• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    976
Nyanserad och intressant artikel om Kinas övertag i batteritillverkningen: https://www.dn.se/ekonomi/sa-blev-europa-overkort-av-kina-i-batteriracet/

Några intressanta insikter:
  • Northvolt kan idag förse 20 000 bilar per år med batterier. Tesla kan förse 140 000 bilar. Korea och Japan kan förse 4,1 miljoner bilar. Kina kan förse 11,6 miljoner bilar per å
  • 20 000 personer arbetar på CATL utecklingsavdelning
  • CATL äger idag egna litiumgruvor och raffinaderier
  • I CATLs nyaste fabrik arbetar 50 personer. Produktionskapaciteten är 20 GWh per år, vilket räcker till 400 000 elbilar. Jämför med Northvolt som har cirka 2000 anställda och tillverkar 1 GWh per år på sin höjd.
Intressant och ganska skrämmande också. Väldigt positivt att Kineserna kör elbilar i så stor utsträckning och satsar på förnybar energi. Även om koleldning fortfarande är den vanligaste energikällan.

Team blue

Nytillskottet
20241030_133429.jpg

20241031_075932.jpg

Senast ändrad:
Lägg av, bilen är perfekt som den är. 😇
🫣

Lite sänkning, kralligare krängningshämmare fram/bak(redan uppdaterade för 24 M3P, men hade behövts mer) camber arms, andra bromsbelägg(skall vara tidigare track pack-belägg standard på 24 M3P men tycker det är dåligt bett) så blir den riktigt bra!

Senast ändrad:
Jag kikade på den på EcarExpo i Köpenhamn i fredags.
Ser riktigt trevlig ut, men Mercedes koncept var tuffare (dock tydligt koncept).
1000038022.jpg
1000038024.jpg

Skulle säga att trots alla riktigt fina bilar på plats stal Renault showen med sin Femma.
Absolut flest som kretsade runt den.
När designteamet fått fria händer, roligt.
Har dock svårt att se hur jag(194cm lång) ska komma in i den utan att slå i huvudet...överallt 🤕

Din Tesla är ju jävligt rå! (Starka ord från en dieselgubbe :) )

Gillar den där Skodan. Väldigt fin inredning om den är hyfsat specad. Hur är räckvidden?
Tack!

Hämtade Enyaqen igår så kan tyvärr inte uttala mig om räckvidden än.
Är tyginredningen men det får duga för att åka till stallet/jobbet-bil, har dock det mesta övriga man vill ha(360 kamera saknas :( ). Jag är nöjd att dem aktiviteterna inte behöver göras med min bil längre :D

Senast ändrad:
Där jag bor har trafikkontoret gått bananas med väg gupp - du skulle fastna överallt om du sänkte den 1mm till :)
vid tillräckligt hård körning så tar stänkskydden i när man svänger. Har inte OEM på nu och dem är stela och det låter inget vidare när man kör över/ner för gupp/kanter.
Skall byta till andra så småningom. Även OEM-skydden tar i när jag kör hårt :D

Tack!

Hämtade Enyaqen igår så kan tyvärr inte uttala mig om räckvidden än.
Är tyvärr tyginredningen men det får duga för att åka till stallet/jobbet-bil, har dock det mesta övriga man vill ha(360 kamera saknas :( ). Jag är nöjd att dem aktiviteterna inte behöver göras med min bil längre :D
Är inte tyg bättre än plast? Jag har blivit gubbe och har svängt. Helst vill jag ha sammetstyg som i gamla Mercedes.

Är inte tyg bättre än plast? Jag har blivit gubbe och har svängt. Helst vill jag ha sammetstyg som i gamla Mercedes.
Inget fel med den som sådant! Men är ljus och risken för fläckar ökar!
Jag tycker inredningen som dem har med Alcantara är riktigt riktigt bra dock i princip lika jobbig som tyg att underhålla. Svårare t om då man inte vill paja "håren"/limmet när man rengör

Senast ändrad:
Håller helt med. En V70 är en stridsvagn i jämförelse med en Tesla, men syftade på det som @alfgren är inne på att Teslorna är så otroligt vanliga.
Vad tror panelen om andra- och tredjehandsvärdet på alla dessa Teslor? Finns ju som sagt i tusental, även här uppe. Känns som om marknaden dopats rejält under åren av Testlas moves med extremt bra finansieringsalternativ.

Vad tror panelen om andra- och tredjehandsvärdet på alla dessa Teslor? Finns ju som sagt i tusental, även här uppe. Känns som om marknaden dopats rejält under åren av Testlas moves med extremt bra finansieringsalternativ.
Finns det något svårare än att gissa framtida andrahandsvärden? :)

Jag skulle tro att det kommer ligga på ungefär samma nivå som andra bilar, möjligen något sämre, modellerna känns gamla och det verkar ha lite svårt att tåla tidens tand, framför allt med tanke på att lacken verkar något klen. Sen har de ju gått från att vara en lite trendig och högt värderad produkt till en bil man köper först och främst för att den är billig.

Men, sammanfattningsvis, jag tror de kommer hålla andrahandsvärdet lika bra eller dåligt som alla andra elbilar och den generella utvecklingen beror mycket på priserna på drivmedel, subventioner, räntor etc.

Fast det är inte riktigt där skon klämt. Fabriken är tydligen dåligt byggd, maskinerna är inte inkopplade på rätt sätt osv. Kompetensen fanns inte. Och varför skulle den funnits i Skellefteå överhuvudtaget? Ingen där har gått i närheten av en batterifabrik tidigare. Den importerade personalen kommer inte heller från rätt erfarenheter.
Till Skellefteå försvar; planen var väl aldrig att det skulle finnas kompetens där från början utan man valde regionen av andra skäl, och de riktigt kompetenstunga avdelningarna har man ju också lokaliserat till andra områden.

Problemet är snarare att kompetensen inte finns i Northvolt, eller hos investerarna, som alla blivit fartblinda och fastnat i övertygelsen att allt löser sig bara man kastar pengar på problemen.

Men självklart, det är ju inte lättare att rekrytera rätt personal när arbetsstället är en plats ingen normalt funtad människa vill bo på (och jag bor här, jag får säga så)

Läste idag att i en ny batterifabrik så finns det cirka 30% spill. Spillet kostar 900 000 euro per dag!
Även i en fabrik som gått 5 år så finns det uppemot 10% spill.
Inte konstigt att Northvolt blöder pengar....

Tillbaka
Topp