• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    978
En bra grej med Teslas laddare om man har flera är att de kan kommunicera med varandra och lastbalansera för att inte dra mer ström än vad säkringarna tillåter oavsett hur många som laddar samtidigt.

Jepp, jag använder mig dock inte av funktionen pga problem med kabelförläggning i huset.
Jag matar boxarna direkt ifrån plint efter elmätaren och elcentralen sitter mitt i huset med all el ingjuten. Strömtrafon som jag monterat på värmepumpen kommer inte att ta hänsyn till elbilarna med denna installation, men iom schemalagd laddning (22-06) så laddar jag bara när ingen annan last ligger på bortsett från uppvärmning.

M3an laddas bara en natt i veckan och det blir på helgen när MXen inte laddar så det är ett smidigt system för mig iaf. :)
 
Åker du regelbundet på road trips på 40-50 mil ++ så skulle jag inte rekommendera en elbil, det blir för krångligt för att man ska orka med det.
20-50 mil, ungefär en gång i månaden under sommarhalvåret. Och även en gång per år så kör jag runt 200-250 mil.

Nej elbilar som de är nu är tyvärr inte intressant. Men jag är öppen för tekniken och byter gärna när de blir mer passande för mig :)
 
20-50 mil, ungefär en gång i månaden under sommarhalvåret. Och även en gång per år så kör jag runt 200-250 mil.

Nej elbilar som de är nu är tyvärr inte intressant. Men jag är öppen för tekniken och byter gärna när de blir mer passande för mig :)

Med så få och korta resor så funkar en elbil mycket bra. Jag trodde att du menade ofta och långa resor. Utifrån min erfarenhet så kommer du absolut att kapa din tid rejält för bränslepåfyllning sett över ett år med det körmönstret.
Om det sen inte finns någon bilmodell som intresserar dig så är det en annan sak, men din körning blir billigare, bekvämare och tidsbesparande utifrån din beskrivning. :)
 
Jag är (nog) på G med en elbil. Just räckviddspaniken är verkligen obegriplig.
En gång per år åker jag till fjälls, men då kan jag planera ordentligt, och ett par gånger om år åker vi på bilsemester. Också planerbart.
Jag kan dock -av olika anledningar- spontant dra en snabbis till Stockhom över dagen, men jag tänket såhär, sker det 6-7 gånger per år kan jag väl hyra bil, eller låna av någon fossilkompis?
Vad har ”panikarna” för vanor egentligen?
Som sagt, ickeproblem.
Panikarna åker 70 mil i uppförsbacke utan paus med husvagn på 1600kg när det är -20 grader kallt :)
 
Med så få och korta resor så funkar en elbil mycket bra. Jag trodde att du menade ofta och långa resor. Utifrån min erfarenhet så kommer du absolut att kapa din tid rejält för bränslepåfyllning sett över ett år med det körmönstret.
Om det sen inte finns någon bilmodell som intresserar dig så är det en annan sak, men din körning blir billigare, bekvämare och tidsbesparande utifrån din beskrivning. :)
Nej det är inte jätteofta. Tänkte mer på Hondan, med tanke på att jag gillar allt förutom räckvidden. Kvar är Tesla. Finns väl ingen annan som ger så bra räckvidd/komfort och laddmöjligheter som Tesla just nu?

Elbil rent generellt är inte aktuellt för mig just nu med tanke på att jag har en bränslesnål bil jag är nöjd med. Men det är alltid bra att planera inför framtiden. :)
 
Körde från Stockholm med M3 LR i slutet av förra veckan. Men bättre planering hade jag lätt klarat mig med ett stopp, fick bli två nu.
Men 2x20 minuter med en kopp kaffe och Netflix är rätt ok.
Superchargern i Ulricehamn va helt tom, tryckte typ 40 mil på 20 minuter.
 
Leasingen löper ut på min E220 D nu i dagarna. En fin bil som jag uppskattar på alla vis.

Tankarna går dock mot laddhybrid/el-bil nu när samfälligheten där jag bor skall skaffa laddplatser.. Samt att jag kan ladda på jobbet.

Jag funderade på att köpa en beggad model X eller något annat kul, fast som kanske har årsmodell 2018 (jag tänker pre 1 juli 2018).

Eftersom det är en tjänstekärra tänkte jag att det skulle kunna ge fördelen
-Lågt förmånsvärde
-Ingen skatt?
-Billigare i inköp kontra en nybil.. tappar mindre i värde..

Noterar dock när jag sökte på skatteverkets hemsida så verkar förmånen hamna princip som för en ny likadan bil.

Borde det inte finnas någon glitch som bockar av alla punkter ovan om man kan tänka sig en beggad?

Tankevurpa?
 
Noterar dock när jag sökte på skatteverkets hemsida så verkar förmånen hamna princip som för en ny likadan bil.
Förmånen räknas alltid på nypris. Man belönas inte som företagare för att leasa en begagnad bil. Den enda fördelen är lägre leasingkostnad/värdeminskning. Men det är ju stundtals viktigt, inte helt själklart att ta en Model X i bolaget så att säga.
 
Förmånen räknas alltid på nypris. Man belönas inte som företagare för att leasa en begagnad bil. Den enda fördelen är lägre leasingkostnad/värdeminskning. Men det är ju stundtals viktigt, inte helt själklart att ta en Model X i bolaget så att säga.

ingen rolig glitch alltså...
Tack för snabbt svar!

somnar om
 
BMW borde anställa mig som testförare :D
58.7 km på en laddning(60km) enligt spec. Måste mäta med separat gps för att få det riktiga avståndet. Helt ok ändå med tanke på temperaturen.
20200211_153134.jpg
 
Senast ändrad:
BMW borde anställa mig som testförare :D
58.7 km på en laddning(60km) enligt spec. Måste mäta med separat gps för att få det riktiga avståndet. Helt ok ändå med tanke på temperaturen.
20200211_153134.jpg
Försöker du köra extremt snålt när du når detta eller kör du som vanligt? (intresserad då jag funderat på nya 330e och har ca 50-55 km enkel resa (mestadels landsväg 2+1 med 90 eller 100 km/h på) i pendling och verkligen inte tänker köra så snålt jag bara kan varenda dag)
 
Hade jag kört som med Mustangen så hade jag kommit 5km på el :D

Nu sätter jag farthållaren enligt gällande hastighet sen går det som det går (i princip) (E4 + Essingeleden)

Vet inte om Hybrid passar den typ av körning. Om du bara har möjlighet att ladda på ena stället så kommer tillbakavägen bli jobbig att köra på bara el.

Försöker du köra extremt snålt när du når detta eller kör du som vanligt? (intresserad då jag funderat på nya 330e och har ca 50-55 km enkel resa (mestadels landsväg 2+1 med 90 eller 100 km/h på) i pendling och verkligen inte tänker köra så snålt jag bara kan varenda dag)
 
Senast ändrad:
Hade jag kört som med Mustangen så hade jag kommit 5km på el :D

Nu sätter jag farthållaren enligt gällande hastighet sen går det som det går (i princip) (E4 + Essingeleden)

Vet inte om Hybrid passar den typ av körning. Om du bara har möjlighet att ladda på ena stället så kommer tillbakavägen bli jobbig att köra på bara el.
Tackar, skulle va med laddning på båda ställen så borde funka skapligt om man verkligen tar sig 5-6 mil på en laddning.
 
Synd att e-klassens bagage (som är ett av modellens trumfkort) blev totalt kasserat i E300 hybriden.

Hoppas nya BMW 530e touring löser det bättre..
 
Tvärless på min Outlander ska jag byta till en Passat GTE, dock en lätt begagnad -19 där tidigare ägaren inte har kvar några av sladdarna och inte heller har någon kunskap om hur den laddas. Kommer jag kunna ladda den i denna laddare?

Jag provkörde Passaten som bjöd på högre komfort än PHEV:n men framförallt gick den snålare, 3dl/mil lägre förbrukning...!


8856E2A5-E5CD-4E1B-9515-6171CF4AD705.jpeg
 
Senast ändrad:
Tvärless på min Outlander ska jag byta till en Passat GTE, dock en lätt begagnad -19 där tidigare ägaren inte har kvar några av sladdarna och inte heller har någon kunskap om hur den laddas. Kommer jag kunna ladda den i denna laddare?

Jag provkörde Passaten som bjöd på högre komfort än PHEV:n men framförallt gick den snålare, 3dl/mil lägre förbrukning...!


8856E2A5-E5CD-4E1B-9515-6171CF4AD705.jpeg
Ja. Du kan ladda passaten där. Det är en typ 2-kontakt som är europastandard numer. det enda du behöver är en typ 2-kabel att sätta mellan bil och uttag :) kostar runt 2500kr
 
Tvärless på min Outlander ska jag byta till en Passat GTE, dock en lätt begagnad -19 där tidigare ägaren inte har kvar några av sladdarna och inte heller har någon kunskap om hur den laddas. Kommer jag kunna ladda den i denna laddare?

Jag provkörde Passaten som bjöd på högre komfort än PHEV:n men framförallt gick den snålare, 3dl/mil lägre förbrukning...!


8856E2A5-E5CD-4E1B-9515-6171CF4AD705.jpeg

Köp en 2020 med det större batteriet om du har möjlighet. Jag hade en 2018 tidigare och det är stor skillnad för mig som pendlar motorväg 2,7 mil åt varje håll. Laddar på jobbet och hemma. Har aldrig tankat den nya bilen med bensin och kört strax över 200mil hittills.

Den nya är bättre utrustad med tex navigator och trådlös carplay

/ P
 
Köp en 2020 med det större batteriet om du har möjlighet. Jag hade en 2018 tidigare och det är stor skillnad för mig som pendlar motorväg 2,7 mil åt varje håll. Laddar på jobbet och hemma. Har aldrig tankat den nya bilen med bensin och kört strax över 200mil hittills.

Den nya är bättre utrustad med tex navigator och trådlös carplay

/ P
Tack för input! Hur långt gick den äldre av dem på el?

Jag var nog lite slarvig i min formulering men det är en förmånsbil jag byter från/till, vi har en Passat GTE ”över” där jag jobbar, jag tar över den och vi säljer den nästan nya PHEV:n istället för tvärtom som kanske var tanken från början.
 
Batteriet i den gamla kom nätt och jämnt fram till jobbet på morgonen när det var kallt. Den nya har kanske 1,5 -2 mil längre räckvidd. Skillnaden är nog ännu större när det är lagom varmt ute.

Jag brukar fuska och värma upp kupén med en vanlig kupévärmare om det är kallt. Bekvämare och längre räckvidd :)

/ P
 
Tack för input! Hur långt gick den äldre av dem på el?

Jag var nog lite slarvig i min formulering men det är en förmånsbil jag byter från/till, vi har en Passat GTE ”över” där jag jobbar, jag tar över den och vi säljer den nästan nya PHEV:n istället för tvärtom som kanske var tanken från början.
Runt 3.5 mil ska du komma med gamla GTE. Uppåt 4 mil i rätt väder och medvind.
 
Någon här som beställt en ID.3? Den ser onekligen intressant ut.

Har en Audi A4 Avant 2.0 TDI 190 Sport från ’17 i dagsläget som jag funderar på att skicka av. Mellanskillnaden och med min nuvarande förbrukning så skulle det ta 9 år att nå break-even med ID.3:an undantaget servicekostnader.
 
Kommer ju dröja innan de får det med elbil misstänker jag. Men tänker att du behöver stanna efter ca 30-35 mil för en kôpp kaffe, perfekt för laddning :)
Det gör jag faktiskt nästan aldrig, vid behov byter vi förare men annars är det bara att bränna på.

Men jag gillar inte att anpassa mig, ska jag fika så vill jag själv bestämma var och när, inte låta bilen bestämma utifrån när den vill ha mat.
 
Tillbaka
Topp