Den går inte att beställa på riktigt än. Priserna blev precis klara.Någon här som beställt en ID.3? Den ser onekligen intressant ut.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Den går inte att beställa på riktigt än. Priserna blev precis klara.Någon här som beställt en ID.3? Den ser onekligen intressant ut.
Köpa laddhybrid är som att skaffa bärbar cd spelare, gårdagens teknologi anser jag iaf! Om man nu inte kör längre än 25 mil i streck då förstår jag det.
Kör jobbresor á 76mil per dag, 6-8 dagar per månad... Inga problem allsÅker du regelbundet på road trips på 40-50 mil ++ så skulle jag inte rekommendera en elbil, det blir för krångligt för att man ska orka med det.
Vilket märke / modell? Jag kör Stockholm - Norrland relativt ofta och skulle väl behöva en räckvidd på 70-80 mil ungefär.
Då är det ju inte non-stop...Tesla Model 3 LR AWD. 2 laddstop á 20min. Totalkostnad ca 200kr innan milersättning, så går plus ca. 1200kr
Nja har ju ändå stannat på exakt samma ställen för toa & kaffe-paus redan innan kag bytte till elbilDå är det ju inte non-stop...
Men att gå plus på långresorna låter förstås lockande
Köpa laddhybrid är som att skaffa bärbar cd spelare, gårdagens teknologi anser jag iaf! Om man nu inte kör längre än 25 mil i streck då förstår jag det.
Är det för att tjänsteställe = kundens lokaler isf arbetsgivarens lokaler?Då jag åker till samma kund dagligen så får jag exempelvis inte tillgodoräkna mig milersättning och får därmed inte fördelen med billigt drivmedel.
Är det för att tjänsteställe = kundens lokaler isf arbetsgivarens lokaler?
Grattis till nya bilen! Jag väntar på en 55:a och väljer mellan Easee med lastbalansering från watty, leverans på watty först q2. Detta är vad jag kan se den billigaste boxen med rätt funktioner. Alternativet jag kollar på en Garo box med inbyggd lastbalansering. Inte kollat närmre på Bee.Idag har jag beställt en Audi e-tron 50 quattro proline! Blev kalasbra deal! Leasar den på mitt företag på endast 12 månader med fast återköpspris inkl service och försäkring. I om med att den statliga premien på 48 000 kr + moms betalas till mitt företag efter något halvår så reducerar ju det kostnaden för företaget avsevärt. Dessutom väldigt fördelaktigt förmånsvärde och driftkostnad med el. Vad gäller installationer för laddningen hemma rekommenderar Audi företaget Bee. Någon som har synpunkter kring Bee, alternativa leverantörer eller vad man skall tänka på när det gäller laddningsinstallationen hemma?
OK, grattis själv då! Är ju jättefina bilar på alla sätt. Jag får inte min bil förrän en bit in i juni så har lite tid på mig att fixa med laddningsinstallationen. Får försöka sätta mig in i det du nämner och jämföra. Tack för input!Grattis till nya bilen! Jag väntar på en 55:a och väljer mellan Easee med lastbalansering från watty, leverans på watty först q2. Detta är vad jag kan se den billigaste boxen med rätt funktioner. Alternativet jag kollar på en Garo box med inbyggd lastbalansering. Inte kollat närmre på Bee.
Jag har arbetat med elbilsladdning i 10 år och hjälper gärna till. Egentligen så gör alla laddboxar det de ska. Alltså ladda bilen. Vem som levererar boxen blir viktigt först om något går sönder eller krånglar. Sen har flera av boxarna olika extra funktioner.OK, grattis själv då! Är ju jättefina bilar på alla sätt. Jag får inte min bil förrän en bit in i juni så har lite tid på mig att fixa med laddningsinstallationen. Får försöka sätta mig in i det du nämner och jämföra. Tack för input!
Tack för dessa initierade råd! Låter definitivt som att Garo Box är ett bättre val då. Om det kostar någon tusenlapp mer eller mindre är egentligen inte avgörande utan vill ju ha en riktigt bra lösning och som du säger så får man ju i princip 50 % rabatt med det statliga bidraget!Jag har arbetat med elbilsladdning i 10 år och hjälper gärna till. Egentligen så gör alla laddboxar det de ska. Alltså ladda bilen. Vem som levererar boxen blir viktigt först om något går sönder eller krånglar. Sen har flera av boxarna olika extra funktioner.
charge amps halo har extra lång kabel. Extra vägguttag undertill om du vill dammsuga bilen eller köra högtryckstvätten.
Garo är ett prisvärt alternativ och du får 3-fas 32A laddare, även om det troligen är överdimensionerat. Garo-boxen kan du också få i olika färg så den matchar huset, samt att den har 5 meter kabel.
Bee kör med laddstationer från Keba. Jag har jobbat med Keba tidigare och har ingen bra erfarenhet från deras tekniska support. Sen är inte den boxen supersnygg, men det är högst personligt. Den har bara 4 meters kabel vilket kan vara ett problem ibland, beroende på hur du parkerar.
Bees box med 4 m fast kabel, 11kW effekt utan uppkoppling med installation kostar 18500kr på deras hemsida. Kanske har Audi en specialdeal?
Garo box med 5m fast kabel, 22kW effekt inklusive wifi och installation kostar 17500kr.
tänk också på att du får 50% i bidrag. Så det blir hälften av dessa priser.
Nu vill jag protestera lite - försvann inte ladda hemma-bidraget om max 10 000 kr vid årsskiftet? Istället är det väl bättre att låta arbetsgivaren stå för installation eftersom det inte genererar en beskattningsbar förmån?Jag har arbetat med elbilsladdning i 10 år och hjälper gärna till. Egentligen så gör alla laddboxar det de ska. Alltså ladda bilen. Vem som levererar boxen blir viktigt först om något går sönder eller krånglar. Sen har flera av boxarna olika extra funktioner.
charge amps halo har extra lång kabel. Extra vägguttag undertill om du vill dammsuga bilen eller köra högtryckstvätten.
Garo är ett prisvärt alternativ och du får 3-fas 32A laddare, även om det troligen är överdimensionerat. Garo-boxen kan du också få i olika färg så den matchar huset, samt att den har 5 meter kabel.
Bee kör med laddstationer från Keba. Jag har jobbat med Keba tidigare och har ingen bra erfarenhet från deras tekniska support. Sen är inte den boxen supersnygg, men det är högst personligt. Den har bara 4 meters kabel vilket kan vara ett problem ibland, beroende på hur du parkerar.
Bees box med 4 m fast kabel, 11kW effekt utan uppkoppling med installation kostar 18500kr på deras hemsida. Kanske har Audi en specialdeal?
Garo box med 5m fast kabel, 22kW effekt inklusive wifi och installation kostar 17500kr.
tänk också på att du får 50% i bidrag. Så det blir hälften av dessa priser.
Det försvann. Men kom tillbaka i januari. Så nu går det att få bidrag igen. mer info här: https://naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Bidrag/Ladda-bilen/Privatpersoner/Nu vill jag protestera lite - försvann inte ladda hemma-bidraget om max 10 000 kr vid årsskiftet? Istället är det väl bättre att låta arbetsgivaren stå för installation eftersom det inte genererar en beskattningsbar förmån?
Fundera också på om du behöver lastbalansering. Då riskerar du inte att proppen går om du ska ladda bilen samtidigt som du lagar mat, tvättar kläder, dammsuger och kör värmepumpen på högsta varvtal typTack för dessa initierade råd! Låter definitivt som att Garo Box är ett bättre val då. Om det kostar någon tusenlapp mer eller mindre är egentligen inte avgörande utan vill ju ha en riktigt bra lösning och som du säger så får man ju i princip 50 % rabatt med det statliga bidraget!
Ja, det låter som att det kan vara bra att ha då med familj med två nästan vuxna barn etc och kanske ytterligare en elbil på sikt (har två bruksbilar idag + entusiastbilar) och värmepump som du nämner. Vad kan det kosta att välja till det?Fundera också på om du behöver lastbalansering. Då riskerar du inte att proppen går om du ska ladda bilen samtidigt som du lagar mat, tvättar kläder, dammsuger och kör värmepumpen på högsta varvtal typ
Jo, jag har förstått att det gäller nu. Är det så att arbetsgivaren kan betala installationen hemma för min förmånsbil utan att det blir en beskattningsbar förmån dessutom och att företaget då står för kostnaden och får bidraget?Det försvann. Men kom tillbaka i januari. Så nu går det att få bidrag igen. mer info här: https://naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Bidrag/Ladda-bilen/Privatpersoner/
Bees laddstation från Keba har inte lastbalansering som jag förstår det. Men på garo kan du välja till lastbalansering för 2500kr.Ja, det låter som att det kan vara bra att ha då med familj med två nästan vuxna barn etc och kanske ytterligare en elbil på sikt (har två bruksbilar idag + entusiastbilar) och värmepump som du nämner. Vad kan det kosta att välja till det?
Det svänger snabbt i hockey. Tack för rätt info!Det försvann. Men kom tillbaka i januari. Så nu går det att få bidrag igen. mer info här: https://naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Bidrag/Ladda-bilen/Privatpersoner/
Det finns cirka 100 000 laddbara bilar på de svenska vägarna idag. Det har tagit cirka 10 år att nå denna nivå. Prognosen för i år är att det ska registreras 100 000 nya laddbara bilar! Det kallar jag uppsvingDet är roligt att att läsa denna tråd. Vilket uppsving! Alla pratar elbil I alla sammanhang! Det känns som 2020 blir ett genombrott på riktigt! Kul med Hondan! Mindre bilar med attityd tror jag är modellen.
Det medför även en positiv framtidsvision. Det behövs i en allt mer dystopisk världsbild. Blev lite för filosofisk där kände jag Men det ligger någonting i det.Det finns cirka 100 000 laddbara bilar på de svenska vägarna idag. Det har tagit cirka 10 år att nå denna nivå. Prognosen för i år är att det ska registreras 100 000 nya laddbara bilar! Det kallar jag uppsving
Hej igen Mazdak, jag var nu inne och tittade på eways.se, där jag förstår att du jobbar och där jag hittade de olika modellerna. Garo GLB typ 2 verkar onekligen vara robust och ett bra prisvärt alternativ för en bil. Känns onödigt och dyrt med dubbelladdare för mig idag. Kan ju tura om att ladda bilarna i så fall. Kollade vad jag har för elabonnemang och har idag Enkel 3 x 25 A. Det bör väl innebära att jag har 3-fas och kan boka installation av laddare för det? Såg att man kan välja uttag eller kabel, men kabel är väl det man bör välja? Eller är det flexiblare med kontakt om man tex vill ha en längre kabel? Skall jag anmäla intresse via hemsidan eller via dig på något vis?Bees laddstation från Keba har inte lastbalansering som jag förstår det. Men på garo kan du välja till lastbalansering för 2500kr.
Om planen är att ha två elbilar framöver kanske du ska titta på dubbelladdare? chargestorm connected eller charge amps Aura är två alternativ...
Det stämmer att jag jobbar på eways. Men du får självklart handla från var du vill. Googla runt och kolla andra produkter. Någon nämnde eeasy. Den är också mycket populär. Finns att köpa från exempelvis tibber.Hej igen Mazdak, jag var nu inne och tittade på eways.se, där jag förstår att du jobbar och där jag hittade de olika modellerna. Garo GLB typ 2 verkar onekligen vara robust och ett bra prisvärt alternativ för en bil. Känns onödigt och dyrt med dubbelladdare för mig idag. Kan ju tura om att ladda bilarna i så fall. Kollade vad jag har för elabonnemang och har idag Enkel 3 x 25 A. Det bör väl innebära att jag har 3-fas och kan boka installation av laddare för det? Såg att man kan välja uttag eller kabel, men kabel är väl det man bör välja? Eller är det flexiblare med kontakt om man tex vill ha en längre kabel? Skall jag anmäla intresse via hemsidan eller via dig på något vis?
Det är roligt att att läsa denna tråd. Vilket uppsving! Alla pratar elbil I alla sammanhang! Det känns som 2020 blir ett genombrott på riktigt! Kul med Hondan! Mindre bilar med attityd tror jag är modellen.
Stämmer nog! Jag har alltid varit intresserad men har tyckt att det har varit slätstruken formgivning ett tag. Det är först nu jag känner att något är på gång!Själv kan jag inte ens minnas när det pratades bil på jobbet, har själv helt tappat intresset för dagens bilar, läser varken på nätet eller biltidningar längre.
Det är helt klart väldigt olika, känns som att nya typer av individer börjat intressera sig för bilar iom elbilens intåg.
Stämmer nog! Jag har alltid varit intresserad men har tyckt att det har varit slätstruken formgivning ett tag. Det är först nu jag känner att något är på gång!
Jo, man måste nog vänja sig Om några år går det nog inte sälja eller byta in sin gamla förbränningskammare!Formgivningen är vad den är, det jag invänder emot är tex automatlådorna, turbo installationer och för att knyta an just till denna tråden, en mer eller mindre politiskt påtvingad elektrifiering av fordonsflottan!
De som sväljer politikernas nycker utgör således denna nya kundgrupp inom bilindustrin.
Får se hur länge jag kan stå emot!