• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    962
Hur fungerar elbil för er som är ute och reser i tjänsten, speciellt när resorna inte går att planera, och inte alltid är utmed de större vägarna? Med allt man måste få ihop tänker jag mig att "ladda bilen" är det sista man vill behöva tänka på?

Jag tänker mig att eldrift kan fungera bäst när man har två fasta resmål, jobbpendling, och vet att man kan ladda på två eller minst en av dessa ställen.

Du kan laborera med den här.
https://abetterrouteplanner.com/
 
Ryktet på stan säger att laddboxbidraget försvinner 2021. Kanske dags att slå till på box under 2020 då med andra ord trots att jag inte byter bil förrän slutet av året. Eller tror ni det förlängs? Nån som har input?
 
Förbannat rolig vinterbil!
35E6AEB6-E168-454E-B994-1183AB5B1998.jpeg
 
Spännande, skall visas upp i Geneve om någon vecka.


BMW i4 EV Specs

The BMW i4 EV will feature:

• 530 hp from a 80-kilowatt-hour battery, producing about 390 kilowatts (approximately 530hp)
• 373 miles range (on European WLTP cycle); expect the US number to be a bit less, probably around 340-350 miles
• 0-62 in 4 seconds flat
• Electronically limited top speed of 120 mph
• 80% charge in about 35 minutes (on 150-kW DC fast charger)
• Adds 62 miles of range in about 6 minutes (compare to current i3, which takes 17 min to do the same)
• Generation 5 battery packs
• significantly smaller than the Generation 3 and 4 packs used in current BMW EVs
• easier to package in the vehicle's floor, and allows them to be more easily scaled for smaller or larger applications
• stronger, meaning they can better handle fast-charging situations
• battery module will weigh roughly 1,200 pounds, all of which will be packaged as low as possible in the vehicle's floor, directly between the front and rear axles

According to our future models info, the preliminary US lineup will be:• i4 60 sDrive
• i4 80 sDrive
• i4 80 xDrive
 
Spännande, skall visas upp i Geneve om någon vecka.


BMW i4 EV Specs

The BMW i4 EV will feature:

• 530 hp from a 80-kilowatt-hour battery, producing about 390 kilowatts (approximately 530hp)
• 373 miles range (on European WLTP cycle); expect the US number to be a bit less, probably around 340-350 miles
• 0-62 in 4 seconds flat
• Electronically limited top speed of 120 mph
• 80% charge in about 35 minutes (on 150-kW DC fast charger)
• Adds 62 miles of range in about 6 minutes (compare to current i3, which takes 17 min to do the same)
• Generation 5 battery packs
• significantly smaller than the Generation 3 and 4 packs used in current BMW EVs
• easier to package in the vehicle's floor, and allows them to be more easily scaled for smaller or larger applications
• stronger, meaning they can better handle fast-charging situations
• battery module will weigh roughly 1,200 pounds, all of which will be packaged as low as possible in the vehicle's floor, directly between the front and rear axles

According to our future models info, the preliminary US lineup will be:• i4 60 sDrive
• i4 80 sDrive
• i4 80 xDrive

De kanske skall bli klara med iX3 först? ;)
 
En kille som kör bild på sig själv i sin elbil på ett klockforum måste väl annars sägas vara ett stort fan, och kanske lite biased?
Inte rädd för att visa vem jag är... löjlig kommentar. Nu kör jag en bil från tillverkare som har eget laddnätverk som är mycket väl utbyggt... Jag är bilintresserad, och vill såklart ha den bästa bilen för mig. Har tidigare kör både V60, A5, 535XD, och senast C63S. Nuvarande bil får högst snittpoäng i mina böcker.

Ofta ser det ut såhär, jag var helt ensam...

872AFF59-4AAC-4D72-8968-542E4C8E5DB7.jpeg
 
Inte rädd för att visa vem jag är... löjlig kommentar. Nu kör jag en bil från tillverkare som har eget laddnätverk som är mycket väl utbyggt... Jag är bilintresserad, och vill såklart ha den bästa bilen för mig. Har tidigare kör både V60, A5, 535XD, och senast C63S. Nuvarande bil får högst snittpoäng i mina böcker.

Ofta ser det ut såhär, jag var helt ensam...

872AFF59-4AAC-4D72-8968-542E4C8E5DB7.jpeg
Det handlar inte om att visa vem du är, det handlar om att du är ett så stort fan av elbilar, att du har en avatarbild på just dig själv och din elbil. På ett klockforum. Kul att du är nöjd med din bil!
 
Det handlar inte om att visa vem du är, det handlar om att du är ett så stort fan av elbilar, att du har en avatarbild på just dig själv och din elbil. På ett klockforum. Kul att du är nöjd med din bil!
Fel, inte elbilar. Model S, 3, X.
Bilden har hämtats via Facebook då jag loggar in på KS via FB.

Du läser mellan icke-existerande rader...
 
Lite kul att folk har svårt att greppa att bilintresserade kan bli riktigt jäkla imponerade av rätt elbilar, och att rätt elbil betyder en så jäkla mycket trevligare vardag än med fossilbil. Man behöver liksom inte vara vegan-fältbiolog-frigående-kravmärkt med kånkenväska för att uppskatta det. Det borde bli rätt tydligt snart :)

Roligaste av allt är alla jävla boomers i SUV-coupéer som verkligen försöker stirra ut en i trafiken. Jag är tydligen ett hot mot dom om jag så står still :D
 
Lite kul att folk har svårt att greppa att bilintresserade kan bli riktigt jäkla imponerade av rätt elbilar, och att rätt elbil betyder en så jäkla mycket trevligare vardag än med fossilbil. Man behöver liksom inte vara vegan-fältbiolog-frigående-kravmärkt med kånkenväska för att uppskatta det. Det borde bli rätt tydligt snart :)

Roligaste av allt är alla jävla boomers i SUV-coupéer som verkligen försöker stirra ut en i trafiken. Jag är tydligen ett hot mot dom om jag så står still :D
Haha. Verkar vara ett problem med stirriga blickar ovanifrån i 2 liters dieslar
 
Haha. Verkar vara ett problem med stirriga blickar ovanifrån i 2 liters dieslar

Både jag och brorsan hade noterat samma sak var för sig, båda i Model 3. Det är verkligen skitkul att se, ännu roligare att vinka lite åt dom. Fast det är mer större än 2-litersdieslar, sådana hatar jag bara på för att dom är okultiverade och tråkiga. Motorerna alltså, kanske lite väl hårt att kalla alla förare det ;)
 
Ganska cool Cupra Formentor, skall komma som hybrid med
1cupra_cuv_001.jpg

cupra-formentor-05.jpg
Tycker också den ser riktigt trevlig ut. Kul att det kommer hybrider nu vars syfte inte bara är att krama ur varenda kilometer räckvidd utan satsa på lite nöje också. Skoda har ju i dagarna lanserat Octavia RS som hybrid, även Superb Sportline finns som hybrid.
 
Tillbaka
Topp