Jag provkörde och köpte!Kanske skulle ta sig iväg och provköra en. Hade inte tid senast och hann bara med att sitta och känna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag provkörde och köpte!Kanske skulle ta sig iväg och provköra en. Hade inte tid senast och hann bara med att sitta och känna.
…det gäller även den obligatoriska och likaså väldoftande Quattro-geckon!Gäller fortfarande att matcha!
Om du skriver till mig kan så tänker jag efter. Men än viktigare så KÄNNER jag efter och räknar på min ekonomi när jag väljer bil. Jag är en sån hemskt dålig människa så jag väljer bil efter mitt och min familjs högst personliga tycke och känslaTja, du kan ju tänka efter.
Om du skriver till mig kan så tänker jag efter. Men än viktigare så KÄNNER jag efter och räknar på min ekonomi när jag väljer bil. Jag är en sån hemskt dålig människa så jag väljer bil efter mitt och min familjs högst personliga tycke och känsla
Är man noga med känslan i material och design är det svårt med elbilar.Helt enig med dig och därför valde vi en 2022 E-Tron 55 Sportback!
Design, kvalitet, kupekänsla och att det känns som en riktigt bil och inte en dator på fyra hjul!
Har aldrig testat Jaggan men den verkar var slik vår E-Tron på många sätt och tickar samma boxar!
Tesla har aldrig tilltalat mig överhuvudtaget utan känns helt själslösa!
Vad väger Jaggan in på i vikt?
O inte finns det en lyxig elbilscabbe heller…
Håller med dig helt och det är precis den kvalitetskänslan man får i E-Tron med fulläder och helsvart alcantara i taket och grym känsla i reglage mm!Är man noga med känslan i material och design är det svårt med elbilar.
Brukar vara fuskläder o plast överallt numera.
Inte konstigt att klock-tokar har dessa böjelser
O inte finns det en lyxig elbilscabbe heller…
Korrekt beskrivet. Jag försöker fortfarande utröna om han är ett troll eller kort och gott bara sinnesslöDu är lika oumbärlig som de som sätter sig på vägarna för att protestera mot olja. Ni uppnår förmodligen lika lite också
Såg den på CirkelK häromdagen. Snygg men har svårt för baklyktorna (med pilar). Överdesignade och synd på en läcker liten el-cabbe.MG Cybster. Now we're talkin' ...
Den måste jag ju erkänna att jag spontant gillarMG Cybster. Now we're talkin' ...
Hampus Engellau hade ju den bästa poängen. Omställningen till elbilar är politiskt driven och marknadens efterfrågan räcker inte för täcka produktionskostnaderna. Annat än för det lyxigaste segmentet, som redan är mättat.Ekonomibyrån snackade om elbilsindustri: https://www.svtplay.se/video/89dzYmJ/ekonomibyran/laddad-med-problem?info=visa
Jag kikade på den på EcarExpo i Köpenhamn i fredags.Den måste jag ju erkänna att jag spontant gillar
Verkar ju få väldigt bra betyg av de som kört den. Mer av en GT vagn än ”sportbil”. Den är ju dessutom betydligt större än den ser ut på bild…
Lite blandning av design från olika märken, men mycket Jaguar (designad i UK så inte helt otippat).
Skulle inte säga att omställningen till elbilar bara är politiskt driven. Tesla har haft en enorm inflytelse i omställningen. Helt utan politisk drivkraft tog de fram en vettig elbil med bra räckvidd som folk ville köpa. Det satte press på de andra tillverkarna. Men samtidigt håller jag med om att så länge en elbil är dyrare än motsvarande fossilbil så behövs subventioner. Inom 2 år kommer dock priserna på batterierna vara så pass låga att elbilen kan konkurrera prismässigt mot fossilbil och då kan man sakta plocka bort subventionerna...Hampus Engellau hade ju den bästa poängen. Omställningen till elbilar är politiskt driven och marknadens efterfrågan räcker inte för täcka produktionskostnaderna. Annat än för det lyxigaste segmentet, som redan är mättat.
Därför kommer elbilsproduktion vara en krisbransch i behov av statliga subventioner under lång tid framöver. Frågan är om det inte finns bättre sätt att använda skattepengar, även ur ett klimatperspektiv?
Det där statementet kommer från Tony Seba. Jag hyrde in honom som talare i ett kundseminare vi hade i NY för 10 år sen. Redan då snackade han om att batteripriserna skulle halveras vartannat år.Men samtidigt håller jag med om att så länge en elbil är dyrare än motsvarande fossilbil så behövs subventioner. Inom 2 år kommer dock priserna på batterierna vara så pass låga att elbilen kan konkurrera prismässigt mot fossilbil och då kan man sakta plocka bort subventionerna..
Särskilt fel han han inte även om det inte är en halvering riktigt.Det där statementet kommer från Tony Seba. Jag hyrde in honom som talare i ett kundseminare vi hade i NY för 10 år sen. Redan då snackade han om att batteripriserna skulle halveras vartannat år.
Kul kille att lyssna på, men han har inte haft många rätt i sina profetior. Ännu i alla fall.
jag har lyssnat till flera av hans föreläsningar på Youtube. Kan rekommenderas. Men som alltid med prognoser så får man ta årtalen med en nypa salt.Det där statementet kommer från Tony Seba. Jag hyrde in honom som talare i ett kundseminare vi hade i NY för 10 år sen. Redan då snackade han om att batteripriserna skulle halveras vartannat år.
Kul kille att lyssna på, men han har inte haft många rätt i sina profetior. Ännu i alla fall.
De senast 2-3 åren har batteripriset stått still eller till och med kanske ökat något. Men framåt ser det ännu bättre ut. Prognoser visar på att batteripriset kommer minska med 50% 2026 jämfört med 2023.Särskilt fel han han inte även om det inte är en halvering riktigt.
Efter att ha läst den artikeln så känns det ungefär lika sannolikt att Northvolt skulle bli lönsamt som att vi skulle kunna skapa ett företag idag som konkurrerar med TSMC..Nyanserad och intressant artikel om Kinas övertag i batteritillverkningen: https://www.dn.se/ekonomi/sa-blev-europa-overkort-av-kina-i-batteriracet/
Några intressanta insikter:
- Northvolt kan idag förse 20 000 bilar per år med batterier. Tesla kan förse 140 000 bilar. Korea och Japan kan förse 4,1 miljoner bilar. Kina kan förse 11,6 miljoner bilar per år.
- 20 000 personer arbetar på CATL utecklingsavdelning
- CATL äger idag egna litiumgruvor och raffinaderier
- I CATLs nyaste fabrik arbetar 50 personer. Produktionskapaciteten är 20 GWh per år, vilket räcker till 400 000 elbilar. Jämför med Northvolt som har cirka 2000 anställda och tillverkar 1 GWh per år på sin höjd.
Ja det där är fakta som sätter fingret på något extremt problematiskt för europeisk bilindustri. Kina är inte ett hot för att det är billigare att bygga bilarna där - man är ett hot för att man har en mycket högre takt i utveckling och produktion. Istället för att satsa på elbilsutveckling så bromsar flera europeiska tillverkare med fackens goda minne för att det krävs mer personal för att bygga en bensinbil än en elbil så fler personer kan vara kvar i personalstyrkan på kort sikt. Det är så fruktansvärt kostiktigt och dumt.Nyanserad och intressant artikel om Kinas övertag i batteritillverkningen: https://www.dn.se/ekonomi/sa-blev-europa-overkort-av-kina-i-batteriracet/
Några intressanta insikter:
- Northvolt kan idag förse 20 000 bilar per år med batterier. Tesla kan förse 140 000 bilar. Korea och Japan kan förse 4,1 miljoner bilar. Kina kan förse 11,6 miljoner bilar per år.
- 20 000 personer arbetar på CATL utecklingsavdelning
- CATL äger idag egna litiumgruvor och raffinaderier
- I CATLs nyaste fabrik arbetar 50 personer. Produktionskapaciteten är 20 GWh per år, vilket räcker till 400 000 elbilar. Jämför med Northvolt som har cirka 2000 anställda och tillverkar 1 GWh per år på sin höjd.
Northvolt är rökta. Det visade sig att de inte helt enkelt inte vet hur man gör. Skvallret från insidan om nivån på inkompetens är direkt läskig att läsa.Efter att ha läst den artikeln så känns det ungefär lika sannolikt att Northvolt skulle bli lönsamt som att vi skulle kunna skapa ett företag idag som konkurrerar med TSMC..
Ja det verkar så. Det är ju liksom inte rättvist heller. Kineserna kan ju skaka fram 20.000 ingenjörer som jobbar 12 timmar om dagen 6 dagar i veckan med rätt enkla medel. Det i kombination med statligt stöd, obefintliga fack, erfarenhet och billig arbetskraft ... Tja..Northvolt är rökta. Det visade sig att de inte helt enkelt inte vet hur man gör. Skvallret från insidan om nivån på inkompetens är direkt läskig att läsa.
Fast det är inte riktigt där skon klämt. Fabriken är tydligen dåligt byggd, maskinerna är inte inkopplade på rätt sätt osv. Kompetensen fanns inte. Och varför skulle den funnits i Skellefteå överhuvudtaget? Ingen där har gått i närheten av en batterifabrik tidigare. Den importerade personalen kommer inte heller från rätt erfarenheter.Ja det verkar så. Det är ju liksom inte rättvist heller. Kineserna kan ju skaka fram 20.000 ingenjörer som jobbar 12 timmar om dagen 6 dagar i veckan med rätt enkla medel. Det i kombination med statligt stöd, obefintliga fack, erfarenhet och billig arbetskraft ... Tja..
Det är inte antingen eller. Varför ska diskussioner alltid bli så här? Kärnkraft vs vindkraft, elbil eller vätgas, osv.Hampus Engellau hade ju den bästa poängen. Omställningen till elbilar är politiskt driven och marknadens efterfrågan räcker inte för täcka produktionskostnaderna. Annat än för det lyxigaste segmentet, som redan är mättat.
Därför kommer elbilsproduktion vara en krisbransch i behov av statliga subventioner under lång tid framöver. Frågan är om det inte finns bättre sätt att använda skattepengar, även ur ett klimatperspektiv?
Snygg flirt med C111Jag kikade på den på EcarExpo i Köpenhamn i fredags.
Ser riktigt trevlig ut, men Mercedes koncept var tuffare (dock tydligt koncept).
Skulle säga att trots alla riktigt fina bilar på plats stal Renault showen med sin Femma.
Absolut flest som kretsade runt den.