• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    985
Köpa laddhybrid är som att skaffa bärbar cd spelare, gårdagens teknologi anser jag iaf! Om man nu inte kör längre än 25 mil i streck då förstår jag det.

med mitt körmönster passar passat GTE utmärkt. Kan köra all vardagskörning på el och så enstaka resor per år 40+mil utan laddmöjligheter på bensin. Dessutom plats för tre ungar i barnstol och barnvagnar och all annan bråte man släpar på. Dragkrok för släpkörning. Förra passaten körde jag 75% av sträckan på el. Med den nya blir det förmodligen mer. Men jag skulle gärna ha en ren elbil men jag har svårt att hitta nått som är tillräckligt stort som inte kostar en miljon och där jag slipper köpa en extra bil för särskilda tillfällena. Nästa gång jag byter hoppas jag att det har kommit någon elbil som löser mitt transportbehov men tills dess är Passaten riktigt bra

/ P
 
Senast ändrad:
För mig funkar hybrid bra.

Har slängt på 400 spänn i soppa på snart 250mils körning (mestadels för att köra in motorn). Vet inte riktigt vad el-kostnaden är men det kan inte vara många kronor. Motsvarande el-bil hade varit minst 100k till.

Som jag nämnt tidigare om man är anställd (inte i sitt egna företag) och har möjlighet att ta en elbil så är nog det att föredra då förmånsvärdet kommer vara liknande mellan hybrid och el.

Allt beror på behov och körvanor. Då jag åker till samma kund dagligen så får jag exempelvis inte tillgodoräkna mig milersättning och får därmed inte fördelen med billigt drivmedel.

Köpa laddhybrid är som att skaffa bärbar cd spelare, gårdagens teknologi anser jag iaf! Om man nu inte kör längre än 25 mil i streck då förstår jag det.
 
Korrekt SKV ser det så, så inga avdrag eller dylikt går att göra utifrån ett tjänstemilskörning

Ställde frågan om samma gäller om jag jobbar ifrån mitt kontor 2-3 dagar i veckan och svaret blev att det gör ingen skillnad.

Är det för att tjänsteställe = kundens lokaler isf arbetsgivarens lokaler?
 
Idag har jag beställt en Audi e-tron 50 quattro proline! Blev kalasbra deal! Leasar den på mitt företag på endast 12 månader med fast återköpspris inkl service och försäkring. I om med att den statliga premien på 48 000 kr + moms betalas till mitt företag efter något halvår så reducerar ju det kostnaden för företaget avsevärt. Dessutom väldigt fördelaktigt förmånsvärde och driftkostnad med el. Vad gäller installationer för laddningen hemma rekommenderar Audi företaget Bee. Någon som har synpunkter kring Bee, alternativa leverantörer eller vad man skall tänka på när det gäller laddningsinstallationen hemma?
 
Idag har jag beställt en Audi e-tron 50 quattro proline! Blev kalasbra deal! Leasar den på mitt företag på endast 12 månader med fast återköpspris inkl service och försäkring. I om med att den statliga premien på 48 000 kr + moms betalas till mitt företag efter något halvår så reducerar ju det kostnaden för företaget avsevärt. Dessutom väldigt fördelaktigt förmånsvärde och driftkostnad med el. Vad gäller installationer för laddningen hemma rekommenderar Audi företaget Bee. Någon som har synpunkter kring Bee, alternativa leverantörer eller vad man skall tänka på när det gäller laddningsinstallationen hemma?
Grattis till nya bilen! Jag väntar på en 55:a och väljer mellan Easee med lastbalansering från watty, leverans på watty först q2. Detta är vad jag kan se den billigaste boxen med rätt funktioner. Alternativet jag kollar på en Garo box med inbyggd lastbalansering. Inte kollat närmre på Bee.
 
Grattis till nya bilen! Jag väntar på en 55:a och väljer mellan Easee med lastbalansering från watty, leverans på watty först q2. Detta är vad jag kan se den billigaste boxen med rätt funktioner. Alternativet jag kollar på en Garo box med inbyggd lastbalansering. Inte kollat närmre på Bee.
OK, grattis själv då! Är ju jättefina bilar på alla sätt. Jag får inte min bil förrän en bit in i juni så har lite tid på mig att fixa med laddningsinstallationen. Får försöka sätta mig in i det du nämner och jämföra. Tack för input!
 
OK, grattis själv då! Är ju jättefina bilar på alla sätt. Jag får inte min bil förrän en bit in i juni så har lite tid på mig att fixa med laddningsinstallationen. Får försöka sätta mig in i det du nämner och jämföra. Tack för input!
Jag har arbetat med elbilsladdning i 10 år och hjälper gärna till. Egentligen så gör alla laddboxar det de ska. Alltså ladda bilen. Vem som levererar boxen blir viktigt först om något går sönder eller krånglar. Sen har flera av boxarna olika extra funktioner.
charge amps halo har extra lång kabel. Extra vägguttag undertill om du vill dammsuga bilen eller köra högtryckstvätten.
Garo är ett prisvärt alternativ och du får 3-fas 32A laddare, även om det troligen är överdimensionerat. Garo-boxen kan du också få i olika färg så den matchar huset, samt att den har 5 meter kabel.
Bee kör med laddstationer från Keba. Jag har jobbat med Keba tidigare och har ingen bra erfarenhet från deras tekniska support. Sen är inte den boxen supersnygg, men det är högst personligt. Den har bara 4 meters kabel vilket kan vara ett problem ibland, beroende på hur du parkerar.

Bees box med 4 m fast kabel, 11kW effekt utan uppkoppling med installation kostar 18500kr på deras hemsida. Kanske har Audi en specialdeal?

Garo box med 5m fast kabel, 22kW effekt inklusive wifi och installation kostar 17500kr.

tänk också på att du får 50% i bidrag. Så det blir hälften av dessa priser.
 
Jag har arbetat med elbilsladdning i 10 år och hjälper gärna till. Egentligen så gör alla laddboxar det de ska. Alltså ladda bilen. Vem som levererar boxen blir viktigt först om något går sönder eller krånglar. Sen har flera av boxarna olika extra funktioner.
charge amps halo har extra lång kabel. Extra vägguttag undertill om du vill dammsuga bilen eller köra högtryckstvätten.
Garo är ett prisvärt alternativ och du får 3-fas 32A laddare, även om det troligen är överdimensionerat. Garo-boxen kan du också få i olika färg så den matchar huset, samt att den har 5 meter kabel.
Bee kör med laddstationer från Keba. Jag har jobbat med Keba tidigare och har ingen bra erfarenhet från deras tekniska support. Sen är inte den boxen supersnygg, men det är högst personligt. Den har bara 4 meters kabel vilket kan vara ett problem ibland, beroende på hur du parkerar.

Bees box med 4 m fast kabel, 11kW effekt utan uppkoppling med installation kostar 18500kr på deras hemsida. Kanske har Audi en specialdeal?

Garo box med 5m fast kabel, 22kW effekt inklusive wifi och installation kostar 17500kr.

tänk också på att du får 50% i bidrag. Så det blir hälften av dessa priser.
Tack för dessa initierade råd! Låter definitivt som att Garo Box är ett bättre val då. Om det kostar någon tusenlapp mer eller mindre är egentligen inte avgörande utan vill ju ha en riktigt bra lösning och som du säger så får man ju i princip 50 % rabatt med det statliga bidraget!
 
Jag har arbetat med elbilsladdning i 10 år och hjälper gärna till. Egentligen så gör alla laddboxar det de ska. Alltså ladda bilen. Vem som levererar boxen blir viktigt först om något går sönder eller krånglar. Sen har flera av boxarna olika extra funktioner.
charge amps halo har extra lång kabel. Extra vägguttag undertill om du vill dammsuga bilen eller köra högtryckstvätten.
Garo är ett prisvärt alternativ och du får 3-fas 32A laddare, även om det troligen är överdimensionerat. Garo-boxen kan du också få i olika färg så den matchar huset, samt att den har 5 meter kabel.
Bee kör med laddstationer från Keba. Jag har jobbat med Keba tidigare och har ingen bra erfarenhet från deras tekniska support. Sen är inte den boxen supersnygg, men det är högst personligt. Den har bara 4 meters kabel vilket kan vara ett problem ibland, beroende på hur du parkerar.

Bees box med 4 m fast kabel, 11kW effekt utan uppkoppling med installation kostar 18500kr på deras hemsida. Kanske har Audi en specialdeal?

Garo box med 5m fast kabel, 22kW effekt inklusive wifi och installation kostar 17500kr.

tänk också på att du får 50% i bidrag. Så det blir hälften av dessa priser.
Nu vill jag protestera lite - försvann inte ladda hemma-bidraget om max 10 000 kr vid årsskiftet? Istället är det väl bättre att låta arbetsgivaren stå för installation eftersom det inte genererar en beskattningsbar förmån?
 
Tack för dessa initierade råd! Låter definitivt som att Garo Box är ett bättre val då. Om det kostar någon tusenlapp mer eller mindre är egentligen inte avgörande utan vill ju ha en riktigt bra lösning och som du säger så får man ju i princip 50 % rabatt med det statliga bidraget!
Fundera också på om du behöver lastbalansering. Då riskerar du inte att proppen går om du ska ladda bilen samtidigt som du lagar mat, tvättar kläder, dammsuger och kör värmepumpen på högsta varvtal typ :D
 
Fundera också på om du behöver lastbalansering. Då riskerar du inte att proppen går om du ska ladda bilen samtidigt som du lagar mat, tvättar kläder, dammsuger och kör värmepumpen på högsta varvtal typ :D
Ja, det låter som att det kan vara bra att ha då med familj med två nästan vuxna barn etc och kanske ytterligare en elbil på sikt (har två bruksbilar idag + entusiastbilar) och värmepump som du nämner. Vad kan det kosta att välja till det?
 
Ja, det låter som att det kan vara bra att ha då med familj med två nästan vuxna barn etc och kanske ytterligare en elbil på sikt (har två bruksbilar idag + entusiastbilar) och värmepump som du nämner. Vad kan det kosta att välja till det?
Bees laddstation från Keba har inte lastbalansering som jag förstår det. Men på garo kan du välja till lastbalansering för 2500kr.
Om planen är att ha två elbilar framöver kanske du ska titta på dubbelladdare? chargestorm connected eller charge amps Aura är två alternativ...
 
Det är roligt att att läsa denna tråd. Vilket uppsving! Alla pratar elbil I alla sammanhang! Det känns som 2020 blir ett genombrott på riktigt! Kul med Hondan! Mindre bilar med attityd tror jag är modellen.
Det finns cirka 100 000 laddbara bilar på de svenska vägarna idag. Det har tagit cirka 10 år att nå denna nivå. Prognosen för i år är att det ska registreras 100 000 nya laddbara bilar! Det kallar jag uppsving :)
 
Det finns cirka 100 000 laddbara bilar på de svenska vägarna idag. Det har tagit cirka 10 år att nå denna nivå. Prognosen för i år är att det ska registreras 100 000 nya laddbara bilar! Det kallar jag uppsving :)
Det medför även en positiv framtidsvision. Det behövs i en allt mer dystopisk världsbild. Blev lite för filosofisk där kände jag:) Men det ligger någonting i det.
 
Bees laddstation från Keba har inte lastbalansering som jag förstår det. Men på garo kan du välja till lastbalansering för 2500kr.
Om planen är att ha två elbilar framöver kanske du ska titta på dubbelladdare? chargestorm connected eller charge amps Aura är två alternativ...
Hej igen Mazdak, jag var nu inne och tittade på eways.se, där jag förstår att du jobbar och där jag hittade de olika modellerna. Garo GLB typ 2 verkar onekligen vara robust och ett bra prisvärt alternativ för en bil. Känns onödigt och dyrt med dubbelladdare för mig idag. Kan ju tura om att ladda bilarna i så fall. Kollade vad jag har för elabonnemang och har idag Enkel 3 x 25 A. Det bör väl innebära att jag har 3-fas och kan boka installation av laddare för det? Såg att man kan välja uttag eller kabel, men kabel är väl det man bör välja? Eller är det flexiblare med kontakt om man tex vill ha en längre kabel? Skall jag anmäla intresse via hemsidan eller via dig på något vis?
 
Hej igen Mazdak, jag var nu inne och tittade på eways.se, där jag förstår att du jobbar och där jag hittade de olika modellerna. Garo GLB typ 2 verkar onekligen vara robust och ett bra prisvärt alternativ för en bil. Känns onödigt och dyrt med dubbelladdare för mig idag. Kan ju tura om att ladda bilarna i så fall. Kollade vad jag har för elabonnemang och har idag Enkel 3 x 25 A. Det bör väl innebära att jag har 3-fas och kan boka installation av laddare för det? Såg att man kan välja uttag eller kabel, men kabel är väl det man bör välja? Eller är det flexiblare med kontakt om man tex vill ha en längre kabel? Skall jag anmäla intresse via hemsidan eller via dig på något vis?
Det stämmer att jag jobbar på eways. Men du får självklart handla från var du vill. Googla runt och kolla andra produkter. Någon nämnde eeasy. Den är också mycket populär. Finns att köpa från exempelvis tibber.
Har du 3 x 25A säkring så går det bra att köra 3-fas 16A på laddstationen. Bilen laddar då med cirka 5-7 mil per timme. Dessutom har du kräm kvar till annat i huset.
Du kommer få med en kabel till bilen. Men kabel på laddstationen är bekvämt. Då behöver du inte ta ut din egen kabel varje gång du ska ladda hemma.
Vill du köpa på eways gör du det enklast via hemsidan (menyn produkter). Jag guidar dig gärna om du önskar hjälp.
 
Själv kan jag inte ens minnas när det pratades bil på jobbet, har själv helt tappat intresset för dagens bilar, läser varken på nätet eller biltidningar längre.
Det är helt klart väldigt olika, känns som att nya typer av individer börjat intressera sig för bilar iom elbilens intåg.

Det är roligt att att läsa denna tråd. Vilket uppsving! Alla pratar elbil I alla sammanhang! Det känns som 2020 blir ett genombrott på riktigt! Kul med Hondan! Mindre bilar med attityd tror jag är modellen.
 
Själv kan jag inte ens minnas när det pratades bil på jobbet, har själv helt tappat intresset för dagens bilar, läser varken på nätet eller biltidningar längre.
Det är helt klart väldigt olika, känns som att nya typer av individer börjat intressera sig för bilar iom elbilens intåg.
Stämmer nog! Jag har alltid varit intresserad men har tyckt att det har varit slätstruken formgivning ett tag. Det är först nu jag känner att något är på gång!
 
Formgivningen är vad den är, det jag invänder emot är tex automatlådorna, turbo installationer och för att knyta an just till denna tråden, en mer eller mindre politiskt påtvingad elektrifiering av fordonsflottan!

De som sväljer politikernas nycker utgör således denna nya kundgrupp inom bilindustrin.
Får se hur länge jag kan stå emot! ;)


Stämmer nog! Jag har alltid varit intresserad men har tyckt att det har varit slätstruken formgivning ett tag. Det är först nu jag känner att något är på gång!
 
Formgivningen är vad den är, det jag invänder emot är tex automatlådorna, turbo installationer och för att knyta an just till denna tråden, en mer eller mindre politiskt påtvingad elektrifiering av fordonsflottan!

De som sväljer politikernas nycker utgör således denna nya kundgrupp inom bilindustrin.
Får se hur länge jag kan stå emot! ;)
Jo, man måste nog vänja sig:) Om några år går det nog inte sälja eller byta in sin gamla förbränningskammare!
 
Tillbaka
Topp