• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    962
Jo, man måste nog vänja sig:) Om några år går det nog inte sälja eller byta in sin gamla förbränningskammare!
Njaee det tror jag inte.
Senast på radion i fredag var det snack om miljöbilspremien och bilar över 2 ton etc.
Systeme läs skatte...
Kommer ikapp då det inte blir lika förmånligt längre stannar det av.

Kör man lite o privat så är en ny dyr elbil knappast intressant. Förmånsbilar är en helt annan sak.
 
Njaee det tror jag inte.
Senast på radion i fredag var det snack om miljöbilspremien och bilar över 2 ton etc.
Systeme läs skatte...
Kommer ikapp då det inte blir lika förmånligt längre stannar det av.

Kör man lite o privat så är en ny dyr elbil knappast intressant. Förmånsbilar är en helt annan sak.
Jag tror inte det handlar om förmåner längre! Den nya tekniken är redan på plats och tågen till återgång har redan gått tror jag. Men visst är det en lurig tid i bilvärlden:)
 
Jag tror inte det handlar om förmåner längre! Den nya tekniken är redan på plats och tågen till återgång har redan gått tror jag. Men visst är det en lurig tid i bilvärlden:)
Såklart det är en bra metod just nu.
Men priset kommer stiga på el etc. Kommer att jämnas ut. Om man förstår Sveriges skattesystem så vet man att det kommet håvas in...
Jag är alltid väldigt skeptisk tills jag set att allt funkar. Änsålänge är jag inte övertygad.
Finns ju mer fordon än bara personbilar.
 
Allt annat lika hade jag i alla lägen valt en elbil. Drivlinan är ju helt fantastisk och mer vibrationsfri än vilken V12 som helst. En 2.0l diesel är ju en mardrom i jämförelse med vilken elbil som helst. El-Bilen alltid fulltankad på morgonen osv. Helt fantastiskt.

Men allt är inte lika och det går inte att låtsas att det kostar samma pengar att åka Tesla som en normal V90 för de flesta människor. Det krävs förmånsbil till att börja med och det går inte att vara ansvarig för värdeminskningen exempelvis som personalbil för då drar kostnaden iväg. Det är alltså långt ifrån säkert att det lönar sig att åka elbil för de flesta människor. Sen har vi dragkroksproblemet på elbilar under 500k och begränsade laddmöjligheter för alla lägenhetsboende än så länge.

Så förbränningsbilen kommer nog leva ett tag till. Det som jag inte kan förstå dock är att vissa blir så ***** provocerade av att lyfta fram fördelarna med elbil. Vad är problemet med att de som kan åtnjuta möjligheterna att åka elbil gör det? Hur kan det störa så mycket? Det blir ju bara mer diesel för er andra att bränna upp :D
 
Jag har arbetat med elbilsladdning i 10 år och hjälper gärna till. Egentligen så gör alla laddboxar det de ska. Alltså ladda bilen. Vem som levererar boxen blir viktigt först om något går sönder eller krånglar. Sen har flera av boxarna olika extra funktioner.
charge amps halo har extra lång kabel. Extra vägguttag undertill om du vill dammsuga bilen eller köra högtryckstvätten.
Garo är ett prisvärt alternativ och du får 3-fas 32A laddare, även om det troligen är överdimensionerat. Garo-boxen kan du också få i olika färg så den matchar huset, samt att den har 5 meter kabel.
Bee kör med laddstationer från Keba. Jag har jobbat med Keba tidigare och har ingen bra erfarenhet från deras tekniska support. Sen är inte den boxen supersnygg, men det är högst personligt. Den har bara 4 meters kabel vilket kan vara ett problem ibland, beroende på hur du parkerar.

Bees box med 4 m fast kabel, 11kW effekt utan uppkoppling med installation kostar 18500kr på deras hemsida. Kanske har Audi en specialdeal?

Garo box med 5m fast kabel, 22kW effekt inklusive wifi och installation kostar 17500kr.

tänk också på att du får 50% i bidrag. Så det blir hälften av dessa priser.
Behöver en IP44 klassad box sitta skyddad under tak eller fungerar det på yttervägg?
 
Behöver en IP44 klassad box sitta skyddad under tak eller fungerar det på yttervägg?
IP3x/-4x betyder att armaturen inte kan ha öppningar där man kan sticka in ett objekt med 2,5 mm/1,0 mm diameter. Testet utförs med en ståltråd med rätt diameter och med en definierad kraft (3N/1N). IPx4 betyder att armaturen måste tåla vattensprut från alla håll. Testas med normerade sprutmunstycke. Armaturen blir normalt inte vattentät, men med ett system som hindrar vatten att nå elektriska delar och som tillser att eventuellt vatten kan rinna ut igen.

TL/DR det ska räcka med ip44 utomhus
 
IP3x/-4x betyder att armaturen inte kan ha öppningar där man kan sticka in ett objekt med 2,5 mm/1,0 mm diameter. Testet utförs med en ståltråd med rätt diameter och med en definierad kraft (3N/1N). IPx4 betyder att armaturen måste tåla vattensprut från alla håll. Testas med normerade sprutmunstycke. Armaturen blir normalt inte vattentät, men med ett system som hindrar vatten att nå elektriska delar och som tillser att eventuellt vatten kan rinna ut igen.

TL/DR det ska räcka med ip44 utomhus
Tack! Noterar att det även finns IP66-boxar nämligen... Är inne på att skaffa en Garo, men tolkade produkttexten i stil med ”perfekt att sätta i carporten eller garaget” som att den inte bör/ska hamna för utsatt.
 
Tack! Noterar att det även finns IP66-boxar nämligen... Är inne på att skaffa en Garo, men tolkade produkttexten i stil med ”perfekt att sätta i carporten eller garaget” som att den inte bör/ska hamna för utsatt.
Här skulle jag nog kontakta boxtillverkaren och fråga.
Generellt dock så har man stoooor marginal i såna här klassningar så det ska till ett sjuhelsikes regn på tvären för att skillnaderna ska märkas. Det är ju ip44 i eluttag på fasader exempelvis.
 
Tvärless på min Outlander ska jag byta till en Passat GTE, dock en lätt begagnad -19 där tidigare ägaren inte har kvar några av sladdarna och inte heller har någon kunskap om hur den laddas. Kommer jag kunna ladda den i denna laddare?

Jag provkörde Passaten som bjöd på högre komfort än PHEV:n men framförallt gick den snålare, 3dl/mil lägre förbrukning...!


8856E2A5-E5CD-4E1B-9515-6171CF4AD705.jpeg

Det lät oroväckande (jag som beställt en), vad är du missnöjd med?
 
Det lät oroväckande (jag som beställt en), vad är du missnöjd med?
Ganska mycket tyvärr, men framförallt att den var så fruktansvärt törstig. Sen var vägegenskaperna lite väl degiga för min smak, den var väldigt gungig och hade dålig vägkänsla.

Men ska jag säga något snällt så fungerade drivlinan bättre än på Passat, den sistnämnda är mycket tydligare när den växlar mellan el/bensin, PHEV var lenare.
 
Ganska mycket tyvärr, men framförallt att den var så fruktansvärt törstig. Sen var vägegenskaperna lite väl degiga för min smak, den var väldigt gungig och hade dålig vägkänsla.

Men ska jag säga något snällt så fungerade drivlinan bättre än på Passat, den sistnämnda är mycket tydligare när den växlar mellan el/bensin, PHEV var lenare.

Tack! Vägkänslan är jag ok med (tror jag), men förbrukningen är ju inte så roligt om den är allt för hög. Ska ju börja leasandet med en 400mil roadtrip. Nuvarande golfen drar ca 0.8, ligger denna i samma nivå?
 
Tack! Vägkänslan är jag ok med (tror jag), men förbrukningen är ju inte så roligt om den är allt för hög. Ska ju börja leasandet med en 400mil roadtrip. Nuvarande golfen drar ca 0.8, ligger denna i samma nivå?
Svårt att säga... jag tror du får räkna med lite mer. Min första långresa landade på över 1.4 men då stod jag på ganska bra, men absolut ingen ”vanisnneskörning”.

Men kör du sansat och arbetar med att hålla förbrukningen nere kommer du nog ned mot 0.7, många verkar ligga där även om jag själv aldrig varit i närheten.
 
Svårt att säga... jag tror du får räkna med lite mer. Min första långresa landade på över 1.4 men då stod jag på ganska bra, men absolut ingen ”vanisnneskörning”.

Men kör du sansat och arbetar med att hålla förbrukningen nere kommer du nog ned mot 0.7, många verkar ligga där även om jag själv aldrig varit i närheten.

1.4l/mil, det är ju högre än vad man får på en V8 :wtf:
Ja vi får väl se, den är leasad på två år så får väl stå ut. Mestadels så kommer vi kunna köra på el.
 
Svårt att säga... jag tror du får räkna med lite mer. Min första långresa landade på över 1.4 men då stod jag på ganska bra, men absolut ingen ”vanisnneskörning”.

Men kör du sansat och arbetar med att hålla förbrukningen nere kommer du nog ned mot 0.7, många verkar ligga där även om jag själv aldrig varit i närheten.

Körde Mitsun under 2 veckor som lånebil och låg banne mig konstant på 1.2-1.4 liter/mil i för mig normal körning, inte precis en bil som inbjöd till någon buskörning. Ligger på en lägre förbrukning med 350hk SUV just nu trots att den inbjuder till mer lek och inspirerad körning
 
Det är nog just där jag kommer hamna, valet mellan GTE och iv. Som tjänstebil då.
Jag med. Har inte hittat någon bra anledning att välja GTE istället. I mitt fall kommer dock finansbolagets restvärdessättning att ha en del betydelse eftersom det är en operationell leasing. De har hittat på märkligheter förr.
 
Har läst igenom mycket av tråden och googlat en hel del:D. Känns som det händer mycket hos de flesta tillverkarna nu. Skulle helst vilja ha en ren elbil då jag kör lite längre sträckor i jobbet när jag väl kör. 30-80 mil per gång ungefär varannan vecka. Tesla 3 är för liten och S är ohyggligt dyr. Företaget är med på ”den gröna vågen” men tittar mest på hybrider vilket jag tror passar folk som kör ofta och kortare sträckor. Tänker jag rätt där? Frågan är om det finns något bra alternativ till tesla s eller större som inte kostar en mille? Har svågerns tesla model x nu när de är på semester. Fantastiskt bil, eller farkost kanske den ska benämnas:wideyed: Den är optimal, eller nästan för stor och på tok för dyr för min arbetsgivare. Vad tittar ni på för modeller?
 
Har läst igenom mycket av tråden och googlat en hel del:D. Känns som det händer mycket hos de flesta tillverkarna nu. Skulle helst vilja ha en ren elbil då jag kör lite längre sträckor i jobbet när jag väl kör. 30-80 mil per gång ungefär varannan vecka. Tesla 3 är för liten och S är ohyggligt dyr. Företaget är med på ”den gröna vågen” men tittar mest på hybrider vilket jag tror passar folk som kör ofta och kortare sträckor. Tänker jag rätt där? Frågan är om det finns något bra alternativ till tesla s eller större som inte kostar en mille? Har svågerns tesla model x nu när de är på semester. Fantastiskt bil, eller farkost kanske den ska benämnas:wideyed: Den är optimal, eller nästan för stor och på tok för dyr för min arbetsgivare. Vad tittar ni på för modeller?
Beggad S?
 
Tillbaka
Topp