helst med två timmars körning och sedan en 30 min paus innan de körde vidare.

De står ute året runt och har ingen laddmöjlighet utan kör till närmaste OK/Q8 när laddning behövs.

..men det allra viktigaste är ändå att matcha Geckon med oken! 😁

tempImageoZ5ct5.png
tempImagec7noOH.png
 
Senast ändrad:
Dags att börja tråla den här tråden igen. Bilbyte på gång och givetvis är det en ny bilpolicy införd. Kör idag en BMW 330e xdrive. Varit väldigt nöjd med den och enligt uppgift skulle den finnas kvar i policyn även om det ryktades om att man inte kunde räkna med att få in alla pinaler jag har nu utan att pynta själv. Vilket jag vägrar…
Men inte fan! ”Min” bil är uppflyttad ett pinnhål. Nu måste man vara ”Director” på företaget för att få välja en sån… Skit också.. Just nu finns inte ens ngn laddhybrid utan bara ett gäng dieslar och tre helel.. Lutar således åt helel. Blev ett långt inlägg det här men nu kommer vi till kärnan… Vilken av följande ska jag således sikta på?.. BMW iX1 xdrive30, VW iD4 GTX eller Skoda Enyaq 85x ?… Spontant vill jag ha BMWns instrumentering och känsla. GTXens kraft och räckvidd(i alla fall på papperet) och till slut Skodans utseende…. Fan vad svårt livet ska vara ibland..
Jag säger testa den innan du bestämmer dig. Smaken är ju som röven (klöven) men i min värld skulle valet av dessa tre vara svinenkelt, Skodan! Detta då det för min röv och rygg är så sinnessjukt sköna säten i den. En kollega har en, kan vara någon ”bättre” stol då han har en rs. Men satan vad gott jag sitter och åker i den. Även långt. Möjligt att instrumentering och annat är bättre i de övriga, det har jag reflekterat mindre över. Men som jag åker är komforten prio ett
 
Dags att börja tråla den här tråden igen. Bilbyte på gång och givetvis är det en ny bilpolicy införd. Kör idag en BMW 330e xdrive. Varit väldigt nöjd med den och enligt uppgift skulle den finnas kvar i policyn även om det ryktades om att man inte kunde räkna med att få in alla pinaler jag har nu utan att pynta själv. Vilket jag vägrar…
Men inte fan! ”Min” bil är uppflyttad ett pinnhål. Nu måste man vara ”Director” på företaget för att få välja en sån… Skit också.. Just nu finns inte ens ngn laddhybrid utan bara ett gäng dieslar och tre helel.. Lutar således åt helel. Blev ett långt inlägg det här men nu kommer vi till kärnan… Vilken av följande ska jag således sikta på?.. BMW iX1 xdrive30, VW iD4 GTX eller Skoda Enyaq 85x ?… Spontant vill jag ha BMWns instrumentering och känsla. GTXens kraft och räckvidd(i alla fall på papperet) och till slut Skodans utseende…. Fan vad svårt livet ska vara ibland..
Jag har kört ix1 som hyrbil massor av gånger. Helt klart mest premium av valen. Allt känns som en Bmw ska kännas.
Meeen, törstig och ganska "dålig" elbil då den är konverterad. Inte speciellt rymlig någonstans heller. Men jag gillar den som bil.

Är inne på mina andra i ID4, inget spektakulärt men jag gillar den. Bang for the buck. Om det nu finns i elbilsvärlden..

Enyaq har jag kört en gång och gillade. Snyggare och bagaget kändes bättre. Frugan sa nej till Skoda så blev Id4 vid bil 1.

Provkör alla 3 säger jag. Men jag röstar ID4 eller Enyaq.
 
Hehe.
Hybrid på 10 mil/dag, även på vintern, skulle funka för mig. Kanon att köra på el hela pendlingen.

På helgerna kör jag ofta uppåt 20 mil/dag, skulle funka med alla elbilar.
Men det är långresorna som vi gör regelbundet som är gränssättande. Då stannar vi bara för att byta förare.
Vore nice att undvika bensin helt o hållet = framtiden

Det är långresorna, som inte är så långa som ställer till det för egen del. En full ”tank” på vintern kanske skulle täcka ToR när man är ute i ”skogen”. Men då gäller det att man absolut inte rör bilen vid målet, för då blir det tight med räckvidden.
Ett hävla omak att ladda.
Dagspendling och lite till så fungerar det fint med hybrid för min del. En GLC eller nya X3 hade varit nästan perfekta. Helst hade jag gått på en X5:a, men garaget tillåter inte det och nytt garage är inget alternativ.
 

Rätt grym sweet-spot som sådant vad gälller prestanda, räckvidd, pris, ränta och utrustning.

men synd vad gäller vissa andra saker som bilen borde ha haft!
Screenshot_20241008_075433_Samsung Internet.jpg
 
Senast ändrad:

Rätt grym sweet-spot som sådant vad gälller prestanda, räckvidd, pris, ränta och utrustning.

men synd vad gäller vissa andra saker som bilen borde ha haft!
Screenshot_20241008_075433_Samsung Internet.jpg
Vill man bara ha en elbil för att ta sig från A till B på ett enkelt och bekvämt sätt så är den oslagbar. Jag har klarat mig utan problem med snikversionen (bakhjulsdrift).
 
Dags att börja tråla den här tråden igen. Bilbyte på gång och givetvis är det en ny bilpolicy införd. Kör idag en BMW 330e xdrive. Varit väldigt nöjd med den och enligt uppgift skulle den finnas kvar i policyn även om det ryktades om att man inte kunde räkna med att få in alla pinaler jag har nu utan att pynta själv. Vilket jag vägrar…
Men inte fan! ”Min” bil är uppflyttad ett pinnhål. Nu måste man vara ”Director” på företaget för att få välja en sån… Skit också.. Just nu finns inte ens ngn laddhybrid utan bara ett gäng dieslar och tre helel.. Lutar således åt helel. Blev ett långt inlägg det här men nu kommer vi till kärnan… Vilken av följande ska jag således sikta på?.. BMW iX1 xdrive30, VW iD4 GTX eller Skoda Enyaq 85x ?… Spontant vill jag ha BMWns instrumentering och känsla. GTXens kraft och räckvidd(i alla fall på papperet) och till slut Skodans utseende…. Fan vad svårt livet ska vara ibland..
Är RS-modellen på Enyaqen dyare jämfört med GTX, tänker varför den inte är med som "tillåten" modell
Hade utan tveckan tagit en RS över GTX
 
Senast ändrad:
Dags att börja tråla den här tråden igen. Bilbyte på gång och givetvis är det en ny bilpolicy införd. Kör idag en BMW 330e xdrive. Varit väldigt nöjd med den och enligt uppgift skulle den finnas kvar i policyn även om det ryktades om att man inte kunde räkna med att få in alla pinaler jag har nu utan att pynta själv. Vilket jag vägrar…
Men inte fan! ”Min” bil är uppflyttad ett pinnhål. Nu måste man vara ”Director” på företaget för att få välja en sån… Skit också.. Just nu finns inte ens ngn laddhybrid utan bara ett gäng dieslar och tre helel.. Lutar således åt helel. Blev ett långt inlägg det här men nu kommer vi till kärnan… Vilken av följande ska jag således sikta på?.. BMW iX1 xdrive30, VW iD4 GTX eller Skoda Enyaq 85x ?… Spontant vill jag ha BMWns instrumentering och känsla. GTXens kraft och räckvidd(i alla fall på papperet) och till slut Skodans utseende…. Fan vad svårt livet ska vara ibland..
Kanske enklast att bara bli Director? 😉

Jag hade kört på Enyaq om du behöver stor bil, iX1 om du klarar dig med mindre.
 
Kanske enklast att bara bli Director? 😉

Jag hade kört på Enyaq om du behöver stor bil, iX1 om du klarar dig med mindre.
Hehe… Jag frågade faktiskt vår HR människa om det fanns ngn ”director” roll över då hon faktiskt innan sa att ”min” bil skulle finnas kvar i den nya policyn..
Fick inte svar på det…
 
Är RS-modellen på Enyaqen dyare jämfört med GTX, tänker varför den inte är med som "tillåten" modell
Hade utan tveckan tagit en RS över GTX
Troligen inte. Men de som tar fram bilarna till oss är garanterat människor som inte ens har körkort…
Men det ska kollas upp. Kan du ge mig lite mer kött på benen till varför du är så bombsäker? Utseendet förstår jag. Gillar Enyaqen i olika varianter mer än iD4. Men samtidigt läser man att alla system och annat i Skoda verkar antingen vara en tidigare version än VW eller helt enkelt inte lika stabila.
Vet att jag skulle bli galen om det är funktioner som funkar av och till…
 
Troligen inte. Men de som tar fram bilarna till oss är garanterat människor som inte ens har körkort…
Men det ska kollas upp. Kan du ge mig lite mer kött på benen till varför du är så bombsäker? Utseendet förstår jag. Gillar Enyaqen i olika varianter mer än iD4. Men samtidigt läser man att alla system och annat i Skoda verkar antingen vara en tidigare version än VW eller helt enkelt inte lika stabila.
Vet att jag skulle bli galen om det är funktioner som funkar av och till…
Så vitt jag vet är det GUI:t som skilljer mellan Skoda (85/85x/RS) och. Nya ID.4/ID.5. Nya Skodorna(85/85x/RS) har ME 4 som inte går att få på tidigare modeller av Skodan

Inredningen på Enyaqen är trevligare, speciellt på RS-modellen med Alcantara.
Tycker även att Enyaq i RS-form ser bättre ut en GTX-dito
Bara en sådan sak att det är fysiska knappar på ratten :).
Större bagage
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp