• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    985
Har läst igenom mycket av tråden och googlat en hel del:D. Känns som det händer mycket hos de flesta tillverkarna nu. Skulle helst vilja ha en ren elbil då jag kör lite längre sträckor i jobbet när jag väl kör. 30-80 mil per gång ungefär varannan vecka. Tesla 3 är för liten och S är ohyggligt dyr. Företaget är med på ”den gröna vågen” men tittar mest på hybrider vilket jag tror passar folk som kör ofta och kortare sträckor. Tänker jag rätt där? Frågan är om det finns något bra alternativ till tesla s eller större som inte kostar en mille? Har svågerns tesla model x nu när de är på semester. Fantastiskt bil, eller farkost kanske den ska benämnas:wideyed: Den är optimal, eller nästan för stor och på tok för dyr för min arbetsgivare. Vad tittar ni på för modeller?

Vad har ni för beloppsgränser att rätta er efter? En E-tron 50 kanske?
 
Blev ingen Model 3 som tjänstebil för min del. Tydligen gick inte kalkylen ihop för företagets del, fråga mig inte hur men nu kan jag inte tjata mera. Lutar istället åt XC60 T8 eller T6 Recharged igen, någon som hunnit få input på T6 Recharged? Någon utrustning man inte "får" missa? Hörde av en bekant att laminerade rutorna gjorde stor skillnad på den modellen gällande ljud i kupén t.ex.

Sen funderar jag över laddbox hemma också, hade tänkt mig en Garo GLB, rak kabel, 3-fast 32A för att vara framtidssäkrad. Kommer den funka med T8/T6 Recharged?
 
Senast ändrad:
Då måste du ju också få en bild av vad som ska ingå i dessa 800eur/mnd. Är det bara leasingkostnaden eller är det TCO? Och i så fall vad ska med i TCOn? (Det varierar bland alla bolag)

e-tron kan du få runt 8000kr/mån i operationell leasing inklusive försäkring https://www.audi.se/se/web/sv/models/e-tron/audi-e-tron/tjanstebilserbjudanden.html
Ja, jag har beställt en Audi e-tron 50 Quattro som borde rymmas inom den månadskostnaden!
 
Model S kostar 6700:- i leasingkostnad. Skulle nog behöva sätta mig och göra en tco model s vs v60 hybrid. Finns kanske färdiga att hämta på nätet?
 
Det är väl med 150k i förhöjd första avgift och 1000 mil/år i 3år
Sen tillkommer väl försäkring, eventuell servicekostnad etc på det. Det skall väl ingå i TCO?

Model S kostar 6700:- i leasingkostnad. Skulle nog behöva sätta mig och göra en tco model s vs v60 hybrid. Finns kanske färdiga att hämta på nätet?
 
och ibland de sociala kostnaderna på förmånsvärdet. som sagt, det beror helt på dina villkor så de måste vi veta
 
Man skall också i kalkylen beakta statliga elbilspremien man får på 48 000 kr + moms = 60 000 kr. I mitt fall leasar jag bilen på bara 12 månader så den premien slår kraftigt positivt på månadskostnaden.
 
Vad räknar du/handlaren på för restvärde efter 12m?
Jag har lagt upp BMWn på 60% efter 24 mån. Hade gärna haft 12 månaders då jag tröttnar fort haha.


Man skall också i kalkylen beakta statliga elbilspremien man får på 48 000 kr + moms = 60 000 kr. I mitt fall leasar jag bilen på bara 12 månader så den premien slår kraftigt positivt på månadskostnaden.
 
Har läst igenom mycket av tråden och googlat en hel del:D. Känns som det händer mycket hos de flesta tillverkarna nu. Skulle helst vilja ha en ren elbil då jag kör lite längre sträckor i jobbet när jag väl kör. 30-80 mil per gång ungefär varannan vecka. Tesla 3 är för liten och S är ohyggligt dyr. Företaget är med på ”den gröna vågen” men tittar mest på hybrider vilket jag tror passar folk som kör ofta och kortare sträckor. Tänker jag rätt där? Frågan är om det finns något bra alternativ till tesla s eller större som inte kostar en mille? Har svågerns tesla model x nu när de är på semester. Fantastiskt bil, eller farkost kanske den ska benämnas:wideyed: Den är optimal, eller nästan för stor och på tok för dyr för min arbetsgivare. Vad tittar ni på för modeller?

Du kan inte leasa en begagnad S/X då? Jag hade tidigare en begagnad plugin-hybrid på leasing via Handelsbanken. Du har helt rätt i att hybrid är mest optimal för kortare resor. Går dock inte att mäta med en elbil då man även under dessa kortare resor blir lite begränsad (du får vara försiktig med gasen så att fossil-motorn inte drar igång, i alla fall på Volvo). Om du ofta kör långresor skulle i alla fall jag lägga mina pengar på Tesla i och med deras utbyggda laddnätverk som en stor bonus till övriga laddstationer.
 
Vad räknar du/handlaren på för restvärde efter 12m?
Jag har lagt upp BMWn på 60% efter 24 mån. Hade gärna haft 12 månaders då jag tröttnar fort haha.
I mitt fall är det en operationell leasing med fast återköpspris så det blir ett månadsbelopp bara förutom en första förhöjd som motsvarar elbilspremien som jag får tillbaka så jag behöver inte bekymra mig om restvärdet. Dessutom ingår service och försäkring.
 
Blev ingen Model 3 som tjänstebil för min del. Tydligen gick inte kalkylen ihop för företagets del, fråga mig inte hur men nu kan jag inte tjata mera. Lutar istället åt XC60 T8 eller T6 Recharged igen, någon som hunnit få input på T6 Recharged? Någon utrustning man inte "får" missa? Hörde av en bekant att laminerade rutorna gjorde stor skillnad på den modellen gällande ljud i kupén t.ex.

Sen funderar jag över laddbox hemma också, hade tänkt mig en Garo GLB, rak kabel, 3-fast 32A för att vara framtidssäkrad. Kommer den funka med T8/T6 Recharged?
Den laddstationen kommer funka fint med den bilen men tänk på att bilen bestämmer laddhastighet. Volvon kan max ta emot 1-fas 16A vilket betyder cirka 2 mil per timme.
 
Den laddstationen kommer funka fint med den bilen men tänk på att bilen bestämmer laddhastighet. Volvon kan max ta emot 1-fas 16A vilket betyder cirka 2 mil per timme.

Va bra! Då lutar det åt en sådan. Har du koll på om man bör välja WiFi-modulen också? Laddstationen skulle bli monterad på ett sådant ställe att det skulle gå att köra LAN men det verkar inte boxen stödja? Lastbalansering tänkte jag välja hur som helst.
 
Va bra! Då lutar det åt en sådan. Har du koll på om man bör välja WiFi-modulen också? Laddstationen skulle bli monterad på ett sådant ställe att det skulle gå att köra LAN men det verkar inte boxen stödja? Lastbalansering tänkte jag välja hur som helst.
Uppkoppling är ingen nödvändighet. Man kan plocka ut lite statistik och styra lddboxen om den är uppkopplad men inte så mycket mer. GLB har några varianter som stödjer LAN och några varianter som stödjer wifi
 
Hoppas BMW 530e touring cd-recensioner får ett rimligt förmånsvärde och en bra plan skuff.. blir en sådan om det tickar boxarna.
 
Hur fungerar elbil för er som är ute och reser i tjänsten, speciellt när resorna inte går att planera, och inte alltid är utmed de större vägarna? Med allt man måste få ihop tänker jag mig att "ladda bilen" är det sista man vill behöva tänka på?

Jag tänker mig att eldrift kan fungera bäst när man har två fasta resmål, jobbpendling, och vet att man kan ladda på två eller minst en av dessa ställen.
 
Hur fungerar elbil för er som är ute och reser i tjänsten, speciellt när resorna inte går att planera, och inte alltid är utmed de större vägarna? Med allt man måste få ihop tänker jag mig att "ladda bilen" är det sista man vill behöva tänka på?

Jag tänker mig att eldrift kan fungera bäst när man har två fasta resmål, jobbpendling, och vet att man kan ladda på två eller minst en av dessa ställen.

Inga problem alls... Finns laddstolpar överallt.
 
Okay..., givet att du har rätt, är de aldrig upptagna?

Kika runt lite redan nu, kolla hur det finns med laddstolpar och hur upptagna dom brukar vara. Jag har fortfarande tillgodo att behöva vänta på en stolpe eller leta upp någon annan, om man inte räknar att brorsan snor jobbstolpen vi hyr tillsammans. Har kort till hans bil :D
 
Man skall också i kalkylen beakta statliga elbilspremien man får på 48 000 kr + moms = 60 000 kr. I mitt fall leasar jag bilen på bara 12 månader så den premien slår kraftigt positivt på månadskostnaden.

Vilket finansbolag har du?

Du köper bilen exklusive moms (halv moms), bonusen som faller till dig är exklusive moms på 60.000 SEK. dvs. du ska räkna med momseffekten och ta nytta av 75.000 SEK. Se över så inte finansbolaget skär mellan och tar dessa 15.000 SEK från dig.

Jag jobbar på ett utav de största finansbolaget som tillhandhåller operationell & finansiell leasing, vi räknar alltid med 60.000 SEK exkl. moms och ger momseffekten till våra kunder/förare/partners. Av erfarenhet vet jag att vissa finansbolag skär mellan och behåller effekten till sig själva.

Obs. detta gäller endast för företag och leasingbolag. En privatperson får endast ut sin bonus inkl. moms.

Detta var riktigt drygt förut när återförsäljare skärde mellan, t.ex. när Mitsubishi Outlandern kom så fick man alltid 20.000 kronor extra i rabatt. Det som föraren/företaget inte visste var att återförsäljaren tog momseffekten om 5000 SEK.
 
Vilket finansbolag har du?

Du köper bilen exklusive moms (halv moms), bonusen som faller till dig är exklusive moms på 60.000 SEK. dvs. du ska räkna med momseffekten och ta nytta av 75.000 SEK. Se över så inte finansbolaget skär mellan och tar dessa 15.000 SEK från dig.

Jag jobbar på ett utav de största finansbolaget som tillhandhåller operationell & finansiell leasing, vi räknar alltid med 60.000 SEK exkl. moms och ger momseffekten till våra kunder/förare/partners. Av erfarenhet vet jag att vissa finansbolag skär mellan och behåller effekten till sig själva.

Obs. detta gäller endast för företag och leasingbolag. En privatperson får endast ut sin bonus inkl. moms.

Detta var riktigt drygt förut när återförsäljare skärde mellan, t.ex. när Mitsubishi Outlandern kom så fick man alltid 20.000 kronor extra i rabatt. Det som föraren/företaget inte visste var att återförsäljaren tog momseffekten om 5000 SEK.
Helt rätt (inga seriösa finansbolag ska dock "stjäla" något av kunden) men värt att tillägga är att om köparen är en juridisk person så är det inte säkert att det blir några 60 tusen utan bonus till ett företag får uppgå till högst det belopp som motsvarar 35 procent av prisskillnaden mellan bilens nypris och nypriset för närmast jämförbara bil. För de flesta elbilar är dock det inte något problem eftersom de (än så länge) är så mycket dyrare.
 
Vilket finansbolag har du?

Du köper bilen exklusive moms (halv moms), bonusen som faller till dig är exklusive moms på 60.000 SEK. dvs. du ska räkna med momseffekten och ta nytta av 75.000 SEK. Se över så inte finansbolaget skär mellan och tar dessa 15.000 SEK från dig.

Jag jobbar på ett utav de största finansbolaget som tillhandhåller operationell & finansiell leasing, vi räknar alltid med 60.000 SEK exkl. moms och ger momseffekten till våra kunder/förare/partners. Av erfarenhet vet jag att vissa finansbolag skär mellan och behåller effekten till sig själva.

Obs. detta gäller endast för företag och leasingbolag. En privatperson får endast ut sin bonus inkl. moms.

Detta var riktigt drygt förut när återförsäljare skärde mellan, t.ex. när Mitsubishi Outlandern kom så fick man alltid 20.000 kronor extra i rabatt. Det som föraren/företaget inte visste var att återförsäljaren tog momseffekten om 5000 SEK.
Oj, ja i så fall borde det bli ännu bättre för min del. Jag har inget egen kontakt med leasingbolag utan det går via Audi/VWs eget leasingbolag vad jag förstår. I upplägget så är det med en första förhöjd leasing på 48 000 kr + moms som de menade att jag skulle få tillbaka med elbilspremien som betalas ut direkt till mitt företag som står som leasetagare. Men då stämmer ju inte det säljaren uppgav utan blir ännu bättre om företaget får 60 000 + moms av staten.
 
Oj, ja i så fall borde det bli ännu bättre för min del. Jag har inget egen kontakt med leasingbolag utan det går via Audi/VWs eget leasingbolag vad jag förstår. I upplägget så är det med en första förhöjd leasing på 48 000 kr + moms som de menade att jag skulle få tillbaka med elbilspremien som betalas ut direkt till mitt företag som står som leasetagare. Men då stämmer ju inte det säljaren uppgav utan blir ännu bättre om företaget får 60 000 + moms av staten.
Miljöbonusen ingår i kalkylen hos Audifinans om det är en operationell leasing.
 
Tillbaka
Topp